معرفی و دانلود کتاب جامعه شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال

عکس جلد کتاب جامعه شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال
قیمت:
50000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جامعه شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جامعه شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال

خشونت و فوتبال! سارا شیروانی با رویکردی صریح و انتقادی در کتاب جامعه شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال، به بازبینی رفتار تماشاگران این ورزش پرداخته و رفتارهای خشونت‌آمیز و پرخاشگرانه‌ی آنان را تحلیل کرده است. فوتبال همواره از گذشته‌های دور، محبوب‌ترین ورزش‌ جهان بوده؛ بااین‌وجود، آیا تاکنون درمورد تأثیر این ورزش و رفتارهای تماشاگرانش بر جامعه فکر کرده‌اید؟ این کتاب از تأثیر فوتبال بر حوادث خشونت‌آمیز می‌گوید و آن‌ را مورد واکاوی قرار می‌دهد.

درباره‌ی کتاب جامعه‌ شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال

فوتبال چیزی فراتر از ورزش است. در بین رشته‌های مختلف ورزشی، قطعاً فوتبال محبوب‌ترین، پرطرفدارترین و پربیننده‌ترین رشته‌ی ورزشی در سراسر دنیا به شمار می‌آید؛ بنابراین، تحلیل این ورزش محبوب از منظر جامعه‌شناسی بسیار مهم و ضروری است. بااین‌حال، از شما می‌خواهیم برای چند لحظه هم که شده، به خارج از مستطیل سبز استادیوم نگاه کنید و به جای دنبال کردن بازی، رفتارهای اجتماعی تماشگران را در رویارویی با این ورزش موشکافی کنید. کتاب جامعه‌ شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال نوشته‌ی سارا شیروانی این رفتارها را از منظر روانشناسی، اخلاقی، فرهنگی و جامعه‌شناسی مورد بررسی قرار داده است.

ورزش بدون تماشاگر معنا ندارد و به این خاطر که فوتبال تماشاگران زیادی را به ورزشگاه می‌کشاند، رفتارهای تماشاچیان و حوادث خشونت‌بار این ورزش مهیج همواره مورد توجه اندیشمندان اجتماعی بوده. نویسنده‌ی این اثر عنوان می‌کند که فوتبال، بازیکن، داور، تماشاچی، توپ و نهایتاً گُل زدن با یکدیگر عجین شده‌اند و پرداختن به آن‌ها در حوزه‌ی جامعه‌شناسی ورزشی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. سارا شیروانی در ادامه توضیح می‌دهد که شناخت تماشاگران و بررسی ابعاد، ویژگی‌ها، رفتارها و شاخصه‌های متفاوت آن‌ها در روزگار کنونی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا بدون حضور این سرمایه‌های ورزش، رقابت‌ها سرد و کسل‌کننده می‌شوند و از رونق می‌افتند.

ورزش و فعالیت‌های مربوط به آن به‌ویژه فوتبال، جایگاه مهمی در فرهنگ جوامع پیدا کرده است. بااین‌وجود، در مواقعی ممکن است رقابت‌های ورزشی، ورزشکاران و تماشاگران باعث نقض قواعد و هنجارها شوند و این امر منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت‌آمیز گردد. «اوباشیگری» نمونه‌ی آشکار رفتار خشونت‌آمیز بین طرفداران رشته‌های مختلف ورزشی است و امروزه در میان کشورهایی که در زمینه‌ی ورزش پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، رواج دارد. سارا شیروانی در کتاب جامعه‌ شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال، به موضوع مهم اوباشیگری تماشاگران و تبعات آن می‌پردازد.

