معرفی و دانلود کتاب ترس و نفرت در لالیگا

عکس جلد کتاب ترس و نفرت در لالیگا
قیمت:
۷۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ترس و نفرت در لالیگا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ترس و نفرت در لالیگا و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ترس و نفرت در لالیگا

سید لو، فوتبالی‌نویس معروف نشریه‌ی گاردین، در کتاب ترس و نفرت در لالیگا به نبرد صدساله‌ی تیم‌های رئال مادرید و بارسلونا می‌پردازد و زمینه‌های تاریخی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و زبانی آن را بررسی می‌کند. لو با مرور جنگ‌های‌ داخلی اسپانیا، دوران فرانکو، ریشه‌های استقلال‌طلبی کاتالان‌ها، و بازیکنان آزادی‌خواه و خائن نشان می‌دهد که چرا این دو باشگاه دشمن هم هستند و ال‌کلاسیکو، نه یک بازی فوتبال، که سیاسی‌ترین مسابقه‌ی جهان است. این اثر در سال 2014 به‌عنوان فینالیست جایزه‌ی ورزشی سال دیلی‌تلگراف معرفی شد.

درباره‌ی کتاب ترس و نفرت در لالیگا

در سال 1700 کارلوس دوم، پادشاه اسپانیا درگذشت. او فرزند و وارثی از خود به‌جای نگذاشه بود که همین باعث شد بین مدعیان تاج‌وتخت او جنگ‌هایی طولانی دربگیرد. کارلوس دوم خود فیلیپه‌ی پنجم از خاندان بوربون را به‌عنوان جانشینش مدنظر داشت ولی بخش زیادی از امپراتوری او، ازجمله سرزمین کاتالان، کارل ششم، امپراتوری مقدس روم را انتخاب کردند. جنگ بین این دو حدود 14 سال طول کشید. درنهایت در سال 1714، فیلیپه موفق شد بارسلونا، یکی از آخرین شهرهای مخالفش را فتح کند و رسماً پادشاه شود. استبداد وحشتناک فیلیپه و ویرانی‌های او در کاتالان باعث شد تا اهالی آنجا تصمیم بگیرند از این پس سرزمین مستقلی شوند و تحت سلطه‌ی هیچ پادشاهی نباشند.

معرفی و دانلود کتاب ترس و نفرت در لالیگا

استقلال‌طلبی کاتالان‌ها پس از سیصد سال همچنان ادامه دارد و باوجود جنگ‌ها، سرکوب‌ها و فشارهای زیاد هنوز هم حاضر نشده‌اند از این آرمانشان دست‌بردارند. آرمانی که فقط در سیاست محدود نشده و در هرجایی بروز کرده؛ ازجمله در فوتبال. بارزترین نمود این آرمان‌خواهی بازی ال‌کلاسیکو است؛ نبرد بارسلونا، مهم‌ترین تیم فوتبال‌ منطقه‌شان، با رئال مادرید، باشگاه پایتخت اسپانیا. یک بازی که بیش از صدسال است برگزار می‌شود و همیشه و همیشه مناقشه‌برانگیز بوده! تا جایی که بسیاری آن را فقط فوتبال نمی‌دانند بلکه اعتقاد دارند سیاسی‌ترین مسابقه‌ی جهان است. سید لو (Sid Lowe)، ستون‌نویس معروف نشریه‌ی گاردین که بیشتر در حوزه‌ی فوتبال اسپانیا تخصص دارد، در کتاب ترس و نفرت در لالیگا (Fear and Loathing in La Liga) تاریخچه‌ی ال‌کلاسیکو را مرور کرده و به زمینه‌های مختلف آن، از سیاسی تا فرهنگی، پرداخته. لو تلاش کرده نشان دهد این دشمنی از کجا ریشه می‌گیرد و چرا هیچ‌وقت فروکش نکرده است.

