معرفی و دانلود کتاب جامعه شناسی در محکمه‌ی جامعه شناسان

عکس جلد کتاب جامعه شناسی در محکمه‌ی جامعه شناسان
قیمت:
۵۹,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی در محکمه‌ی جامعه شناسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی در محکمه‌ی جامعه شناسان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جامعه شناسی در محکمه‌ی جامعه شناسان

علم جامعه‌شناسی از آغاز راه تاکنون مسیر پرپیچ‌وخمی را پشت‌سر گذاشته است. موریس استین و آرتور جی. ویدیچ در کتاب جامعه شناسی در محکمه‌ی جامعه شناسان به گردآوری مقالاتی پرداخته‌اند که هریک به نحوی منحصربه‌فرد، این مسیر را به چالش می‌کشند.

درباره‌ی کتاب جامعه‌شناسی در محکمه‌ی جامعه‌شناسان

جامعه‌شناسی یک رشته‌ی مطالعاتی نسبتاً نوپا و تازه‌تأسیس است که در قرن نوزدهم میلادی به‌عنوان پاسخی به تغییرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از انقلاب صنعتی پدیدار شد. اصطلاح «جامعه‌شناسی» برای نخستین بار از زبان یک فیلسوف فرانسوی به‌نام آگوست کنت در سال 1838 ابداع شد و به‌سرعت به‌عنوان راهی برای توصیف مطالعات جوامع انسانی و رفتارهای اجتماعی محبوبیت یافت. در اثری که اکنون پیش روی شماست، برخی از اصول اساسی علم جامعه‌شناسی در بوته‌ی نقد جامعه‌شناسان قرار می‌گیرد.

موریس استین (Maurice Stein) و آرتور ویدیچ (Arthur Vidich) در کتاب جامعه‌شناسی در محکمه‌ی جامعه‌شناسان (Sociology on Trial) یازده مقاله‌ی تخصصی را در این‌باره گردآوری نموده‌اند که هریک از آن‌ها از دروازه‌ای متفاوت به درون این عرصه می‌تازد و به بررسی و تحلیل مسئله‌ای مهم در این زمینه می‌پردازد. عنوان کتاب نیز اشاره به همین رویکرد انتقادی دارد. گویی در سراسر این کتاب، جامعه‌شناسان در محکمه‌ای ساخته و پرداخته‌ی خود حاضر می‌شوند تا به چالش‌ها و مناقشاتی اساسی واکنش نشان دهند.

این کتاب دیدگاه سنتی را درباره‌ی نظریه‌های حقوقی به‌عنوان یک نظام کاملاً عینی و عقلانی به چالش می‌کشد و استدلال می‌کند که عوامل اجتماعی مانند نژاد، طبقه و جنسیت نقش مهمی در نتایج حقوقی دارند. نویسندگان در کتاب جامعه‌شناسی در محکمه‌ی جامعه‌شناسان، همچنین بر اهمیت تحقیقات جامعه‌شناختی در درک زمینه‌ی اجتماعی پرونده‌های حقوقی و توسعه‌ی نظام‌های حقوقی عادلانه‌تر تأکید می‌کنند. این اثر همچنین دیدگاه تاریخی ارزشمندی را در مورد تلاقی جامعه‌شناسی و حقوق ارائه می‌کند و بحث‌های جاری پیرامون عدالت اجتماعی و اصلاحات قانونی را روشن می‌سازد.

یکی از نقاط قوت کتاب جامعه‌شناسی در محکمه‌ی جامعه‌شناسان، سبک نوشتاری واضح و جذاب آن است. نویسندگان از مثال‌های واقعی و مطالعات موردی برای نشان دادن استدلال‌های خود استفاده می‌کنند و می‌کوشند ایده‌های انتزاعی پیچیده را با مصداق‌های عینی توضیح دهند. بدین ترتیب طیف گسترده‌ای از مخاطبان، از آکادمیسین‌ها گرفته تا خوانندگان عمومی می‌توانند از مقالات کتاب استفاده کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار نمایند.

