معرفی و دانلود کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1

عکس جلد کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1
قیمت:
۱۵۲,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1

با مطالعه‌ی کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1 می‌آموزید که چگونه می‌توان در 17 گام، فیلمنامه‌ای داستان‌محور یا شخصیت‌محور نوشت. نویسنده در فصل پایانی کتابْ تئوری گام‌به‌گام خود را در فیلم‌هایی چون تلما و لوئیز، پیانو، سکوت‌ بره‌ها و زن زیبا نشان می‌دهد. لازم به ذکر است که شاهپور شهبازی به سبب نوشتن این اثر، برنده‌ی جایزه‌ی قلم زرین در بخش کتاب سینمایی تألیفی شده است.

درباره‌ی کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1

فرایند نوشتن فیلم‌نامه آن‌قدرها هم ساده به نظر نمی‌رسد؛ در واقع این کار طولانی و چالش‌برانگیز، به دانش فنی بسیاری نیاز دارد. احتمالاً اگر در اینترنت برای پیدا کردن کتاب‌های آموزش فیلم‌نامه‌نویسی جست‌وجو کنید، به نام دو کتاب مهم از دو نویسنده‌ی خارجی برمی‌خورید: کتاب «چگونه فیلم‌نامه بنویسیم» از سید فیلد و کتاب «داستان» از رابرت مک‌کی. اخیراً مترجمان کتاب‌های فیلم‌نامه‌نویسی متعددی را به زبان فارسی ترجمه کرده‌اند؛ اما چنین کتاب‌هایی به‌هیچ‌وجه نیاز علاقه‌مندان به این حوزه را برطرف نمی‌کنند. از سوی دیگر، تألیف آثار نظری در ایران آن‌چنان اندک است که اصلاً به چشم نمی‌آید. شاهپور شهبازی (Shahpour Shahbazi) که خود از فیلم‌نامه‌نویسان و فیلم‌سازان مشهور ایرانی به حساب می‌آید، با توجه به این شرایط کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1 را به نگارش درآورد.

شهبازی عقیده دارد که به چالش کشیدن بحث‌های نظری جدید نتایج مثبتی دارد که عبارتند از: حفظ ویژگی‌های فرهنگی و ملی، حل مشکل بحران کمبود مخاطب و استقلال مالی فیلم‌سازان. او سال‌ها پیش، هنگام تحصیل در دوره‌ی دکتری پژوهش هنر در دانشگاه کارلسروهه، قصد داشت که رساله‌ی دکتری خود را در حوزه‌ی نظریه‌های نگارش فیلنامه بنویسد؛ اما بازگشت به ایران و تدریس تمام‌وقت، فرصت چنین کاری را از او گرفت. شاهپور شهبازی پس از سال‌ها تجربه در فیلم‌نامه‌نویسی، کارگردانی، تدریس و... بر آن شد که دست به تألیف چند کتاب نظری در حوزه‌ی سینما بزند. کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1 حاصل چنین تلاش‌هایی است.

معرفی و دانلود کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1

او از همان ابتدا ایده‌ی نگارش دو جلد را در ذهن داشت: جلد اول کتاب تئوری‌های فیلنامه در سینمای داستانی به تشریح و تحلیل سینمای داستان‌محور و شخصیت‌محور اختصاص دارد و در جلد دوم، در باب سینمای درون‌مایه‌محور و سینمای آزاد هنری بحث خواهد شد. شاهپور شهبازی در شش فصل اول کتاب به موضوعاتی چون ساختارهای متفاوت سینمای داستانی، تفاوت عناصر سبکی و روایی، تاریخچه‌ی فیلم‌نامه‌نویسی و تشریح دو سینمای داستان‌محور و شخصیت‌محور بر اساس الگوهای پیشنهادی سید فیلد، وگلر و کروتسن می‌پردازد. در شش فصل دوم کتاب تئوری‌های فیلنامه در سینمای داستانی 1 می‌خوانیم که چگونه می‌توان با استفاده از تئوری گام‌به‌گام فیلم‌نامه نوشت. در این بخش بر عناصر روایی تمرکز می‌شود و بنیاد‌های روان‌شناختی و شناخت‌شناسانه‌ی تئوری گام‌به‌گام بررسی می‌گردد. در فصل دوازدهم کتاب، شهبازی چند فیلم‌نامه‌ی مهم سینمای جهان را برای تحلیل تئوری گام‌به‌گام برمی‌گزیند. فیلم‌هایی چون: تلما و لوئیز، سکوت‌ بره‌ها، زن زیبا، پیانو، آخرین سامورایی، آنژل‌آ و... او تحلیل ساختاری این فیلم‌ها را با الگوهای پیشنهادی سید فیلد و میشیلا کروتسن مقایسه می‌کند تا خوانندگان به‌طور کامل با الگوی هر کدام آشنا شوند.

