معرفی و دانلود کتاب در دفاع از سرمایه‌داری

عکس جلد کتاب در دفاع از سرمایه‌داری
قیمت:
50000 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب در دفاع از سرمایه‌داری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب در دفاع از سرمایه‌داری و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب در دفاع از سرمایه‌داری

جوابیه‌ای محکم در رد انتقادها از بازار آزاد! یوهان نوربرگ نویسنده‌ی کتاب در دفاع از سرمایه‌داری، با استفاده از آمارهای مربوط به کاهش فقر و افزایش ثروت جامعه در سال‌های سلطه‌ی بازار، از برتری اقتصاد سرمایه‌داری نسبت به سوسیالیسم سخن می‌گوید. نویسنده در این کتاب که برنده‌ی دو جایزه‌ی بین‌المللی شده، آزادی رقابت و جهانی‌سازی را مهم‌ترین دستاوردهای نظام بازار آزاد می‌خواند و معتقد است تجارت جهانی می‌تواند بر کاهش تبعیض‌های نژادی و اجتماعی مؤثر باشد.

درباره‌ی کتاب در دفاع از سرمایه‌داری

وقتی در آخرین روزهای سال 1991، اتحاد جماهیر شوروی دچار فروپاشی شد، فرانسیس فوکویاما، فیلسوف مشهور آمریکایی با ارائه‌ی نظریه‌ی «پایان تاریخ»، از پیروزی نهایی سرمایه‌داری و مرگ ابدی مارکسیسم سخن گفت. پس از آن، روند سلطه‌ی جریان راست تا دست‌کم دو دهه بعد ادامه یافت و کار به جایی رسید که حزب‌های کارگر نیز در سرتاسر دنیا مجری سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی بازار آزاد شدند. این مسیر اما در نیمه‌های دهه‌ی میلادی گذشته با تردیدها و انتقادهای زیادی روبه‌رو شد. اولین جرقه‌ی مخالفت جدی با نئولیبرالیسم را حزب چپ «سیریزا» در کشور یونان روشن کرد، سپس در بریتانیا جرمی کوربین به‌عنوان یک سیاستمدار چپ، با رأیی بی‌سابقه به ریاست حزب کارگر برگزیده شد و سرانجام، در جریان رقابت‌های درونی حزب دموکرات، برنی سندرز با دفاع جانانه‌اش از سیستم سوسیال‌دموکراسی، جنبشی بزرگ در میان رأی‌دهنده‌های جوان آمریکا به راه انداخت.

گرچه حزب سیریزا به‌خاطر پافشاری‌های اتحادیه‌ی اروپا بر سیاست‌های ریاضت اقتصادی، از طریق تحت‌فشار قراردادن دولت الکسیس سیپراس برای تسویه‌ی بدهی‌های کلان یونان به بانک‌های آلمان، ناچار شد از سیاست‌های چپ‌گرایانه‌ی خود عدول کند، و جرمی کوربین و برنی سندرز هم به سمت نخست‌وزیری و ریاست‌جمهوری کشور خود دست نیافتند، اما حضور آن‌ها به‌عنوان منتقدهای جدی سیستم سرمایه‌داری باعث شد جریان چپ در دیگر کشورها و قاره‌ها نیز جان بگیرد. هم‌زمان با این تحول‌ها، جریان راست افراطی نیز در اروپا، آمریکا و استرالیا قدرت را به دست گرفت و منازعه‌ی میان چپ و راست که فرانسیس فوکویاما تصور می‌کرد پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در 25 دسامبر 1991 برای همیشه پایان یافته، بار دیگر میان طیف‌های رادیکال چپ و راست شدت گرفت. شاید به همین دلیل است که در یک دهه‌ی اخیر، بازگشت به متن‌های کلاسیک درباره‌ی سیستم سرمایه‌داری و سوسیالیسم نیز بار دیگر ازسرگرفته شده و آرا و نظرهای تئوری‌پردازهای راست و چپ، موردتوجه جوان‌ها، دانشجوها و بخش‌هایی از طبقه‌ی متوسط قرار گرفته است؛ تا بار دیگر این پرسش ازلی ابدی در هر انتخابات و رفراندوم مطرح شود: سوسیالیسم یا سرمایه‌داری؟

