معرفی و دانلود کتاب تورم و اخلاق: کتابی برای همه درباره یک تجربه تاریخی

عکس جلد کتاب تورم و اخلاق: کتابی برای همه درباره یک تجربه تاریخی
قیمت:
۲۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب تورم و اخلاق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب تورم و اخلاق و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب تورم و اخلاق: کتابی برای همه درباره یک تجربه تاریخی

در کتاب تورم و اخلاق، نویسنده‌ی آمریکایی، اندرو دیکسون وایت، به یکی از عوامل کمترشناخته‌شده‌ی انقلاب فرانسه می‌پردازد. این کتاب که گزارشی جامع از ابرتورمی است که پس از انقلاب فرانسه ایجاد شد، خطراتِ همیشگیِ ولخرجیِ دولت و عرضه‌ی بیش از حدِ پول کاغذی در جامعه را نشان می‌دهد. گفتنی‌ست این کتاب بسیار مختصر و شفاف نوشته شده است.

درباره‌ی کتاب تورم و اخلاق

کتاب تورم و اخلاق (Fiat Money Inflation in France)، نوشته‌ی اندرو دیکسون وایت (Andrew Dickson White) که بیش از صد سال پیش به نگارش درآمده است، یکی از متونِ اصلی و جامع برای مطالعه‌ی تأثیرات عظیم و کلانِ اشتباهاتِ اقتصادی است. این کتاب، به طورِ مفصل به فرآیند‌هایی می‌پردازد که پس از انقلابِ فرانسه، منجر به فروپاشیِ اقتصادِ این کشور شد. کتابِ تورم و اخلاق، با بررسیِ تاریخ و همینطور روان‌شناسیِ شخصیت‌های مطرح و مهمی که در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی فرانسه مؤثر بودند، نشان می‌دهد ابرتورمی که در فرانسه شکل گرفت، منجر به رواجِ بی‌اخلاقی و وحشتی دوچندان در این کشور شد.

کتابِ تورم و اخلاق، این ایده را مطرح می‌کند که علتِ انقلاب در فرانسه و شکستِ آن، نوشته‌ها و ایده‌های ژان ژاک روسو و رواجِ سکولاریسم نبود. اندرو دیکسون وایت در این کتاب، نشان می‌دهد یکی از عللِ اصلیِ شکستِ این انقلاب و دورانِ وحشتی که پس از آن سراسرِ فرانسه را در بر گرفت، چاپِ پول‌های بدونِ پشتوانه توسطِ دولتِ انقلابیِ جدید بود. کتابِ تورم و اخلاق به خوبی نشان می‌دهد زمانی که ایده‌ها و اندیشه‌های خیرخواهانه تلاش می‌کنند بر قوانینِ طبیعیِ اقتصاد غلبه کنند، نتیجه‌ای جز آشوب و فاجعه در پی نخواهند داشت.

کتاب تورم و اخلاق، درسِ عبرتی جلوی قانون‌گذاران و سیاست‌مداران می‌گذارد. این کتاب، با ارائه‌ی گزارشی از بزرگ‌ترین تلاشی که یک دولت در طول تاریخ برای تثبیتِ قیمت‌ها انجام داده است و سپس با نشان دادنِ فقر و ویرانی‌ای که نتیجه‌ی این تلاش‌ها بود، اثبات می‌کند که دولت‌ها و مردمان قادر به کنترلِ نظمِ امور نیستند. اندرو دیکسون وایت در این کتاب، به‌درستی نشان می‌دهد هیچ حکومتی، چه استبدادی و چه دموکراتیک، قادر نیست تمامیِ جنبه‌های یک جامعه را اداره کند و تلاش برای کنترلِ تمامیِ جنبه‌های اقتصاد، محکوم به شکست است.

این کتاب، مباحثِ اقتصادی متعددی را برای خواننده‌هایی که با مفاهیمِ اقتصادی آشنا نیستند، مطرح می‌کند که از مهم‌ترینِ آن‌ها می‌توان به سیاست‌های پولی و کلانِ اقتصادی اشاره کرد. بااینکه کتاب تورم و اخلاق بیش از صد سال پیش نوشته شده است، این کتاب به همان مسائلی می‌پردازد که ما در حالِ حاضر با آن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. به نظر می‌رسد سیاست‌مداران هیچ‌گاه درس نمی‌گیرند و اشتباهاتِ گذشته، اشتباهاتِ آینده نیز خواهند بود. اندرو دیکسون وایت در این کتابِ مختصر و کوتاه، به‌خوبی نشان می‌دهد عقلانیت و منطق، تاچه‌ حد در برابرِ تعصب، عوام‌فریبی و حرص، ناکارآمد و ضعیفند و چگونه فاصله‌ی بین خردگرایی و پوچ‌گرایی به سرعت طی می‌شود.

کتابِ تورم و اخلاق، توسط سیدحسن دیباج ترجمه و انتشارات دنیای اقتصاد آن را برای مخاطبین فارسی‌زبان منتشر کرده است.

کتاب تورم و اخلاق برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب تورم و اخلاق برای کسانی که به حکمرانی اقتصادی و تاریخِ اقتصاد علاقه‌مند هستند، جذاب خواهد بود. از طرفِ دیگر، کسانی که به خواندنِ روایت‌های متفاوت در موردِ انقلابِ فرانسه و علل ناکامیِ آن علاقه‌مند هستند، از مطالعه‌ی این کتاب لذت خواهند برد.