با قدرت گرفتن فیلیپه‌ی پنجم، دوران تیره‌روزی کاتالان‌ها شروع شد. فیلیپه تمام مظاهر سیاسی و فرهنگی این منطقه را از بین برد و حتی تدریس زبان آن‌ها را هم ممنوع کرد. عملاً در حدود یک قرن این منطقه در محاق و فشار بود. در قرن نوزدهم فضا کمی بازتر شد و کاتالان‌ها آزادی بیشتری به دست آوردند. درنهایت در اوایل قرن بیستم توانستند پارلمانی برای خود تشکیل دهند و کمی بعدتر خودمختاری‌شان به رسمیت شناخته شد. اما جنگ‌های داخلی اسپانیا و ظهور ژنرال فرانکو تمام این دستاوردها را از بین برد. با سقوط فرانکو و روی کار آمدن دولت‌های دموکرات‌تر، دوباره بحث استقلال‌طلبی کاتالان‌ها مطرح شد. بااینکه بیش از نیمی از اهالی این منطقه خواهان استقلال هستند، ولی دولت‌های مرکزی همچنان مقاومت می‌کنند و اجازه‌ی جدایی را نمی‌دهند. از قرن بیستم، کاتالان‌ها این مبارزه را صرفاً در صحنه‌ی سیاست و اعتراض‌های خیابانی و جنگ پیش نبردند، بلکه بخشی از نبردشان را در فوتبال هم پی گرفتند. اواخر دهه‌ی 1930، زمانی بود که فرانکو قدرت گرفت. او جمهوری دوم اسپانیا را برانداخت و به‌شدت آزادی‌خواهان را سرکوب کرد. این دیکتاتور به باشگاه رئال مادرید علاقه داشت، تا جایی که رئال نمادی از فرانکو شد. بعد از شکست سخت بارسلونا از رئال، با نتیجه‌ی 1-11، که با حرف و حدیث زیادی همراه بود، جنگ بین این دو باشگاه هم رسماً آغاز شد. خصومتی که هنوز هم وجود دارد. با رفتن فرانکو، طرفداران بارسا، رئال مادرید را نماینده‌ی دولت اسپانیا می‌دانند و دشمنی‌شان را این‌طور ادامه می‌دهند. سید لو در کتاب ترس و نفرت در لالیگا، به ماجرای حمایت فرانکو و بازیکنان آزادی‌خواهی که در برابرش ایستادند می‌پردازد. همین‌طور به دوران طلایی هر دو باشگاه اشاره می‌کند و از بهترین بازی‌ها و بازیکنان آن‌ها می‌گوید.

کتاب ترس و نفرت در لالیگا را ماشاءالله صفری و طاها صفری برای نشر گلگشت ترجمه کرده‌اند.

جوایز و افتخارات کتاب ترس و نفرت در لالیگا

  • نامزد جایزه‌ی کتاب ورزشی سال ویلیام هیل (2013)
  • فینالیست جایزه‌ی کتاب ورزشی تلگراف (2014)

نکوداشت‌های کتاب ترس و نفرت در لالیگا

  • عالی! (نشریه‌ی بلیچر ریپورت)
  • اگر بارسلونا وجود نداشت، خودمان مجبور بودیم ابداعش کنیم. (فلورنتینو پرز، رئیس رئال مادرید)
  • کاتالونیا یک ملت، و بارسا ارتش آن است. (سرمربی سابق بارسلونا)

کتاب ترس و نفرت در لالیگا برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به عشاق فوتبال و همچنین طرفداران کتاب‌های تاریخی، سیاست و جامعه‌شناسی توصیه می‌شود. اگر طرفدار رئال یا بارسلونا و شیفته‌ی ال‌کلاسیکو هستید، این کتاب را از دست ندهید.

