معرفی و دانلود کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها: در جستجوی حقیقت جهان و ابعاد بالاتر از آن

عکس جلد کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها: در جستجوی حقیقت جهان و ابعاد بالاتر از آن
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها: در جستجوی حقیقت جهان و ابعاد بالاتر از آن

کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها، اثر فرهاد نادری و آرین مقصودلو، مطالب سودمندی را در زمینه‌ی پیدایش جهان، طبق نظریات کیهان‌شناسی فیزیکی شامل می‌شود. کتاب این سوال را به بحث می‌گذارد که آیا جهانی که ما می‌شناسیم، تنها جهانی است که وجود دارد؟ آیا در این کیهان بزرگ و بی‌انتها، ما تنها موجودات زنده هستیم و زمین تنها سیاره‌ای است که بر روی آن حیات وجود دارد؟ کتاب پیش‌رو به سوالاتی از این دست پاسخ می‌دهد.

درباره‌ی کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها

کنجکاوی درباره‌ی ماهیت جهان و آن‌چه برای انسان نادیدنی بوده است، ذهن آدمی را سال‌ها به خود مشغول داشته. این کنجکاوی موجب دستیابی به علم شده و رشد علم بشری نیز باعث شد تا آن‌چه در فضایی خارج از جو زمین رخ می‌دهد، شناسایی شود. برخی از اولین مدل‌های کیهان‌شناختی جهان توسط فیلسوفان یونان و هند باستان توسعه یافتند. این افراد، زمین را مرکز جهان می‌دانستند؛ اما در طول قرن‌ها، پس از ابداع ابزار بهتر و انجام مشاهدات نجومی دقیق‌تر، نیکلاس کوپرنیک خورشید را به‌عنوان مرکز منظومه‌ی شمسی شناسایی کرد. به‌تدریج، با پیشرفت‌ علم نجوم بشر به این حقیقت رسید که خورشید تنها یکی از میلیاردها ستاره در کهکشان راه شیری است. سپس معلوم شد این کهکشان نیز خود یکی از میلیاردها کهکشان در جهان محسوب می‌شود. درنتیجه، منتهایی برای این جهان قابل‌تصور نیست.

نویسندگان کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها، فرهاد نادری و آرین مقصودلو با بهره‌گیری از یافته‌های علم فیزیک و نظریات کیهان‌شناسان، در پی پاسخ دادن به این سوال هستند که جهان ما چقدر وسعت دارد؟ آیا ما تنها موجودات متفکری هستیم که در این جهان بزرگ وجود دارد؟ یا اینکه تنها نیستیم اما هنوز زمان آن نرسیده که یکدیگر را ملاقات کنیم!

در کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها بیان می‌شود که براساس نظریات کیهان‌شناسی فیزیکی، این جهان درنتیجه‌ی یک انفجار مهیب (The Big Bang) در حدود 13 میلیارد سال پیش به‌ وجود آمد. هرچند اندازه‌ی حقیقی جهان ناشناخته است اما می‌توان اندازه‌ی جهان قابل‌مشاهده را محاسبه کرد که قطر آن در‌حال‌حاضر، تقریباً 93 میلیارد سال نوری است. در این بین، برخی از فیزیکدانان، فرضیه‌های چندجهانی را پیشنهاد کرده‌اند که براساس آن‌ها، جهان ما ممکن است تنها یکی از چندین جهان موجود باشد.

با توجه به اینکه وسعت این جهان به صورت دقیق قابل‌اندازه‌گیری نیست و بی‌شمار کهکشان وجود دارد؛ ما میلیون‌ها سال نوری با دیگر کهکشان‌ها فاصله داریم و حتی ممکن است این اختلاف زمانی باعث شود زمان کنونی ما، برای دیگر موجودات، زمان گذشته به حساب بیاید. بااین‌اوصاف، وجود دیگر موجودات زنده در کهکشان‌های دیگر چندان ناممکن نیست.

