معرفی و دانلود کتاب برو دیدبانی بگمار

عکس جلد کتاب برو دیدبانی بگمار
قیمت:
89600 تومان - 9.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب برو دیدبانی بگمار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب برو دیدبانی بگمار و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب برو دیدبانی بگمار

شاهکاری دیگر از خالق رمان جاودانه‌ی کشتن مرغ مقلد؛ کتاب برو دیدبانی بگمار اثری داستانی به قلم هارپر لی است که وقایع آن، بیست سال پس از حوادث کتاب کشتن مرغ مقلد رخ می‌دهند. لی در این اثر خواندنی از مجرای نقل ماجرایی مهیج و پرکشش درباره‌ی دخترِ وکیلی برجسته، تعصبات نژادپرستانه‌ی هم‌میهنان آمریکایی خود را زیر تیغ تیز نقدی گزنده برده است. لازم به ذکر است که اثر پیش رو، در سال 2015، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب داستانی گودریدز شد.

درباره کتاب برو دیدبانی بگمار

اغلب ما با هارپر لی، نویسنده‌ی بزرگ آمریکایی، آشنا هستیم و رمان درخشان او با عنوان کشتن مرغ مقلد (To Kill a Mockingbird) را مطالعه نموده‌ایم. لی در اثر نامبرده، که یکی از کلاسیک‌های ادبیات آمریکا در طول سده‌ی بیستم به شمار می‌رود، از زبان دخترکی خردسال به نام اسکات فینچ، داستانی بس گیرا و تکان‌دهنده را روایت کرده که حول محور مضمون تعصبات نژادی می‌گردد. قهرمان اصلی کتاب کشتن مرغ مقلد، آتیکوس فینچ، پدر اسکات، است؛ وکیلی سفیدپوست که در اوج دوران استیلای افکار نژادپرستانه در ایالات جنوبی آمریکا، به انگیزه‌ی منش انسانی و اعتقادات بشردوستانه‌ی خود، دفاع از حقوق مردی سیاه‌پوست را عهده‌دار می‌شود که بناست بر پایه‌ی شواهدی نه چندان محکم و استوار، به جرم تجاوز به دخترکی سفیدپوست، تحت محاکمه قرار گیرد. شخصیت آتیکوس فینچ در کتاب کشتن مرغ مقلد، نمونه‌ای درخشان از انسانی پاک‌سرشت، وکیلی اخلاق‌مدار و مجرب، و البته، پدری مهربان و شفیق است. بی‌جهت نیست که این شخصیت از سوی اغلب کتاب‌خوانان در سراسر جهان، یکی از ماندگارترین کاراکترهای داستانی در تمام اعصار لقب گرفته است.

باری، آنچه در کتاب برو دیدبانی بگمار (Go Set a Watchman) خواهید خواند، از جهاتی، دنباله‌ای است بر وقایع کتاب کشتن مرغ مقلد. (اگرچه هارپر لی برو دیدبانی بگمار را سال‌ها پیش از کشتن مرغ مقلد نوشته بوده است.) شخصیت مرکزی این اثر، دیگر نه آتیکوس فینچِ حالا سالخورده، بلکه دختر جوان او، اسکات است، که بیست سال پس از وقایع نقل‌شده توسط خود او در کتاب کشتن مرغ مقلد، حال با ذهنی انباشته از تردیدها و پرسش‌ها به زادگاه خویش، نزد پدر بازگشته است.

اسکات فینچ در طول کتاب برو دیدبانی بگمار همچون کارآگاهی زبده به جست‌وجوی حقایق برمی‌آید. سوال اصلی او این است: آیا پدر پیرش، آتیکوس، به راستی همان مرد پاک و صادق و شریفی‌ست که در ایام کودکی می‌پنداشته است؟ آیا در گذشته‌ی آتیکوس هیچ لکه‌ی سیاهی، هیچ کنش غیراخلاقی‌ای یافت نمی‌شود؟ اگر این‌گونه نباشد، اگر کاشف به عمل آید که آتیکوس فینچ بزرگ نیز از خطا، خصوصاً خطاهای برآمده از افکار نژادپرستانه، مصون نبوده، باری، دیگر به چه کسی در جهان می‌توان خوشبین بود؟...