به‌عنوان‌مثال، یکی از مهم‌ترین آثاری که در سال 2001 منتشر شد و اکنون بار دیگر نظر خواننده‌ها را جلب کرده، کتاب در دفاع از سرمایه‌داری (In Defense of Global Capitalism)، نوشته‌ی یوهان نوربرگ (Johan Norberg) است. این کتاب، همان گونه که از عنوانش پیداست، دفاعیه‌ای پرشور از سیستم سرمایه‌داری ارائه و کوشش می‌کند به انتقادهای جریان چپ از نظام بازار آزاد پاسخ دهد. نویسنده در این اثر تحلیلی، ابتدا در تعریفش از سرمایه‌داری، هشت ویژگی این سیستم شامل عدم انحصار، رقابت، آزادی اقتصادی، تبادل داوطلبانه، مالکیت، انگیزه‌ی ناشی از سود، اطلاعات کامل و متقارن، و وجودنداشتن اثر جانبی را برمی‌شمرد و مدعی می‌شود که همه‌ی این خواسته‌ها در چارچوب نظام بازار آزاد قابل‌دستیابی است. او درادامه با تمجید از پیامدهای جهانی‌سازی، آمارهای کاهش فقر در کشورهای درحال‌توسعه را نمونه‌ای از اثرهای مثبت سرمایه‌داری قلمداد می‌کند و اعتقاد دارد که نظام بازار آزاد از راه افزایش میزان رفاه و آموزش در بین مردم، به گسترش توسعه‌ی مردم‌سالاری نیز کمک کرده است. یوهان نوربرگ سپس وجود تجارت آزاد و بازار جهانی را باعث افزایش تغییرهای اجتماعی به نفع زن‌ها می‌خواند و تأکید دارد که با افزایش جهانی‌سازی و گسترش ارتباط‌ها، تبعیض نژادی علیه زن‌ها کاسته خواهد شد.

نویسنده سپس به تمجید از مزیت‌های رشد اقتصادی در سیستم بازار آزاد می‌پردازد و بر برتری آزادی اقتصادی نسبت به برابری تأکید می‌کند. به باور او، تجارت آزاد برای همه‌ی کشورها دادوستدی منصفانه محسوب می‌شود و سودی دوجانبه برای واردکننده و صادرکننده در پی دارد. او در فصل چهارم کتاب در دفاع از سرمایه‌داری، به موضوع پیشرفت در کشورهای درحال‌توسعه اشاره می‌کند و هرگونه افزایش رقابت در بازارهای جهانی را اتفاقی مثبت می‌خواند. به اعتقاد او بازار برای رشد خود نیازمند کاهش تصدی‌گری دولت و افزایش مقررات‌زدایی است، زیرا تنها مسئله‌ی تعیین‌کننده در اقتصاد، میزان عرضه و تقاضاست؛ چیزی که نویسنده آن را منطق بازار می‌خواند.

کتاب در دفاع از سرمایه‌داری، نوشته‌ی یوهان نوربرگ، در سال 1400 در ایران به چاپ رسیده و انتشارات دنیای اقتصاد آن را با ترجمه‌ی مشترک سعید نوروزی و طاهر نوروزی منتشر کرده است.

