معرفی و دانلود کتاب تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حوزه خلیج فارس

عکس جلد کتاب تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حوزه خلیج فارس
قیمت:
23000 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حوزه خلیج فارس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حوزه خلیج فارس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حوزه خلیج فارس

کتاب تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حوزه خلیج فارس نوشته‌ی ساسان مومن، با بررسی سیاست دفاعی، محیط شناسی، بررسی مدل‌های تنظیم و تدوین سیاست‌گذاری این سوال را در ذهن شما به وجود می‌آورد که چگونه می‌توان با استفاده از سیاست دفاعی مناسب یا الگوی بهینه آن هزینه‌های مادی و معنوی جنگ آینده را کاست یا از آن جلوگیری نمود.

خلیج فارس عبارت از پیشرفتگی دریا در خشکی است که حد واسط ایران و شبه جزیره‌ی عربستان می‌باشد. این دریا از قدیم بین اعراب، بحر الفارس نام داشته و در مآخذ اسلامی نیز بدین نام آمده است. در خصوص قدمت نام خلیج فارس باید گفت که از اسناد و مدارک زمان هخامنشیان چنین بر می‌آید که نام دریای پارس از دوران بل مورد استفاده بوده است. در کتیبه‌ای که از زمان داریوش هخامنشی در تنگه‌ی سوئز به دست آمده از آن به عنوان (دریایی که از پارس آید) نام برده شده است در زمان ساسانیان نیز این خلیج را دریای پارس می‌نامیدند.

حدود اربعه خلیج فارس اینگونه است: «از طرف شمال به کرانه‌های ایران، از شرق به خلیج عمان و از جنوب و غرب به جزیره عربستان محدود است. عمق خلیج فارس کم است بنابراین در شمار دریاهای کم عمق جهان مانند خلیج هود من، دریای بالتیک و دریای شمال محسوب می‌شود. بیشترین عمق آب در خلیج فارس از 92 متر تجاوز نمی‌کند. خلیج فارس از لحاظ جغرافیایی با وسعتی در حدود 237473 کیلومتر مربع و محیطی بالغ بر 5579800 متر، در موقعیت جغرافیایی 26 تا 30 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 48 تا 56 درجه و 20 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است و باید گفت که خلیج فارس امروزی بخشی کوچکی از گستره آبی پهناوری است که در روزگاران قدیم پارس نامیده شد و تمامی دریای عمان و بخشی از اقیانوس هند را تا حدود رود سند دربرمی‌گرفت.

در بخشی از کتاب تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر حوزه خلیج فارس می‌خوانیم:

سیاست امنیت ملی جامع تر و فراگیرتر از سیاست‌های نظامی است و جهات مختلف مسائل امنیتی را در ابعاد سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی با توجه به مسائل ژئوپلیتیک کشور دربرمی‌گیرد؛ به عبارت دیگر سیاست‌گذاری امنیت ملی، فرآیندی است که عناصر مختلف قدرت ملی را برای دفع تهدیدها و تأمین اهداف امنیتی در سطح کلان هماهنگ می‌سازد. اهداف و خطوط کلی سیاست امنیت ملی، راهنمایی برای تدوین سیاست‌های امنیتی در سطوح اجرایی است (تهامی، 1386، ج 1: 194).

از آنجایی که سیاست دفاعی با سایر ابعاد سیاست‌های امنیتی همسو بوده و هدف واحدی به نام امنیت ملی را دنبال می‌کنند و نیز با توجه به اثرهای سرنوشت‌ساز و برجسته‌ای که سیاست دفاعی در تأمین امنیت ملی دارد، از این رو در برخی از کشورها به جای کاربرد واژه‌ی سیاست امنیت ملی، با تلفیق دو واژه دفاعی و امنیتی، عنوان سیاست دفاعی و امنیتی به کار برده می‌شود. البته گاهی هم سیاست دفاعی را به طور عام به اقدامات تدافعی کشور در مقابل تهاجمات و تهدیدهای دشمنان در ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی اطلاق می‌کنند. این موضوع با توجه به معنی لغوی کلمه‌ی دفاع دور از انتظار نیست.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: کلیات
فصل دوم: سیاست دفاعی
فصل سوم: بررسی مدل‌های تنظیم و تدوین سیاست‌گذاری
فصل چهارم: محیط شناسی
فصل پنجم: جمع‌بندی مصاحبه‌های انجام شده با خبرگان
فصل ششم: سخن پایانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حوزه خلیج فارس
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی تهران
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات268
زبانفارسی
شابک978-622-6350-18-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم نظامی
قیمت نسخه الکترونیک
23000 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حوزه خلیج فارس

برای دریافت کتاب تدوین سیاست دفاعی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر حوزه خلیج فارس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.