معرفی و دانلود کتاب خاطرات مردم شناسان ایران

عکس جلد کتاب خاطرات مردم شناسان ایران
قیمت:
79000 تومان - 8.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب خاطرات مردم شناسان ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب خاطرات مردم شناسان ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب خاطرات مردم شناسان ایران

حفظ خاطرات گذشته و بیان آن برای دیگران از کارهای بسیار مهمی است که به افراد کمک می‌کند آنچه را تابه‌حال از نزدیک تجربه نکرده‌اند، درون خود احساس کنند. کتاب خاطرات مردم شناسان ایران نوشته ژیلا مشیری نمونه بسیار موفقی از متون مردم‌شناسی و خاطرات مردم‌شناسان مشهوری است که با مطالعه آن در یک خاطره جمعی مشترک قرار می‌گیرید و بیش از هر چیز جنبه آگاهی‌بخشی و آموزش برای شما دارد.

درباره کتاب خاطرات مردم شناسان ایران

تابه‌حال به تجربیات زیسته آدم‌ها توجه کرده‌اید؟ برای مثال اگر با یک فردی یزدی درباره کوچه‌های آشتی‌کنان این شهر صحبت کنید، خاطرات و تجربه‌ها و پیشینه جذابی را از شکل‌گیری این کوچه‌ها به شما می‌گوید که خودتان آن را از نزدیک تجربه نکرده‌اید؛ اما با شنیدن آن‌ها می‌توانید در یک دایره تجربی مشترک با آن فرد قرار بگیرید.

کتاب خاطرات مردم شناسان ایران ازجمله بهترین کتاب‌هایی است که در زمینه مردم‌شناسی و بیان خاطرات گردآوری شده است و نمونه جامعی از خاطراتی‌ست که به‌خوبی درباره شرایط اجتماعی و فرهنگی مناطق مختلف ایران صحبت می‌کند.

ژیلا مشیری این کتاب را در سه بخش تالیف و گردآوری کرده است. در بخش اول این کتاب، مقالات نظری و تئوریک مربوط به خاطره را خواهید خواند که با عنوان «مردم‌شناسی و خاطره» جمع‌آوری شده است. این بخش به‌خوبی ارتباط میان رشته مردم‌شناسی و پیوند آن را با خاطره‌ها توضیح می‌دهد و اهمیت آن را بیان می‌کند.

بخش دوم کتاب خاطرات مردم شناسان ایران به بیان خاطره‌هایی که مردم‌شناسان مشهور ایران داشته‌اند پرداخته که خواندن هر قسمت آن، شما را با حجمی از اطلاعات مفید روبه‌رو می‌کند.

در نهایت بخش سوم کتاب به «یادها و خاطره‌ها» اختصاص دارد و به تقدیر از مردم‌شناسانی می‌پردازد که سال‌ها برای ارتقا و اعتلای فرهنگ ایرانی درجای‌جای کشور تلاش کرده‌ و در این زمینه گام‌های بلند و موثری را برداشته‌اند.

در این اثر تلاش شده است که تاریخ شفاهی مردم‌شناسی ایران از لابه‌لای خاطرات پژوهشگران این رشته خارج، ثبت و ضبط شود. خواندن این کتاب به شما کمک می‌کند که اطلاعات جدید و مهمی را درباره شیوه و سبک زندگی گذشته مردم ایران در زمان‌ها و مکان‌های مختلف به دست آورید.

خاطرات مردم شناسان ایران برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای همه کسانی که به مردم شناسی و شناخت فرهنگ شهر‌های مختلف علاقه‌مندند و از آشنایی با خاطرات و تجربیات قدیمی لذت می‌‎برند، بسیار مناسب است.

در بخشی از کتاب خاطرات مردم شناسان ایران می‌خوانیم

در سال 1397 از سوی پژوهشکدۀ مردم‌شناسی جهت انجام طرح مردم‌شناسی نوروز و یلدا در استان قزوین به این استان سفر کردم. دوستی علاقه‌مند به ‌مردم‌شناسی و‌ تحصیل‌کردۀ رشته زبان‌های باستانی در این مسیر با من همراه شد. در روز اول پس از جابه‌جا شدن در اقامتگاه و انجام مقدمات کار برای آشنایی بیشتر با فرهنگ مردم قزوین راهی موزه‌‌‌های این شهر تاریخی شدیم. یکی از این موزه‌ها موزۀ چهل‌ستون قزوین بود. در آنجا راهنمای موزه‌ با نشان دادن وسایل و اشیای موزه توضیحاتی دربارۀ آن‌ها می‌داد. در میان این اشیا‌ خمره‌های بزرگی قرار داشت‌ به‌اندازه و بزرگی یک انسان که در بدنۀ آن سوراخ‌های کوچکی وجود داشت. راهنما به نقل از مادربزرگش خاطره‌ای را در رابطه با خمره‌های بزرگ تعریف نمود که برایمان بسیار جالب بود. اکثر خانه‌های قزوین در گذشته دارای حیاط و انبار بزرگ بودند و یخچالی هم برای نگهداری مواد غذایی وجود نداشت؛ بنابراین از این نوع خمره‌ها در اکثر خانه‌ها یافت می‌شد. بعضی از آن‌ها را در داخل زیرزمین‌ منازل نگاه می‌داشتند، به‌طوری که قسمتی از این خمره‌ها داخل زمین قرار می‌گرفت و خنک‌تر بود و برای نگهداری مواد غذایی که زودتر فاسد می‌شدند - مانند شربت‌ها، روغن‌های حیوانی، شیرۀ انگور و ... - استفاده می‌شد و از خمره‌هایی که در حیاط قرار می‌گرفت، برای نگهداری مواد غذایی خشک مانند آرد استفاده می‌گردید. در زمان جنگ جهانی اول که شهر‌ها هم در خطر حمله قرار داشت، مردم جهت حمایت از دختران و فرزندان خود و جلوگیری از هرگونه تجاوز و تعدی به آن‌ها تصمیم می‌گیرند از این ظروف به‌گونۀ دیگری استفاده کنند.

