معرفی و دانلود کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت

عکس جلد کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت
قیمت:
۴۷,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت

کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت اثری فلسفی - جامعه‌شناختی‌ست که به قلم متفکر نام‌آشنای معاصر، بیونگ چول هان، به رشته‌ی تحریر درآمده است. این اثر در واقع از دو کتابِ مستقل تشکیل شده، که هر یک به سهم خود، تلاش دارند تا یکی از وجوه مخرب جامعه‌ی مدرن را زیر تیغ نقد و بررسی ببرند. گفتنی است که کتاب جامعه‌ی فرسودگی پس از انتشار در سال 2010، جایزه‌ی Tractatus-Preis را برای مؤلف خود به ارمغان آورد.

درباره کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت

در کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت مخاطب دو اثرِ مجزا به قلم بیونگ چول هان خواهید بود. اثر نخست، جامعه فرسودگی (The Burnout Society)، نخستین بار در سال 2010 در دسترس عموم قرار گرفت. هدف اصلی نویسنده‌ی کره‌ای در این کتاب خواندنی، ارائه‌ی نقدی تمام‌عیار به مهم‌ترین وجوه زندگی مدرن بوده است. در راستای طرح این نقد، بیونگ چول هان از همه‌ی دانش خویش در رشته‌های تاریخ، فلسفه، روانشناسی، و البته، جامعه‌شناسی، یاری گرفته است. دغدغه‌ی اصلی او در این متن، در یک کلام، درهم شکستن اسطوره‌های مفهومیِ انسان مدرن، از جمله «پیشرفت»، «عقلانیت» و «کارآمدی» بوده است؛ اسطوره‌هایی که طبق صورت‌بندیِ کتاب مورد بحث، تماماً بر پایه‌‌ی فریب و دروغ استوارند و به تعبیری، ابداً آنچه می‌نمایند، نیستند.

به زعم بیونگ چول هان، اغلب عارضه‌های روانی‌ای که مردمان عصر ما خود را بدان‌ها دچار می‌بینند، ناشی از فرسودگی عمیقی است که سبک زندگی مألوف و مرسوم به ایشان تحمیل می‌کند. استدلال هان در کتاب جامعه فرسودگی ساده است. او می‌گوید پس از انقلاب صنعتی، تحولی اساسی در نظام ارزش‌های انسانی پدید آمد. پیامد این تحول بنیادین در ساحت ارزش‌ها، رخ نمودن تغییرات اساسی در سبک زندگی انسان نوین بود. ناگفته پیداست که این تغییرات در نظر هان تغییراتی شوم و مخرب بوده‌اند. این البته حرفِ چندان تازه‌ای نیست. از حدود یک سده‌ی پیش، اغلب متفکران مهم، خصوصاً متفکران بزرگ عرصه‌ی جامعه‌شناسی، به طرق گوناگون به زیر سوال بردن ارزش‌های جامعه‌ی مدرن پرداخته‌اند. با این حال، در انتقادات هان به زیست انسان مدرن، تمایزی مهم وجود دارد، و آن این‌که او ضمن طرح این انتقادات، راه حل‌های پیشنهادی خود برای برون‌رفت از وضعیتِ به زعم او نامطلوب کنونی را نیز ارائه می‌کند. مثلاً او در همین کتاب جامعه فرسودگی که اکنون موضوع بحث ماست، پس از برشمردن خطاهای فکریِ برآمده از مدرنیته، فوراً به بحث در باب راه‌های اصلاح این خطاها می‌نشیند، و این‌چنین، در کنار جنبه‌ی سلبی، وجهی ایجابی نیز به کار خود می‌بخشد.

اثر دیگری که در این کتاب خواهید خواند، جامعه شفافیت (The Transparency Society) نام دارد؛ اثری که دو سال پس از کتاب جامعه فرسودگی، در سال 2012، به انتشار رسید. هان در نگارش کتاب جامعه شفافیت همان مسیری را دنبال نموده که در کتاب جامعه فرسودگی آغاز کرده بود. در این اثر نیز او به نقد جنبه‌های گوناگون زندگی مدرن پرداخته، و این‌چنین، باورهای بنیادینی را که اندیشه‌ی مدرن بر آن‌ها بنا شده، مورد تردید قرار داده است. اصل حرف هان در کتاب جامعه شفافیت این است که آنچه ما این روزها به عنوان وضوح اطلاعاتی و شفافیت خبری می‌شناسیم، برخلاف گمانِ رایج، ابداً ستودنی نیست؛ بلکه به عنوان پدیده‌ای با تبعات منفی، محل جدی‌ترین حملات و انتقادات است. هان در این کتاب به ما متذکر می‌شود که امکان دسترسی آزاد به انبوه اطلاعات، به عنوان خصیصه‌ی بارز جوامع مدرن، از قضا نه به آزادی، بلکه به شدیدترین شکلِ اسارت منتهی می‌گردد. چرا که آگاهی از این امکان سبب می‌شود که فرد تمام ساحت‌های شخصی زندگی خویش را در معرض دید همگان بیابد، و نتیجتاً، همواره همچون موجودی تحت تعقیب به زیستن ادامه دهد.

کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت به قلم محمد معماریان به فارسی ترجمه شده و از سوی نشر ترجمان روانه‌ی بازار کتاب گشته است.

در نکوداشت کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت

- بیونگ چول هان در این اثر با عزمی جزم به محکوم نمودن ارزش‌های حاکم بر اندیشه‌ی مدرن نشسته است. (Amazon)

کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به مباحث جامعه‌شناختی مخاطبین اصلی بیونگ چول هان در کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت‌اند.

