معرفی و دانلود کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی: درس‌گفتارهای دانشگاه کلمبیا

عکس جلد کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی: درس‌گفتارهای دانشگاه کلمبیا
قیمت:
۳۷,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی: درس‌گفتارهای دانشگاه کلمبیا

کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی از پل شریدر، مجموعه‌ای از درس‌نامه‌های تدریس‌شده‌ی او در دانشگاه کلمبیاست که به رابطه‌ی دوجانبه‌ی سینما و تکنولوژی می‌پردازد. شریدر با توضیح بینش منحصر به فردش، بسیاری از اصول سینمایی را به چالش می‌کشد و فیلم‌های مختلفی را از این منظر بررسی می‌کند.

درباره‌ی کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی

سینما، هنر هفتم، تنها هنری است که از بدو تولد با تکنولوژی عجین بوده است. قالب‌های دیگر هنر قدمتی به درازای تاریخ بشر دارند، ولی سینما تنها موردی است که با پیدایش تکنولوژی فیلم و عکس پا به عرصه‌ی ظهور گذاشته است. کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی اثر پل شریدر (Paul Schrader) که توسط علی عامری مهابادی به فارسی ترجمه شده، اثری سودمند در بررسی تاریخ فیلم و سینما از منظر تکنولوژی و ابزارهای آن است؛ همان چیزهایی که شریدر نامشان را «اسباب بازی» می‌گذارد.

پل شریدر بعد از ناکامی در ساخت فیلمی که خود فیلم‌نامه‌اش را نوشته بود، به تدریس در دانشگاه کلمبیا روی آورد تا به قول خودش از هجوم افسردگی در امان بماند. جستجو برای یافتن محتوای مناسب آموزشی او را به موضوع مورد علاقه‌اش، یعنی «تعامل تاریخ فیلم با تکنولوژی فیلم» رساند. او که از اعضای ممتاز هالیوود است و کارگردانی و نویسندگی آثار قابل توجهی را در کارنامه‌اش دارد، حاصل این پژوهش را به شکل دوره‌ای تحت عنوان «game changers» در دانشگاه کلمبیا برگزار کرد. بعدها محتوای این پژوهش به شکل مقاله‌ای با نام فراسوی پرده‌ی نقره‌ای (Beyond the silver screen) در نشریه آف اسکرین (Off-screen) منتشر شد که کتاب پیش روی شما نیز ترجمه‌ی همین مقاله است.

پل شریدر در خلال کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی، تکنولوژی‌های مختلف را زیر ذره‌بین می‌برد و از امکانات و فرصت‌های جدیدی که هر کدام برای فیلم‌سازان فراهم می‌کنند می‌گوید. برخی از این تکنولوژی‌های نوظهور که تحولاتی بنیادین در هنر هفتم ایجاد نموده‌اند، از این قرارند: کوچک شدن تجهیزات نورپردازی و بالا رفتن قابلیت عدسی‌ها در فیلم‌برداری در نور کم که امکان کار در لوکیشن‌های کوچک‌تر و کم‌نورتر را فراهم می‌کند؛ و یا ظهور تکنولوژی استدی کم (steady cam) و عدسی‌های زایس که دست فیلم‌سازان را در خلاقیت باز می‌گذارد. باری، توضیحات به اینجا ختم نمی‌شود و کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی، علاوه بر بحث‌های صرفاً نظری، فیلم‌های مختلف تاریخ سینما را نیز از جنبه‌ی تأثیر تکنولوژی و سایر مباحث مربوطه مورد بررسی قرار می‌دهد.

این اثر در فصول مختلف به مواردی مانند کلوزآپ، تدوین، حرکت دوربین به واسطه‌ی تکنولوژی، طراحی صحنه و... می‌پردازد. در انتهای کتاب نیز می‌توانید مصاحبه‌ای با پل شریدر را بخوانید که در جشنواره‌ی سال ۲۰۱۸ مونترال انجام شده است.

