معرفی و دانلود کتاب افلاطون‌های پست مدرن: نیچه، هایدگر، گادامر، اشتراوس، دریدا

برای دانلود قانونی کتاب افلاطون‌های پست مدرن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب افلاطون‌های پست مدرن و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب افلاطون‌های پست مدرن: نیچه، هایدگر، گادامر، اشتراوس، دریدا

کاترین اچ زاکرت در کتاب افلاطون‌های پست مدرن، فلسفه‌ی دوران باستان غرب را به دوران پست‌مدرن آن پیوند می‌زند و می‌کوشد تا تأثیر اندیشه‌های افلاطون را در آثار و تفکرات هایدگر، اشتراوس، نیچه، دریدا و گادامر تحلیل و بررسی کند. در این کتاب فلسفی به بازخوانی متفاوت فلسفه‌ی افلاطونی از منظر هر کدام از این فلاسفه‌ی پنج‌گانه پرداخته شده و انعکاس فلسفه‌ی یونانی در تألیفاتشان نشان داده می‌شود.

درباره‌ی کتاب افلاطون‌های پست مدرن

پنج فیلسوف برجسته‌ی جهان غرب در دوران معاصر، هایدگر، نیچه، گادامر، اشتراوس و دریدا در کتاب افلاطون‌های پست مدرن (Postmodern Platos) گرد آمده‌اند تا با کمک توضیحات روشنگرانه‌ی کاترین اچ زاکرت (Catherine H. Zuckert) در زمینه‌ی مبانی فکری ایشان، درکی جامع از جریان‌های فلسفی عصر حاضر در اختیار مخاطبان قرار دهند. نویسنده در سراسر کتاب سعی داشته تا خوانندگان را با اندیشه‌های مرکزی این متفکران آشنا کرده و ضمن ارزیابی این اندیشه‌ها، نتایج عملی آن‌ها را در ساحت اخلاق و سیاست بررسی کند.

عنوان این اثر که از دو کلمه‌ی «افلاطون» و «پست‌مدرن» تشکیل شده، نه‌تنها موضوعات اصلی کتاب، بلکه نگرش و رویکرد خاص نویسنده را در بیان مطالب کتاب پیشِ رو نشان می‌دهد. به‌ عبارت دیگر، کاترین اچ زاکرت معتقد است برخی از فیلسوفان شهیر غرب، دارای پیوندهایی با یکی از برجسته‌ترین فیلسوفان یونان باستان، یعنی افلاطون هستند. اما کجا باید نشانه‌های این پیوندها را بجوییم؟

افلاطون در حقیقت سرآغازی برای فلسفه و تفکر غربی محسوب می‌شود. اندیشمندی که فلسفی‌اندیشی را وارد مراحل جدی‌تری کرد و در توسعه‌ی آن به‌عنوان یک علم، نقش به‌سزایی داشت. از سوی دیگر فلاسفه‌ی پنج‌گانه‌ی مورد بحث در این کتاب، در واپسین دوران تفکر غربی، یعنی پست‌مدرنیسم ظهور کرده‌اند. اما نکته‌ی جالب اینجاست که تمامی پنج فیلسوف عصر پست‌مدرن، کار فلسفی خود را با بررسی و تحلیل سرآغاز فلسفه و کاوش در آن، شروع کرده‌اند. به بیان روشن‌تر، همگی این فیلسوفان تحقیقات فلسفی خود را با تعمق در فلسفه‌ی دوران باستان، به‌ویژه آثار افلاطون آغاز کرده‌اند. توجه به بازخوانی‌هایی که هایدگر، نیچه، گادامر، اشتراوس و دریدا طی بررسی‌های فلسفی خود از آثار افلاطون داشته‌اند، گواهی است بر این مدعا. کتاب حاضر تلاشی است برای بازنمایی پیوند میان نسل اول فلسفه‌ی غربی با برخی از فیلسوفان متأخر و سعی دارد هم‌سو بودن جریان‌های فکری ایشان را به مخاطبان نشان دهد.