با اندرو دیکسون وایت بیشتر آشنا شویم

اندرو دیکسون وایت (1832-1918)، معلم، تاریخ‌دان و سیاست‌مدار آمریکایی است که یکی از مؤسسینِ دانشگاهِ کُرنِل در ایالتِ نیویورک به شمار می‌رود. حوزه‌ی مطالعاتی او موضوعات گوناگونی را شامل می‌شد و او بر روی موضوعاتی چون تقابلِ مذهب و علم، برده‌داری و معماری دست به تحقیق زده بود. اندرو دیکسون وایت مدتی سفیرِ ایالات متحده‌ی آمریکا در روسیه و آلمان نیز بود و گفته می‌شود بیش از سی‌هزار کتاب در کتابخانه‌ی شخصیِ خود داشت که تقریباً تمامیِ این کتاب‌ها را به دانشگاهِ کُرنِل اهدا کرد. از او به غیر از کتابِ تورم و اخلاق، کتابی به زبانِ فارسی ترجمه نشده است، ولی از دیگر آثارِ مشهورِ او می‌توان به «تاریخِ منازعاتِ علم و الهیاتِ مسیحی» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب تورم و اخلاق: کتابی برای همه درباره یک تجربه تاریخی می‌خوانیم

فشارهای سیاسی و نداهای قدیمی «کمبود واسطه گردشی (کمبود نقدینگی)» و به‌ویژه هیاهو برای اسکناس‌های خردتر دوباره آغاز شد. نقدینگی ارزان‌تر نقدینگی ارزشمندتر را بیرون رانده بود، پول کاغذی مسکوکات کوچک نقره‌ای و مسی را ناپدید کرده بود. انواع و اقسام اوراقی که «اسکناس‌های اعتماد» نامیده می‌شدند فرانسه را پر کرده بود، 63 نوع تنها در پاریس موجود بود. این نقدینگی تضمین‌نشده اغتشاش و تقلب فراوان آفرید. نواحی مختلف فرانسه شروع به انتشار اسکناس‌های خرد خودشان کردند که موجب خلف ملی وعده مجلس شورا شد مبنی بر محدود کردن پول در گردش به یک میلیارد و دویست میلیون و نیز وعده سوزاندن تمام پول‌هایی که به حساب اراضی برمی‌گردند. در زمان کوتاهی، حساب اراضی 160 میلیون لیره کاغذی داشت. مطابق مواد قانون قبلی این پول‌ها باید کنار گذاشته می‌شد. به‌جای این کار‌ و به بهانه ضرورت، غالب این نقدینگی به‌صورت اسکناس‌های کوچک‌تر دوباره بازگشت.

در واقع بهانه‌های فراوانی برای چاپ اسکناس‌های کوچک وجود داشت. مطابق نظریه‌ای که انتشار اوراق کوچک‌تر نقره را از گردش خارج می‌کند، کوچک‌ترین اسکناس مبلغ پنجاه لیره داشت (تا جای سکه نقره‌ای را بگیرد). همه‌گونه اقدامی برای عرضه نقره و مس و نگه‌داشتن آن در گردش آزمایش شد. شهروندان طبق قانون موظف شدند نقره‌جات و جواهرات خود را به ضرابخانه بفرستند. حتی شاه بشقاب‌های نقره و طلای خود را فرستاد و کلیساها و عبادتکده‌ها ملزم شدند تمام ظروف نقره و طلایی را که مطلقا برای عبادت ضروری نبود به ضرابخانه ارسال کنند. برای مس، ناقوس‌های کلیسا ذوب شد. اما نقره و حتی مس کمتر و نایاب‌تر می‌شد. انواع کلک‌ها آزمایش شد و در نوامبر 1790 مجلس یک استاندارد واحد سکه‌زنی اعلام کرد و در تلاشی بیهوده سعی کرد نرخ تبادل فلزات قیمتی را دستکاری کند. کمبود مسکوکات سرانجام انتشار اوراق دلهره‌آور کوچک‌تر را ضروری کرد. این امر با چاپ یک صد میلیون اسکناس پنج لیره‌ای آغاز شد و به‌زودی با تمکین به هیاهوهای سراسری، اوراق کوچک‌تر تا اندازه تنها یک سو نیز منتشر شد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب تورم و اخلاق: کتابی برای همه درباره یک تجربه تاریخی
نویسنده
مترجمسید حسن دیباج
ناشر چاپیانتشارات دنیای اقتصاد
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات88
زبانفارسی
شابک978-600-497-089-1
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب تورم و اخلاق

توی محمد بهلکه
۱۴۰۲/۱۲/۲۷
بنظرم کتاب خوبی بود، می‌تونست بعضی جاها را بیشتر توضیح بده و شیواتر بیان کنه که موضوع بهتر فهمیده بشه.
دنیا
۱۴۰۲/۱۱/۲۰
کتاب سرگذشت جامعه‌ای بدوی در اقتصاد هست که به نظرم برای جامعه ما و مخصوصا سالهای ۹۲ تا ۹۹ صدق می‌کنه
روح اله جهان بین
۱۴۰۳/۱/۲
پایه‌ای برای فهمیدن اصول اقتصادی
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب تورم و اخلاق

برای دریافت کتاب تورم و اخلاق و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.