معرفی و دانلود کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم

عکس جلد کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم
قیمت:
۱۱۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم

مطالعه‌ی کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم، نوشته‌ی جان هیل و پاملا چرچ‌ گیبسن، به شما این فرصت را خواهد تا اجزای سازنده‌ی یک فیلم و ساختار تشکیل‌دهنده‌ی آن را بشناسید و با مکاتب فکری متنوعی آشنا شوید که می‌توان فیلم‌های گوناگون را در چهارچوب مبانی آن‌ها بررسی کرد. نقد فیلم از نقطه‌نظر مارکسیسم، فمینیسم و...، همین‌طور آشنایی با کارکرد موسیقی، لباس و بافت یک فیلم، دستاوردهای ارزشمند مطالعه‌ی این اثر خواهند بود.

درباره‌ی کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم

چقدر اهل تماشای فیلم هستید؟ آیا فیلم دیدن را نوعی تفریح و سرگرمی می‌دانید یا دیدگاه متفاوتی نسبت به آن دارید؟ بعد از دیدن یک فیلم، آن‌چه در ذهنتان باقی می‌ماند چیست؟ یک پایان خوش؟ صحنه‌ای خنده‌دار یا ناهمانگی‌هایی که در اجزا و ارکان فیلم وجود داشته اما معمولاً از چشم سایر مخاطبان پنهان مانده؟ اگر عادت دارید هنگام تماشای یک فیلم، ساختار آن را تجزیه و تحلیل کنید و به‌طور حرفه‌ای یا غیرحرفه‌ای، به نقد فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی بپردازید، خبر خوبی برایتان داریم. کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم (Film studies: critical approaches) مملو از نکته‌های فراوانی است که دانستن آن‌ها به شما در نقد نظام‌مند و منسجم فیلم‌ها یاری خواهد رساند. هر آن‌چه در زمینه‌ی نقد و بررسی فیلم‌ها باید بدانید، جان هیل (John W. Hill) و پاملا چرچ گیبسن (Pamela Church Gibson) در این اثر به شما ارائه کرده‌اند.

کتاب حاضر بخش‌های متنوع و متعددی را دربرمی‌گیرد که هر کدام حول محور یکی از جنبه‌های نقد فیلم نوشته شده‌اند. در ابتدای کتاب، پس از این‌که با مقدمه‌ای کلی و سپس پیشگفتاری در زمینه‌ی مطالعات فیلم‌شناسی آشنا شدید، با موضوعاتی از جمله بازیگری در فیلم، نقش لباس بازیگران در موفقیت و کامیابی یک فیلم و اثرگذاری موسیقی متن بر ساختار فیلم مواجه خواهید شد. به عبارت دیگر، در این سه بخش عناصر صدا و تصویر را بهتر شناخته و معیارهایی برای جرح و بررسی یک فیلم بر اساس جاذبه‌های صوتی و بصری آن خواهید آموخت.

معرفی و دانلود کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم

رویکرد فرمالیسم و نئوفرمالیسم در تحلیل فیلم‌ها از مباحث دیگری است که در کتاب حاضر مطرح خواهد شد. از سوی دیگر، با نقد روانکاوانه و چندوچون آن در شناخت فیلم‌ها آشنا خواهید شد. سپس نظریات پساساختارگرایان بیان شده و نسبت فیلم‌ها با دیدگاه‌های پست‌مدرنیستی تحلیل می‌شود. در ادامه، روش‌هایی را برای تحلیل زمینه و بافت فیلم می‌آموزید. جنسیت، هویت شخصیت‌ها و ایدئولوژی‌هایشان ‌‌‌در همین مرحله مورد واکاوی قرار می‌گیرند.

همان‌طور که می‌دانید مارکسیسم و فمینیسم ازجمله مکاتب فکری بودند که وجوه مختلفی در زمینه‌ی سیاست، جامعه‌شناسی و... داشتند. جان هیل و پاملا چرچ‌ گیبسن، طی مباحث کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم، شما را با ابعاد هنری این مکاتب در حوزه‌ی فیلم‌شناسی آشنا خواهند کرد. موضوعاتی از قبیل نژاد و قومیت و ردپای آن‌ها در فیلم، همین‌طور ارتباط یک فیلم با جریان‌های تاریخی بخش دیگری از مباحث این اثر را به خود اختصاص داده‌اند. در مراحل بعد، بررسی جامعه‌شناختی فیلم و مطالعات فرهنگی پیرامون آن نیز مورد موشکافی قرار گرفته‌اند. زیبایی‌شناسی و هرمنوتیک از مفاهیم اساسی و پایه‌ای دنیای هنر هستند که نمود آن‌ها را در عرصه‌ی سینما نیز می‌بینیم. بخش‌های پایانی کتاب پیش‌رو به این موضوعات می‌پردازد.

شاید مطالعه‌ی سطور بالا موجب شده باشد تصور کنید که با کتابی مملو از نظریه‌پردازی و نکته‌های تئوری رویارو شده‌اید که خواندن آن کمی خسته‌کننده خواهد بود. باید بگوییم اتفاقاً برعکس، مطالب این کتاب شما را مجذوب خود خواهند کرد؛ به این خاطر که سرشار از نکته‌های عملی، اشاره به فیلم‌های مشهور تاریخ سینما و مطالعات موردی هستند که هم درک مباحث نظری را برایتان آسان‌تر خواهند کرد و هم موجب می‌شوند نقد و تحلیل یک فیلم را در عمل تمرین کرده و بیاموزید. اگر سررشته‌ای در زمینه‌ی نقد فیلم ندارید و از مباحث تئوری پیچیده‌ی این حوزه گریزانید، باید بگوییم می‌توانید بدون هیچ واهمه‌ای و با خیال راحت مطالعه‌ی این کتاب را آغاز کنید، چراکه زبان ساده‌‌ی آن، فهم و درک پیچیده‌ترین نکات را برایتان آسان خواهد کرد.

