معرفی و دانلود کتاب ذرات و جهان هستی

عکس جلد کتاب ذرات و جهان هستی
قیمت:
۴۲۰۰۰ ۲۱,۰۰۰ تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب ذرات و جهان هستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ذرات و جهان هستی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ذرات و جهان هستی

کتاب ذرات و جهان هستی تألیف کایل کرکلند می‌کوشد مهم‌ترین بخش‌های فیزیک مدرن را بررسی کند و نقش آن‌ها را در دنیای امروز نشان دهد. نویسنده‌ی این کتاب، تئوری‌های اساسی فیزیک جدید یعنی فیزیک هسته‌ای، مکانیک کوانتوم، فیزیک ذرات، نسبیت و کیهان‌شناسی را به شکلی فشرده و با زبانی ساده توضیح می‌دهد و به خواننده یادآوری می‌کند که زندگی او تا چه حد تحت‌ِتأثیر این علم است.

درباره‌ی کتاب ذرات و جهان هستی

فیزیک یکی از قدیمی‌ترین دانش‌های بشری است. از همان زمان که انسان فهمید قوانینی در طبیعت وجود دارد و سعی کرد آن‌ها را درک کند، این علم شکل گرفت. اولین بار فیلسوف‌های یونان باستان بودند که زیر بار وجود خدایان، اساطیر و نیروهای مافوق طبیعی نرفتند و تلاش کردند برای پدیده‌ها توضیحی منطقی و عقلانی بیابند. گرچه به‌کندی ولی دانشمندان دوران باستان توانستند برخی از ابهامات دنیا را توضیح دهند و بشر را متوجه قوانین طبیعت کنند. در طول نزدیک به دو هزار سال، دانشمندان و فیلسوفان و نوابغی از اروپا، شرق و کشورهای اسلامی این علم و انسان را گام‌به‌گام و به سختی به‌پیش بردند. اما دوران روشنگری و انقلاب علمی قرون شانزدهم و هفدهم اروپا بود که باعث شد علوم کاملاً متحول شود و سرعت پیشرفتش چندین برابر شود: رنه دکارت، کریستیان هویگنس و ایزاک نیوتون از مهم‌ترین دانشمندان این دوره بودند که به نحوی سنگ‌بنای فیزیک مدرن را گذاشتند. در سده‌های بعدی فیزیک با دیگر دانش‌ها تلاقی پیدا کرد و با ظهور تکنولوژی رشد بیشتری یافت و به امروز رسید. عصری که فیزیک نقشی اساسی در آن ایفا می‌کند: در تولید برق، ساخت انواع وسایل، سفر به فضا، تولید ابرکامپیوترها و البته جنگ‌ها.

کتاب ذرات و جهان هستی (Particles and the Universe) نوشته‌ی کایل کرکلند (Kyle Kirkland) تلاش دارد فیزیک مدرن را به شکلی مختصر و مفید و مقدماتی به خوانندگانش نشان دهد. کتاب به سراغ بخش‌های اصلی فیزیک امروز می‌رود و تئوری‌های مهم آن را بیان می‌کند و در ضمن آن نشان می‌دهد که این دانش تا چه حد در زندگی ما مهم است.

در روز ششم و نهم اکتبر 1945 آمریکا دو بمب اتمی بر روی دو شهر ژاپن انداخت تا آن‌ها را وادار به تسلیم و خاتمه‌ی جنگ کند. برآورد شده بین 129 تا 260 هزار نفر در این حملات کشته شدند. خیلی‌ها وقتی این فاجعه‌ی انسانی را دیدند، متوجه‌ی نکته مهمی شدند: قدرت تصورناشدنی و هولناک فیزیک. بسیاری تا پیش از این فیزیک را با ساخت وسایل مفید و کشفیات تأثیرگذار می‌شناختند، اما پس از این فاجعه داشتند روی دیگر این علم را می‌دیدند. فیزیک توانسته بود به قدرت اتم‌ها پی ببرد و از کوچک‌ترین ذرات عالم چنان نیرویی استخراج کند که قادر است تمام دنیا را در کسری از ثانیه خاکستر و انسان‌ها را محو کند.

بااین‌حال، فیزیک هسته‌ای فقط برای ساخت بمب نیست. بخش قابل‌توجهی از برق دنیا توسط انرژی هسته‌ای تولید می‌شود، بخشی از تجهیزات پزشکی هم با این انرژی کار می‌کنند که برای فرآیند درمان بسیار حیاتی هستند. فیزیک هسته‌ای فقط یکی از شاخه‌های فیزیک مدرن است. کایل کرکلند در کتاب ذرات و جهان هستی، به شاخه‌های دیگری هم اشاره می‌کند: فیزیک ذرات، مکانیک کوانتوم، نسبیت و کیهان‌شناسی. هر کدام از این قسمت‌ها، بخشی از جهان معاصر ما را ساخته‌اند و به نحوی زندگی را متحول کرده‌اند. کرکلند تلاش دارد کلیات هر کدام از این موضوعات را به شکل ساده توضیح دهد و تئوری‌های مطرح‌شده در آن‌ها را مرور کند. او در بخش فیزیک هسته‌ای از مسائلی مثل قانون نسبت انیشتین، شیوه‌ی تولید انرژی هسته‌ای و آینده‌ی آن می‌گوید. در قسمت کوانتوم قانون دوگانگی موج - ذره و نحوه‌ی کار کامپیوترهای کوانتومی را توضیح می‌دهد. در قسمت فیزیک ذرات سیکلوترون، ماده و پادماده تشریح می‌شود. نویسنده در بخش مربوط به نسبیت شما را با قوانین سیاه‌چاله‌ها، جاذبه و قانون کلی نسبیت آشنا می‌نماید و در بخش کیهان‌شناسی در مورد مفاهیمی مثل انفجار بزرگ و قانون همه‌چیز صحبت می‌کند.