نادری و مقصودلو، در کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها، ابتدا به بیان اصطلاحات تخصصی کتاب خود می‌پردازند. کوانتوم، تورم کیهانی، اصل کوپرنیکی، تفسیر کپنهاگ، نظریه‌ی همه‌ چیز و... از جمله این اصطلاحات هستند که یادگیری آن‌ها برای مخاطب عام ضروری است. اثر حاضر از سه بخش تشکیل شده و هر بخش به سه فصل تقسیم می‌شود. در این فصول، نویسندگان مختصر توضیحی در مورد جهان و تعریف آن ارائه می‌دهند، از نظریه‌ی ماده‌ی تاریک سخن به میان می‌آورند و از انواع کهکشان شناسایی‌شده در جهان، چون کهکشان مارپیچی، منظم، میله‌ای، راه شیری، آندروما و... بحث می‌کنند. در بخش‌هایی نیز به بررسی بیگ‌بنگ، منشأ عالم و پایان جهان پرداخته می‌شود. مسائل و مشکلات مرتبط در فیزیک، آینده‌ی جهان بنابر نظریه‌ی مه‌بانگ، زندگی پس از مرگ در دیدگاه اسلام، مسیحیت، یهودیت و سایر ادیان ابراهیمی، جهان‌های چندگانه، سیاهچاله‌ها و سفر در زمان و پایان همه چیز، از دیگر سرفصل‌های این کتاب هستند.

کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها، در سال 1400 توسط انتشارات آپریس منتشر شده است.

کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای علاقه‌مندان به کتاب‌های نجوم و علم فیزیک مناسب است. دانش‌آموزان و دانشجویان رشته‌های ریاضی فیزیک نیز از جمله مخاطبان این اثر هستند.

با فرهاد نادری و آرین مقصودلو بیشتر آشنا شویم

فرهاد نادری، نویسنده‌ی کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها، در سال 1371 به دنیا آمد. این اثر، تنها کتاب تألیف‌شده توسط فرهاد نادری به‌ شمار می‌آید. آرین مقصودلو، دیگر نویسنده‌ی کتاب، متولد سال 1367 است. او نیز مانند نادری، تاکنون تنها کتاب مقابل را به چاپ رسانده است.

در بخشی از کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها می‌خوانیم

در کیهان‌شناسی فیزیکی، سن جهان هستی میزان زمان سپری‌شده پس از مهبانگ (یا انفجار بزرگ) است که گمان می‌رود لحظه‌ی آغاز پیدایش جهان است. بنابر دقیق‌ترین اندازه‌گیری انجام‌شده توسط ماهواره پلانک، سن جهان بر پایۀ مدل لامبدا-سی دی ام در حدود 13/798 میلیارد سال برآورد شده‌ است. میزان عدم قطعیت این عدد ۳۷ میلیون سال (0/037 میلیارد سال) است که با تطبیق نتایج چندین پروژۀ تحقیقاتی علمی از جمله اندازه‌گیری‌های تابش زمینۀ کیهانی توسط ماهوارۀ پلانک یا کاوشگر ناهمسانگردی ریزموجی ویلکینسون و موردهای دیگر تعیین شده ‌است.

با استفاده از اندازه‌گیری تابش زمینۀ کیهانی می‌توان زمان سرد شدن این تابش از لحظۀ مهبانگ تاکنون، و با اندازه‌گیری نرخ انبساط جهان و برونیابی به عقب در زمان می‌توان سن جهان را محاسبه نمود. البته باید به این نکته توجه داشت تمام این محاسبات بر پایۀ دیده‌های ما از جهان اطراف است. درواقع چیزی که ما از جهان می‌بینیم نوری است که به ما می‌رسد. سنی که محاسبه شده برابر با نوری است که تا الآن به ما رسیده و هنوز اعماق تاریک فضا که نورش به ما نرسیده از دیده ما پنهان است چه‌بسا این محاسبات اشتباه یا از واقعیت به دور باشد.