بسیاری از جوانان مشتاق فوتبال برای گذران اوقات فراغت و سرگرمی به ورزشگاه می‌روند؛ اما گاهی شاهد حضور تماشاگرنماهایی با برنامه‌ریزی قبلی در ورزشگاه هستیم که باعث دعوا و درگیری، اوباشیگری، خرابکاری و حتی توقف بازی می‌شوند. دلایل متعددی را می‌توان برای رفتارهای پرخاشگرانه‌ی تماشاگران و گاهی تماشاگرنماهایی که صندلی‌های ورزشگاه را تخریب می‌کنند و باعث آشوب‌های خیابانی می‌شوند، ذکر کرد. دگرگونی‌های کلان اجتماعی و یا عوامل اجتماعی خُرد را می‌توان از جمله دلایل اوباشیگری در فوتبال و ورزش دانست. البته ذکر این نکته ضروری است که بروز این‌گونه رفتارهای خشونت‌آمیز و پرخاشگرانه، تنها مخصوص ورزش فوتبال نیست. بااین‌حال، به‌خاطر رواج و محبوبیت فوتبال در نیم‌قرن اخیر و حضور انبوه تماشاگران این رشته‌ی ورزشی نسبت به سایر ورزش‌ها، شاهد برخوردهای خشن و هیجانات شدید طرفداران، تماشاگران و بازیکنان هستیم؛ موضوعی که بسیاری از جامعه‌شناسان را نگران کرده است.

کتاب جامعه‌ شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال در 7 فصل نوشته شده است. نویسنده در سه فصل نخست به تعریف جامعه‌شناسی ورزشی و مفاهیمی چون خشونت ورزشی، توده، اضطراب رقابتی، پرخاشگری، اوباشیگری، خشونت و وندالیسم می‌پردازد و در مورد جادوی فوتبال و ویژگی‌های این ورزش پرطرفدار توضیح می‌دهد. سپس سارا شیروانی در فصل‌های بعد، رفتار تماشاگران فوتبال را به لحاظ جامعه‌شناختی مورد واکاوی قرار می‌دهد و ما را با تاریخ وندالیسم ورزشی، نظریه‌های متعدد و مباحث تجربی آن آشنا می‌کند. این اثر توسط انتشارات آپریس در زمینه‌ی کتاب‌های ورزشی به چاپ رسیده و در دسترس علاقه‌مندان این حوزه قرار گرفته است.

کتاب جامعه‌ شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال برای چه کسانی مناسب است؟

دوستداران ورزش و جامعه‌شناسی ورزشی به‌خصوص علاقه‌مندان به رشته‌ی ورزشی فوتبال از مطالعه‌ی این کتاب غافل نشوند.

در بخشی از کتاب جامعه شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال می‌خوانیم

در قاره اروپا، کشور انگلستان همواره شاهد رویدادهای اوباشیگرانه بین طرفداران و تماشاگران تیم‌های فوتبال بوده است. به‌تعبیر بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران مسائل فوتبال، این کشور را می‌توان مهد اوباشیگری و خشونت طرفداران فوتبال نامید. رفتار تماشاگران انگلیسی نه‌تنها در مسابقه‌های فوتبال انگلیس، بلکه در مسابقه‌های خارج از کشور نیز همواره عرصه‌ای برای اوباشیگری و رفتار خشونت‌آمیز تماشاگران فوتبال بوده‌ است. رفتار اوباشیگرانه‌ی تماشاگران فوتبال در انگلستان تقریباً از آغاز شکل‌گیری ورزش فوتبال در این کشور وجود داشته است، اما از دهه‌ی 1960 بود که به‌تدریج توجه‌ی همه به این مسئله به‌مثابه یک معضل اجتماعی جلب شد.

خشونت و پرخاشگری تماشاگران فوتبال در آلمان با مسائل نژاد‌پرستانه آمیخته است. از اوایل دهه‌ی 1990 دامنه‌ی واکنش نسبت به حضور پناهندگان در کشورهای اروپایی خصوصا آلمان، هلند، سوئد و فرانسه به درگیری‌های بزرگ انجامید. در ایتالیا نابرابری‌های طبقاتی در کنار مذهب و سیاست در فوتبال رخنه کرده و همواره در دیدار تیم‌های یوونتوس و آث.میلان از شمال ایتالیا با تیم‌های جنوبی مانند ناپل و کالیاری، درگیری‌ها و آشوب‌هایی در جنوب ایتالیا پیش می‌آید. در کلیه‌ی این مسابقه‌ها لبه‌ی تیز شعارهای جنوبی‌های فقیر متوجه شمالی‌های ثروتمند است (رحمتی، 1388: 37-27).

