معرفی و دانلود کتاب درک و دریافت موسیقی

عکس جلد کتاب درک و دریافت موسیقی
قیمت:
۲۶۰۰۰۰ 130000 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب درک و دریافت موسیقی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب درک و دریافت موسیقی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب درک و دریافت موسیقی

راجر کیمی ین یکی از برجسته‌ترین استادان موسیقی در زمانه‌ی ماست. کتاب درک و دریافت موسیقی او که امروزه به متنی کلاسیک در حوزه‌ی آموزش موسیقی بدل شده، حاوی اطلاعاتی پایه‌ای در باب تاریخ و اصول هنر موسیقی است. با مطالعه‌ی این اثر، در یک کلام، می‌آموزیم که مخاطبی خوب برای آثار بزرگ موسیقایی باشیم.

درباره کتاب درک و دریافت موسیقی

فرانتس کافکا، نویسنده‌ی بزرگ آلمانی‌زبان، جمله‌ای با این مضمون دارد: «من از موسیقی بیش از هر چیز دیگر در این دنیا می‌هراسم. چرا که هرگز نمی‌دانم موسیقی احساسات مرا به کجاها هدایت می‌کند.» بینش عمیق نهفته در این جمله را، بیش‌وکم تمام مخاطبین عام موسیقی درمی‌یابند.

کافکا ویژگی‌ای را به موسیقی نسبت داده که به زعم بسیاری، بنیادی‌ترین خصیصه‌ی این هنرِ شگرف و عمیق به شمار می‌رود. در توضیح این ویژگی، می‌توانیم بگوییم که موسیقی، بهتر و بیشتر از تمام دیگر مدیوم‌های هنری، رابطه‌ای مستقیم با عمیق‌ترین لایه‌های احساسات و عواطف ما برقرار می‌کند. این امر از این روست که موسیقی، فرمِ محض است، و علی‌الاصولْ خالی از محتوای فکری و مفهومی. برای روشن‌تر شدن مطلب، بیایید موسیقی را با ادبیات مقایسه کنیم. ابزار اصلی ادبیات زبان است. چنان‌که می‌دانیم، زبان خاصیتی ارجاعی دارد؛ بدین معنا که نشانگان زبانی، یعنی واژگان، به اموری بیرون از خود -به مفاهیم ذهن و به اشیاء جهان خارج- ارجاع می‌دهند. از این رو، ادبیات ذاتاً خصلتی تأملی دارد، زیرا زبان که ابزار اصلی آن به شمار می‌رود، ذاتاً ما را به تأمل در باب جهان فرا می‌خواند. البته این بدین معنا نیست که ادبیات با احساسات ما سروکار ندارد. اما پرواضح است که ادبیات، احساسات را به طور ثانویه و از طریق تأملاتی که برمی‌انگیزد، متأثر می‌سازد. در مقابل، موسیقی را داریم، که نشانگان و ابزار اصلی آن، یعنی آواها (به زبان تخصصی: نت‌ها)، به هیچ موضوع بیرونی‌ای ارجاع نمی‌دهند. بلکه درخودکامل و قائم‌به‌ذات‌اند. و از آن‌جا که نشانگان موسیقایی، مستقیماً با حواس ما سروکار دارند، می‌توانیم مدعی شویم که موسیقی به طور بی‌واسطه احساسات ما را متأثر می‌سازد. از همین روست که بسیاری از زیبایی‌شناسان و نظریه‌پردازان هنری، قائل به این فرض بوده‌اند که کمال هر هنری، در نزدیکیِ آن به موسیقی نهفته است. حالا با این توضیحات، بهتر معنای گفته‌ی کافکا، و این ادعای او را که موسیقی احساسات ما را به مرزهای ناشناخته نزدیک می‌کند، درمی‌یابیم.

هدف از طرح این مقدمه‌ی نه چندان مفصل، معرفی کتاب درک و دریافت موسیقی (Music: An Appreciation)، اثر درخشان راجر کیمی ین بوده است. این اثر به ما یاد می‌دهد که به شنوندگانی قابل و حرفه‌ای برای آثار بزرگ هنر موسیقی بدل شویم و سلیقه و شمّ موسیقایی خود را ارتقا دهیم.

کتاب درک و دریافت موسیقی از بسیاری جهات اثری غیرتخصصی و مقدماتی به شمار می‌رود؛ متنی که هدف اصلی از نگارش آن، آشنا ساختن مخاطب عام با اصولِ زیبایی‌شناختیِ موسیقی بوده است. با این حال، وسعت دانش نویسنده‌ی کتاب، شیوه‌ی نگارش جذاب و ترغیب‌کننده‌ی او، و البته، وسعت و گستره‌ی دید وی در طرح موضوعات مربوط به موسیقی، سبب شده که کتاب درک و دریافت موسیقی نظر مثبت بسیاری از صاحب‌نظران و متخصصان حوزه‌ی موسیقی را نیز به خود جلب کند، و برای این گروه هم خواندنی و آموزنده به شمار رود.