جوایز و افتخارات کتاب در دفاع از سرمایه‌داری

  • برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی یادبود آنتونی فیشر از بنیاد پژوهش‌های اقتصادی Atlas در سال 2002
  • برنده‌ی جایزه‌ی روزنامه‌نگاری بنیاد فردریش آگوست فون‌هایک

نکوداشت‌های کتاب در دفاع از سرمایه‌داری

  • [یوهان نوربرگ] با ارائه‌ی منبع‌های روشن و قابل‌تأیید، اشتباه‌ها و آمارهای گزینشی را که منتقدهای ضدسرمایه‌داری استفاده می‌کنند، مردود می‌شمارد. (Financial Times)

  • باید از یوهان نوربرگ تمجید کرد که با ارائه‌ی داده‌های محکم، آمار، نمودارها و نمونه‌های عینی فراوان، ادعای جهانی‌سازی را مطرح می‌کند. (Washington Times)

  • یوهان نوربرگ با تسلط خود، واقعیت‌ها و درک عمیق نظریه‌ها را با موهبت استدلال‌های روشن و پویای عاطفی ترکیب می‌کند. (Leszek Balcerowicz، رئیس سابق بانک مرکزی لهستان)

  • یوهان نوربرگ این ادعا را مطرح می‌کند که تجارت آزاد برای جهان درحال‌توسعه، آزادی و پیشرفت اجتماعی مفید است، حتی اگر مارکسیست‌ها نخواهند این واقعیت‌ها را ببینند. (Washington Post)

  • یک اثر قدرتمند اخلاقی و اقتصادی درباره‌ی جهانی‌سازی. یوهان نوربرگ با حمله به منتقدهای چپ که کشورهای درحال‌توسعه را به فقر محکوم می‌کنند، استانداردهای زیست‌محیطی را به‌عنوان پیش‌نیاز تجارت مطرح می‌سازد و نسبت به تعرفه‌های شدید بر صنعت‌های پارچه و کشاورزی انتقاد می‌کند؛ زیرا معتقد است جهان درحال‌توسعه می‌تواند در این دو بخش رقابت کند. (Reason Magazine)

  • طنز جالبی است که وظیفه‌ی دفاع از سرمایه‌داری جهانی در برابر افرادی مانند نائومی کلاین (نویسنده‌ی کتاب دکترین شوک)، بر دوش یک سوئدی افتاده که به‌عنوان یک آنارشیست شهرت دارد، اما این نقشی است که یوهان نوربرگ، نویسنده‌ی کتاب در دفاع از سرمایه‌داری، در سی‌سالگی بر عهده می‌گیرد. او درست همان‌گونه که نائومی کلاین از چپ‌گراها پیروی می‌کند، به‌راحتی علیه آن‌ها موضع می‌گیرد. کتاب او بر اساس منطق درست و با استدلال‌هایی بر پایه‌ی واقعیت‌ها و آمارها، با کنشگرهای ضد جهانی‌سازی مقابله می‌کند. (Canadian National Post)

کتاب در دفاع از سرمایه‌داری مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به علاقه‌مندها به کسب دانش و اطلاعات در زمینه‌ی اقتصاد سرمایه‌داری، و همچنین به دانشجوهای اقتصاد، جامعه‌شناسی و فلسفه پیشنهاد می‌شود.

با یوهان نوربرگ بیشتر آشنا شویم

یوهان نوربرگ در سال 1973 در سوئد به دنیا آمد. او به‌عنوان یک نویسنده و مورخ راست‌گرا شهرت دارد و زندگی فکری خود را معطوف به نظریه‌پردازی درباره‌ی مفهوم جهانی‌سازی کرده است. او به دلیل تلاش‌هایش برای گسترش ایده‌های تجارت جهانی و نگارش کتاب‌هایی در این زمینه، جایزه‌هایی مثل جایزه‌ی جیمز جویس از انجمن ادبی و تاریخی کالج دانشگاه دوبلین، جایزه‌ی شخصیت برجسته از بنیاد بازار آزاد و جایزه‌ی بنیاد استور لیندمارک برای گفت‌وگوی عمومی درباره‌ی تجارت آزاد کسب کرده است. از بهترین آثار این نویسنده می‌توان از کتاب‌های «داستان پیشرفت بشر(Open: The Story of Human Progress)»، «شکست مالی (Financial Fiasco)»، «انسان پیروزمند: ده دلیل برای امید به آینده (Progress: Ten Reasons to Look Forward to the Future)» و کتاب حاضر نام برد.