بیایید کمی علمی‌تر سن جهان را بررسی کنیم. مدل تطبیقی لامبدا-سی‌دی‌ام تکامل جهان از وضعیت بسیار داغ، متراکم و یکنواخت اولیه تا وضعیت کنونی آن در بازه‌ای به طول 13/8 میلیارد سال را توصیف می‌کند. این مدل از لحاظ نظری به‌خوبی فهمیده شده و مشاهدات نجومی دقیقی مانند دبلیومپ نیز آن را تأیید می‌کنند. اما نظریات مربوط به سرآغاز و پیدایش حالت اولیه در حد گمانه‌زنی باقی مانده‌اند.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
تعاریف اولیه
بخش اول: جهان، کیهان، هستی
فصل اول: تعریف جهان
سن جهان
ابعاد جهان
امواج رادیویی
اختلاف منظر
شمع‌های استاندارد
انتقال به سرخ
فراتر از عالم
ماده تاریک
فصل دوم: کهکشان‌ها
کهکشان نامنظم
کهکشان مارپیچی
کهکشان مارپیچیِ میله‌ای
کهکشان بیضوی
کهکشان راه شیری
کهکشان آندرومدا
برخورد کهکشان راه شیری و آندرومدا در آینده
کهکشان‌های فعال و غیرعادی
ستاره‌نماها
خوشه‌های کهکشانی
ابَرخوشه‌ها
فصل سوم: مه‌بانگ، منشأ عالم، پایان جهان
گاه‌شمار مه‌بانگ
سرد شدن
تابش زمینه کیهانی
مسائل و مشکلات مرتبط در فیزیک
مسئله تک قطبی‌ها
معمای تخت بودن جهان
معمای افق
توزیع و تکامل کهکشان‌ها
ابرهای گازی نخستین
آینده جهان
آینده جهان بنا بر نظریه مه‌بانگ
گمانه‌زنی‌های فراتر از مه‌بانگ
نیروهای بنیادی جهان
ذره خدا
مدل استاندارد چیست؟
پایان جهان
مراحل تحول جهان
بخش دوم: زیست زمینی و فرازمینی
فصل اول: پیدایش انسان
انسان خردمند امروزی و جهش بزرگ رو به جلو
اولین انسان
نظر ادیان
از نگاه حضرت علی (علیه السلام)
فصل دوم: زیست فرازمینی و یوفوها
تمدن فرازمینی
شانس‌ها و گزینه‌های وجود زیست غیرزمینی
گزینه‌های وجود زیست فرازمینی
پیام آرسیبو
یوفوها
بشقاب‌پرنده‌ها در ایران
گزارش‌های اخیر درمورد یوفو
برخی موارد گزارش اشیای پرنده ناشناخته
اسناد علنی شده پروژه کتاب آبی نیروی هوایی آمریکا
بخش سوم: جهان‌های چندگانه، سیاهچاله‌ها و سفر در زمان
فصل اول: جهان‌های چندگانه، جهان‌های موازی و سیاهچاله‌ها
جهان از هیچ
جهان‌های دیگر
نسبیت خاص و نسبیت عام
نور
ارتباط میان فضا و زمان
فضا_ زمان خمیده (نسبیت عام)
گرانش نیوتونی در مقابل گرانش اینشتین
سیاهچاله‌ها
نخستین تصویر از سیاهچاله
تلسکوپی به‌ اندازه زمین
تنها یک راه برای ورود ایمن به سیاه‌چاله وجود دارد
واقعیت‌های موازی و دنیاهای چندگانه
جنگ دنیاهای چندگانه
زمان در جهان‌های موازی می‌تواند به عقب حرکت کند
زندگی پس از مرگ در باور مصریان باستان
زندگی پس از مرگ در باور یونانیان باستان
زندگی پس از مرگ در دیدگاه اسلام، مسیحیت، یهودیت و سایر ادیان ابراهیمی
زندگی پس از مرگ در سایر باورها و عقیده‌ها
تناسخ و مفهوم آن
زندگی پس از مرگ از دیدگاه فلاسفه
پاراپیسایکولوژی یا پاراپیسم‌شناسی
نظریه‌ی جهان‌های موازی یا چندگانه می‌تواند معمای زندگی‌ پس‌ از مرگ را حل کند
بیگانگان در جهان‌های موازی وجود دارند؟
نظریه ریسمان و نگاهی جامع به ماهیت و مفهوم آن
جهان هولوگرام
فصل دوم: سفر در زمان
ماشین زمان تورن
جهان در اتاق خواب شما
ماشین زمان گات
پارادوکس‌های زمان
فصل سوم: پایان همه چیز
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب جهان ما یا جهان آن‌ها: در جستجوی حقیقت جهان و ابعاد بالاتر از آن
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات آپریس
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات217
زبانفارسی
شابک978-622-7430-68-4
موضوع کتابکتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها

رضا علی خواه
۱۴۰۳/۲/۳
خیلی عالی و عمیق توضیح داده بود ممنون از کتابراه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها

برای دریافت کتاب جهان ما یا جهان آن‌ها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.