علی عامری مهابادی برگردان این اثر حوزه‌ی نقد هنری را به عهده داشته و نشر سوره‌ی مهر چاپ آن را به انجام رسانده است.

در نکوداشت کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم

  • راهنمایی کوتاه، خواندنی و ارزشمند برای مطالعه‌ی موضوعات مرتبط با فیلم‌ها. کتاب حاضر رویکردی سازماندهی‌شده در زمینه‌ی مطالعات فیلم ارائه می‌دهد و هر فصل آن شامل مطالب و نکته‌های جزئی سودمندی است. (لوئیس تکسیرا، دانشگاه کاتولیس پرتغالی)

کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر فیلم‌شناسی، نقد فیلم و نظریه‌پردازی در حوزه‌ی سینما و تلویزیون از موضوعات مورد علاقه‌ی شما هم هستند، پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر مطالعه‌ی کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم را آغاز کنید‌.

در بخشی از کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم می‌خوانیم

از نظر بازن «همشهری‌ کین» و «خانواده با شکوه آمبرسون» لحظات مهمی در آشکارسازی کارکرد واقع‌گرای سینما هستند. «همشهری کین» در کنار آثار ژان رنوار و ویلیام وایلر کشف دوباره سنت واقع‌گرایی را بازنمایی می‌کند که از دوره سینمای صامت (لویی فویاد، اریک فون استروهایم، ف. و. مورناو) گم شده بود. «همشهری کین» چشم‌انداز نئورئالیسم ایتالیا را گشود و اگر بازن بیشتر عمر می‌کرد، مسلماً علاقه‌اش معطوف به سینما وریته و پیشرفت‌های نوین در مستندسازی می‌شد که پس از ابداع نوار مغناطیسی، دستگاه‌های ضبط و دوربین سبک‌وزن و چسب نواری فیلم شکل گرفت. (در واقع رگه "موعودباوری تکنولوژیک" در تفکر بازن او را به چنین مسیری می‌کشاند).

البته از نظر بازن مؤلفه اصلی «همشهری کین» می‌توانست استفاده از حالت کانونی عمیق و پلان سکانس باشد. با وجود این احساس می‌کنیم که در نوشته‌های بازن راجع به ولز این احساس ناخوشایند وجود دارد که ولز چندان به تواضع روحی یا حتی ذهنیت دموکراتیک توجه نداشته است، مواردی‌ که نمایان‌گر «سبک بدون سبک» بازن هستند و نوعی ازخودگذشتگی هنرمند در برابر واقعیتی‌ است که معنی‌اش از هر ساخته‌ای فراتر می‌رود. شاید راحت فراموش کنیم که بازن در مواردی راجع به «دگرآزاریِ» ولز، فضای او که همچون پرتاب منجنیقی به چهره تماشاگر می‌خورد، سخن گفته است. او ولز را با ال‌ گِرکو (و نیز اساتید بزرگ هلندی در سبک عمق میدان) مقایسه و راجع به «بینشِ دوزخی» و «عینیتِ مستبدانه» او تفسیر کرد ولی این آگاهی نسبت به ولزِ سبک‌گرا و فریب‌دهنده، بازن را از نکته اصلی‌اش منحرف نمی‌کند. اساساً علاقه او به فیلم‌برداری با حالت کانونی عمیق عامل جلب علاقه بازن بوده است، رویکردی که ولز و گِرِگ تولند با استادی آن را نشان دادند. جایگاه ولز در تاریخ فیلم وابسته به همین رویکرد است.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
مقدمه عمومی
مقدمه مطالعات فیلم
متن فیلم و شکل فیلم
بازیگری در فیلم
لباس در فیلم
موسیقی فیلم
نگره کلاسیک فیلم و نشانه‌شناسی
فرمالیسم و نئوفرمالیسم
امپرسیونیسم، سوررئالیسم و نگره فیلم: دنباله‌روی از خط سیر یا چگونه سنتی در نگره فیلم از دست می‌رود
فیلم و روانکاوی
پساساختارگرایی و ساخت‌شکنی
فیلم و پسامدرنیسم
متن و زمینه فیلم: جنسیت، ایدئولوژی و هویت
مارکسیسم و فیلم
فمینیسم و فیلم
نژاد، قومیت و فیلم
فیلم و هویت فرهنگی
فیلم و تاریخ
جامعه‌شناسی و فیلم
مطالعات فرهنگی و فیلم
مخاطبان فیلم
هرمنوتیک، دریافت، زیبایی‌شناسی و تأویل فیلم

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم
نویسنده،
مترجمعلی عامری مهابادی
ناشر چاپیانتشارات سوره مهر
سال انتشار۱۳۹۶
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات392
زبانفارسی
شابک978-964-506-615-2
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم

برای دریافت کتاب رویکردهای انتقادی در مطالعات فیلم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.