معرفی و دانلود کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن

عکس جلد کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن
قیمت:
۶۸,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن

کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن توسط روپرت شلدریک، زیست‌شناس جنجالی، نویسنده‌ی پرفروش و یکی از نوآورترین دانشمندان جهان نوشته شده است. این اثر بحث‌برانگیز، ده نظریه‌ی اساسیِ علوم تجربی معاصر را زیر سوال می‌برد و ارزیابی جدیدی از علم مدرن ارائه می‌دهد. شلدریک در کتاب حاضر نشان می‌دهد که تعصبات علمی، نه تنها مانعی برای پیشرفت علم هستند، بلکه خطری برای آینده بشریت نیز محسوب می‌شوند.

درباره کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن

موفقیت چشمگیر علوم باعث شده تا «جهان‌بینی علمی» نفوذی بی‌اندازه داشته باشد. علم از طریق فناوری و پزشکی مدرن بر زندگی تمام ما تأثیر گذاشته است. گسترش همه‌جانبه‌ی دانش که از میکروسکوپی‌ترین ذرات ماده تا فضای بی‌کران و صدها میلیون کهکشان را مورد مطالعه و بررسی قرار داده‌اند، باعث تحول دنیای فکری‌مان شده است.

با این حال در دهه‌ی دوم قرن بیست‌ویکم، مشکلات غیر منتظره‌ای در علوم مختلف به وجود آمدند؛ آن‌هم در دوره‌ای که علم و فناوری ظاهراً به اوج قدرت خود رسیده بودند. اکثر دانشمندان، بی‌چون‌وچرا، باور دارند که این مشکلات را سرانجام با پژوهش بیشتر در چارچوب‌های جاافتاده حل خواهند کرد، اما برخی دیگر، ازجمله روپرت شلدریک، معتقدند که این مشکلات نشانه‌ی معضلی عمیق‌تر است.

معرفی و دانلود کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن

روپرت شلدریک (Rupert Sheldrake) در کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن (Science Set Free: 10 Paths to New Discovery)، استدلال می‌کند که مفروضاتی کهن با قدمت چندصدساله در مقابل پیشرفت علم ایستاده‌اند، پنداشت‌هایی که در طول زمان به صورت باورهایی جزمی درآمده‌اند. علم بدون این جزم‌اندیشی‌ها اوضاع بسیار بهتری خواهد داشت و آزادتر، جالب‌تر و جذاب‌تر به راه خود ادامه خواهد داد.

علم معاصر مبتنی بر این مدعاست که تمام واقعیتْ مادی یا فیزیکی است. واقعیتی جز واقعیت مادی وجود ندارد. آگاهیْ محصول جانبیِ فعالیت فیزیکی مغز است. ماده ناآگاه است. تکامل بی‌هدف است. خدا فقط انگاره‌ای در ذهن انسان‌ها و به عبارتی در سرشان است.

این باورها بسیار قوی‌اند، نه به‌خاطر اینکه اکثر دانشمندان نقادانه به آن‌ها فکر می‌کنند، بلکه عکس آن، چون چنین نگاهی ندارند. مسلّمات علم کاملاً واقعی هستند، تکنیک‌های مورداستفاده‌ی دانشمندان و فناوری‌های مبتنی بر آن‌ها نیز همین‌طور. اما نظامِ باوری حاکم بر تفکر مرسوم علمیْ نوعی رویکرد ایمانی است که ریشه در یک ایدئولوژی قرن نوزدهمی دارد.

کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن در راستای کمک به علم است. خواسته‌ی شلدریک این است که علوم، کمتر جزمی و بیشتر علمی باشند. او باور دارد که اگر علوم از باورهای جزمیِ دست‌وپاگیر رها شوند، تولدی دوباره خواهند یافت.

روپرت شلدریک در کتاب پیش رو، با وسواس بسیار، ده باور علمی را به یک پرسش تبدیل می‌کند. در بخش «پیشگفتار» به تعاملات میان علم، دین و قدرت می‌پردازد و سپس، در فصل‌های یک تا ده، هر یک از این دَه باور جزمی را بررسی می‌کند. در پایان هر فصل، درباره‌ی اهمیت آن موضوع و نحوه‌ی تأثیر آن بر زندگی‌مان بحث خواهد شد.

کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن توسط علیرضا شفیعی‌نسب ترجمه شده و به‌همت نشر ترجمان علوم انسانی در اختیار شما قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن

  • کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن اثری جذاب، انسانی و با طراوت است که هر فردی می‌تواند از آن لذت ببرد. دکتر شلدریک می‌خواهد انرژی و هیجان را به علم بازگرداند. (Jason Goodwin, Country Life)

  • روپرت شلدریک به طرز ماهرانه‌ای هر جزم را بررسی می‌کند و با شواهدی استدلال می‌کند که هر ده جزم اشتباه است. بعد از خواندن این کتاب متقاعد شدم که حق با اوست. اگر موافقید که علم باید از قیدوبند باورهای کهنه رها شود، پس کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن را بخوانید. اگر موافق نیستید، آن را دو بار بخوانید. (Dean Radin, Ph.D., author of The Conscious Universe)