کتاب ذرات و جهان هستی راهنمایی مناسب و کاربردی برای دوستداران فیزیک است و خیلی سریع آن‌ها را با کلیات فیزیک مدرن آشنا می‌سازد. این اثر را اختر رجبی برای انتشارات مازیار ترجمه کرده است.

کتاب ذرات و جهان هستی برای چه کسانی مناسب است؟

دانشجویان و علاقه‌مندان به فیزیک مدرن می‌توانند این کتاب را مطالعه نمایند.

با کایل کرکلند بیشتر آشنا شویم

کایل کرکلند دکترای عصب‌شناسی از دانشگاه پنسیلوانیا دارد. او بیشتر به کارهای پژوهشی علاقه‌مند است و تلاش می‌کند علوم و ریاضیات را به زبان عام توضیح دهد. کرکلند مقالات متعددی در مورد علم و تاریخ آن و همین‌طور تأثیرش بر جامعه منتشر کرده است. «مبانی بیوشیمی»، «برق و مغناطیس» و «نور و نورشناسی» از دیگر کتاب‌های کایل کرکلند هستند.

در بخشی از کتاب ذرات و جهان هستی می‌خوانیم

پروتون‌ها و نوترون‌ها در هسته معمولاً به‌وسیله‌ی نیروهای قوی محکم به‌یکدیگر می‌چسبند. سدی وجود دارد که به‌وسیله‌ی نیروی قوی ایجاد شده است، و اگر نوکلئون‌ها بخواهند بگریزند باید برآن غلبه کنند.

پروتون‌ها همیشه سعی می‌کنند یکدیگر را به سبب دافعه‌ی الکتریکی از هسته به بیرون برانند، ولی نیروی الکتریکی به‌اندازه‌ی کافی قوی نیست که این کار را به تنهایی انجام دهد. اما با اضافه‌کردن انرژی کمی نوکلئون‌ها می‌توانند بگریزند. گاه یکی از نوکلئون‌ها - بدون هیچ کمکی - مثلاً در پرتوزایی که در بخش قبل مطرح شد، می‌گریزد یا به‌طور خود‌به‌خود تبدیل می‌شود.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
درآمد
1: فیزیک هسته‌ای: پرتوزایی (رادیواکتیویته)، سلاح‌ها، و راکتور‌ها
هسته‌ی اتم
پرتوزایی
بمب اتمی
E=MC2
انرژی هسته‌ای
پزشکی هسته‌ای فضاپیمای هسته‌ای
گداخت: نیرو هسته‌ای آینده
2: مکانیک کوانتومی
نیرو‌ها و حرکت‌های ذرات کوچک
دوگانگی موج – ذره
میکروسکوپ الکترونی
حدود دانش
رایانه‌های کوانتومی
مرا به کائنات بفرستک دورفرستی کوانتومی
3: فیزیک ذرات بنیادی
شتاب دهنده‌های ذره سیکلوترون – R را
همه مواد از چه ساخته می‌شوند؟
پادماده
نابودی ماده – پادماده
عکس‌برداری از بدن با پادماده
پیشرانی فضاپیما با پادماده
مدل معیار ذرات بنیادی و برهمکنش‌های آن‌ها
4: نسبیت
فرض‌های آلبرت اینشتین
آزمایش مایکلسون و مورلی
اتساع زمان و انقباض طول
معادلات نسبیت خاص
پارادوکس دوقلو‌ها (پارادوکس ساعت)
گرانی و نظریه‌ی نسبیت عام
سیاه‌چاله‌ها
5: کیهان‌شناسی
مهبانگ
اَبَرنواختر، تپ‌اختر، و اختروش
نظریه‌ی همه چیز
سرانجام جهان هستی
نتیجه‌گیری
واحد‌های SI و تبدیل‌ها
واژه‌نامه انگلیسی – فارسی
فرهنگ اصطلاحات
خواندنی‌های دیگر و وب سایت‌ها
جدول تناوبی عناصر
عناصر شیمیایی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ذرات و جهان هستی
نویسنده
مترجماختر رجبی
ناشر چاپیانتشارات مازیار
سال انتشار۱۳۹۳
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات186
زبانفارسی
شابک978-600-6043-06-7
موضوع کتابکتاب‌های فیزیک
قیمت نسخه الکترونیک
۴۲۰۰۰ ۲۱,۰۰۰ ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب ذرات و جهان هستی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب ذرات و جهان هستی

برای دریافت کتاب ذرات و جهان هستی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.