معرفی و دانلود کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی

عکس جلد کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی
قیمت:
۶۵,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی

کتابی که شما را مرحله به مرحله از یک مخاطب صرف سینما به منتقدی حرفه‌ای تبدیل می‌کند. اد سیکوف در کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی می‌کوشد تمامی آنچه را که برای ارائه‌ی تحلیلی تمام و کمال از فیلم‌های روایی سینما لازم دارید، در اختیار شما بگذارد.

درباره‌ی کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی

اد سیکوف در کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی (Film Studies: An Introduction) یک برنامه‌ی درسی گام‌به‌گام را پیرامون ارکان مختلف سینمای روایی در اختیار شما قرار می‌دهد. او از خلال دوازده فصل کتاب، عناصر اساسی فرم فیلم را به تفصیل بیان می‌کند و می‌کوشد از این طریق به نحوی سیستماتیک تماشاگر را به یک خواننده و منتقد فعال تبدیل کند.

نویسنده در این کتاب به تعدادی از عوامل اساسی در فیلم‌سازی از جمله تدوین، ترکیب‌بندی، نورپردازی، استفاده از رنگ و صدا و همچنین روایتگری می‌پردازد. از مباحثی که اد سیکوف در این کتاب مطرح می‌کند، می‌توان در دوره‌های تاریخ سینما، تئوری فیلم یا حتی فرهنگ عامه استفاده کرد. توضیحات سرراست مفاهیم انتقادی فیلم، توصیه‌های عملی، و تکالیف پیشنهادی در خصوص جنبه‌های فنی، بصری و زیبایی‌شناختی، عواملی هستند که این کتاب را به اثری برجسته و شاخص در این حوزه تبدیل نموده‌اند و درک خواننده را از ساختار و آناتومی فیلم تقویت می‌کنند.

در هر فصل از کتاب به بررسی جنبه‌ی متفاوتی از عوامل دخیل در تحلیل فیلم داستانی پرداخته می‌شود و سپس فعالیتی تمرینی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد که از این طریق، خوانندگان بتوانند درک خود را از مباحث مطرح‌شده محک بزنند. تمام آموزه‌های سیکوف در این کتاب با این هدف نوشته شده است که مخاطب بتواند تمامی مهارت‌هایی را که برای نگارش یک نقد فیلم تمام‌عیار نیاز دارد به دست آورد. از خلال دوازده فصل این کتاب است که مخاطب با مراحل اساسی ساخت فیلم آشنا می‌شود و سپس توانایی و دانش لازم را برای نقد و بررسی آن به دست می‌آورد. این فصل‌ها به ترتیب به مباحثی اساسی از جمله میزانسن، حرکت دوربین، فیلم‌برداری، تدوین، صدا، داستان، بازی، جلوه‌های ویژه و ژانر می‌‌پردازند.

این کتاب تمامی آنچه را که در مورد تجزیه و تحلیل فیلم باید بدانید، از تصویر گرفته تا نور، رنگ، دیالوگ‌نویسی و غیره، با بیانی روشن و واضح به شما آموزش می‌دهد و هم‌زمان نمونه‌های عالی فیلم‌های شاخص هالیوود را به شما معرفی می‌کند. نشر گیلگمش ترجمه‌ی بشیر سیاح را از این اثر تهیه و منتشر کرده است.

نکوداشت‌های کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی

  • کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی یکی از واضح‌ترین و مختصرترین مقدمات را در این زمینه ارائه می‌دهد. (PLAYBACK)

  • ابزاری ارزشمند برای دانش‌پژوهان مبتدی سینما. سیکوف در این اثر شالوده‌ای مستحکم را بنا می‌کند که می‌توان نقد و تحلیل‌های بیشتری را بر آن استوار کرد. (مجله‌ی علوم اجتماعی و انسانی)

  • سیکوف یکی از جامع‌ترین و در دسترس‌ترین آثار را در نوع خود تولید کرده است. این کتاب احتمالاً به یکی از پایه‌های برنامه‌های درسی مقدماتی مطالعات فیلم تبدیل خواهد شد. (Metapsychology)

  • کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی یک منبع درسی ایده‌آل و مختصر برای اساتید است تا دانشجویان را با رویکردهای مختلف فرهنگی و ایدئولوژیک در تحلیل فیلم آشنا کنند. (الیزابت ویس، کالج بروکلین)

  • یک کتاب مقدماتی فوق‌العاده. سیکوف در این اثر فرم فیلم را به روش‌های بسیار روشن و متفکرانه مورد بحث قرار می‌دهد و درعین‌حال بر ارزش موضوعی و فکری فرم نیز تأکید می‌کند. خواندنش را توصیه می‌کنم. (جورج بوت، کالج کلرادو)

  • کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی یک کتاب درسی عالی و فوق‌العاده کارآمد است. سیکوف الگویی عالی را برای هنرجویی که به دنبال نوشتن مقالات بهتر است ارائه می‌دهد. (پاتریک کیتینگ، نویسنده‌ی کتاب «نورپردازی هالیوود از عصر سکوت تا فیلم نوآر»)

کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به سینما و فیلم‌سازی را به مطالعه‌ی کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی دعوت می‌کنیم.