در آلمان خشونت و پرخاشگری تماشاگران فوتبال با مسائل نژادپرستارانه آمیخته است. دیدارهای تیم ملی فوتبال آلمان، همواره مناسب‌ترین تریبون راست‌گرایان آلمانی برای عرضه‌ی دیدگاه‌های ناسیونالیستی و ضد‌خارجی خود بوده است. آلمانی‌ها تا آن حد به هولیگانیسم (اوباشیگری) خود می‌بالند که نخستین مجله‌ی خاص هولیگان‌ها با نام فنترف32 در آلمان به چاپ رسیده است (صدر، 1379: 219-218).

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: جامعه‌شناسی ورزش
درآمد
جامعه
ورزش
جامعه شناسی ورزش
فصل دوم: آشنایی با مفاهیم
خشونت ورزشی
اضطراب رقابتی
توده
پرخاشگری
اوباشیگری
خشونت
وندالسیم
فصل سوم: جادوی فوتبال
جامعه‌شناسی و دنیای ورزش‌ها
قدمت فوتبال
فوتبال یک فرهنگ
ویژگی‌های ورزش فوتبال
کارکرد اجتماعی ورزش و فوتبال
فصل چهارم: جامعه‌شناسی رفتاری تماشاگران فوتبال
تماشاگران فوتبال
شناخت تماشاگران فوتبال به‌عنوان یک توده
انواع تماشاچیان
مکانیسم‌های تشویق تماشاگران فوتبال
استرس و اضطراب تماشاگران
اضطراب در زمان مسابقه
استرس حاصل از مسابقه
انواع اضطراب
کژ‌رفتاری در ورزش
انواع کژ‌رفتاری‌های اجتماعی
گونه‌هایی از کژ‌رفتاری در فوتبال
پرخاشگری و خشونت
خشونت
پرخاشگری
وندالیسم
انواع وندالیسم‌ها
اوباشیگری
ابعاد اوباشیگری
نقش رسانه و مطبوعات در بروز اوباشیگری
انواع رسانه‌های جمعی
فصل پنجم: پیشینه‌ی‌ وندالیسم ورزشی
سابقه‌ی‌ تاریخی وندالیسم و اوباشیگری در فوتبال
اروپا
آسیا
پیشینه‌ی تحقیقات خارجی وندالیسم تماشاگران فوتبال
پیشینه‌ی تحقیقات داخلی وندالیسم تماشاگران فوتبال
فصل ششم: مباحث نظری وندالیسم و اوباشیگری
نظریات مربوط به اضطراب و هیجان
1- نظریه‌ی برانگیختگی و هیجان
2- نظریه‌ی همراهی هیجان و خشونت
نظریات مربوط به پرخاشگری و خشونت
الف) رهیافت زیست‌شناختی
ب) رهیافت روان‌شناختی
ج) رهیافت جامعه‌شناختی
1- نظریه‌ آنومی (بی‌هنجاری)
2- نظریه کنترل اجتماعی
3- نظریه‌ برچسب
4- نظریه تضاد
5- نظریه‌ مبادله
6- نظریه‌ رفتارگرایی
7- نظریه‌ فیگوراتیو (مکتب لیسستر)
8- نظریه‌ انبوه خلق
9- نظریه‌ خشونت نمادین
فصل هفتم: مباحث تجربی و نتایج
درآمد
مباحث تجربی
نتیجه‌گیری کلی
راه‌کارها و پیشنهادها
فهرست منابع و مآخذ
کتاب‌ها
مجله و مقالات
منابع لاتین

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جامعه شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات آپریس
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات148
زبانفارسی
شابک978-622-7430-58-5
موضوع کتابکتاب‌های ورزشی، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک
50000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب جامعه شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال

برای دریافت کتاب جامعه شناسی وندالیسم تماشاگران فوتبال و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.