معرفی و دانلود کتاب حماسه: شناخت نامه حماسه‌های ایران و جهان

عکس جلد کتاب حماسه: شناخت نامه حماسه‌های ایران و جهان
قیمت:
۸۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب حماسه: شناخت نامه حماسه‌های ایران و جهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب حماسه: شناخت نامه حماسه‌های ایران و جهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب حماسه: شناخت نامه حماسه‌های ایران و جهان

از گیلگمش تا دایی‌جان ناپلئون! کتاب حماسه: شناخت نامه حماسه‌های ایران و جهان اثر فروغ اولاد، به معرفی حماسه‌هایی از دوران کهن تا دوران معاصر می‌پردازد و خواننده را با ساختار و ویژگی‌های داستان‌های حماسی آشنا می‌سازد. انواع حماسه، پیوند آن با موضوعات تاریخی و افسانه‌ها و معرفی مشهورترین حماسه‌های تاریخی و مذهبی، از جمله مواردی هستند که در این اثر به آن‌ها پرداخته شده است.

درباره‌ی کتاب حماسه: شناخت‌نامه‌ی حماسه‌های ایران و جهان

شاید در دورانی که دلاوران در عرصه‌ی بازی و آوردگاه‌های دیجیتال جنگاوری می‌کنند، سخن گفتن از اسطوره‌های شاهنامه و قهرمانان دنیای کهن جذابیت چندانی نداشته باشد، اما بسیاری از این روایت‌های مدرن، ریشه در افسانه‌هایی به قدمت تاریخ دارند.

فروغ اولاد مؤلف کتاب حماسه: شناخت‌نامه‌ی حماسه‌های ایران و جهان، در این اثر پژوهشی به معرفی ساختار حماسه و مشاهیر ملی و بین‌المللی در داستان‌های حماسی پرداخته است و خواننده را با اصول شناخت آن آشنا می‌سازد. صاحب‌نظران عقاید گوناگونی درباره‌ی خاستگاه حماسه‌ها دارند و بی‌تردید وجود خدایان باستانی، اسطوره‌ها و افسانه‌ها، نقشی چشمگیر در شکل‌گیری روایات حماسی داشته‌اند. شعر حماسی در سراسر جهان، برای انتقال سنت‌‌ها از نسلی به نسل دیگر به‌صورت شفاهی استفاده می‌شده. این سنت‌ها اغلب شامل روایت‌های افسانه‌ای درباره‌ی اعمال باشکوه قهرمانان ملی می‌باشند. پس بی‌دلیل نیست که محققان حماسه را با نوع خاصی از شعر شفاهی قهرمانانه می‌شناسند که در دوران پهلوان‌ها به وجود می‌آید و بسیاری از ملت‌ها در مواقعی که مجبور بوده‌اند برای حفظ استقلال و هویت ملی خود مبارزه کنند، چنین دوره‌هایی را تجربه کرده‌اند.

نویسنده در کتاب پیش رو ابتدا به بررسی تعاریف موجود از حماسه و ارتباط آن با عوامل دیگری مانند اسطوره، تاریخ، ساگا، افسانه، درام و داستان‌ها می‌پردازد و این موارد را از ابعاد گوناگون مورد مقایسه قرار می‌دهد. حماسه‌های جهان بخش دیگری از کتاب هستند که مشهورترین حماسه‌های شناخته‌شده در دنیا را ارزیابی می‌کنند. گیلگمش، مهابهارات، ایلیاد، اودیسه و چند نمونه‌ی دیگر، مواردی هستند که مؤلف برای معرفی داستان‌های حماسی مشهور جهان آن‌ها را انتخاب کرده است.