در بخشی از کتاب در دفاع از سرمایه‌داری می‌خوانیم

توسعه و شتاب‌گیری انتقال اطلاعات و شکل‌گیری ایده‌های جدید به همراه رشد استانداردهای آموزشی و کاهش فقر از مهم‌ترین عواملی هستند که باعث افزایش آگاهی عموم مردم جامعه شده و این آگاهی منجر به مبارزه در برابر دیکتاتورها برای آزادی و دموکراسی بیشتر شده است. در این میان مخالفان جهانی‌سازی این‌طور عنوان می‌کنند که بازار آزاد و سرمایه‌داری خطری برای دموکراسی و مردم‌سالاری است، ولی در واقع آن‌ها سرمایه‌داری و بازار آزاد را خطری برای استفاده‌هایی که از دموکراسی می‌کنند، می‌بینند. چون هیچ‌گاه در طول تاریخ بشر، مردم‌سالاری و برابری تااین‌حد در حکومت‌ها و کشورهای جهان توسعه و انتشار نیافته است.

تا همین یک‌صد سال پیش در هیچ کشوری از جهان آزادی و برابری واقعی وجود نداشت. اکثر کشورها به‌وسیله امپراطورها و پادشاهان اداره می‌شدند. حتی در غرب نیز زنان از حقوق اولیه دموکراسی مانند حق رأی برخوردار نبودند، در نیمه اول قرن بیستم میلادی کشورهای مختلفی به زیر سلطه کمونیسم، فاشیسم و سوسیالیسم رفته‌اند. این ایدئولوژی‌ها نه‌تنها نتوانستند ادعای خود را عملی کنند بلکه با آتش‌افروزی و جنگ بیش از 100میلیون نفر را به کام مرگ کشاندند و امروزه نیز جز چند مورد استثنا، اثری از آن حکومت‌ها باقی نمانده است.

تا 100 سال پیش حدود 10 درصد از جمعیت جهان در مکان‌هایی زندگی می‌کردند که مستعمره قدرت‌های جهانی بوده‌اند، امروزه خوشبختانه حکومت‌های استعماری ساقط شده‌اند. دیکتاتوری‌ها یک‌به‌یک مانند میوه‌های پوک در حال سقوطند. با پایان جنگ سرد و فروپاشی شوروی خوشبختانه سیاست ایالات متحده در حمایت از دیکتاتوری‌های مخالف بلوک چپ نیز بسیار کم‌رنگ‌تر شده است.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌گفتار مترجمان
اقتصاد بازار یا اقتصاد آزاد چیست؟
سپاسگزاری
پیش‌گفتار
فصل اول: ریشه‌های پنهان
نیمه پنهان حقیقت
آموزش
توسعه مردم‌سالاری
خشونت علیه زنان
چین
هندوستان
نابرابری جهانی
مشکلات حل‌نشده
فصل دوم: توسعه اتفاقی نیست!
ریشه این اصلاحات چه بوده؟
رشد یک نعمت است!
آزادی یا برابری؟ چرا یکی را انتخاب کنیم؟
حقوق مالکیت - به‌خاطر فقرا
تورم
معجزه شرق آسیا
باتلاق آفریقا
فصل سوم: تجارت آزاد، تجارت منصفانه!
سود دوجانبه
واردات مهم است
تجارت آزاد باعث توسعه می‌شود
کار هنوز تمام نشده است!
آزادی سفر و تغییر محل زندگی
فصل چهارم: توسعه کشورهای درحال‌توسعه
توزیع نامتوازن سرمایه‌داری
لکه ننگی بر دامان غرب!
مورد آمریکای لاتین
در مسیر تجارت
بگذار تعرفه‌هایشان را نگه دارند!
دام وام
درمان حقیقی
فصل پنجم: رقابتی به‌سوی قله
من طرفدار تجارت آزاد هستم، اما...
کودکان کار
به ما چه می‌رسد؟
هرچه بزرگ‌تر، بهتر!
از طلا تا جنگل‌های سبز
فصل ششم: «آیا سرمایه جهانی بی‌منطق است»؟
آیا به متصدی نیاز است؟
بیشتر قانون بگذاریم؟
مالیات توبین
بحران آسیا
به‌جای بحران
دیکتاتوری بازار؟
نقد، بررسی و نکات پایانی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب در دفاع از سرمایه‌داری
نویسنده
مترجمسعید نوروزی، طاهر نوروزی
ناشر چاپیانتشارات دنیای اقتصاد
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات214
زبانفارسی
شابک978-600-497-123-2
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک
50000 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب در دفاع از سرمایه‌داری