از کتاب درک و دریافت موسیقی هر آنچه را که می‌بایست درباره‌ی هنر موسیقی بدانید، خواهید آموخت؛ از تاریخچه‌ی این هنرِ محبوب و پرطرفدار گرفته، تا ساختار زیبایی‌شناسانه‌ی حاکم بر موسیقی، و معنای دقیق اصطلاحات تخصصیِ رایج در دنیای موسیقی. اینجا لازم است اشاره کنیم که بخش مفصل و جذابی از این کتاب، به مرور زندگی و کارنامه‌ی هنریِ برخی از برجسته‌ترین موسیقی‌دانان و آهنگسازان تاریخ، اختصاص یافته است.

کتاب درک و دریافت موسیقی توسط حسین یاسینی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر چشمه در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است.

در نکوداشت کتاب درک و دریافت موسیقی

  • کتاب درک و دریافت موسیقی، امروزه به یکی از متون کلاسیک در زمینه‌ی آموزش موسیقی بدل شده است. در این اثر بی‌نظیر، دوره‌های زمانی متناوب در تاریخ موسیقی، و شرح حال آهنگسازان بزرگ، با دقتی خارق‌العاده مورد بحث قرار گرفته است. (آمازون)

کتاب درک و دریافت موسیقی مناسب چه کسانی است؟

هنرجویان و دانشجویان رشته‌ی موسیقی، بیش از همه از مطالب کتاب درک و دریافت موسیقی، اثر راجر کیمی ین، بهره خواهند گرفت.

با راجر کیمی ین بیشتر آشنا شویم

راجر کیمی ین (Roger Kamien) متولد سال 1934 و زاده‌ی شهر پاریس است. این موسیقی‌دانِ فرانسوی، سال‌های سال در دانشگاه عبری اورشلیم به کار تدریس موسیقی به دانشجویان جوان اشتغال داشته است. راجر کیمی ین متولد کشور فرانسه، اما بزرگ‌شده‌ی کشور آمریکاست. تحصیلات رسمی او در دانشگاه پریستون پیگیری شده است. شهرت راجر کیمی ین در میان فارسی‌زبانان، مرهون اثر درخشان او با عنوان «درک و دریافت موسیقی» است.

در بخشی از کتاب درک و دریافت موسیقی می‌خوانیم

در موسیقی ممکن است یک ملودی بدون، همراهی چند ملودی، همزمان یا یک ملودی اصلی با آکوردهای همراهی کننده‌اش را بشنویم. برای تبیین این تفاوت‌ها از اصطلاح بافت موسیقایی استفاده می‌شود؛ اصطلاحی که تعداد لایه‌های صوتی همزمان نوع آن‌ها ملودی یا هارمونی و چگونگی ارتباط آن‌ها را روشن می‌کند.

بافت موسیقایی مانند بافت پارچه با صفاتی مانند تنک، متراکم نازک، ضخیم، سنگین و سبک توصیف می‌شود. آهنگ ساز می‌تواند بافت موسیقی‌اش را برای ایجاد تضاد و جلوه‌های نمایشی تغییر دهد. این جا به سه بافت موسیقایی اصلی می‌پردازیم: بافت‌های تک صدا، چند صدا و همراه صدا.

فهرست مطالب کتاب

بخش یکم: عناصر و مبانی موسیقی
بخش دوم: قرون وسطا
بخش سوم: رنسانس
بخش چهارم: دوره‌ی باروک
بخش پنجم: دوره‌ی کلاسیک
بخش ششم: دوره‌ی رمانتیک
بخش هفتم: از آغاز قرن بیستم تا امروز
بخش هشتم: جاز
بخش نهم: موسیقی برای موزیکال و فیلم
بخش دهم: راک
بخش یازدهم: موسیقی غیرغربی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب درک و دریافت موسیقی
نویسنده
مترجمحسین یاسینی
ناشر چاپینشر چشمه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات732
زبانفارسی
شابک978-622-01-1133-7
موضوع کتابکتاب‌های آموزش موسیقی
قیمت نسخه الکترونیک
۲۶۰۰۰۰ 130000 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب درک و دریافت موسیقی

دالیا شیرزادی
۱۴۰۲/۸/۱۶
سلام روز بخیر
کیفیت متن کتاب خوبه ولی کیفیت نت‌ها اصلا قابل قبول نیست متاسفانه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب درک و دریافت موسیقی

برای دریافت کتاب درک و دریافت موسیقی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.