معرفی و دانلود کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر

عکس جلد کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر
قیمت:
۶۳,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر

هایدگر یکی از مهم‌ترین فیلسوفان قرن بیستم بود که آثار و رساله‌های او تأثیری بسیار مهمی روی اندیشه‌ی فلاسفه‌ی پس از خود گذاشت. لی بریور در کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر شما را با آرای مهم این اندیشمند بزرگ آشنا می‌کند و به نقد تحلیل نظریات وی می‌پردازد. این کتاب که یکی از آثار مجموعه‌ی راهنمای متون کلاسیک است، به درک آثار سخت‌خوان و سنگین هایدگر کمک شایانی می‌نماید.

درباره‌ی کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر

در مواجهه با آثار فلسفی بزرگ، ثقیل و سخت‌خوان، همواره با یک خطر بزرگ روبه‌رو هستیم. ادراک متون پیچیده‌ی فلسفی سکه‌ای است با دو رو: یک روی آن درک عمیق و دقیق متن است و روی دیگر سکه فروکاستن مفاهیم سخت و پیچیده به چیزی مبتذل و اخته و بی‌نسبت با اندیشه‌ و کلام اصلی نویسنده. در کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر (Heidegger's Later Writings: A Reader's Guide)، لی برِیوِر (Lee Braver) تلاش می‌کند تا روی اول سکه‌ی درک متون فلسفی هایدگر را به ما نشان دهد.

درواقع درک درست و دقیق این دست از متون، در مطالعه‌ی آثار ترجمه‌شده به موضوعی بسیار پیچیده‌تر و بغرنج‌تر تبدیل می‌شود. چرا که در ترجمه ممکن است بسیاری از ظرفیت‌ها و ظرافت‌های کلامی از بین برود و شمایل دقیقی از متن اصلی به مخاطب ارائه نشود.

برای فهم این کتاب، آشنایی اولیه با اندیشه‌های هایدگر ضروری است. اگر کتاب‌ها و متون فلسفی هایدگر را در زمره‌ی کتاب‌های مرجع بدانیم، راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر را می‌توان کتابی برای رجوع به آن‌ها در نظر گرفت. به این معنا که اگر آثار هایدگر یا تفاسیر آثار او را خوانده باشید، حین خواندن این کتاب، در تلاش عامدانه‌ی نویسنده، باز هم لاجرم به آن‌ها رجوع خواهید کرد. لی بریور سعی دارد تا این رفت‌وبرگشت میان‌کتابی را برای شما رقم بزند تا از این طریق به متن و اندیشه‌ی هایدگر نزدیک شوید؛ نه آنقدر نزدیک که درک کلی از آن برایتان مقدور نباشد، و نه آنقدر دور که از تمام اندیشه‌ی او یک تصویر موهومی گنگ و تقلیل‌یافته نصیبتان شود.

در این کتاب لی بریور به‌سراغ 9 رساله مهم هایدگر می‌رود: 1. متافیزیک چیست؟ 2. در باب ذات حقیقت 3. سرآغاز کار هنری 4. نامه‌ای در باب اومانیسم 5. علم مدرن، متافیزیک و ریاضیات 6. پرسش از تکنولوژی 7. ساختن، پاشیدن، اندیشیدن 8. راه به‌سوی زبان 9. پایان فلسفه و وظیفه‌ی تفکر

او برای شرح هر اثر، ساختاری چهار‌بخشی در نظر گرفته است. در مرحله‌ی اول بریور یک شمای کلی از اتمسفر پیرامون اثر ارائه می‌دهد. سپس به بیان کلیاتی درباره‌ی مفاهیم مهم آن اثر می‌پردازد. پس از آن می‌کوشد تا از مفاهیم گفته‌شده شرح و تفسیری عمیق‌تر ارائه دهد. و در پایان چند پرسش تمرینی مطرح می‌کند تا با کلنجار رفتن با آن‌ها، درک خود از متن را محک بزنید.

بریور قصد ندارد مفاهیم موجود در اندیشه‌ی هایدگر را صرفاً ساده‌سازی کند. بلکه مانند یک هم‌سفر با شما همراه می‌شود، از روی نقشه مسیر ساحل را نشان‌تان می‌دهد، دستتان را می‌گیرد که پا در آب‌های دریای فلسفه‌ی هایدگر بگذارید، و همراه با شما به دل دریا می‌زند و در محدوده‌ی امن، به شما یاد می‌دهد چطور شنا کنید.

نکوداشت‌های کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر

- بریور تفسیری ارائه می‌دهد که به‌طرز قابل‌توجهی صریح، تحلیل‌گرانه و مفید است، بدون آن‌که کمترین ساده‌سازی‌ای رقم بزند. این کتاب راهنمای قابل‌اعتمادی به مبتدیان، و بینشی پخته به افراد باتجربه اراده می‌دهد. آن را به‌شدت توصیه می‌کنم. (John D. Caputo - استاد دانشگاه سیراکیوز آمریکا)

- تفاسیر خردمندانه‌ی بریور به مخاطب کمک می‌کند تا اصل و اساس تفکر هایدگر را درک کند؛ نه‌فقط حول محور مقاله‌ای خاص، بلکه پیرامون پرسش‌هایی که اندیشه‌ی هایدگر مطرح می‌کند. (Daniel Dahlstrom – استاد دانشگاه بوستون آمریکا)

کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر مناسب چه کسانی است؟

این کتابِ مفصل پیشنهاد خوبی برای علاقه‌مندان به فلسفه و علی‌الخصوص فلسفه‌ی آلمانی است. اگر تابه‌حال هیچ متنی از هایدگر نخوانده‌اید، این کتاب بهترین گزینه‌ی ممکن برای شما نیست.