معرفی و دانلود کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی

پل شریدر کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و منتقد برجسته‌ی آمریکایی است که در ابتدا با نوشتن فیلم‌نامه‌ی اثر مشهور مارتین اسکورسیزی یعنی «راننده تاکسی» به شهرت رسید. او کارگردانی آثاری چون «یقه آبی»، «میشیما» و «اصلاح‌شده» را در کارنامه‌ی خود دارد. صاحب‌نظران شریدر را سینماگری مؤلف می‌دانند و بر اهمیت آثار او در سینمای معاصر آمریکا گواهی می‌دهند. شریدر در آثار گوناگون خود، اعم از فیلمنامه‌ها و فیلم‌های سینمایی‌اش، همواره دغدغه‌های فکری و دلمشغولی‌های فرمی خاص خود را داشته است. مطالعه‌ی کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی برخی از جدی‌ترینِ این دغدغه‌ها را برای مخاطبِ علاقه‌مند روشن می‌سازد.

کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی اثر پل شریدر به علاقه‌مندان سینما و فیلم‌سازی توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی: درس‌گفتارهای دانشگاه کلمبیا می‌خوانیم

تدوین در اصل به دلیل بسیار ‌ساده‌ای پدید آمد: دوربین نمی‌توانست حجم زیادی از نگاتیو را در خود جای دهد و حتی اگر این قابلیت را داشت، یک نمای خوب را نمی‌شد برای مدت خیلی طولانی نمایش داد. اگر می‌خواستند فیلمی بسازند با زمانی بیش از مدتی که حلقه‌ی فیلم در دوربین می‌توانست فیلم‌برداری کند ‌بایست دو یا تعداد بیش‌تری از قطعات فیلم را به هم وصل می‌کردند.

روال کار به این صورت بوده که آن قطعه‌ای را که می‌خواهید استفاده کنید برش می‌دهید، سپس آن را به قطعه‌فیلم دیگری می‌چسبانید و تدوینش می‌کنید. می‌توانید دو رویداد متفاوت را در کنار هم قرار دهید و آن‌ها را میان‌برش کنید؛ همان چیزی که گریفیث سوییچ‌بَک نامید.

تکنولوژی تدوین ساده است. برخلاف جنبه‌های مکانیکی حرکت دوربین یا تکنولوژی نوار سلولویید یا عدسی‌ها، در طول تاریخ تدوین تحولات زیادی رخ نداده است. کلاً پنج مرحله در کار بوده است و مرحله‌ی اول، وقتی تدوین‌گران نسخه‌های پوزیتیو فیلم را می‌دیدند تا تصمیم بگیرند کجا را برش دهند، اصلاً تکنولوژیک نبود. آن‌ها حلقه‌های فیلم را بالا می‌گرفتند و از نزدیک به آن‌ها خیره می‌شدند. درباره‌ی دوران اولیه‌ی سینما، که حلقه‌های فیلم را براساس واحد اندازه‌گیریِ فوت تدوین می‌کردند، داستان‌های بسیار جالبی وجود دارد. مثلاً اگر برای نشان دادن یک نمای عکس‌العمل سه فوت (حدوداً یک متر) حلقه‌ی فیلم لازم می‌شد، اندازه‌اش می‌گرفتند و سه فوت از آن را قطع می‌کردند. در این حالت حتی نیاز نبود که فیلم را ببینند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ ی مترجم
یک: تولد یک روایت
دو: نمای درشت (کلوزآپ)
سه: تدوین
چهار: حرکت دوربین
پنج: طراحی صحنه
فراسوی پرده ‌ی نقره‌‌ای و «فرسودگی روایت»
مرد تنها: مصاحبه با پل شریدر
یادداشت‌‌ها
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی: درس‌گفتارهای دانشگاه کلمبیا
نویسنده
مترجمعلی عامری مهابادی
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات115
زبانفارسی
شابک978-622-7858-46-4
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی

برای دریافت کتاب تاثیر تکنولوژی بر بیان سینمایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.