در بخشی از کتاب ترس و نفرت در لالیگا می‌خوانیم

مرگ فرانکو و ورود دموکراسی فرهنگی انقلابی را به وجود آورد. جامعه متفاوتی پدیدار شد و نسلی جدید متولد. سرکوب‌ها ادامه داشت و هیچ جا بیشتر از مادرید درگیر آن نبود. «فقط یک بار زندگی می‌کنید.» که یک شعار غیررسمی بود، ناگهان تبدیل به شعار انقلابی شد و فرهنگ سرکوب شده دهه 60، فوران خلاقیت و تخیل در دهه 80 به مادرید رسید. مانند یک انفجار موسیقی، ادبیات، سینما و هنر را دگرگون کرد. و البته «فوتبال» را.

اولین انتخابات آزاد اسپانیا بعد از 41 سال در 1978 برگزار شد. کمتر از سه سال بعد یک کودتای نظامی که به دنبال تشکیل رژیم جدید بود. در ساعت 6:30 صبح 23 فوریه 1981، یک درجه‌دار سیبیلو، سرهنگ آنتونیو تِخِرو هفت‌تیر به دست درب پارلمان را شکت و شلیک‌کنان فریاد می‌زد «همه روی زمین!» تمام نمایندگان پارلمان یک‌جا گروگان گرفته شدند. در حالی که صدها کیلومتر دورتر تانک‌ها توسط سرهنگ جیم میلانزدل بوش در خیابان‌های والنسیا رژه می‌رفتند. تمام سطح کشور، مردمِ ترسیده، تسلیم شده بودند. اما وقتی اقدام برای کودتا در تلویزیون به صورت زنده پخش می‌شد شکست نهایی نمایان شد. پادشاه خوان کارلوس در ساعت 1:14 ظهر در تلویزیون نمایان شد و خائنین به کشور را محکوم کرد. بعد از آن گره‌ها باز شد، افسران ارتش از پنجره‌های پارلمان بیرون آمدند و خود را تسلیم کردند. کودتا کمی بیشتر از 12 ساعت دوام آورد.

در جواب، طرفداران دموکراسی در تمام کشور راهپیمایی کردند، بزرگ‌ترین بسیج مردمی که اسپانیا تا امروز به خود دیده است. برای بعضی‌ها سقوط کودتا نقطه پایان تحول و ورود دموکراسی درست در اسپانیا بود. آخرین حمله هم شکست خورده بود. توخرو و میلانزدل بوش زندانی شدند و در 1982 حزب سوسیالیست فیلیپ گونزالِز قدرت را به دست گرفت. «جنبش مادرید» در اواسط دهه 80 به قله خود رسید.

فهرست مطالب کتاب

فصل یکم: صبح روز بعد
فصل دوم: شب گذشته
فصل سوم: رئیس فقید
فصل چهارم: فراموش شده
فصل پنجم: تطهیر
فصل ششم: دون سانتیاگو
فصل هفتم: خانه‌ای که لازلو ساخت
فصل هشتم: انتقال قرن
فصل نهم: پیکان بور
فصل دهم: نسخه اصلی آقای خاص
فصل یازدهم: بهترین سفیری که داشتیم
فصل دوازدهم: سوت‌زن
فصل سیزدهم: یوهان کرویف فوق ستاره
فصل چهاردهم: دسته‌ی کرکس‌ها
فصل پانزدهم: تیم رویایی
فصل شانزدهم: همیشه منفی
فصل هفدهم: سی‌ودوسال بعد
فصل هجدهم: و خوک‌ها پرواز کردند
فصل نوزدهم: توپ‌جمع‌کن و مترجم
تصاویر

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ترس و نفرت در لالیگا
نویسنده
مترجمماشاالله صفری، طاها صفری
ناشر چاپیانتشارات گلگشت
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات397
زبانفارسی
شابک978-964-5948-49-6
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ جهان، کتاب‌های ورزشی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ترس و نفرت در لالیگا

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ترس و نفرت در لالیگا

برای دریافت کتاب ترس و نفرت در لالیگا و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.