معرفی و دانلود کتاب حماسه حسینی: جلد اول

عکس جلد کتاب حماسه حسینی: جلد اول
قیمت:
49000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حماسه حسینی: جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حماسه حسینی: جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حماسه حسینی: جلد اول

کتاب حماسه حسینی: جلد اول، مجموعه‌اى مشتمل بر کلیه سخنرانی‌ها و یادداشت‌هاى استاد شهید مرتضی مطهرى درباره حادثه کربلا است. حادثه‌ای که در آن امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر کرد تا به سیره جدّش و پدرش علی بن ابی طالب (ع) رفتار کند.

کلمه «حماسه» به معنى شدت و صلابت است و گاه به معنى شجاعت و حمیّت استعمال مى‌شود. علماى شعر شناس، منظومه‌هاى شعرى را از نظر محتوا یعنى از نظر نوع معنى و هدف شعر به اقسامى تقسیم مى‌کنند؛ بعضى از منظومه‌ها را منظومه‌هاى غنایى، بعضى را منظومه‌هاى حماسى، بعضى را منظومه‌هاى وعظى و اندرزى، بعضى را منظومه‌هاى رثایى و بعضى دیگر را منظومه‌هاى مدحى مى‌گویند. دیوان و غزلیات حافظ، غزلیات سعدى و دیوان شمس تبریزى، منظومه‌هاى غنایى است؛ یعنى اگر چه هدف در این‌ها عرفان است ولى لااقل از نظر تشبیب، زبانْ عاشقانه است، سخن از حسن و بى‌اعتنایى محبوب است، سخن از درد فراق و درازى شب فراق و کوتاهى ایام وصال است.

کتاب حماسه حسینی، مجموعه‌اى است دو جلدى که جلد اول آن شامل سخنرانی‌ها و جلد دوم مشتمل بر نوشته‌ها و یادداشت‌هاى استاد شهید مطهری درباره حادثه کربلاست. این کتاب شامل هفت فصل است. فصل اول تحت عنوان «حماسه حسینى» مجموعه سه سخنرانى استاد شهید تحت همین عنوان است که در حدود سال 1347 هجرى شمسى در حسینیه ارشاد ایراد شده است و کتاب نیز به همین نام نامیده شد.

فصل دوم را سخنرانی‌هاى استاد تحت عنوان «تحریفات در واقعه تاریخى کربلا» تشکیل مى‌دهد. این سخنرانی‌ها در فروردین ماه 1348 هجرى شمسى برابر با محرم 1389 هجرى قمرى در حسینیه ارشاد ایراد شده است.

«ماهیت قیام حسینى» فصل سوم این کتاب را تشکیل مى‌دهد.

فصل چهارم را یک سخنرانى آن شهید بزرگوار تحت عنوان «تحلیل واقعه عاشورا» تشکیل مى‌دهد. این سخنرانى در سال 1356 در یکى از جلساتى که به طور هفتگى در برخى منازل برقرار و موسوم به «جلسه یزدیها» بود ایراد شده است.

«شعارهاى عاشورا» (سخنرانى معروف استاد که توأم با گریه شدید ایشان است) فصل پنجم این کتاب را تشکیل مى‌دهد. این سخنرانى در روز عاشورا و در حدود سال 1352 در مسجد جامع نارمک (تهران) ایراد گردیده است.

فصل ششم این کتاب مجموع هفت جلسه سخنرانى استاد شهید تحت عنوان «عنصر امر به معروف و نهى از منکر در نهضت حسینى» است. در این فصل علاوه بر موضوع مذکور، به‌طورکلى اصل «امر به معروف و نهى از منکر» مورد بحث واقع شده که در خلال آن، مسائل اجتماعى و سیاسى روز نیز مطرح گردیده است. از جمله کارنامه مسلمین در مسئله فلسطین بررسى شده است.

«عنصر تبلیغ در نهضت حسینى» فصل هفتم این کتاب را تشکیل مى‌دهد. این فصل مجموع هفت سخنرانى استاد تحت همین عنوان است که در سال 1350 شمسى و در ماه محرم در مسجد «جاوید» تهران ایراد شده است. در این فصل به‌طورکلى «تبلیغ در اسلام» نیز مورد بحث واقع شده است.