  • روپرت شلدریک ممکن است در قرن بیست‌ویکم همان چیزی باشد که چارلز داروین در قرن نوزدهم بود: کسی که علم را در مسیری فوق‌العاده و جدید فرستاد. تنها چیزی که در علم مسلم است، تغییر آن است. در کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن شلدریک تصویری الهام‌بخش از این تغییرات ارائه می‌دهد. (Larry Dossey, M.D. author of Reinventing Medicine)

  • این کتاب جذاب مفروضات اساسی علم مدرن را زیر سوال می‌برد. من با روپرت شلدریک موافقم که در کنار سایر مشکلات، این فرضیات منسوخ مانع پیشرفت پزشکی می‌شوند، زیرا درک ما از سلامت و بیماری را به شدت محدود می‌کنند. من کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن را به همکاران، دانشجویان، بیماران و دوستان خود توصیه می‌کنم. (Andrew Weil, M.D., author of Spontaneous Happiness)

کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن مناسب چه کسانی است؟

اگر به مباحث علمی و فلسفی علاقه دارید، بی‌شک از خواندن کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن لذت فراوانی خواهید برد.

روپرت شلدریک را بیشتر بشناسیم

روپرت شلدریک در سال 1942 به دنیا آمد. او به‌عنوان زیست‌شناسی سرشناس و البته جنجال‌برانگیز شناخته می‌شود. شلدریک تحصیلات خود را در مقطع دکترا در دانشگاه کمبریج به پایان رسانده است. شهرت او به جهت ارائه نظریه‌هایی جنجالی در مورد تئوری Morphic fields و Morphic resonance است که تله‌پاتی را از دیدگاهی شبه‌علمی بررسی می‌کند. نظریه‌های بحث‌برانگیز شلدریک برای او دردسرهایی نیز رقم زد. در سال 2008 یک ژاپنی قصد کشتن او را داشت که البته سوقصدش ناموفق ماند. کتاب‌های «علم و آیین‌ها» و «حضور گذشته: رزونانس مورفیک و عادات طبیعت» از آثار روپرت شلدریک هستند.

در بخشی از کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن می‌خوانیم

مقصود با مفاهیم غایت یا هدف یا قصد (اعم از آگاهانه و ناآگاهانه) مرتبط است. مقصود باعث پیوند ارگانیسم با آینده‌های بالقوه‌اش می‌شود. واژۀ مقصود از لفظ لاتین proponere به معنای ارائه‌کردن یا مطرح‌کردن نشئت می‌گیرد. واژۀ قصدداشتن از لفظ لاتین intendere به معنای «کشیده‌شدن به ‌درون» به دست آمده است. واژۀ هدف از لفظ gol در انگلیسی میانه به‌معنای مرز یا حد گرفته شده است. معادلِ یونانی غایت، یعنی telos، نیز ریشۀ «غایت‌شناسی» یعنی مطالعۀ غایت‌ها یا اهداف است.

این واژگان همگی حاکی از مفهومی‌اند که درکش دشوار است. مقصودها در عرصه‌ای مجازی وجود دارند، نه در واقعیتی فیزیکی؛ مقصودْ ارگانیسم را به غایت یا هدفی که هنوز رخ نداده متصل می‌کند؛ یعنی به زبان دینامیک که شاخه‌ای از ریاضیات جدید است، مقصودها جاذب هستند. مقصودها یا جاذب‌ها را نمی‌توان وزن کرد چون مادی نیستند. اما بر اجسام مادی تأثیر می‌گذارند و اثراتی فیزیکی دارند. فعالیت‌هایی که شما برای رسیدن به اهدافتان انجام می‌دهید پدیده‌هایی عینی‌اند که می‌توان از آن‌ها فیلمبرداری کرد و آن‌ها را اندازه گرفت. یک سگ نر که افسار خود را به‌سوی یک ماده‌سگ فحل می‌کشد درواقع نیرویی اعمال می‌کند که، با گذاشتن یک ترازوی فنری به افسار، می‌توان آن را به‌صورت کمی اندازه گرفت. میل سگْ نیرو و جهتی قابل‌اندازه‌گیری دارد. مقصودها یا انگیزه‌ها علت هستند، اما کارکرد آن‌ها به‌جای اینکه رانش از سوی گذشتۀ بالفعل باشد، کشیدن به‌سوی آینده‌ای مجازی است.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
مقدمه
سرآغاز
1: آیا طبیعت مکانیکی است؟
2: آیا مقدار کلی ماده و انرژی همیشه یکسان است؟
3: آیا قوانین طبیعت ثابت‌اند؟
4: آیا ماده ناآگاه هست؟
5: آیا طبیعت بی‌مقصود است؟
6: آیا وراثت زیستی تماماً مادی است؟
7: آیا خاطرات به‌صورت ردهای مادی ذخیره می‌شوند؟
8: آیا ذهن در حصار مغز است؟
9: آیا پدیده‌های فراروان‌شناختی توهم‌اند؟
10: آیا فقط پزشکی مکانیستی واقعاً موثر است؟
11: توهم عینیت
12: آیندۀ علوم
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن
نویسنده
مترجمعلیرضا شفیعی نسب
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات384
زبانفارسی
شابک978-622-5734-16-6
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق، کتاب‌های نجوم و اختر شناسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن

برای دریافت کتاب ده باور بی‌اساس علم مدرن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.