با توجه به این‌که ایران‌زمین مهد تمدن‌های گوناگون بوده، جای تعجبی نیست که داستان‌های حماسی و قهرمان‌های متعددی در تاریخ ادبی آن وجود داشته باشند. فروغ اولاد برای معرفی اسطوره‌های ایرانی، آن‌ها را به چند گروه تقسیم و هرکدام را بر اساس این گروه‌بندی تعریف می‌کند. حماسه‌های ایرانی پیش و پس از اسلام، حماسه‌های تاریخی و دینی و حتی حماسه‌های طنز، اجزاء این طبقه‌بندی هستند. خدای‌نامه، گرشاسب‌نامه، شهریارنامه، اسکندرنامه و حتی داستان موش و گربه‌ی عبید زاکانی یا ماجرای دایی‌جان ناپلئون، از جمله مواردی می‌باشند که مؤلف در بخش حماسه‌های ایرانی به معرفی و شرح آن‌ها پرداخته است. فصل‌های بعدی کتاب به حماسه‌های شرق دور، افسانه‌های حماسی قرون وسطی و رنسانس و قرن‌های بعدی اختصاص یافته و تا زمان معاصر ادامه می‌یابد. هرچند پرداختن به جزئیات و تاریخچه‌ی هر کدام از قهرمانان ذکر شده نیازمند نگارش کتاب‌هایی مجزاست - آن‌چنان که تاکنون به انجام رسیده- اما ارائه‌ی گاه‌شماری ظهور حماسه‌ها و بررسی سیر تکاملی آن‌ها تا دوران معاصر، این اثر را تبدیل به مرجعی مناسب جهت آشنایی با مهم‌ترین نکات درباره‌ی ادبیات حماسی کرده است.

کتاب حماسه: شناخت‌نامه‌ی حماسه‌های ایران و جهان توسط نشر چشمه روانه‌ی بازار کتاب شده و نسخه‌ی الکترونیک آن از طریق کتابراه در دسترس علاقه‌مندان به کتب ادبی و تاریخی قرار گرفته است.

کتاب حماسه: شناخت‌نامه‌ی حماسه‌های ایران و جهان مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به کتب تاریخ ادبیات و آشنایی با قهرمانان و داستان‌های حماسی در ایران و جهان، از مطالعه‌ی کتاب حماسه: شناخت‌نامه‌ی حماسه‌های ایران و جهان، بهره خواهند برد.

در بخشی از کتاب حماسه: شناخت نامه حماسه‌های ایران و جهان می‌خوانیم

میلتون پس از شاهکار خود، بهشت گمشده، بعدها حماسه‌ای کوتاه‌تر شامل چهار کتاب نوشت به نام بهشت بازیافته. در این اثر به کتاب ایوب اشاره دارد. شخصیت اصلی، ‌ایوب، با وسوسه‌ی شیطان از ایمانش به خداوند دست می‌کشد و شکیبایی‌اش را کنار می‌گذارد. میلتون با اقتباس از آزمون‌های ایوب و نقش شیطانِ وسوسه‌گر و با تلفیق آن‌ها با روایات انجیل‌های مَتی و لوقا از وسوسه‌های سرگردانی، تصویرگر آن است که عیسی چگونه در قالب قهرمانی مسیحی تجسد می‌یابد. قهرمانی‌گری مسیحی تأیید مجدد و دائمی ایمان به خداوند است و در نیایشی تجدیدنظرشده برای صبر و پایمردی و تحمل و غلبه بر مصایب تجلی‌ یافته است. قهرمان مسیحی با مقاومت در مقابل وسوسه‌هایی که آدمی را به سوی فساد، لذت‌طلبی و قدرت سوق می‌دهد، به آسمان گرایش پیدا می‌کند و به اعمال و رفتارش سمت‌و‌سویی معنوی، آسمانی و الاهی می‌بخشد. در بهشت بازیافته، شیطانِ وسوسه‌گر در تلاش‌های بی‌وقفه‌اش برای واژگون‌سازی اهداف عیسی مسیح به هر وسیله‌ای دست می‌یازد. در این‌جا کلام عیسی مسیح پُرحرارت است و مباحثات شیطان را رد می‌کند و می‌آموزد که همه‌ی مصایب را باید تحمل کرد. در پایان حماسه‌ی بهشت بازیافته وقتی عیسی سرانجام شیطانِ وسوسه‌گر را طرد و منکوب می‌کند، خواننده درمی‌یابد که مقابله‌ها در این حماسه بازتاب میزان بالایی از حقانیتِ روان‌شناسانه است.

