معرفی و دانلود کتاب دراماتورژی فیلم

عکس جلد کتاب دراماتورژی فیلم
قیمت:
۵۳۰۰۰ ۲۶,۵۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دراماتورژی فیلم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دراماتورژی فیلم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دراماتورژی فیلم

کتاب دراماتورژی فیلم متشکل از مجموعه‌ای از مقالات مستقل به قلم شاهپور شهبازی است که به دلیل وحدت موضوعی، کلیتی واحد را می‌سازند. در این مقالات در باب مبحث دراماتورژی در حوزه‌ی سینما بحث شده است.

درباره کتاب دراماتورژی فیلم

دراماتورژی را به طور خلاصه می‌توان این‌چنین تعریف کرد: شناخت علمِ درام. این تعریف، علی‌رغم کوتاهی و اختصار، ابهامات فراوانی را به ذهن متبادر می‌کند: چگونه می‌توان از چیزی تحت عنوان علمِ درام سخن گفت؟ علم را با ساحتِ هنر و نمایش چه کار؟ آیا عبارت علم درام ترکیبی متناقض و خالی از معنا نیست؟ در پاسخ می‌توان این‌گونه گفت: اگر بپذیریم که علم معنایی جز آگاهی بر قوانینِ ساختارهای متنوع ندارد، آگاهی‌ای که بر مبنای امکان آزمون و محاسبه استوار است، آن‌گاه می‌توان عبارت علمِ درام را توجیه کرد. در این سیاق، علم درام یعنی مجموعه‌ای از آگاهی‌ها در باب قواعدِ حاکم بر جهان درام. (بدین معناست که استفاده از مفهوم علم در بحث راجع به هنر صادق و معتبر است.)

آنچه در کتاب دراماتورژی فیلم، اثر خواندنی شاهپور شهبازی آمده، مباحثی مفصل پیرامون مفهوم دراماتورژی، و کارکرد این مفهوم در جهان سینماست. شهبازی ابتدا به واکاوی دقیق معنای دو اصطلاح دراماتورژی و درام پرداخته، و ضمن این کار، تأملات نظری دیگری را نیز مد نظر قرار داده است. آن‌گاه در پی آن برآمده که از توضیحات نظری خود در عرصه‌ی عمل استفاده کند. بدین شکل که با بررسی برخی از آثار سینمایی خاص، کاربست آموزه‌های برآمده از دراماتورژی را در فیلم‌هایی که به تماشایشان نشسته و می‌نشینیم آشکار کند.

کتاب دراماتورژی فیلم از مجموعه‌ای از مقالات مستقل تشکیل شده، که هر یک را می‌توان مجزا از دیگر مقالات مطالعه کرد. برخی از آثار سینمایی‌ای که در این مقالات مورد بحث قرار گرفته‌اند، عبارتند از: «دوازده سال بردگی»، «گذشته»، «چهارشنبه‌سوری»، «رد کارپت»، «متروپل»، «نجات آقای بنکس» و...

گفتنی است که کتاب دراماتورژی فیلم توسط نشر چشمه در اختیار شما قرار گرفته است.

کتاب دراماتورژی فیلم مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث نظری حوزه‌ی فیلمسازی مخاطبین اصلی کتاب دراماتورژی فیلم از شاهپور شهبازی به شمار می‌روند.

با شاهپور شهبازی بیشتر آشنا شویم

شاهپور شهبازی (Shahpour Shahbazi) متولد 15 خرداد 1340 و زاده‌ی شهر کرمانشاه است. او کارگردانی حاذق، فیلمنامه‌نویسی پرکار و نویسنده‌ای چیره‌دست به شمار می‌رود. شهبازی پس از گذراندن دوران ابتدایی برای ادامه‌ی تحصیل به کشور آلمان مهاجرت کرد. او در دانشگاه‌های هایدلبرگ و کارلسروهه تحصیل کرده است. از میان آثار سینمایی و تألیفات وی، می‌توان به عناوین پیش رو اشاره نمود: «ماکیاولی و صد راه رذالت»، «دیالکتیک چشم‌ها»، «تئوری‌های فیلمنامه در سینمای داستانی»، «سکوت پروانه‌ها»، «در میان دیوارها»، «یادداشت‌های شبنم و داس»، «ماسک مقدس»، «شبنم و سیب»، «پل»، «در جست‌وجوی خانه» و «رستم ایران کیه؟».

