معرفی و دانلود کتاب تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در بازار جهانی نفت

عکس جلد کتاب تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در بازار جهانی نفت
قیمت:
15000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در بازار جهانی نفت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در بازار جهانی نفت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در بازار جهانی نفت

کتاب تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در بازار جهانی نفت نوشته محمود کورانی و ثریا عباسی قیداری به بررسی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین تغییراتی که از سال 1979 تا سال 2003 در منطقه خاورمیانه به وجود آمده و بر بازار نفت این منطقه تاثیر چشمگیری داشته است، می‌پردازد.

درباره کتاب تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در بازار جهانی نفت:

خاورمیانه و منطقه خلیج فارس از جمله استراتژیک‌ترین مناطق دنیاست که همیشه در مرکز توجه بوده و در معادلات و معاملات بین‌المللی در سراسر جهان مد نظر قرار گرفته است. ناگفته نماند که حدود 65 درصد ذخایر نفتی جهان در این منطقه قرار دارد و تغییر و تحولات بازارهای نفتی در سراسر جهان متاثر از تغییرات و نوسانات بازار در این منطقه است. به عنوان مثال در سال 1979 جنگ ایران و عراق یا در سال‌های 1981 تا 1987 حمله عراق به کویت و دیگر ناامنی‌ها و جنگ‌های پیش آمده در این منطقه همگی تاثیرات غیر قابل انکار و مهمی بر قیمت هر بشکه نفت در سراسر جهان داشتند. به همین دلیل تلاش شده در این کتاب مهم‌ترین تحولات و تغییراتی که در طول 24 سال، از 1979 تا سال 2003، بر وضعیت بازار نفتی کل جهان ایجاد شده، مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد.

زندگی امروزی پیوندی ناگسستنی با تکنولوژی دارد و بخش‌های مختلف آن بر پایه فناوری‌های نوین بنا شده است گویی که زندگی بشر بدون آب، غذا، هوا و هم چنین تکنولوژی دیگر ممکن نخواهد بود. مساله‌ای که در ارتباط با تکنولوژی وجود دارد این است که مهمترین عامل به جلو راننده تکنولوژی و پیشرفت آن «نفت» است. تصور کنید برای مدتی سوخت رسانی به وسایل نقلیه مانند هواپیماها، قطارها و... که ماده اصلی آن نفت است، انجام نشود، می‌توان گفت پس از مدتی ارتباط نقاط مختلف دنیا با هم قطع می‌شود و تبادل کالا و تکنولوژی‌های دیگری که به ظاهر مستقل از نفت هستند هم انجام نمی‌شود.

کتاب تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در بازار جهانی نفت مناسب چه کسانی است؟

محتوای این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعه در حوزه علوم سیاسی و اقتصادی و فعالین صنعت نفت مناسب است.

در بخشی از کتاب تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در بازار جهانی نفت می‌خوانیم:

در کنفرانس فوق العاده ماه مارس 1979 که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و آغاز مجدد صادرات نفت ایران تشکیل گردید، کشورهای عضو اوپک تصمیم گرفتند که قیمت‌های تعیین شده برای سه ماهه چهارم 1979یعنی رقم 14/456 دلار در هر بشکه از اول آوریل 1979 یعنی شش ماه زودتر به مرحله اجرا گذاشته شود. در اواسط ماه قیمت‌های تک محموله‌ای نفت خام به 30 تا 35 دلار در هر بشکه رسید و در این زمان ایران حق مرغوبیت نفت خود را به 3/80 دلار افزایش داد و قیمت نفت سبک ایران به 18/47 دلار در هربشکه رسید. متعاقباً تولید کنندگان شمال آفریقا نیز قیمت نفت خود را به 21 دلار در هر بشکه رسانیدند. بعد از این تاریخ بود که قیمت‌های نفت هر روز بیش از روز پیش در بازارهای جهانی بالا می‌رفت تا اینکه بالاخره در کنفرانس ژوئن 1980 اوپک در الجزایر حداکثر قیمت نفت خام 32 دلار برای هر بشکه تعیین و حداکثر 5 دلار نیز برای حق مرغوبیت در نظر گرفت. در کنفرانس مالی که در دسامبر 1980 در اندونزی برگزار شد، حداقل قیمت نفت خام 32 دلار و حداکثر قیمت نفت خام 41 دلار و قیمت نفت خام متوسط 36 دلار تعیین گردید. پس از آن کنفرانس، تهران قیمت نفت خام سبک خود را از اول ژانویه 1981 در سطح 37 دلار برای هر بشکه تعیین کرد. در جریان شصت و دومین کنفرانس اوپک که در دسامبر 1981 در ابوظبی برگزار شد؛ به منظور توافق در کاهش صادرات نفت عربستان سعودی و یکنواخت شدن قیمت‌های نفت خام کشورهای عضو اوپک قیمت نفت خام را در سطح 34 دلار به ازای هر بشکه تعدیل کردند.

فهرست مطالب کتاب

سرآغاز
فصل اول: جایگاه خاورمیانه در نظام نفتی جهان
فصل دوم: بازتاب انقلاب ایران بر جریان بین‌المللی نفت
فصل سوم: تجاوز عراق به ایران و تأثیر آن بر بازار نفت
فصل چهارم: بحران خلیج فارس
فصل پنجم: بحران سوم خلیج فارس
پیوست: نمودار و جداول
کتابنامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در بازار جهانی نفت
نویسنده،
ناشر چاپینشر بید
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات151
زبانفارسی
شابک978-622-715921-9
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
15000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در بازار جهانی نفت

برای دریافت کتاب تاثیر تحولات سیاسی خاورمیانه در بازار جهانی نفت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.