زمانی که جارچیان خبر حمله سربازان به شهر را با نواختن شیپور اعلام می‌کنند، اهالی قزوین دخترانشان را به داخل خمره‌ها‌‌‌‌ می‌فرستند و در بالای آن ظرف‌های بزرگ ترشی که به‌خاطر داشتن سرکه بسیار هم بدبو بود، قرار‌‌‌‌ می‌دهند. سربازان برای غارت به منازل مسکونی حمله‌‌‌‌ می‌کردند و هرچه را به دست می‌آوردند، می‌ربودند و منازل را غارت‌‌‌‌ می‌کردند. اما با نزدیک شدن به این خمره‌ها، با بوی بد سرکه و ترشی مواجه شده و به آن اهمیتی‌‌‌‌ نمی‌دادند و به این ترتیب اهالی قزوین، فرزندان خود را از تعدی و تجاوز دور نگاه داشتند. ضرب‌المثل «ترشی انداختن دختران» از این ماجرا ساخته شد.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار
فصل اول: ‌مردم‌شناسی خاطره
فلسفۀ یاد و هویت قومی
روش‌شناسی، حافظۀ قومی و مردم‌شناسی
آیین و رستاخیز خاطره
خاطره و خاطره‌نگاری
تجربه‌های یک پژوهش
زنان مردم‌شناس
فصل دوم: خاطرات مردم‌شناسی ایران
یادمانده‌های در یادماندۀ دیگر
خاطرات کوچ
چه برایت بگویم؟
یادی از هند
خاطره‌ای از کار مردم‌شناسی
جادۀ برفی
آلاچیق‌های ترکمن
دو شال ترکمنی
آغازی دیگر
پادشاه قصه‌گویان، یک مرد کولی بود
نرگسان؛ کویری که بر آن هبوط کرده‌اند...
نوشتنِ سرآسیاب
بیرون از جنگل می‌میرم
سمنوپزان
ترانه و اشک
کوله‌برها
انسان‌شناسی و آموزش به کودکان روستایی
زنده شد نشانگاه در ذهنم
خطرهای راه
پیغمبران
خاطرات مشکین‌دشت
مرد مُردارخوار
خاطرات سفر به بشاگرد
خداحافظ خانمی
پیغمبر جرجیس
یک روز برفی
خدا نگهدار
دغدغۀ یک خانوادۀ فقیر
برویم!
دیدار دوباره
برگ سبز
تناول غذا و احترام به مطلعان
آتشکدۀ شهر یزد
قالی: نقشِ هزار رنگ در عطرِ خواب زمین
من و هورامان و کاک عارف
تو بگو جنگ کی تمام می‌شود؟!
از کاریز تا پاریس
خمره‌های قزوین
اولین روز تجربۀ میدانی
زنان در ییلاق دیو آسیا
هیاهوی باد
وحشت از مار
طلب باران
به یاد دخترم
فصل سوم: یادها و خاطره‌ها
به یاد محمود پاینده لنگرودی: مردم‌شناسی مردم‌کیش
به یاد هوشنگ پورکریم: التفات دارید! عجب!
به یاد صادق هدایت: پدر دانش فولکلور ایران
به یاد جلیل ضیاء‌پور: مردی جلیل بر خاک فرود آمد و آرمید
به یاد نادر افشارنادری: مردی بود مردستان!
به یاد بیژن کلکی
به یاد بیژن کلکی: به یاد شاعر سوسن‌ها
به یاد عبدالحسن یادگاری: اینجا جایی است برای عشق
به یاد عبدالحسین یادگاری: حادثه ما را خبر نکرد
به یاد سعید موحدی: قصه‌پژوهی که زود رفت
به یاد محمدشریف کمالی: بخشندگی
به یاد مصطفی صدیق‌ایمانی: مردم‌شناسی مردم‌دار
به یاد بهروز رستمی: مردم‌نگاری توانا
به یاد مجتبی اشجع مهدوی: اسطوره‌پژوهی عاشق
به یاد زلیخا نظری داشلی‌برون: و خندۀ چشم‌هایش
به یاد زلیخا نظری داشلی‌برون: وجودت را حس می‌کنم، ‌نفست را نه
به یاد بهروز اشتری: دیداری که میسر نشد
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب خاطرات مردم شناسان ایران
نویسنده
ناشر چاپینشر افکار
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات348
زبانفارسی
شابک978-622-735649-6
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک
79000 ت - 8.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب خاطرات مردم شناسان ایران

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب خاطرات مردم شناسان ایران

برای دریافت کتاب خاطرات مردم شناسان ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.