معرفی و دانلود کتاب بررسی ابعاد نقض موازین بین‌المللی حقوق بشر در یمن

عکس جلد کتاب بررسی ابعاد نقض موازین بین‌المللی حقوق بشر در یمن
قیمت:
۱۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب بررسی ابعاد نقض موازین بین‌المللی حقوق بشر در یمن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب بررسی ابعاد نقض موازین بین‌المللی حقوق بشر در یمن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب بررسی ابعاد نقض موازین بین‌المللی حقوق بشر در یمن

در کتاب بررسی ابعاد نقض موازین بین‌المللی حقوق بشر در یمن، به تالیف معصومه علیزاده، به بررسی جنایت‌های آل‌سعود و سردمداران آمریکایی آن‌ها در ارتباط با نقض موازین حقوق بشری در کشور مظلوم یمن پرداخته شده است.

باگذشت پیش از دو سال از تحولات سیاسی در کشورهای عرب خاورمیانه، معادلات سیاسی در کشورهای مختلف درگیر این تحولات بوده‌اند، مسیرهای متفاوتی را پیش‌گرفته‌اند. از جمله یمن که به علت دخالت کشورهای عرب منطقه و قدرت‌های فرا منطقه‌ای در مسیر این دگرگونی‌ها دچار فراز و نشیب بسیار شده است. اگرچه مردم یمن همچنان بر درخواست‌های انقلابی خود تأکید می‌کنند، اما با توجه به ساختار سیاسی در یمن که ترکیبی از تقاطع منافع و گرایش‌های قبیله‌ای و منطقه‌ای است و نیز تلاش کشورهایی مانند عربستان برای اعمال‌نفوذ بر این کشور، به نظر می‌رسد حل مسائل معیشتی واختلافات سیاسی منوط به محقق شدن شرایط بسیاری است.

از آنجایی که کشور یمن بافتی ساده و در عین حال پیچیده دارد، ساده از این جهت که فرهنگ این کشور قبیله‌ای وپیچیده از این جهت که این جامعه به ظاهر ساده، شکاف‌های عمده‌ای دارد که وحدت آن را با چالش‌های عمدهایی روبرو ساخته است. وقبل از سال 1990همزمان با اتحاد یمن شمالی وجنوبی همواره این کشور مثل سایر کشورهای عربی به طور سنتی اداره می‌شود وتمام تحقیقات بر مبنای ساختار موجود ودر چارچوب سیستم حاکم صورت گرفته لذا تحقیقات پیشین در چارچوب حقوق سیاسی مدرن صورت نمی گرفت. اما در کتاب حاضر بر خلاف تحقیقات پیشین عملکرد نظام سیاسی یمن را با موازین حقوق بشری وحقوق سیاسی مدرن ارزیابی می‌کند

معنی مدرن و امروزی حقوق بشر در اوایل دوره مدرن و همراه با سکولاریزاسیون از اخلاق یهودی - مسیحی مفهومش گسترده‌تر شده و توسعه یافته است. در واقعه حقوق بشر از مفهوم حقوق طبیعی گرفته‌شده است. حقوق طبیعی نظری است که در آن قوه قانون‌گذار به‌گونه‌ای عینی و منطقی محدود می‌شود مطابق این مکتب، منطق بشری بنیادهای قانون را از طبیعت الهام می‌گیرد و از طریق قانون طبیعت، ضمانت اجرایی به دست می‌آورد و درواقع بخشی از سنت حقوق طبیعی قرون‌وسطایی به شمار می‌رود که در دوره روشنگری فیلسوفانی چون جان لاک، ژان ژاک بورلاماکی فرانسیس هاجسون و غیره تا حدودی مفهوم مدرن را در گفتمان سیاسی و انقلاب امریکا و انقلاب فرانسه هرچه بیشتر توجه جهانی را به خود جلب کرد. لذا بر این اساس، نظریه مدرن حقوق بشر، در طول نیمه دوم قرن بیستم پدید آمد. در این دوره فعالیت‌های اجتماعی و گفتمان‌های سیاسی در رأس دستور کار بسیاری از ملل جهان قرار گرفت (ممتاز و رنجبریان، 1384: 28).