کتاب حماسه حسینی از نظر نوع موضوعات و قوت تحلیل، از شاهکارهاى آیت‌اللّه‌ مطهرى به‌شمار مى‌رود و از نظر خرافه‌شویى از این حادثه بزرگ و درس‌آموز و پرداختن به جنبه‌هاى مختلف این حادثه و ارزش‌گذارى براى هر یک از این جنبه‌ها و از نظر پرداختن به جوانبى که معمولاً کمتر به آن‌ها پرداخته مى‌شود یک کتاب کم‌نظیر محسوب مى‌شود.

عناوین سخنرانی‌هاى جلد اول به ترتیب عبارتند از: حماسه حسینى، تحریفات در واقعه تاریخى کربلا، ماهیت قیام حسینى، تحلیل واقعه عاشورا، شعارهاى عاشورا، عنصر امر به معروف و نهى از منکر در نهضت حسینى، عنصر تبلیغ در نهضت حسینى.

در بخشی از کتاب حماسه حسینی - جلد اول می‌خوانیم:

حادثه عاشورا و تاریخچه کربلا دو صفحه دارد: یک صفحه سفید و نورانى، و یک صفحه تاریک، سیاه و ظلمانى که هر دو صفحه‌اش یا بى‌نظیر است و یا کم‌نظیر.

اما صفحه سیاه و تاریکش از آن نظر سیاه و تاریک است که در آن فقط جنایت بى‌نظیر و یا کم‌نظیر مى‌بینیم. یک وقت حساب کردم و ظاهرا در حدود بیست و یک نوع پستى و لئامت در این جنایت دیدم، و خیال هم نمى‌کنم در دنیا چنین جنایتى پیدا بشود که تا این اندازه تنوّع داشته باشد. البته در تاریخچه جنگ‌هاى صلیبى، جنایت‌هاى اروپایی‌ها خیلى عجیب است. و اینکه جرأت نمى‌کنم که بگویم حادثه کربلا از نظر زیادى جنایت نظیر ندارد، چون توجه من یکى به جنگ‌هاى صلیبى و جنایت‌هایى است که مسیحی‌ها در آن مرتکب شدند و یکى هم به جنایت‌هایى است که همین اروپایی‌ها در اندلس اسلامى مرتکب شدند که آن‌ هم عجیب است.

تاریخ اندلس مرحوم آیتى را که دانشگاه تهران چاپ کرده است بخوانید؛ کتابى است بسیار تحقیقى و آموزنده. در این کتاب نوشته است: اروپایی‌ها به صد هزار زن و مرد و بچه اجازه دادند که هر جا مى‌خواهند بروند. بعد که این‌ها راه افتادند، پشیمان شدند و شاید هم از اول حقّه زدند که اجازه حرکت دادند. به هر حال تمام این صد هزار نفر را کشتند و سر بریدند.