با بیونگ چول هان بیشتر آشنا شویم

بیونگ چول هان (Byung-Chul Han) در سال 1959 به دنیا آمده و این روزها در هفتمین دهه از زندگی خویش به سر می‌برد. این متفکر اهل کره‌ی جنوبی، به جرئت یکی از اصیل‌ترین اندیشمندان دوران ما به شمار می‌رود. با این حال، در کمال تأسف، آثار وی تازه چند سالی است که در عرصه‌ی عمومی مورد توجه و اقبال قرار گرفته‌اند.

عمده‌ی تلاش‌های فکری بیونگ چول هان معطوف به نقد وجوه مخرب زیست مدرن می‌گردد. از این منظر، می‌توان او را پیرو فیلسوفانی چون اسلاوی ژیژک دانست، که تمام پروژه‌ی فلسفی خود را ذیل مفهوم جامع انتقاد تعریف می‌کنند.

نخستین اثر فلسفی بیونگ چول هان کتابی درباره‌ی جنبه‌های مغفول‌مانده‌ی اندیشه‌ی مارتین هایدگر، فیلسوف نامی آلمان، بود. آثار بعدی او اما اغلب با عطف توجه به موضوعات سیاسی و اجتماعی روز دنیا به رشته‌ی تحریر درآمدند.

از میان کتاب‌های بیونگ چول هان می‌توان به عناوینی چون «جامعه‌ی فرسودگی»، «جامعه‌ی شفافیت»، «توپولوژی خشونت» و «قدرت چیست» اشاره کرد. گفتنی است که اثر اخیر، به زعم اغلب صاحب‌نظران، سکوی پرتاب هان به منزله‌ی متفکری اصیل و نوآور بود.

در بخشی از کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت می‌خوانیم

جامعه امروزی دیگر آن دنیای بیمارستان‌ها، دیوانه‌خانه‌ها، زندان‌ها، سربازخانه‌ها و کارخانه‌هایی نیست که فوکو می‌گفت. مدت‌هاست رژیم دیگری جایش را گرفته است: جامعه‌ای متشکل از باشگاه‌های تناسب اندام، دفاترِ جاگرفته در برج‌ها، بانک‌ها، فرودگاه‌ها، پاساژهای خرید و آزمایشگاه‌های ژنتیک. جامعه قرن بیست‌ویکم دیگر یک جامعه انضباطی نیست، بلکه یک جامعه دستاوردسالار [Leistungsgesellschaft] است. ساکنانش هم دیگر «سوژه‌های منقاد» نیستند، بلکه «سوژه‌های دستاوردخواه» هستند. آن‌ها کارآفرینان خودشان‌اند. دیوارهای نهادهای انضباطی، که بهنجار را از نابهنجار جدا می‌کردند، اکنون منسوخ به نظر می‌آیند. تحلیل فوکو از قدرت نمی‌تواند آن تغییرات روانی و مکان‌شناختی را توضیح بدهد که با تبدیل جامعه انضباطی به جامعه دستاوردسالار رُخ دادند. مفهوم «جامعه کنترلگر» هم، که معمولاً به کار گرفته می‌شود، حق مطلب را برای این تغییر ادا نمی‌کند؛ میزان نفی‌اندیشی آن مفهوم هم زیاده‌ازحد است.

جامعه انضباطی یک جامعه نفی‌مَدار است. چنین جامعه‌ای را وجه سلبیِ ممنوعیت تعریف می‌کند. فعلِ معینِ سلبیِ حاکم بر این جامعه «نباید» است. به همین منوال، وجه سلبیِ اجبار هم از «باید» تبعیت می‌کند. جامعه دستاوردسالار روزبه‌روز بیشتر سلب را کنار می‌گذارد. مقررات‌زداییِ روزافزونْ سلب را برمی‌اندازد. «می‌توانیِ» بی‌پایانْ فعلِ معینِ ایجابیِ جامعه دستاوردسالار است. شکل جمع آن (شکل تأییدیِ «بله، ما می‌توانیم») تجسم جهت‌گیری ایجابی این جامعه است. جای ممنوعیت‌ها و فرمان‌ها و قانون را پروژه‌ها، ابتکارها و انگیزه می‌گیرند. «نه» همچنان بر جامعه انضباطی حکم‌فرماست. جنبه نفی‌اندیشِ آن جامعه است که دیوانگان و مجرمان را می‌سازد. در مقابل، افسردگان و بازندگان محصول جامعه دستاوردسالارند.

فهرست مطالب کتاب

توضیح ناشر
مقدمه مترجم
بخش اول: جامعه فرسودگی
1. قدرت نورونی
2. ورای جامعه انضباطی
3. ملال عمیق
4. زندگی فعال
5. فنّ تعلیم نگریستن
6. پرونده بارتلبی
7. جامعه خسته‌جان
8. جامعه فرسودگی
بخش دوم: جامعه شفافیت‌
دیباچه
9. جامعه ایجاب‌محور
10. جامعه نمایش‌محور
11. جامعه گواهی‌محور
12. جامعه هرزه‌نگاری
13. جامعه شتاب‌محور
14. جامعه صمیمیت‌محور
15. جامعه اطلاعات‌محور
16. جامعه پرده‌بردار
17. جامعه کنترل‌محور
پی‌نوشت‌ها
واژه‌نامه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت
نویسنده
مترجممحمد معماریان
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات184
زبانفارسی
شابک978-600-8091-54-7
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت

برای دریافت کتاب جامعه فرسودگی؛ جامعه شفافیت و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.