معرفی و دانلود کتاب دختران کارخانه: روایت‌هایی از بطن چین مدرن

عکس جلد کتاب دختران کارخانه: روایت‌هایی از بطن چین مدرن
قیمت:
۶۷,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دختران کارخانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دختران کارخانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دختران کارخانه: روایت‌هایی از بطن چین مدرن

کتاب دختران کارخانه نوشته‌ی لسلی تی. چانگ اثری روشنگر با نگاهی عمیق به زندگی روزمره‌ی مهاجران چینی است. این اثر که عمدتاً از طریق خاطرات دو زن جوان روایت می‌شود، نشان می‌دهد که رونق اقتصادی امروز چین، چگونه از رنج بی‌شمار مردمان گمنام در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها حاصل شده است.

درباره کتاب دختران کارخانه:

قابل انکار نیست که چین یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین قطب‌های اقتصادی دنیاست. کشوری که قدمتی چند هزارساله دارد و آوازه‌ی سخت‌کوشی مردمانش سرتاسر جهان را پر کرده است. این روزها به هر نقطه از خانه‌ی خود که بنگرید، کالایی با برچسبِ ساخت چین پیدا می‌کنید!

لسلی تی. چانگ (Leslie T. Chang) که پیش از این خبرنگار وال‌استریت ژورنال بوده در کتاب شگفت‌انگیز خود، دختران کارخانه (Factory Girls)، چهره‌ای کمتر دیده‌شده از کشور چین را ترسیم می‌کند؛ چهره‌ای فراتر از سنت این کشور و یا موفقیت‌های گسترده‌ی اقتصادی آن... در این کتاب برجسته و البته کمی گزنده‌، به داستان دخترانی از بطن کارخانه‌های چین دل می‌سپاریم؛ زنان و دخترانی مهاجر که مرعوب وسعت و عظمت این کشور شده‌اند و روستاهای وطن خود را به امید محقق شدن رویاهاشان رها کرده‌اند. دخترانی که هر کدام داستانِ منحصربه‌فرد خود را به دوش می‌کشند اما در یک چیز مشترکند و آن «جست‌وجویی پایان‌ناپذیر» است...

نویسنده‌ی این کتاب برجسته به مدت دو سال روزهای خود را در کنار این دختران مهاجر روستایی گذراند و خود از نزدیک شکست‌ها و موفقیت‌هایشان را مشاهده کرد. او اکنون در کتاب دختران کارخانه دست به روایتی حقیقی از واقعیت زندگی این دختران زده است. به‌شیوه‌ای که مخاطبانش را تا صفحه‌ی آخر با خود همراه می‌سازد. کتاب شامل دو بخش اصلی است: روستا و شهر. پانزده داستان در این اثر روایت می‌شوند که شاید در نگاه اول نامرتبط‌به‌هم و یا حتی پراکنده به نظر بیایند اما به مرور حلقه‌های اتصال بسیاری پیش روی خواننده گذاشته می‌شود.

چین میلیون‌ها کارگر مهاجر دارد و این کارگران برای یافتن شغل در شهرهای چین روستاهای خود را ترک می‌کنند. گرچه این کارگران نیروی محرکه‌ی اقتصاد چین هستند، اما اطلاعات کمی درباره‌ی زندگی روزمره و اهمیت جامعه‌شناختی آن‌ها در دسترس است. اما لسلی چانگ به بررسی دقیق این امر پرداخته و از جایی برایمان می‌گوید که دروغ گفتن در مورد سن، تحصیلات و تجربه‌ی کاری اغلب شرط لازم برای پیشرفت است. جایی که دانستن زبان انگلیسی می‌تواند شما را به طبقه‌ی اجتماعی کاملاً متفاوتی سوق دهد.

گفتنی‌ست چانگ در پرتره‌ی تأثیرگذاری که از زندگی مهاجران ترسیم می‌کند، داستان مهاجرت خانواده‌ی خود را در هم می‌آمیزد و از این طریق چارچوبی تاریخی برای تحقیقات خود فراهم می‎سازد. کتاب دختران کارخانه اولین بار در سال 2008 منتشر شد و تحسین منتقدان را برانگیخت.

نکوداشت‌های کتاب دختران کارخانه:

- فوق‌العاده... (Chicago Tribune)
- چانگ عمیقاً به دنیای کارگران مهاجر می‌پردازد تا بفهمد این افراد چه کسانی هستند. (واشنگتن پست)
- شگفت‌انگیز... (The Boston Globe)

کتاب دختران کارخانه مناسب چه کسانی است؟

اگر به مطالعه‌ی خاطرات و کتاب‌های حوزه‌ی علوم اجتماعی علاقه‌مند هستید، از این کتاب خواندنی غافل نشوید.