قواعد حقوق بشردوستانه، قواعد خاص دوران مخاصمه مسلحانه و حمایت از قربانیان جنگی است. به‌گونه‌ای که می‌توان گفت در دوره جنگ حقوق بشردوستانه به‌نوعی پوشش‌دهنده قواعد حقوق بشری نیز هست، چراکه تعهد دولت‌ها در اجتناب از هرگونه رفتار ناقض حقوق بشر و همچنین تعهد آنان به حمایت از زندگی اشخاص تحت صلاحیت خود ازجمله اصول ذاتی و فطری می‌باشد که وظیفه حمایت از افراد به هنگام مخاصمه مسلحانه را نیز در برمی‌گیرد.

هدف کلاسیک حقوق بشردوستانه کاهش آلام انسان‌ها و محدود کردن آثار سوء ناشی از جنگ است. لیکن امروزه هدف از حقوق بشردوستانه تأمین احترام به شأن و کرامت والای انسان و تضمین حق حیات و حقوق اساسی بشر و نیز تعقیب، محاکمه و مجازات جنایتکاران جنگی است. حقوق بشردوستانه در مورد تمامی طرف‌های هر مخاصمه مسلحانه، صرف‌نظر از طرف آغازگر آن مخاصمه اعمال می‌شود. این حقوق متضمن کلیه مقرراتی است که ناظر بر حمایت از نوع بشر در مخاصمات مسلحانه است.

جامعه یمن طایفه‌ای و قبیله‌ای است. قبایل بزرگ شمال این کشور غیر از حاشد عبارت‌اند از: خیمه، ارحب، جهم، مذحج و سنحان و قبایل بزرگ عبارت‌اند از: عوامل، یافع فضلی، ضالع، دفینه. زبان رسمی یمن عربی است و به همان زبان نیز می‌نویسند. به دنبال توافق دسامبر 1989، برای وحدت بین دو یمن، در تاریخ 22 ماه مه 1990 جمهوری عربی یمن (شمالی) و جمهوری دموکراتیک خلق غربی عربستان سعودی و مناطق کوهستانی، نوار ساحلی دریای سرخ، مستعمره سابق انگلیس یعنی عدن، مناطق تحت‌الحمایه جنوب عربستان، جزایر کامران در نزدیکی مرز غربی پریم در چند کیلومتری غرب و در منتهی‌الیه جنوب دریای سرخ جزیره سوکوترا قرارگرفته است (گل محمدی، 1394: 12).

لذا با توجه به مطالب بیان‌شده اهمیت پژوهش در رابطه با وضعیت حقوق بشر طی موازین حقوق بین‌الملل در کشور یمن امری ضروری می‌باشد، لذا در این کتاب سعی شده تا وضعیت حقوق بشر طبق موازین حقوق بین‌الملل در کشور یمن از سال 1990 تاکنون موردبحث و بررسی قرار گیرد.