لوئیز فویر، استادیار فلسفه و علوم اجتماعی دانشگاه کالیفرنیا و برکلی، کارل مانهایم، جامعه‌شناس نامداری که بیش از همه به سبب نگارش کتاب «ایدئولوژی و آرمان‌شهر» شناخته شده است و هانس اچ.گرث، استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه ویسکانسین و یکی از برجسته‌ترین شاگردان ماکس وبر، از جمله چهره‌هایی هستند که در این کتاب مقالاتی پرمغز و تأمل‌برانگیز را به قلم آن‌ها می‌خوانید.

کتاب جامعه‌شناسی در محکمه‌ی جامعه‌شناسان به همت انتشارات ترجمان علوم انسانی منتشر شده و ترجمه‌ی فارسی آن را لطیف عیوضی بر عهده داشته است.

کتاب جامعه‌شناسی در محکمه‌ی جامعه‌شناسان برای چه کسانی مناسب است؟

اگر خود را مخاطب جدی جامعه‌شناسی می‌دانید و یا به مباحث این حوزه علاقه‌مند هستید، خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

با موریس استین و آرتور ویدیچ بیشتر آشنا شویم

موریس استین، جامعه‌شناس و نویسنده‌ی آمریکایی، در سال 1926 چشم به جهان گشود. بسیاری استین را به سبب نوآوری‌های مبتکرانه‌اش در حوزه‌ی آموزش عالی می‌شناسند. او در سال 1987 موفق شد جایزه‌ی یک عمر دستاورد رابرت و هلن لیند را از آن خود کند؛ دستاوردی ارزشمند که توسط بخش جامعه و جامعه‌شناسی شهری انجمن جامعه‌شناسی آمریکا به او اعطا شد. ابداعات آموزشی او اخیراً از سوی جفری اشنپ در دانشگاه هاروارد و در حوزه‌ی مطالعات علوم انسانی دیجیتال مورد توجه قرار گرفته است.

استین به دلیل رویکردها و نقطه‌نظرهای منحصربه‌فرد خود، در نظر منتقدان و مخاطبان همواره از جایگاهی ویژه برخوردار بوده است و به‌ندرت در شمار جامعه‌شناسان معمولی قلمداد شده است. او در سال‌های اخیر فعالانه به حمایت از جنبش‌های دانشجویی دهه‌ی شصت، جنبش‌های ضد جنگ و دیگر جنبش‌های آزادی‌بخش متأخر پیوسته است. از دیگر فعالیت‌های موریس استین می‌توان به همکاری او با فارغ‌التحصیلان رشته‌ی جامعه‌شناسی دانشگاه براندیس اشاره کرد؛ جایی که او بعدها از سال 1966 تا 1969 در سمت رئیس بخش در آن مشغول به کار بود. استین همچنین به عنوان رئیس و مؤسس دانشکده‌ی مطالعات انتقادی در مؤسسه هنر کالیفرنیا فعالیت‌های ارزشمند بسیاری را در کارنامه‌ی حرفه‌ای خود ثبت کرده است.

آرتور ویدیچ، استادیار جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی در مدرسه‌ی جدید پژوهش اجتماعی است و از نویسندگان کتاب «شهر کوچک در جامعه‌ی توده» به شمار می‌رود.

در بخشی از کتاب جامعه شناسی در محکمه‌ی جامعه شناسان می‌خوانیم

مکاتب مختلف علوم اجتماعی شعارهای مختلفی دارند، اما هیچ کدام به اندازۀ این شعار رایج نیست که «هدف علوم اجتماعی پیش‌بینی و کنترل رفتار انسان است.» امروزه در برخی محافل، دربارۀ «مهندسی اجتماعی» نیز حرف می‌زنند؛ عبارت تعریف‌نشده‌ای که غالباً امر بر آن‌ها مشتبه می‌شود و فکر می‌کنند یک هدف آشکار و روشن است، زیرا بر قیاسِ بی‌چون‌وچرا میان «چیرگی بر طبیعت» و «چیرگی بر جامعه» مبتنی است.