معرفی و دانلود کتاب افلاطون‌های پست مدرن

کاترین اچ زاکرت در فصل نخست این اثر استدلال می‌کند که به اعتقاد نیچه، کار افلاطون در زمینه‌ی فلسفه تنها صورت‌بندی استدلال‌ها و آموزه‌ها نبوده‌، بلکه فلسفه را روشی برای زندگی و خالق یگانه صورت راستین و رضایت‌بخش زندگی انسان می‌دانسته. نویسنده در دومین فصل کتاب افلاطون‌های پست مدرن، نشان می‌دهد که مارتین هایدگر نیز به سراغ اندیشه‌های افلاطونی رفته تا نسبت میان شعر و فلسفه را از دیدگاه وی مورد بررسی قرار دهد. افلاطون باور داشت که شعر در خدمت فلسفه قرار می‌گیرد اما هایدگر می‌پنداشت که شعر ناب‌تر و اساسی‌تر است.

در فصل سوم این کتاب نویسنده شرح می‌دهد که نیچه و هایدگر، با روش‌هایی متفاوت به دنبال غلبه‌ی آن نوع از متافیزیک بودند که در آراء افلاطون دیده می‌شود. بااین‌حال، گادامر سعی داشته تا اندیشه‌های فلسفی افلاطون را دوباره در قالبی تاریخی احیا کند. در فصل چهارم، پای فلسفه‌ی اسلامی نیز به میان کشیده شده و تأثیر تفکرات فارابی نسبت به فلسفه‌ی افلاطونی بر درک اشتراوس در مورد تاریخ فلسفه بررسی می‌شود. فصل پنجم نیز شامل استدلال‌هایی است که نشان می‌دهند اشتراوس در تلاش بوده تا خصلت اساسی‌ای را بیابد که با افلاطون‌گرایی مسیحی سنتی در تقابل قرار می‌گیرد. فصل ششم حاوی اطلاعاتی است که توضیح می‌دهند چرا و چگونه اشتراوس با تغییر دیدگاه خود نسبت به سقراط، به تفسیر تازه‌ای از سنت فلسفه‌ی غربی رسید و آن را در اثر خود با نام «تحقیقاتی در باب فلسفه‌ی سیاسی افلاطون» عرضه داشت. فصل‌های هفتم و هشتم نیز به تعبیرات تازه‌ی دریدا از افلاطون و سقراط و آثارشان اختصاص پیدا کرده‌اند و اطلاعاتی را در این مورد به خوانندگان عرضه خواهند کرد. تحلیل دیگری از تفکرات نیچه و هایدگر پیرامون فلسفه‌ی افلاطونی، موضوع فصل نهم است.

خوانندگان این اثر فلسفی با یک تیر دو نشان را می‌زنند! اول اینکه با بخش عمده‌ای از اندیشه‌های پنج تن از فیلسوفان به‌نام پست‌مدرن آشنا می‌شوند و آراء ایشان و مبانی فکری‌شان را به‌صورت تطبیقی و در ارتباط با هم می‌آموزند. در این بین، یاد می‌گیرند تا اندیشه‌های کلاسیک افلاطون و سقراط را به‌عنوان نمایندگان فلسفه‌ی باستان، به‌گونه‌‌ی دیگری تحلیل کنند و آن‌ها را از زوایای متفاوتی بنگرند. علاوه‌بر کسب اطلاعات تاریخی و فلسفی، مخاطبان اثر حاضر با طرز تفکر منطقی و استدلال به شیوه‌ی فلاسفه نیز آشنا خواهند شد.

به فلسفه و مباحث فلسفی علاقه دارید؟ بنا به رشته‌ی تحصیلی خود ناچارید از کتاب‌های ساده و زودیاب فلسفی برای افزایش اطلاعات خود در این زمینه بهره ببرید؟ باید بگوییم کتاب افلاطون‌های پست مدرن دقیقاً برای شما نوشته شده. سید جمال سامع، بهاره منصوری و مهدی کیانی ترجمه‌ی این کتاب را به عهده داشته‌اند و نشر ترجمان علوم انسانی نیز چاپ و انتشار آن را به انجام رسانده است.

کتاب افلاطون‌های پست مدرن برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان کتاب‌های فلسفی و مشتاقان آشنایی با اندیشه‌های برخی از بزرگ‌ترین فیلسوفان جهان، مطالعه‌ی کتاب افلاطون‌‌های پست مدرن را از دست ندهند.