شرقى هرگز از نظر جنایت به غربى نمى‌رسد. شما اگر در تمام تاریخ مشرق زمین بگردید، دو جنایت را حتى در دستگاه اموى پیدا نمى‌کنید: یکى آتش‌ زدن زنده زنده و دیگر قتل عام کردن زنان، ولى در تاریخ مغرب‌ زمین این دو نوع جنایت فراوان دیده مى‌شود. زن کشتن در تاریخ مغرب‌ زمین یک امر شایعى است. هنوز هم باور نکنید که این‌ها روح انسانى داشته باشند. آنچه در ویتنام صورت مى‌گیرد ادامه روحیه جنگ‌هاى صلیبى و جنگ‌هاى اندلس آن‌هاست.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه چاپ سى‌ام
فصل اول : حماسه حسینی
دو چهره حادثه کربلا
نهضت حسینى، حماسه‌اى مقدس
نهضت حسینى، عامل شخصیت یافتن جامعه اسلامى
فصل دوم: تحریفات در واقعۀ تاریخی کربلا
معنى تحریف و انواع آن
عوامل تحریف
تحریفات معنوى حادثه کربلا
وظیفه ما در برابر تحریف‌ها
فصل سوم: ماهیت قیام حسینى
فصل چهارم: تحلیل واقعه عاشورا
فصل پنجم: شعارهاى عاشورا
فصل ششم: عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی
عوامل مؤثر در نهضت حسینى
ارزش هر یک از عوامل
شرایط امر به معروف و نهى از منکر
مراحل و اقسام امر به معروف و نهى از منکر
ارزش امر به معروف و نهى از منکر از نظر علماى اسلام
کارنامه ما در امر به معروف و نهى از منکر
تأثیر امر به معروف و نهى از منکر اهل‌بیت
امام پس از حادثه کربلا
فصل هفتم: عنصر تبلیغ در نهضت حسینی
معنى تبلیغ
وسایل و ابزار پیام‌رسانى
روش تبلیغ
روشهاى تبلیغى نهضت حسینى
حادثه کربلا، تجسم عملى اسلام
فهرست‌ها
فهرست آیات قرآن کریم
فهرست احادیث
فهرست اشعار عربى
فهرست اشعار فارسى
فهرست اسامى اشخاص
فهرست اسامى

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حماسه حسینی: جلد اول
نویسنده
ناشر چاپی موسسه انتشارات صدرا
سال انتشار۱۳۷۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات446
زبانفارسی
شابک978-964-5600-72-1
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ اسلام
قیمت نسخه الکترونیک
49000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب حماسه حسینی: جلد اول

