معرفی و دانلود کتاب راه و رسم ترانه: راهنمای کاربردی ترانه‌سرایی

عکس جلد کتاب راه و رسم ترانه: راهنمای کاربردی ترانه‌سرایی
قیمت:
۲۴,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب راه و رسم ترانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راه و رسم ترانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راه و رسم ترانه: راهنمای کاربردی ترانه‌سرایی

کتاب راه و رسم ترانه نوشتۀ آرش افشار راهنمایی کاربردی و عملی در حوزۀ ترانه‌سرایی است. این اثر جالب برای نخستین بار به زبان فارسی به آموزش قواعد و اصول جهانی ترانه‌سرایی می‌پردازد.

دربارۀ کتاب راه و رسم ترانه

آرش افشار در کتاب راه و رسم ترانه به آموزش گام‌به‌گام ترانه‌سرایی می پردازد. کتاب در دو بخش نگارش شده است: نویسنده در بخش اول کتاب اموری را که لازم است در ارتباط با ترانه‌سرایی بدانیم و در بخش دوم کارهایی را که باید بکنیم به تفصیل توضیح داده است. به اعتقاد نویسنده، شعر و ترانه با هم تفاوت‌های ساختاری دارند و آموزش هر یک از این موارد باید به صورت جداگانه انجام شود. آرش افشار هدف خود از نوشتن این کتاب را روشن‌کردن ماهیت ترانه می‌داند و قصد دارد در این اثر، ترانه را برمبنای اصول و قواعد جهانی آموزش دهد. او در نگارش کتاب راه و رسم ترانه از مقالات و کتاب‌های دانشگاهی زیادی استفاده کرده و کوشیده است از منابع علمی معتبری بهره گیرد.

کتاب حاضر در زمینه آموزش ترانه‌نویسی نوشته شده است و نویسنده در پیشگفتار به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا اصلاً سرودن ترانه آموزش پذیر است یا خیر. این اثر یکی از اولین آثار منتشرشده به زبان فارسی در نوع خود است و بسیاری از مطالب آن برای نخستین بار بیان می‌شود. نویسنده ضمن ارائهٔ توضیحاتی راجع به اصول ضروری و دانستنی‌های واجب در حوزۀ ترانه‌سرایی، تمرین‌ها و راهکارهایی نیز به مخاطبان ارائه می‌کند که شاعران جوان با استفاده از آن‌ها می‌توانند سطح مهارت‌های خود را در این حرفه بهبود دهند.

کتاب راه و رسم ترانه برای چه کسانی مناسب است؟

تمامی علاقه‌مندان به ترانه‌سرایی با استفاده از کتاب راه‌ و رسم ترانه می‌توانند به صورت اصولی و استاندارد ترانه‌ بسرایند. اگر شما هم به این هنر علاقه‌مند هستید یا قصد دارید به طور حرفه‌ای وارد حوزه‌ی ترانه‌سرایی شوید، پیشنهاد می‌کنیم اثر نامبرده را مطالعه کنید. علاوه بر این، ترانه‌سرایان حرفه‌ای، مدرسان ترانه‌سرایی و آهنگسازان و خوانندگان نیز می‌توانند بنا بر نیاز خود از مطالب کتاب بهره‌مند شوند.

با آرش افشار بیشتر آشنا شویم

آرش افشار شاعر و ترانه‌سرای ایرانی متولد سال 1360 است. او از علاقه‌مندان به حرفۀ ترانه‌سرایی است، اما در ترجمه‌ٔ شعر هم دستی بر آتش دارد. از آثار منتشرشدۀ او می‌توان به رمان «سفیدپوستی که در دریای سرخ افتاد» و مجموعه شعر «عشق بدون مرز» اشاره کرد؛ این مجموعه ترجمه‌ای از اشعار نزار قبانی و چندین شاعر عرب دیگر است. افشار برگزاری کارگاه‌های ترانه‌سرایی تحت عنوان کارگاه آزاد ترانه را نیز در کارنامه خود دارد.

در بخشی از کتاب راه و رسم ترانه می‌خوانیم

در شروع نوشتن لازم نیست به ابزارهای نظم (به فصل دوم بنگرید) فکر کنید. مهم نیست که ترانه در نهایت قرار است روی یک ریتم یا ملودی سوار شود یا وزن عروضی داشته‌باشد. چیزهایی مثل قافیه و هماهنگی و حتی زبان، فعلاً اهمیتی ندارد. حتی مخاطب‌شناسی و اینکه کدام خواننده و در کدام سبک این کار را خواهد خواند، درحال ‌حاضر مساله شما نیست. حرف‌هایتان را خیلی ساده و راحت بنویسید. هر چیزی را که قرار است بگویید بدون رعایت هیچ محدودیتی روی کاغذ بیاورید. فقط مشخص کند که هر حرف مربوط به کدام بخش از ترانه است.

