معرفی و دانلود کتاب درختستان توس

عکس جلد کتاب درختستان توس
قیمت:
۴۸,۵۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درختستان توس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درختستان توس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درختستان توس

کتاب درختستان توس، زندگی دو برادر و شیوه‌ی مواجهه‌ی آن‌ها با مرگ و زندگی را روایت می‌کند. یاروسواف ایواشکیه‌ ویچ سعی دارد با استفاده از نثری فصیح و گیرا، جدال و همدلی دو برادر داستان را در جایی که زیبایی و عریانی طبیعت با احساسات انسانی درهم‌ آمیخته است، نشان دهد. این اثر ذیل مجموعه‌ی «برج بابل» به انتشار رسیده است.

درباره‌ی کتاب درختستان توس

کتاب درختستان توس (The Birch Grove)، نوشته‌ی یاروسواف ایواشکیه‌ویچ (Jarosław Iwaszkiewicz)، از آنجایی شروع می‌شود که بولِسواف، برادر بزرگ‌تر استانیسواف که به دلیل مرگ همسرش، دچار ناراحتی و افسردگی شده، خود را در خانه‌ای جنگلی زندانی کرده و می‌خواهد در تنهایی بمیرد. اما به‌صورت کاملاً اتفاقی با برادر کوچک‌ترش، ملاقات می‌کند. استانیسواف اگرچه سرزنده و پر از شور زندگی به نظر می‌رسد، اما دچار بیماری شده و به خانه پدری بازگشته تا بتواند در آنجا بمیرد. این کتاب در پی آن است که احساسات و دیدگاه‌های بولسواف و استانیسواف، دو برادری که در شرایط روحی و جسمی متفاوت هستند را با مسئله مرگ و زندگی نشان دهد؛ یکی می‌تواند زنده بماند و به زندگی ادامه دهد اما در آرزوی مرگ است و دیگری خواهان زندگی است، اما باید بمیرد.

محور اصلی کتاب درختستان توس، تقابل یا همراهی انسان‌ها در برابر موضوعاتی مانند طبیعت، احساسات انسانی، مرگ، زندگی و... است. یاروسواف ایواشکیه‌ویچ، توانایی زیادی در برانگیختن احساسات و هم‌ذات‌پنداری خواننده با داستان را دارد. او از طریق نثر شیوا و غنی خود، مضامین عشق، گذر زمان، از دست دادن و... را بررسی کرده و داستانی عمیق و درون‌نگری را روایت می‌کند که شخصیت‌ها اگرچه در برخی از موضوعات با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما در مسائل دیگر، می‌توانند همدل باشند؛ بنابراین شاید بتوان گفت انتخاب طبیعت وحشی و درختان توس توسط نویسنده، به عواطف و احساسات دوپهلو و مبهم شخصیت‌های داستان افزوده است؛ درخت توس، نمادی از مرگ و زندگی است، چراکه به دلیل سفیدپوش بودنشان، امید و سرزندگی را تداعی می‌کنند، اما ظرافت و شکنندگی آن‌ها، مرگ و نابودی را می‌رساند.

معرفی و دانلود کتاب درختستان توس

یاروسواف ایواشکیه‌ویچ در زمان جنگ، عضو فعال گروه شاعران Skamander بود و به بسیاری از نویسندگان و هنرمندان کمک کرد تا مخفی شوند. او در آن زمان، در حوزه فرهنگی ورشو حضور و مشارکت مؤثری داشت و پس از اتمام جنگ، به ‌عنوان رئیس اتحادیه نویسندگان لهستان انتخاب شد. شاید برای همین است که آثار و داستان‌های یاروسواف ایواشکیه‌ویچ، به درک بیشتر و عمیق‌تر طبقه‌بندی‌های اجتماعی در دوره‌های مختلف تاریخ معاصر لهستان و از جمله جنگ سرد کمک می‌کند. همچنین بستری فراهم می‌سازد تا خوانندگان غیرلهستانی که آشنایی زیادی درباره کشور لهستان ندارند، به درک بهتری از نویسنده و بستر تاریخی کشورش برسند.

می‌توان گفت، آنچه بیش از هرچیز در کتاب درختستان توس، نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند، روابط پیچیده انسانی میان شخصیت‌های داستان است. فضاسازی و فراهم‌کردن بستری مناسب برای روایت داستان توسط نویسنده، باعث ایجاد هم‌ذات‌پنداری قوی در خواننده می‌شود و او را به تأمل درباره زندگی اجتماعی خود وا می‌دارد.