با لسلی تی. چانگ بیشتر آشنا شویم:

این نویسنده‌ی برجسته فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد است که به مدت یکسال در پکن زندگی کرد و در آنجا مدتی به عنوان خبرنگار برای وال‌استریت‌ژورنال مشغول به کار شد. لسلی تی. چانگ با پیتر هسلر که او هم درباره‌ی چین می‌نویسد ازدواج کرده و درحال‌حاضر در کلرادو زندگی می‌کند.

در بخشی از کتاب دختران کارخانه می‌خوانیم:

مین در این سفر یک کت، جعبۀ داروهای سنتی که مادۀ اصلی‌اش سم خر بود و یک کیف دستی مارک دونی و بورک متعلق به کارخانه‌اش، پودر شیر نستله، یک جعبه کوکی کادویی، دو بلوز مردانه، یک جعبۀ پلاستیکی قلبی‌شکل حاوی شکلات و هزار یوآن، معادل صدوبیست دلار همراه داشت، مبلغی معادل یک ماه حقوقش که به‌صورت مربعی تا شده بود. از وسایل خودش فقط موبایل، یک ام‌پی‌تری پلیر، و آینۀ آرایشی‌اش را آورده بود؛ بقیۀ وسایلی که همراه داشت هدیه‌ای برای افراد مختلف بود. فوریۀ 2005 بود، هفتۀ قبل از ماه قمری جدید.

اتوبوسمان به گوانگژو در کمتر از یک دقیقه پر شد. یک علامت که به پنجرۀ جلو چسبانده شده بود هشدار می‌داد: مسافران عزیز به این اتوبوس لوکس خوش آمدید. از آن جا که خیلی از مسافران اشیاء ارزشمند خود را اخیراً گم کرده‌اند، لطفاً هنگام سفر نخوابید و هوشیار باشید. بیشتر مسافران دل به دریا زدند و بلافاصله خوابیدند. کارخانه‌های دو طرف بزرگراه از برابر چشمانمان می‌گذشتند، اما ذهن مین جایی در دوردست‌ها می‌چرخید. او به من گفت: «تو بچگیم، ما نیم‌ساعتی برای رفتن به مدرسۀ ابتدایی پیاده‌روی می‌کردیم. بعضی بچه‌ها از روستا‌هایی تو چند تا کوه اون‌ورتر ‌اومدند. اون‌جاها گراز و خوک‌های وحشی داشت اون‌وقتا. گرگ‌ها رو نمی‌دیدی اما صداشون رو می‌شنیدی. اما الان دیگه صداشون هم نمی‌آد.»

ایستگاه قطار گوانگژو پرازدحام بود؛ هر سال چهارونیم‌میلیون نفر در مسیر رفت‌وبرگشت از خانه از این ایستگاه عبور می‌کردند. میدان سیمانی بزرگ روبه‌روی ایستگاه به محوطه‌های مختلفی تقسیم شده بود، و پلیس همه‌جا حضور داشت و با بلندگویی‌هایی که هر کلمه‌ را تبدیل به صدای کرکننده‌ای می‌کرد دستورهایشان را فریاد می‌زدند. مردم به‌محض ورود به سالن اصلی ایستگاه راه‌آهن، به‌طور غریزی شروع به دویدن می‌کردند: چینی بودن آن‌ها را شرطی کرده بود تا بدانند که هرگز از هیچ‌چیز به اندازۀ کافی نخواهد بود. من و مین به لطف پسرعمویش که تا اواسط سفر همسفرمان بود، صندلی‌های از قبل مشخص‌شده‌ای داشتیم، بااین‌حال ما هم مانند دیگران شروع کردیم به دویدن.

فهرست مطالب کتاب

مقدمۀ مترجم
دربارۀ نویسنده
بخش اول: شهر
1. بیرون رفتن
2. شهر
3. فقیر مردن گناه است
4. بازار استعدادیابی
5. دختران کارخانه
6. یادبود بی‌نام
7. مربع و دایره
8. قرار عاشقانۀ هشت‌دقیقه‌ای
9. انگلیسی به سبک خط مونتاژ
بخش دوم: روستا
10. روستا
11. مورخی در خانوادۀ من
12. مرکز خرید ساوث چاینا
13. عشق و پول
14. مقبرۀ امپراطور
15. سلامت کامل
منابع
سپاسگزاری
گفت‌وگویی با لسلی تی. چانگ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دختران کارخانه: روایت‌هایی از بطن چین مدرن
نویسنده
مترجمندا غیور
ناشر چاپیانتشارات کتاب کوله پشتی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات464
زبانفارسی
شابک978-600-461426-9
موضوع کتابکتاب‌های زندگی نامه، کتاب‌های علوم اجتماعی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب دختران کارخانه

Someone Else
۱۴۰۲/۱/۲۹
با سلیقه‌ی من جور بود. تصویری از زندگی واقعیه.
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب دختران کارخانه

برای دریافت کتاب دختران کارخانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.