بدین‌صورت که در کتاب بررسی ابعاد نقض موازین بین المللی حقوق بشر در یمن گریزی به مفهوم حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی و همچنین قابلیت اعمال حقوق بشر (حقوق بشردوستانه در مخاصمات بین‌المللی و غیر بین‌المللی) و مقایسه میان حقوق بشر و حقوق بشردوستانه می‌پردازد و در آخر به بررسی مخاصمات غیر بین‌المللی یمن و بررسی بحران یمن از منظر حقوق بشردوستانه و اعمال قواعد عام الشمول بین‌المللی در مخاصمات مسلحانه غیر بین‌المللی و به نتیجه‌گیری می‌پردازد.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
پیش گفتار
مقدمه کلی
بخش اول: حقوق بشر دوستانه بین المللی
فصل اول: مفهوم حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی
گفتار اول: حقوق بشر و حقوق بشردوستانه
گفتار دوم: جهان‌شمولی حقوق بشر
گفتار سوم:تدوین حقوق بشردوستانه بین‌المللی
فصل دوم:منابع حقوق بین‌الملل بشردوستانه
گفتار اول :اصول حقوق بشردوستانه بین‌المللی
گفتار دوم :کنوانسیون های ژنو 1949 (چهارگانه ژنو)
گفتار سوم: پروتکل‌های الحاقی قرارداد ژنو
فصل سوم: :قابلیت اعمال حقوق بشر
گفتار اول: مخاصمات مسلحانه
گفتار دوم: مخاصمه مسلحانه غیر بین‌المللی
گفتار سوم: منابع حقوق بشردوستانه در مخاصمات مسلحانه غیر بین‌المللی
گفتارچهارم :شکل‌گیری منابع قراردادی حاکم بر مخاصمات مسلحانه غیر بین‌المللی
گفتار پنجم: توسعه تدریجی منابع قراردادی حاکم بر مخاصمات مسلحانه غیر بین‌المللی
فصل چهارم: تعاریف مفاهیم
یمن
حقوق بشر
حقوق بین الملل
حقوق
بخش دوم: جامعه جهانی و حقوق بشر
فصل اول :نقش سازمان های بین المللی در حقوق بشر
گفتار اول: سازمان ملل متحد
گفتار دوم: شورای حقوق بشر، رکن فرعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد
وظایف، اعضا و اجلاس شورای حقوق بشر
اعضای شورا
شرایط عضویت
گفتار سوم: اتحادیه اروپا
ادغام حقوق بشر و اصول دموکراتیک در اتحادیه‌ی اروپا
ترتیبات (اتحادیه) اروپایی مؤثر در عرصه حقوق بشر
فصل دوم: مقایسه میان حقوق بشر دوستانه و حقوق بشر
گفتار اول: هم‌پوشانی و حقوق دوستانه
گفتار دوم: هم‌گرائی حقوق بشر و حقوق بشردوستانه
فصل سوم:اختلاف حقوق بشر و حقوق بشردوستانه
فصل چهارم: حقوق بشردوستانه و بحران یمن
بخش سوم: نگاهی به سیر تحولات و حق تعیین سرنوشت یمن
فصل اول: سیر تحولات یمن و حمله نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن
گفتار اول: ویژگی‌های کلی جمهوری عربی یمن
گفتار دوم : سیر تحولات یمن
گفتار سوم: حمله نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به یمن
گفتار چهارم :مهم‌ترین علل تهاجم نظامی عربستان به یمن
فصل دوم: تعریف مخاصمات غیر بین‌المللی یمن
گفتار اول:حق تعیین سرنوشت از منظر حقوق بین‌الملل
گفتاردوم:صاحبان حق تعیین سرنوشت و حدود این حق در مرحله اجرا
بخش چهارم: قابلیت اعمال حقوق بشر دوستانه در بحران های بین المللی
فصل اول: اسناد بین‌المللی راجع به مخاصمات غیر بین‌المللی در یمن
گفتار اول :اصل منع توسل به‌زور و حملۀ نظامی به یمن
اصل منع تهدید و توسل به‌زور
گفتار دوم: استثنا اصل منع توسل به‌زور
گفتار سوم: اصل عدم‌مداخله و دعوت به مداخلۀ نظامی در یمن
گفتار چهارم: ممنوعیت تبعیض نژادی
فصل دوم: اعمال حقوق بشردوستانه در بحران یمن
گفتار اول: دعوت به مداخله در یمن از منظر رویۀ بین‌المللی
گفتار دوم: تعریف بحران یمن از منظر حقوق بشردوستانه
گفتار سوم: بحران یمن به‌عنوان یک مخاصمه غیر بین‌المللی
گفتار چهارم: اعمال قواعد عام الشمول بین‌المللی در مخاصمات مسلحانه غیر بین‌المللی
بخش پنجم: نتایج مباحث
منابع 

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب بررسی ابعاد نقض موازین بین‌المللی حقوق بشر در یمن
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات پندار قلم
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات177
زبانفارسی
شابک978-600-8783-37-4
موضوع کتابکتاب‌های حقوق بین الملل
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب بررسی ابعاد نقض موازین بین‌المللی حقوق بشر در یمن

برای دریافت کتاب بررسی ابعاد نقض موازین بین‌المللی حقوق بشر در یمن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.