نشر گیلگمش که ناشر کتاب‌های هنر نشر چشمه به حساب می‌آید، جلد اول کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی را در مجموعه کتاب‌های «کانون» به انتشار درآورده است.

نکوداشت‌های کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1

  • پس از سال‌ها فیلم‌نامه نوشتن و تدریس فیلم‌نامه‌نویسی، می‌توانم ادعا کنم که فقط سه کتاب نظری بر بنیان‌های نظری‌ام اثر داشتند: کتاب «نمایش‌نامه‌نویسی» لاجوس اگری، کتاب «داستان» رابرت مک‌کی و کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1 آقای شاهپور شهبازی. این اثر با دیگر کتاب‌های نظریه‌پردازان جهانی فیلم‌نامه‌نویسی برابری می‌کند. (فرهاد توحیدی)
  • سبک نوشتاری ساده‌ی کتاب و تأکید بر جزئیاتی که شهبازی تئوریزه کرده، کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1 را از دیگر آثار مشابه در این حوزه متمایز می‌کند. این نویسنده در 17 گام، فن فیلم‌نامه‌نویسی مختص به خود را با آثار برجسته‌ی تاریخ سینمای جهان تطبیق می‌دهد و آن‌ها را تحلیل می‌کند. ما تاکنون مباحث تئوریک فیلم‌نامه‌نویسی را از ترجمه‌ی کتب دیگران آموخته بودیم؛ اما اکنون در این کتاب، زبان و فرهنگ ایرانی را می‌بینیم. شاهپور شهبازی به‌خوبی این کار را انجام داده است. (علی ژکان)

کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1 برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان سینما و ادبیات نمایشی، هنرجویان فیلم‌نامه‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسان حرفه‌ای، دست‌اندرکاران سینمای امروز ایران و علاقه‌مندان جدی هنر سینما، مخاطبان اصلی کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1 هستند.

در بخشی از کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1 می‌خوانیم

همراهان و مخالفان قهرمان هر یک وجهی از منِ قهرمان را منعکس می‌کنند. مشاور منِ آرمانی و خویشتن‌ساز قهرمان است که پیش از این تحقق یافته و کهن‌الگوی آرمانی قهرمان را نمایندگی می‌کند. مشاور پیش از قهرمان سفر اسطوره‌ای را به پایان رسانده، بنابراین به رازورمز سفر و خطرات آن نیز آگاه است. انتقال این آگاهی هم در حوزه‌ی فکر و هم در حوزه‌ی عمل گام دراماتیک مهمی در ساختار سینمای سه‌پرده‌ای است. مشاور معتمد قهرمان نیز هست. قهرمان اشک‌ها و آرزوهایش را با او تقسیم می‌کند و مشاور با اشتیاق به نگرانی‌هایش گوش می‌دهد. در قلمرو پیرنگ درونی مشاور بیان استعدادها و توانایی‌های موجود اما منفعل و سرکوب‌شده‌ی قهرمان است. قهرمان در اثر ارتباط، آشنایی و دیدن وجودِ خود در آینه‌ی وجودِ مشاور بیدار و هوشیار می‌شود. بیداری این توانایی‌ها در سطح پیرنگ بیرونی در حُکمِ مسلح شدن برای غلبه بر موانع است و در سطح پیرنگ درونی این بیداری به منزله‌ی بروز توانایی‌های قهرمان به شمار می‌آید. قهرمان در پرتو رابطه‌ای آینه‌ای و دیدن وجود خویش در هستی موجود مشاور و اقدام به رفع خطرات سفر و هم‌زمان شناخت و آگاهی و اِشراف بر ترس‌های ریشه‌دار درون به موجودی یگانه و خویشتن‌ساز تبدیل می‌شود. به همین دلیل آشنایی و ملاقات با مشاور غالباً در پرده‌ی یک یا آغاز پرده‌ی دو صورت می‌گیرد؛ زیرا قهرمان برای مقابله با موانع در سطح پیرنگ بیرونی و مبارزه با ترس‌های خویش در سطح پیرنگ درونی پیشاپیش باید بر توانایی‌های خویش تکیه کند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل یک: تاریخ پیدایش درام، روایت اسطوره ای
فصل دو: نگاهی کوتاه به تاریخ نگارش فیلم نامه
فصل سه: نگاهی کوتاه به ادبیات فیلم نامه نویسی
فصل چهار: الگو های مهم سینمای سه پرده ای
فصل پنج: عناصر سبکی
فصل شش: طرح کلی تئوری گام به گام
فصل هفت: عناصر روایی
فصل هشت: پیش داستان
فصل نُه: افکت های درام
فصل ده: شخصیت های فیلم در تئوری گام به گام
فصل یازده: ژانر
فصل دوازده: ساختار
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات485
زبانفارسی
شابک978-622-7858-55-6
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1

برای دریافت کتاب تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی 1 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.