راز موفقیت بعضی از ترانه‌سرایان این است که کار را از ترجیع‌بند شروع می‌کنند. پیش‌تر هم گفته‌ایم که ترجیع‌بند قلب ترانه است (به فصل اول بنگرید). در "ترجیع‌بند" حرف اصلی گفته می‌شود و قرار است این بخش در ذهن مخاطب حک شود؛ برای همین بسیاری ترجیح می‌دهند که ابتدا تکلیف این قسمت را روشن کنند؛ اما ممکن است شما پله‌پله پیش‌رفتن را ترجیح دهید. اتفاقاً یکی دیگر از نقطه‌های حساس آهنگ، نقطه شروع است. این بخش می‌تواند شنونده را به شنیدن ادامه کار ترغیب و یا او را دلزده کند. معمولاً جایگاه "قلاب " یک ترانه را ترجیع‌بند می‌دانند اما در خط‌های اول هم نیاز به یک قلاب کوچک‌تر برای درگیرکردن مخاطب دارید.

در پیش‌نویس ترانه راحت و بی‌قید باشد و فقط به چیزهایی که قرار است بگویید و نیز جایگاه آن‌ها در ترانه فکر کنید. با این شیوه مواد کارتان را کاملاً آماده می‌کنید و به‌وقت نوشتن نسخه اصلی ترانه می‌توانید تمرکز بیشتری بر جزئیات دیگر داشته‌باشید. اگر قرار است قصه‌ای بگویید، زمینه‌سازی، گره‌افکنی و پایان‌بندی آن مشخص شده؛ و اگر می‌خواهید نظر و اعتقادی را مطرح کنید معلوم است که حرفتان را چه‌طور شروع می‌کنید، کجا به اوج می‌رسانید و چگونه نتیجه می‌گیرید و....

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
1_ چرا «راه و رسم ترانه» نوشته شد؟
2_ این کتاب به‌درد چه کسانی می‌خورد؟
3_ آیا ترانه آموزش‌پذیر است؟
4_ ترانه چه چیزی نیست؟
بخش یکم: چیزهایی که باید بدانیم
فصل نخست: ساختار ترانه
تعریف ترانه
ساختگرهای ترانه- Building Blocks
ساخت‌های اصلی
فصل دوم: ابزارهای ترانه‌سرایی
ابزارهای نظم
1_ وزن و ریتم
2_ قافیه و ردیف
3_ هماهنگی
ابزارهای بیان
فصل سوم: انواع ترانه
برپایه محتوا
برپایه سطح زبان
برپایه زاویه‌دید
برپایه کارکرد و ارائه
برپایه گونه موسیقایی (ژانر)
بخش دوم: کارهایی که باید بکنیم
فصل اول: ایده‌پردازی
1_ جست‌وجوی ایده
2_ گسترش ایده
3_ جان‌بخشی به ایده
فصل دوم: فرایند نوشتن
شیوه‌های پردازش محتوا
یک مسیر مطمئن
نوشتن روی ملودی
قلاب یا همان "آن"!
فهرست منابع
کتاب‌های فارسی
کتاب‌های انگلیسی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راه و رسم ترانه: راهنمای کاربردی ترانه‌سرایی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نگاه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات182
زبانفارسی
شابک978-622-267122-8
موضوع کتابکتاب‌های شعر پارسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب راه و رسم ترانه

علی ایزدی
۱۴۰۲/۶/۱۲
در کل باید گفت که کتاب خوبی است، اگرچه در مباحث تئوریک گاهی نظرگاه‌هایی دارد که می‌توان آن‌ها را دارای اشکال دانست و موافقت همگانی را با خود به همراه ندارد، اما دغدغه‌مندیِ نویسنده را می‌توان از فحوای کلام او فهمید
امیر نریمانی
۱۴۰۳/۱/۳
حال و هوای ترانه نویسی رو باهات اشنا میکنه و قالب هارو معرفی میکنه
دستت بازه برای ترانه نویسی. ولی اینکه بعد خوندنش انتظار داشته باشی سریعا تکست بنویسی انتظار دوریه
Parisa
۱۴۰۱/۱۰/۲۴
به نظرم این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های خودآموز در زمینه ترانه هست.
Fatemeh Najafi
۱۴۰۳/۱/۱
کتاب خیلی خوبیه. افرادی که علاقه به نوشتن ترانه دارن تا حد زیادی با فضای ترانه آشنا میشن
محمدرضا عالی
۱۴۰۲/۱۲/۲۳
کتاب بسیار مفیدی
مشاهده همه نظرات 5

راهنمای مطالعه کتاب راه و رسم ترانه

برای دریافت کتاب راه و رسم ترانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.