معرفی و دانلود کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها

عکس جلد کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها
قیمت:
۵۲۰۰۰ ۲۶,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها

کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران نوشته‌ی اکبر صادقی به تحلیل تحولات انرژی و اهمیت آن در روابط بین‌المللی کشور ایران با سایر کشورهای دنیا می‌پردازد و تأثیر دیپلماسی انرژی را بر منافع ملی بررسی می‌کند. در عین حال چارچوب مناسبی برای مدیریت صحیح روابط دیپلماتیک بر پایه‌ی دیپلماسی انرژی پیشنهاد می‌دهد.

درباره‌ی کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران

دیپلماسی ابزاری است که کشورها برای برقراری روابط بین‌المللی و موفقیت در عرصه‌ی سیاست خارجی به کار می‌برند. بنابر اینکه هر کشور در چه دوره‌ی زمانی و چه شرایط جغرافیایی و منطقه‌ای قرار دارد، به جنبه‌های متفاوتی از دیپلماسی اهمیت بیشتری نشان می‌دهد. برای مثال کشور ایران که از کشورهای مهم در منطقه‌ی خاورمیانه به‌شمار می‌رود، به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی استراتژیک و منابع و ظرفیت‌های وسیع، باید رویکرد دیپلماتیک متفاوتی نسبت به رویکردهای کشورهای اروپایی اتخاذ کند.

تفاوت‌هایی که باید میان رویکرد دیپلماتیک ایران و سایر کشورهای جهان وجود داشته باشد، چیست؟ اکبر صادقی در کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران، با توجه به اهمیت مبحث انرژی‌های نفت و گاز در عرصه‌ی سیاست خارجی ایران، جنبه‌های مختلف دیپلماسی انرژی‌محور را بررسی می‌کند. بنابه گفته‌ی نویسنده، اساس اقتصاد و بخش بزرگی از تولید و صادرات کشور ایران بر نفت و گاز تکیه دارد و او با توجه به این موارد، به تدوین چارچوب اصولی و مناسبی در زمینه‌ی دیپلماسی انرژی مبادرت می‌ورزد.

کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران در شش فصل نوشته شده است. در فصل اول، نویسنده بنیان‌های نظری بحث را پی می‌ریزد. بنیان‌های نظری که اساس بحث او را تشکیل می‌دهند، نظریه‌های همگرایی و وابستگی متقابل هستند که در این فصل به طور مبسوط و از دیدگاه‌های مختلفی واکاوی می‌شوند.

فصل دوم به تحولات جهانی انرژی و دورنمای انرژی در جهان و خاورمیانه اشاره می‌کند. امنیت انرژی، وضعیت ذخایر و عرضه‌ی انرژی در خاورمیانه، کشف میادین نفت و گاز در جهان و تأثیرات حقوق بشر بر انرژی، زیرمجموعه‌ی این تحولات هستند.

در فصل سوم کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران، نویسنده به مقدمات لازم برای ایجاد وابستگی متقابل در حوزه‌ی انرژی و میان اقتصاد ایران و جهان می‌پردازد. راه‌اندازی شرکت‌های چندملیتی فروش انرژی، بورس انرژی کارآمد، پیوستن به سازمان تجارت جهانی و مشارکت شرکت‌های خارجی در پالایش، اکتشاف و استخراج از زمینه‌های ایجاد وابستگی متقابل محسوب می‌شوند.

مدل مناسب برای دیپلماسی انرژی ایران با توجه به اقتصاد مقاومتی در فصل چهارم تبیین و تدوین می‌شود. در فصل پنجم نیز ابعاد اقتصادی، سیاسی، امنیتی، فرهنگی و ... منافع ملی بررسی می‌شوند و برای نمونه تأثیرات وابستگی متقابل بر ابعاد مختلف منافع ملی مورد کنکاش قرار می‌گیرند.

در نهایت، در فصل آخر کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران، اهمیت عوامل گوناگون از قبیل توجه به تحولات جهانی انرژی، برگزیدن استراتژی وابستگی متقابل و اقتصاد مقاومتی به عنوان مکمل و ... بیان می‌شود.

کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران توسط انتشارات چاپ و نشر بازرگانی منتشر شده است.

کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران مناسب چه کسانی است؟

این کتاب به عنوان منبع درسی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجویان رشته‌های اقتصاد و روابط بین‌الملل قابل استفاده است. همچنین علاقه‌مندان به مباحث علوم سیاسی، اقتصاد و روابط بین‌الملل نیز از خواندن این کتاب لذت خواهند برد.

در بخشی از کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها می‌خوانیم

دیپلماسی انرژی ایران، بایستی بتواند با توجه به موقعیت مناسب جغرافیایی ایران و نیاز فزاینده کشورهای جهان به انرژی، توجه آن‌ها را به سوی خود جلب نماید. بدین ترتیب که می‌توان از نیاز کشورهای دنیا به تنوع‌بخشی به مبادی واردات گاز خود استفاده کرده و با بهره‌‌گیری از بحران‌های موقتی به وجود آمده در روابط انرژی اروپا و روسیه و تدوین قوانین مناسب و ترغیب‌کننده، آن‌ها را به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران تشویق نمود، تا ایران نیز بتواند بخشی از نیاز این کشورها را برآورده سازد. در صورتی که ایران بتواند اروپا و شرق دور را از جهت تأمین پایدار گاز طبیعی خود مطمئن سازد، این سرمایه‌گذاری می‌تواند سبب ارتقای امنیت ملی ایران شده و حتی با بهره‌گیری از این موقعیت، می‌توان نیازهای تکنولوژیک کشور را برآورده کرد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: بنیان‌های نظری
فصل دوم: تحولات جهانی انرژی
فصل سوم: زمینه‌های ایجاد وابستگی متقابل میان اقتصاد ایران و اقتصاد جهانی در حوزه‌ی انرژی
فصل چهارم: تبیین مدل مناسب برای دیپلماسی انرژی ایران
فصل پنجم: بررسی ابعاد منافع ملی
فصل ششم: خلاصه و نتیجه‌گیری
منابع و مآخذ

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران: چالش‌ها و فرصت‌ها
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات208
زبانفارسی
شابک978-964-468-802-7
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
۵۲۰۰۰ ۲۶,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران

برای دریافت کتاب دیپلماسی انرژی جمهوری اسلامی ایران و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.