کتاب برو دیدبانی بگمار به تاریخ 14 جولای سال 2015 به چاپ رسید. انتشار این اثر به انفجار بمبی در فضای ادبی آمریکا می‌مانست. بمبی که البته سال‌ها پس از کشیده شدنِ ضامن کارگر افتاد! مخاطبینی که کتاب کشتن مرغ مقلد را خوانده‌اند، احتمالاً اثر حاضر را از حیث ادبی همپایه‌ی آن نخواهند انگاشت. با این حال، حتی ایشان نیز تصدیق خواهند نمود که نگاه انتقادیِ ژرف هارپر لی در رمان برو دیدبانی بگمار، در صراحت و تأثیرگذاری، دست‌کمی از نگاه و بینش او در شاهکارش، کشتن مرغ مقلد، ندارد.

از کتاب برو دیدبانی بگمار ترجمه‌های فارسی متعددی در دسترس است. ترجمه‌ای که هم‌اینک پیش روی شما قرار دارد، به قلم سمانه توسلی نگاشته شده و از سوی نشر چترنگ روانه‌ی بازار کتاب شده است.

جوایز و افتخارات کتاب برو دیدبانی بگمار

- کتاب سال واتراستونز
- برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کتاب داستانی گودریدز در سال 2015
- حضور در فهرست پرفروش‌ترین عناوین نیویورک تایمز (برای چهار هفته‌ی متوالی)
و...

نکوداشت‌های کتاب برو دیدبانی بگمار

- کتاب برو دیدبانی بگمار داستانی با نگارشی ماهرانه است. (People)
- هارپر لی در کتاب برو دیدبانی بگمار در مقام نویسنده‌ای درخشان و خلاق ظاهر شده است. (Chicago Tribune)
- کتاب برو دیدبانی بگذار بینش ارزشمند برآمده از ذهن پیچیده‌ی یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان ادبیات آمریکا را به نمایش می‌گذارد. (USA Today)
- رمان برو دیدبانی بگمار کتابی درخشان است که در آن روابط نژادی در سرزمین آمریکا به شکلی صریح مورد واکاوی قرار گرفته است. (Denver Post)
- کتاب برو دیدبانی بگمار اثری بی‌اندازه مهم است؛ احتمالاً مهم‌ترین رمانی که ادبیات جنوب آمریکا در دهه‌های اخیر به ارمغان آورده است. (The New York Times)
- کتاب برو دیدبانی بگمار در زمانی مناسب به دست ما رسیده است. درست مانند هر اثر هنری بزرگ دیگری، که وقتی در اختیار ما قرار می‌گیرد که عمیقاً بدان نیاز داریم. (Chicago Tribune)

کتاب برو دیدبانی بگمار مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به ادبیات آمریکا و دوست‌داران رمان‌هایی با تم اجتماعی - انتقادی، دو گروه از مخاطبین اصلی کتاب برو دیدبانی بگمار از هارپر لی هستند.

با هارپر لی بیشتر آشنا شویم

هارپر لی نویسنده‌ی بلندآوازه‌ی اهل آمریکا بود که به سال 1926 متولد شد و در سال 2016 روی در نقاب خاک کشید. پدر لی یکی از حقوق‌دانان برجسته‌ی آمریکا بود. خود هارپر لی نیز تحصیلات آکادمیکش را در رشته‌ی حقوقِ دانشگاه آلاباما پی گرفت و تکمیل نمود. گرایش او به نویسندگی، از دهه‌ی 1950، همزمان با ورودش به نیویورک اوج گرفت. جالب است بدانید که هارپر لی همسایه و یکی از دوستان صمیمی ترومن کاپوتی، داستان‌نویس بزرگ آمریکایی در نیمه‌ی نخست سده‌ی بیستم، بود.