maede m
۱۳۹۹/۷/۹
چقدر نکته‌ها در عاشورا نهفته است، این کتاب دریست به اعماق ماهیت قیام امام حسین.... و خیلی جالبه که دغدغه‌های استاد مطهری در آن زمان دغدغه امروز ماست....
من جون داستان و جزئیات واقعه عاشورا اینکه چه شد که امام حسین به کربلا رفت و غیره رو به طور کامل آشنایی نداشتم، اول کتاب هفت شهر عشق دکتر خدامیان
رو مطالعه کردم که به صورت شیوایی داستان رو نقل میکنند و بعد این کتاب استاد مطهری که در اصل تفسیر عاشوراست رو شروع کردم که بتونم تفسیر ایشان را کامل متوجه بشوم. به دوستانی که مثل خودم هستند هم همین پیشنهاد رو میکنم. موفق باشید
زهرا .ا
۱۳۹۷/۶/۲۶
لذت میبرم از خوندش.
چقدر قشنگ امام حسین رو معرفی کرده توش.
چه دل خونی داره شهید مطهری از این تحریفها و روضه‌های دروغ مربوط به محرم. همین الان هم این معضلات هست.
بخونید که نگاه تازه‌ای بهتون میده و عاشورا و امام حسین رو بهتر میفهمید
مرضیه تعالی
۱۳۹۹/۶/۱۷
ازنظرمن بهترین کتاب درمسئله کربلاو روشنگری اهداف امام حسین همین حماسه حسینی است والاترین کتابی که درعمرم خوندم پنجاه سالمه سه بار در سه دوره زندگیم این کتابو با دقت خوندم روحش شاد وگرامی که نبوداستادمطهری الان خیلی اً زار دهنده ترشده
محمدرضا فیضی
۱۳۹۷/۷/۲۸
واقعا عالی ست، در این ایام که روز اربعین را در پیش داریم بخوانید و بخوانید در مورد عاشورا و حماسه حضرت امام حسین، حضرت امام حسین برای اندیشیدن قیام کرد، قیام امام حسین نیاز به تفکر و تعقل دارد، بخوانید و در موردش تفکر کنید، باشد که رستگار شویم.
Nazanin 💠
۱۳۹۹/۶/۶
کتابهای استاد مطهری در محتوا بی نظیرن.
برای هرکسی که طالب فهمیدن بیشتر در دین هست، کتابهای ایشونو توصیه میکنم.
دلایل عقلی و استدلالی خیلی خوبی رو بیان میکنه.
البته کتاب حماسه حسینی که فوق العاده است. کربلا دو وجه دارد....
ابراهیم هادی
۱۳۹۹/۱/۳
کتابِ بسیار جذابیست. کاش نسخه‌ی صوتی هم از کتب شهید مطهری منتشر می‌شد. مطهری تنها شخصیتی هست که همه‌ی آثارش به صراحت مورد تایید حضرت امام خمینی ره قرار گرفت. مطهری از شاگردان و ثمره‌ی عمر امام ره بود. روحش شاد
علی شهابی
۱۴۰۲/۸/۹
به این میگن کتاب و نظر درست درباره اسطوره انسانیت بدون هیچ خرافه‌ای بدون اینکه اثری از خشک مذهبی احساس بشه خیلی روان روایت میکنه مرتضی مطهری که هر کسی تو این دنیا این حرفارو بشنوه و بخونه محال احساس علاقه به امام حسین نکنه
حسین آقا
۱۴۰۲/۵/۱۲
کتابای استاد بسیار صریح و گیرا هستند
این جلد از کتاب واقعا گفتار و پندار و تصورات من رو نسبت به واقعا عظیم عاشورا عوض کرد
جانم فدای مردی که تمام دارایی خود را داد تا انسنها را از گمراهی نجات داد
جانم فدای حسین علیه السلام
maedeh m.p
۱۳۹۹/۶/۱۶
بسیار زیباست، ایشون واقعه عاشورا رو از دیدگاهی باشکوه تر و عمیق تر به تمام دوستداران امام حسین (ع) نشون دادن، این کتاب میتونه کمک بزرگی برای کسانی که دنبال حقیقتن باشه، پیشنهاد میکنم حداقل یک بار بخونیدش
ممنون از کتابراه
زهرا جعفری
۱۴۰۱/۶/۳۱
استاد مطهری با بیانی ساده و روان پاسخ بسیاری از سوالات مهم و پیچیده راجع‌به اسلام رو در کتابهاشون دادن و بنظرم یکی از درست‌ترین تعریف‌ها از واقعه عاشورا تو این کتاب دو جلدی گفته شده
اسماعیل نوروزی بهجت
۱۴۰۰/۹/۱۲
فقط میتونم بگم مطالعه تاریخ و درک درست از وقایع گذشته این توانایی رو در هر انسانی ایجاد می‌کند تا گام‌های بعدی خودش رو بهتر و مطمئن تر بردارد. این کتاب روشنی بخش دل انسان‌های جویای درک درست تاریخ است.
مریم مهدی
۱۴۰۰/۶/۲۳
یه کم پراکندگی موضوع داره، اتفاقات تاریخی را خوب نمیشه ازش برداشت کرد، ولی برای شناخت امام حسین و اصحاب، به اندازه کافی رسا هست.
به من توی یکی دو موضوع دیدگاه داد.
مهدی فرح روز
۱۳۹۹/۱۱/۲۴
رخنه‌ای که از این کتاب به مذهب تشیع زده شد بی بدیل منکرین حضرت رقیه س هنوز ارجاع می‌دهند به این کتاب گرچه علما پاسخ بسیطی به شبهات این کتاب دادند اما واقعا خود مرحوم باید ملطفت شده باشند که چه چیزی از خودشون باقی گذاشتن و چه عواقب اخروی داشته و خواهد داشت
روانشناس محترم
۱۴۰۲/۱۱/۱۰
چه قدر لذت بردم از خوندن این کتاب اثری خیره کننده و محشر در این موضوع هست واقعا بهتون پیشنهاد میکنم این اثر فوق العاده رو بخونید که اصلا پشیمون نمیشید
V _Keshavarz
۱۳۹۹/۶/۲۲
خیلی استفاده کردم، دوستان لطف کنید اگر هم وقت میزارید واسه کتابخوانی، کتاب خوب بخوانید تا در استمرار کتابخوانی شنا موثر باشد.
مشاهده همه نظرات 60

راهنمای مطالعه کتاب حماسه حسینی: جلد اول

برای دریافت کتاب حماسه حسینی: جلد اول و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.