اقتباس سینمایی از کتاب درختستان توس

آندره وایدا، یکی از ستایش‌برانگیز‌ترین کارگردانان تاریخ سینمای لهستان، در سال 1970 میلادی و با اقتباس از کتاب درختستان توس، فیلمی به نام چوب غوشه (The Birch Wood) ساخت. این فیلم موفق به دریافت دو جایزه از جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو (1971) شد.

درباره‌ی مجموعه‌ی برج بابل

به همت نشر چشمه، مجموعه‌ کتاب‌هایی با عنوان «برج بابل» برای معرفی ادبیات کشورهای مختلف گردآوری شده‌اند. ویژگی این مجموعه، طبقه‌بندی کتاب‌ها بر اساس مناطق جغرافیایی خاص است. به این صورت که نام هر دسته، به نام یکی از شخصیت‌های داستانی تأثیرگذار و به‌یادماندنی آن سرزمین انتخاب شده است. ویژگی بعدی این مجموعه، تعداد کم صفحات و کوتاهی آن‌هاست، به طوری که می‌توان این کتاب‌ها را در یک روز تعطیل، سفر کوتاه و غیره خواند و شناخت کلی درباره‌ی تاریخ و زبان و... آن اقلیم به دست آورد. کتاب درختستان توس، با دارا بودن ویژگی‌های بالا، به عنوان یکی از کتاب‌های مجموعه‌ی برج بابل انتخاب شده است.

کتاب درختستان توس برای چه کسانی مناسب است؟

کتاب درختستان توس را به کسانی که به ادبیات داستانی جهان علاقه‌مند هستند، پیشنهاد می‌کنیم.

در بخشی از کتاب درختستان توس می‌خوانیم

در خانه استاش شروع کرد به نشان دادن عکس‌ها، اما حوصله‌ی اولا زود سر رفت. وانگهی، اولا واقعاً نمی‌فهمید «هتل»، «آسایشگاه» یا «سویس» یعنی چه. استاش همان‌طور که روی کاناپه‌ی مشماییِ توی اتاقش نشسته بود، عکس‌ها از روی زانویش سُر خورد و ریخت. بی‌هدف به بیرون پنجره چشم دوخت، شعا‌ع‌های آفتاب کم‌کم داشت از پشت درخت‌های کاج می‌تابید. فرش برگ‌های سوزنی کاج زیر درختان پوشیده از مهی رقیق بود؛ فضای میان تنه‌ی درختان آکنده از مه و بخار بود. اما او کاری به کار طبیعت نداشت؛ حتی به آن فکر هم نمی‌کرد. بی‌حرکت نشست، می‌خواست از هر چه فکر است خلاص شود. اندکی بعد تکرار کرد «وای، این‌جا قراره سخت بگذره.»

هنوز محیط را کامل کشف و درک نکرده بود، اما پیشاپیش می‌دانست که خوب نخواهد بود. از وضعیت روحی برادرش وحشت کرده بود و بیهوده تلاش می‌کرد تصور کند چگونه است؛ اما از آن‌جا که هرگز درد فقدان واقعی را نکشیده بود، کار راحتی نبود. بر بستر مرگ مادرش حضور داشت، اما حقیقت امر برایش غیرواقعی و ناملموس به نظر می‌رسید. نمی‌توانست درک یا احساسش کند؛ مثل این بود که مادرش همیشه در اتاقی دیگر است و سرانجام به این فکر خو گرفت که مادرش هرگز به اتاقی که او در آن است نمی‌آید. اما پشته‌ی شنی توی درختستان توس را نمی‌شد نادیده گرفت. مدام جلو چشم بود و شبکه‌ی تنه‌های سفید درختان در دوردست محو می‌شد، سایه‌ی سفیدفام پودرمانندی ایجاد کرده بود، انگار با قلم‌مو نقاشی شده بود.

در همین اثنا بولِسواف آن ‌طرف راهرو نشسته بود روی تختش، کمابیش به همان منظره‌ی درختان کاج چشم دوخته بود، به همان مه میان تنه‌های درختان و به اولین تلألؤهایی که روی برگ‌های خیس بیشه جان می‌گرفت، همان شعاع‌های آفتاب کم‌کم داشت از میان نقش توربافت خشکیده‌ی جنگل نمایان می‌شد.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درختستان توس
نویسنده
مترجمشبنم سعادت
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات130
زبانفارسی
شابک978-622-01-1068-2
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درختستان توس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب درختستان توس

برای دریافت کتاب درختستان توس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.