با لی بریور بیشتر آشنا شویم

لی بریور استاد فلسفه‌ی دانشگاه فلوریدای جنوبی در آمریکا است. تخصص و علاقه‌مندی اصلی او، پژوهش در آثار فیلسوفان بزرگی از جمله هایدگر و ویتگنشتاین است.

در بخشی از کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر می‌خوانیم

هنرِ بازنمودکننده (برای لحظه‌ای ماندن در مجاورت این نوع هنر) عالمی را با به‌تصویرکشیدنِ چیزی برپا می‌کند، اما این امر را از طریق واسطه‌هایی انجام‌ می‌دهد که ذاتاً غیربازنمودکننده هستند: سنگ، رنگ، صدا، لحن و.... ابزاری که به‌درستی کار می‌کند توجه ما را به ماده‌اش جلب نمی‌کند و به ما مجال می‌دهد تا راه خود را درون جهان، با اندیشیدنِ بسیار کم یا هیچ اندیشیدنی، بیابیم.

از طرف دیگر، هنر بزرگ و درخشان بی‌وقفه ما را از این واقعیت که از چیزی ساخته شده است آگاه نگه می‌دارد؛ مجسمه فقط برده‌ای در حال راه‌رفتن را بازنمایی نمی‌کند، بلکه او را در سنگ بازنمایی می‌کند. درحالی‌که عکسی (غیرهنری) به‌عنوان «پنجره‌ای جادویی»، که از طریق آن به موضوعِ عکس نگاه می‌کنیم، عقب می‌نشیند، «کار خود را دوباره به درون ماده‌اش باز می‌نهد» و آن را در کانون توجه ما نگه می‌دارد. بیایید در یک کار خاص به این موضوع بپردازیم.

شبِ پرستارۀ ون‌گوگ، با به‌تصویرکشیدن یک صحنه، عالمی را برپا می‌کند: دهکده‌ای کوچک در زیر آسمانِ متلاطم شب در خواب است. ما می‌توانیم «از طریق» نقاشی به آنچه این نقاشی به تصویر می‌کشد نگاه کنیم، یعنی به عالم روستاییان، [از جمله] کارهای روزمرۀ آن‌ها، زندگی احساسی، احوال معنوی و.... البته این نقاشی می‌تواند به یک قطعه پارچه با لکه‌های بزرگ رنگ روی آن یک تغییر گشتالت داشته باشد؛ که می‌تواند زمین باشد. این دو جنبه همچنین می‌توانند جلو و عقب شوند و برای تسلط، که هایدگر آن را پیکار می‌خواند، رقابت کنند. «عالم، که ایستاده بر زمین است، درصدد است آن را مغلوب کند.

آن [عالم] که خود گشاینده است فروبستگی این [زمین] را برنمی‌تابد. بااین‌حال، زمین که پناهگاه و پنهان‌کننده است همیشه می‌خواهد عالم را در خود فروکشد و در آن جا نگه دارد». پنجرۀ جادویی چشم را به نگریستن از میان خود سوق می‌دهد، اما این رنگ می‌خواهد بدان اعتنا شود، به‌ویژه هنگامی‌که کسی در مقابل اثر اصلی ایستاده است، در نزدیکی کار، در هجومی از رنگ‌ها ذوب می‌شود و خیال را در هم می‌شکند.

فهرست مطالب کتاب

سخن ناشر
کوته‌نوشت نام آثار
تقدیر و تشکر
1: زمینه
2: نمای کلی: وجود چیست؟
3: مطالعۀ متن
متافیزیک چیست؟
1. واگشایی یک تحقیق متافیزیکی
2. تشریح مسئله
3. پاسخ به پرسش
پرسش‌های تمرینی
درباب ذات حقیقت
1. مفهوم متعارف حقیقت
2. امکان درونی مطابقت
3. بنیادِ امکانِ درستی
4. ذات آزادی
5. ذات حقیقت
6. ناحقیقت همچون پوشانیدن
7. ناحقیقت همچون خطا
8. فلسفه و پرسش از حقیقت
9. یادداشت
پرسش‌های تمرینی
سرآغاز کار هنری
1. چیز و کار
2. کار و حقیقت
پرسش‌های تمرینی
نامه ای درباب اومانیسم
پرسش‌های تمرینی
علم مدرن، متافیزیک و ریاضیات
1. بخش اول
2. بخش دوم
3. بخش سوم
4. بخش چهارم
5. بخش پنجم
6. بخش ششم
پرسش‌های تمرینی
پرسش از تکنولوژی
1. تکنولوژی و ذات آن
2. ذات تکنولوژی به‌مثابۀ نحوه‌ای از آشکارگی
3. پاسخ به معارضه
پرسش‌های تمرینی
ساختن، باشیدن، اندیشیدن
1. باشیدن به چه معناست؟
2. ساختن چگونه به باشیدن تعلق دارد؟
پرسش‌های تمرینی
راه به سوی زبان
1. بخش اول
2. بخش دوم
3. بخش سوم
پرسش‌های تمرینی
پایان فلسفه و وظیفۀ تفکر
1. پایان فلسفه
2. وظیفۀ تفکر
پرسش‌های تمرینی
4: تفسیرها و تأثیرها
5: راهنمایی برای مطالعۀ بیشتر
پی‌نوشت‌ها
منابع
واژه‌نامه
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر
نویسنده
مترجممهدی کیانی
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات264
زبانفارسی
شابک978-600-8091-91-2
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر

برای دریافت کتاب راهنمای خواندن نوشتارهای متأخر هایدگر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.