با اد سیکوف بیشتر آشنا شویم

اد سیکوف (Ed Sikov)، نویسنده‌ی کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی، در سال 1957 در پنسیلوانیای آمریکا متولد شد. او در کالج هاورفورد در رشته‌ی زبان انگلیسی تحصیل کرد و سپس مدرک دکترای خود را از دانشگاه کلمبیا دریافت نمود. نوشته‌های سیکوف به دلیل لحن شیوا و دانش دقیق او مورد توجه قرار گرفته‌اند. سیکوف در چندین کالج و دانشگاه، از جمله کالج کلرادو، دانشگاه کلمبیا و کالج هاورفورد، به تدریس مطالعات سینما پرداخته است. دوره‌ای که او بین سال‌های 1995 و 2005 در هاورفورد تدریس کرد و «جنس و جنسیت در فیلم» نام داشت، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین دوره‌های آن مؤسسه مورد توجه قرار گرفت.

در بخشی از کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی می‌خوانیم

کارگردان همچون نقاش با چیدمان اشکال، توده‌ها، جهت‌ها، اندام شخصیت‌ها، بافت‌ها، نور و مواردی این‌چنینی درون هر تصویرِ فیلم سنگ‌بنای سبک سینمایی‌اش را پایه‌گذاری می‌کند. بار دیگر به پرنده‌ای فکر کنید که درون نمایی خیالی، که در بالا تشریح شد، پرواز می‌کند. آن مثال صرفاً لحظه‌ای از دگرگونی معنا به صورت ناخواسته نبود، بلکه لحظه‌ی دگرگونی ترکیب‌بندی نیز بود. در این‌جا مثال مرتبط دیگری را مرور می‌کنیم: اگر کارگردان چندین ساعت برای ایجاد نمای منظره‌ای با ترکیب‌بندی‌ای مؤکد و ایستا صرف کند مثلاً تپه‌ای در سمت چپ تصویر در زمان غروب آفتاب به همراه گله‌ای از گوسفندانِ تقریباً ساکن در فاصله‌ای نزدیک‌تر در سمت راست تصویر و کابویی سوار بر اسب در فاصله‌ای نزدیک در کم‌وبیش مرکز تصویر و ناگهان یکی از گوسفندان رَم کند و به سمت دوربین یورش بیاورد، کارگردان احتمالاً برداشت مجددی می‌گیرد و گوسفند سرکش را در آغلی دور از صحنه نگه می‌دارد. چرا؟ چون ترکیب‌بندیِ موردنظر کارگردان از بین رفته. کارگردانی دیگر ممکن است از نمای رَم‌ کردن گوسفند استفاده کند، به این علت که حرکت ناگهانی، سریع و جانبی در تصویر، حتی با وجود تصادفی ‌بودن، می‌تواند برای ترکیب‌بندی‌اش سودمند واقع شود.

مشکل دیگری که در ترکیب‌بندی‌های سینمایی پیش می‌آید این است که تصاویر متحرک به‌تمامی مرتبط با حرکت‌اند، در نتیجه تقریباً همه‌ی ترکیب‌بندی‌ها سیال‌اند؛ افراد تکان می‌خورند، باد اشیا را می‌جنباند، ماشین‌ها عبور می‌کنند و خود دوربین نیز ممکن است حرکت کند. به‌علاوه، همان‌طور که در فصل چهار خواهید خواند، نماها در فرآیندی به نام تدوین به نماهای دیگر متصل می‌شوند و ترکیب‌بندی یک نما باید چیزی داشته باشد که نه‌تنها با نمایی که به دنبال می‌آید، بلکه با نمایی که قبل از آن آمده مرتبط باشد.

فهرست مطالب کتاب

یادداشت مترجم
درآمد. این کتاب چه هست و چه نیست
مقدمه. بازنمایی و واقعیت
فصل یک. میزانسن: درون تصویر
فصل دو. میزانسن: حرکت دوربین
فصل سه. میزانسن: فیلم برداری
فصل چهار. تدوین: نما به نما
فصل پنج. صدا
فصل شش. روایت: از صحنه‌ای به صحنه‌ای دیگر
فصل هفت. از فیلم نامه تا فیلم
فصل هشت. فیلم سازان
فصل نُه. نقش آفرینی
فصل ده. ژانر
فصل یازده. جلوه های ویژه
فصل دوازده. کنار هم چیدن: مدل مقاله‌ای هشت تا ده صفحه ای
واژه نامه
قدردانی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی
نویسنده
مترجمبشیر سیاح
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات291
زبانفارسی
شابک978-622-7858-08-2
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی

برای دریافت کتاب درآمدی بر مطالعات سینمایی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.