آرش سهرابیان
۱۴۰۲/۵/۵
پیشنهاد میکنم قبل از مطالعه این کتاب کمی درباره لیبرالیسم سرچ کنید. احتمالا خیلی از ماها تا حالا با خودمون فکر کردیم چرا دولت فلان چیزو برای همه رایگان نمیکنه؟ یا چرا از هنرمندان و ورزشکاران حمایت نمی‌کنه؟ یا چرا این پولدارهای شیطان صفت خون کارگر هارو توی شیشه میکنن. داخل این کتاب میتونید علاوه بر رسیدن به جواب این سوال‌ها به آمار‌های خیلی ارزشمندی که همه در یک کتاب جمع آوری شدند هم دسترسی داشته باشید تا اگر خواستید شخصی رو هم قانع کنید آمار درست و معتبر داشته باشید. این کتاب به خوبی نشون میده رفاه نسبی و دموکراسی و بهداشت و آموزشی که در حال حاضر در جهان در اختیار داریم چرا به وجود اومدن. چرا دیگه مثل قبل بیماری‌های همه گیر قرن‌ها بشریت رو درگیر نمیکنه یا چرا جنگ در جهان خیلی کمتر شده. در ضمن به صورت کاملا علمی بهتون نشون میده یک نظام بازار آزاد تا چه حد می‌تونه از سیستم‌های سوسیالیستی و چپ گرایانه در بلند مدت بهینه تر رفتار کنه. با خواندن این کتاب دیگه گول ایده‌های عوام فریبانه‌ای مثل خونه و آب و برق و اینترنت و آموزش و درمان رایگان و... رو نمیخورید. در کل به نظرم این کتاب برای شناخت بهتر نظام اقتصادی و سیاسی فعل حاکم بر جهان بسیار مناسبه.
رضا میری
۱۴۰۳/۱/۱۰
در مورد دفاع از سرمایه‌داری و لیبرالیسم توضیحات خوبی ارائه کرده بود البته خواننده بهتر است برای رسیدن به یک جمع بندی عالمانه و غیر جانبدارانه آثاری مانند «فراسوی کاپیتالیسم و سوسیالیسم» اثر توبیاس جی. لانز (انتشارات دنیای اقتصاد) با محوریت اندیشه‌ای که معتقد است اقتصاد باید حول محور وجود انسان و محیط طبیعی ساخته شود و.... را نیز مطالعه کند.
Mr.faust
۱۴۰۲/۷/۲۲
کتابی بسیار عالی در سطح کتاب در دفاع از سرمایه داری زیتلر، که با دلایل قانع کننده همراه آمار و نه انتزاع صرف مثل چپ‌ها، کارکرد سرمایه داری را در سطوح مختلف تبیین میکند
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب در دفاع از سرمایه‌داری

برای دریافت کتاب در دفاع از سرمایه‌داری و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.