جوایز و افتخارات شاهپور شهبازی

  • دریافت لوح تقدیر از سوی کانون فیلمنامه‌نویسان، برای مجموعه‌ی فعالیت‌ها در حیطه‌ی فیلمنامه‌نویسی
  • برنده‌ی تندیس «بهترین تحلیل سینمایی» از طرف انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران
  • برنده‌ی قلم زرینِ بهترین تألیف سینمایی از سوی خانه‌ی سینما
  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین کارگردانی از جشنواره‌ی فیلم کوتاه آلمان
  • برنده‌ی جایزه‌ی بهترین فیلم کوتاه از جشنواره‌ی گوتنبرگ
  • دریافت لوح تقدیر از باشگاه نویسندگان ایران

در بخشی از کتاب دراماتورژی فیلم می‌خوانیم

فیلم دوازده سال بردگی براساس یک داستان واقعی ساخته شده است. تحلیل فیلم از منظر فیلم‌نامه زمانی دقیق خواهد بود که کتاب دوازده سال بردگی نیز خوانده و با برگردان سینمایی آن مقایسه شود. تنها در این صورت می‌توان به‌دقت ارزیابی کرد که نویسنده تا چه اندازه در این برگردان موفق بوده است. با توجه به این‌که کتاب در دسترس نیست، مبنای قضاوت و تحلیل را فیلم قرار خواهیم داد.

فیلم‌های اقتباسی را می‌توان به دو سرشاخه‌ی اصلی تقسیم کرد: فیلم‌های اقتباسی واقعی و فیلم‌های اقتباسی خیالی. زیرشاخه‌ی فیلم‌های اقتباسی واقعی شامل همه‌ی فیلم‌هایی است که یک دوره یا تمرکز بر یک حادثه‌ی تاریخی خاص را مدنظر قرار می‌دهند. تمام فیلم‌های بیوگرافی زیرمجموعه‌ی این شاخه هستند. این گروه از فیلم‌ها از منظر شخصی که ناظر این حوادث یا درگیر این ماجراها بوده روایت می‌شوند. در این شکل نه‌تنها راوی اول‌شخص بلکه شخصِ اول نیز هست. تفاوت اول‌شخص و شخصِ اول در این است که در اول‌شخص تماشاگر تنها چیزی را می‌بیند و می‌داند که راوی دیده و انتقال می‌دهد. در حالت دوم تنها زاویه‌ی دید اول‌شخص است اما زاویه‌ی روایت محدود به دانستنی‌های شخصِ اول نمی‌شود. در حالت اول محدودیتِ افقِ روایت موجب می‌شود نویسنده توانایی کمتری در بازی تقسیم اطلاعات برای تعلیق و سایر افکت‌های درام داشته باشد. دقیقاً در این‌گونه از فیلم‌ها به خاطر استفاده از منطق روایت که واقع‌نمایی رئالیستی را نمایندگی می‌کند، غالباً محتوای روایت سرشت اثر را می‌سازد. در این آثار، هر چه‌قدر دوره‌ی زمانی متن بلندتر باشد، اقتباس سخت‌تر خواهد بود. زیرا سه مرحله‌ی کاهش، گزینش و گسترش در فیلم‌نامه باید به گونه‌ای صورت گیرد که ضمن وفاداری به جوهر متن دارای خط دراماتیک اوج‌گیرنده نیز باشد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
دراماتورژی چیست و دراماتورژ کیست؟
رازهای پرده‌ی جادویی
دوازده سال بردگی
گذشته
چهارشنبه‌سوری
زندگی پنهان والتر میتی
نجات آقای بنکس
متروپل
رِد کارپت
رودخانه‌ی میستیک
ماد
سگ را بجنبان
کلاس (در میان دیوارها)
آگوست: اوسیج کانتی
تعریف و کارکرد پیش‌داستان در فیلم‌نامه‌ی داستانی
مصاحبه با هفته‌نامه‌ی سینمایی صبا

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دراماتورژی فیلم
نویسنده
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات239
زبانفارسی
شابک978-600-229-477-7
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک
۵۳۰۰۰ ۲۶,۵۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دراماتورژی فیلم

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب دراماتورژی فیلم

برای دریافت کتاب دراماتورژی فیلم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.