بهشت بازیافته سرشار از مضامین سنتی و حماسی است، اما این مضامین در خلال منظومه باژگونه یا بازبینی شده‌اند. در این‌جا شیطان می‌خواهد عیسی را با «ابزار انسانی» و وسوسه‌ها بیازماید و با اصرار عیسای متفکر را وامی‌دارد که خودش را فعال‌تر و خشن‌تر نشان دهد و دنبال زرق‌و‌برق مادی، شهرت و قدرت، دلاوری جنگاورانه و قهرمانی‌گری برود. با وجود این عیسای درون‌نگر قهرمان‌گراییِ جنگاورانه، فتوحات و خشونت روایات هومری را تقبیح می‌کند و به تأکید حماسه‌ی سنتی بر کسب شکوه و جلال به ‌واسطه‌ی جنگاوری و نبرد تن‌به‌تن قهرمانان بی‌اعتناست.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
شناخت حماسه
تعاریف
ساختار و ویژگی ها
دیدگاه ها
حماسه و اسطوره
حماسه و تاریخ
حماسه و ساگا
حماسه و افسانه
حماسه و درام
حماسه و داستان
گاه شماری حماسه ها
حماسه های کهن جهان
گیلگمش
مهابهارات
رامایانا
ایلیاد
ادیسه
انه اید
حماسه های ایرانی پیش از اسلام
حماسه ی باستانی ایران
حماسه های دوره ی میانه
یادگار زریر
خدای نامه
حماسه های ایرانی پس از اسلام
حماسه های ملی و پهلوانی
شاهنامه: حماسه ی ملی ایران
گرشاسب نامه
بهمن نامه
کوش نامه
فرامرزنامه
بانوگشسب نامه
شبرنگ نامه
جهانگیرنامه
سام نامه
برزونامه
شهریارنامه
حماسه های تاریخی ایران
اسکندرنامه ها
اسکندرنامه ی نظامی
شهنشاه نامه
حماسه های دینی ایران
خاوران نامه
رستم نامه
حماسه های طنزآمیز ایران
موش و گربه
دایی جان ناپلئون
حماسه های شرق دور
حماسه ی باستانی چین
سه قلمرو پادشاهی
حماسه ی ژاپنی هئی که مونوگاتاری
حماسه های غربی در قرون وسطی
بیوولف
هیلده براند
سرود رولان
اداها
نیبلونگن
کمدی الهی
بیلینی ها
پلنگینه پوش
کالوالا
حماسه های بعد از رنسانس
لوزیاد
دن کیشوت
بهشت گمشده
بهشت بازیافته
حماسه در قرن هجدهم
حماسه در قرن نوزدهم
حماسه در قرن بیستم
حماسه در شعر معاصر ایران
آخر شاهنامه
آرش کمانگیر
ابراهیم در آتش
حماسه در شعر معاصر غرب
سرودها
سرزمین سترون
آناباز
پترسون
اومروس: حماسه‌ی پایان قرن بیستم
پیوست
مضامین اساطیری حماسی سرزمین سترون
کتاب نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب حماسه: شناخت نامه حماسه‌های ایران و جهان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات چرخ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات359
زبانفارسی
شابک978-622-01-0801-6
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی، کتاب‌های ادبیات پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب حماسه: شناخت نامه حماسه‌های ایران و جهان

حسن زحمتکش
۱۴۰۲/۷/۱۰
برای دوره ارشد زبان و ادبیات فارسی گرایش پایداری توصیه شده است
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب حماسه: شناخت نامه حماسه‌های ایران و جهان

برای دریافت کتاب حماسه: شناخت نامه حماسه‌های ایران و جهان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.