عمده‌ی محبوبیت هارپر لی به عنوان نویسنده، از رمان مشهور او با عنوان «کشتن مرغ مقلد» ناشی می‌شود. این اثر برجسته که در مذمت تعصبات نژادی نگاشته شده، در سال 1960 جایزه‌ی پولیتزر ادبی را برای خالق خود به ارمغان آورد. گفتنی است که با الهام از این کتاب فیلمی نیز با همین عنوان (به کارگردانی رابرت مالیگن) ساخته شده است که تماشای آن ابداً خالی از لطف نیست.

در بخشی از کتاب برو دیدبانی بگمار می‌خوانیم

شهر میکوم، واقع در ایالت آلاباما، موقعیت جغرافیایی‌اش را مدیون زرنگی سینکفیلد نامی بود که از همان اوایل شکل‌گیری این ناحیه مسافرخانه‌ای را تو محل تلاقی دو تا مسیر مال‌رو راه انداخته بود، در واقع تنها میخانۀ منطقه. فرماندار ویلیام وایت بیب، با این نگاه که آرامش داخلی این ناحیۀ تازه را بالا ببرد، تیمی از نقشه‌بردارها را فرستاد تا مرکز دقیق شهر را مشخص کنند و همان‌جا مقر فرمانداری‌اش را تأسیس کند. اگر سینکفیلد آن شجاعت را برای حفظ دار و ندارش به خرج نداده بود، میکوم الان افتاده بود وسط مرداب وینستون. یک جاى به‌کل بى‌اهمیت.

عوضش میکوم رشد کرد و مرکزش، مسافرخانۀ سینکفیلد، گسترش یافت؛ چون سینکفیلد یک روز غروب نقشه‌بردارها را مست کرد و واداشتشان نقشه‌ها و نمودارهاشان را بیاورند وسط، یک‌ کم اینجا را بزنید، یک‌ کم آن جا را اضافه کنید و خلاصه مرکز شهر را طبق نیازهای خودش ترتیب داد. فرداش آن‌ها را همراه نقشه‌ها و پنج تا بطری ویسکی تو خورجین‌هاشان راهی کرد؛ برای هرکدام دو تا و یکی هم برای فرماندار.

جین لوئیز هیچ‌وقت نمی‌توانست به نتیجه برسد که آیا کار سینکفیلد عاقلانه بوده یا نه. آن شهرِ تازه را تو سی کیلومتریِ تنها سیستم حمل‌ونقل عمومی آن روزها، قایق‌هاى مسافربری، بنا کرده بود و دو روز طول می‌کشید یکی برای خرید مایحتاج روزانه‌اش از جنوبی‌ترین نقطۀ ناحیه بکوبد بیاید تا میکوم. در نتیجه اندازۀ شهر طی صدوپنجاه سال همان‌قدرى ماند. دلیل اصلی وجودش فرمانداری بود. آنچه میکوم را از بدل شدنش به یک جامعۀ کوچکِ درهمِ آلابامایی نجات داد، جمعیت آدم‌های حرفه‌ای میکوم بود که زیاد شده بودند: یکی می‌رفت میکوم دندانش را بکشد، یکی برای تعمیر گاری‌اش می‌رفت، یکی برای چک کردن قلبش، یکی پول تو بانک می‌گذاشت، یکی قاطرش را مى‌برد برای درمان، یکی می‌رفت کلیسا حالش را خوب کند و یکی هم رهنش را تمدید می‌کرد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب برو دیدبانی بگمار
نویسنده
مترجمسمانه توسلی
ناشر چاپیانتشارات چترنگ
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات251
زبانفارسی
شابک978-600-95858-0-9
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
89600 ت - 9.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب برو دیدبانی بگمار

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب برو دیدبانی بگمار

برای دریافت کتاب برو دیدبانی بگمار و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.