در بخشی از کتاب افلاطون‌های پست مدرن: نیچه، هایدگر، گادامر، اشتراوس، دریدا می‌خوانیم

افلاطون آموزه‌ی جهان عقلانی را اختراع نکرد، بلکه وی دریافت که این آموزه یا اصل شرطی ضروری برای حفظ تنها حیاتی است که حقیقتاً ارزش زیستن دارد. افلاطون و آموزگار قهرمانش سقراط، به‌عنوان نخستین کسانی که فلسفه را به‌مثابه‌ی مُعرّف نیک‌بختی انسان درک کردند، بیش از اخلافشان می‌دانستند که چه کاری دارند می‌کنند. سقراط و افلاطون دریافتند که فعل هیچ انسانی بی‌غرض نیست. به‌عقیده‌ی آن‌ها همه‌ی انسان‌ها، و به‌طور خاص فیلسوفان، درپیِ درک و دریافت خودشان از امرِ خیر هستند. نیچه تردید داشت که افلاطون به آموزه‌های خودش اعتقاد داشته باشد؛ «آیا راستی و درستیِ افلاطون نمی‌تواند محل پرسش باشد؟ دست‌کم می‌دانیم که او می‌خواست چیزی را به‌عنوان حقیقت مطلق تعلیم دهد که خودش آن را حتی به‌نحو مشروط هم صادق نمی‌دانست: هستی مستقل و نامیرایی و تجرّدِ نفوس». افلاطون چیزهایی را تعلیم داد که برای حفظ فلسفه به‌عنوان راه‌ورسم زندگی ضروری بودند.

افلاطون سرشت خطرناک فلسفه را درک کرده بود. او دریافت که فلسفه توازن و هماهنگی روحیِ خود فیلسوف و همچنین اعتقادات و باورهای مرسوم جامعه‌اش را تهدید می‌کند. فیلسوف برای داشتن ایمانِ راسخ به خویشتن برای ویران‌کردن نظم پیشین، با اطمینان به اینکه نظمی بهتر جایگزین آن می‌شود، باید کمی دیوانه باشد یا دست‌کم باید این‌گونه به نظر برسد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه مترجم
قدردانی
مقدمه: افلاطون‌های پست‌مدرن
1: بازخوانی‌های نیچه از افلاطون
2: هایدگر و آغازی دوباره
از افلاطون تا زمان
از افلاطون تا نیچه
از افلاطون تا هایدگر
جهانِ شاعرانه‌وصف‌شده‌ی جدیدِ هایدگر
3: راه گادامر؛ از هایدگر تا افلاطون
فلسفه به‌مثابه‌ی شیوه‌ی زندگی
فلسفه به‌مثابه‌ی بنیاد و اساس جامعه
هنر، تاریخ و زبان
حساب (Arithmos)، لوگوس (Logos)، «دو»ی نامتعین: افلاطونِ بازبینی‌شده‌ی گادامر
دلالت‌های سیاسی
4: مسیر بازگشت اشتراوس به افلاطون
جدایی اشتراوس از نیچه
سیاست افلاطونی
فلسفه‌ی غیرجزمی
تاریخی مبتنی بر انتخاب، نه ضرورت
از خوانش تمثیلی به تعالیم سرّی
5: «افلاطون‌گرایی ابتدایی»؛ پاسخ اشتراوس به تاریخی‌نگری افراطی
سرشت غیرسیاسیِ تاریخی‌نگری افراطی
مسئله‌ی سقراط
پاسخ غیرتاریخی‌نگر به تاریخی‌نگریِ افراطی
6: بازفهم سنت غربی؛ کتاب اشتراوس: تحقیقاتی درباب فلسفه‌ی سیاسی افلاطون
فلسفه‌ی سیاسی افلاطونی
نقد اشتراوس به سنتز مدرن
بازتفسیر و احیای غرب
7: واسازی‌افلاطون به‌واسطه‌ی دریدا
از ایده‌ها به ردّپا‌ها: انتقاد دریدا از هوسرل
درک و دریافت جهان به‌مثابه‌ی متن
بازگشت به سرآغاز: سرکوب نوشتار به‌دستِ افلاطون
8: داستان (تاریخ) تازه‌ی دریدا
باز‌اندیشی «تاریخ»؛ کارت‌پستال: از سقراط تا فروید و فراسوی این دو
کورا
پیامدهای سیاسی
9: سه راه از نیچه و هایدگر
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب افلاطون‌های پست مدرن: نیچه، هایدگر، گادامر، اشتراوس، دریدا
نویسنده
مترجمبهاره منصوری، مهدی کیانی، سید جمال سامع
ناشر چاپیانتشارات ترجمان علوم انسانی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات432
زبانفارسی
شابک978-622-5734-09-8
موضوع کتابکتاب‌های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب افلاطون‌های پست مدرن

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب افلاطون‌های پست مدرن

برای دریافت کتاب افلاطون‌های پست مدرن و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.