آن‌هایی که عادت دارند چنین عباراتی را به کار بگیرند، احتمالاً همان‌هایی هستند که با تمام وجود به «تبدیل علوم اجتماعی به علوم واقعی» علاقه دارند و کار خودشان را از نظر سیاسی بی‌طرف و از نظر اخلاقی بی‌ارتباط می‌پندارند. غالباً ایدۀ اصلی این است که علم اجتماعی نسبت به علم فیزیک متأخر است، پس باید شکاف میان این دو را از بین ببریم. در میان بسیاری از دانشمندانی که دربارۀ آن‌ها نوشته‌ام، این شعارهای تکنوکراتیک جای‌گزینی برای فلسفۀ سیاسی هستند. آن‌ها گمان می‌کنند باید با جامعه همان کاری را بکنند که فیزیک‌دانان با طبیعت کرده‌اند. فلسفۀ سیاسیِ آن‌ها یک رویکرد ساده است. از نظر آن‌ها امروزه بشر با روش‌های علمی حتی اتم را هم کنترل می‌کند. حال فقط در صورتی مسائل بشری حل می‌شود و صلح و رفاه برای همه تضمین می‌شود که این روش‌ها را برای کنترل رفتار اجتماعی نیز به کار بگیریم.

پشتِ این عبارات مفاهیم عجیب قدرت، عقل و تاریخ وجود دارد؛ مفاهیمی مبهم که آشفتگیِ تأسف‌برانگیزی دارند. استفاده از این عبارات نشانۀ نوعی خوش‌بینی توخالی و عقل‌گرایانه است که چشمان خود را بر این موارد می‌بندد: نقش‌های احتمالی عقل در امور بشری، ماهیت قدرت و روابطش با دانش، معنی کنش اخلاقی و جایگاه دانش در آن، ماهیت تاریخ و این حقیقت که انسان‌ها صرفاً مخلوق تاریخ نیستند، بلکه گاهی درون تاریخ چیزهایی را خلق می‌کنند و حتی خالق تاریخ‌اند. چنین موضوعاتی بر معانی سیاسی علوم اجتماعی تأثیر می‌گذارد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
دربارۀ نویسندگان
درآمد
[بخش اول]: ویژگی‌های جامعه‌شناسی آمریکایی
مقالۀ اول: جامعه‌شناسی آمریکایی کارل مانهایم
مقالۀ دوم: روحیۀ بروکراتیک جامعه‌شناسی
مقالۀ سوم: نسبت تاریخ با مشخصه‌های جامعه‌شناختی
[بخش دوم]: بی‌طرفی ارزشی؛ دستاویزی برای سرپوش‌گذاری و وسیله‌ای تدافعی
مقالۀ چهارم: آنتی‌مینیتور: اسطورۀ «جامعه‌شناسی فارغ از ارزش»
مقالۀ پنجم: علم اجتماعی؟ مسائلی در باب استدلا ل جامعه‌شناختی
[بخش سوم]: سرکوب دغدغه‌های تاریخی
مقالۀ ششم: استراتژی در علوم اجتماعی
مقالۀ هفتم: جهان‌بینی تالکوت پارسونز
مقالۀ هشتم: بیگانگی چیست؟ خط سیر یک مفهوم
[بخش چهارم]: کشف مجدد جامعه‌شناسی: نشانه‌هایی از رویدادهای آینده
مقالۀ نهم: جامعه‌شناسی به مثابۀ یک شکل هنری
مقالۀ دهم: نظریۀ اجتماعی در پژوهش میدانی
مقالۀ یازدهم: استعاره‌های شعری جامعه‌شناسی
کتاب‌شناسی
پی‌نوشت‌ها

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جامعه شناسی در محکمه‌ی جامعه شناسان
نویسنده،
مترجملطیف عیوضی
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات272
زبانفارسی
شابک978-600-8091-08-0
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب جامعه شناسی در محکمه‌ی جامعه شناسان

برای دریافت کتاب جامعه شناسی در محکمه‌ی جامعه شناسان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.