معرفی و دانلود کتاب رقابت پذیری اقتصاد ایران و راهکارهای بهبود آن در جهان

برای دانلود قانونی کتاب رقابت پذیری اقتصاد ایران و راهکارهای بهبود آن در جهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رقابت پذیری اقتصاد ایران و راهکارهای بهبود آن در جهان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رقابت پذیری اقتصاد ایران و راهکارهای بهبود آن در جهان

کتاب رقابت پذیری اقتصاد ایران و راهکارهای بهبود آن در جهان شاخص‌های رقابت‌پذیری ایران در عرصه اقتصاد را مطرح می‌کند و همچنین راه‌حل‌هایی را برای توسعه رشد اقتصادی پایدار ارائه می‌دهد.

رقابت‌پذیری مفهومی چندوجهی دارد که عبارت است از مجموعه نهادها، سیاست‌ها و عوامل تعیین‌کننده سطح بهره‌وری یک کشور. سطح پایدار قابل دستیابی در یک نظام اقتصادی، سطح بهره‌وری یک کشور را مشخص می‌کند. در واقع نظام‌های اقتصادی رقابتی‌تر، معمولاً توانایی تولید درآمد بیشتری برای شهروندانشان دارند.

به علاوه سطح بهره‌وری، نرخ بازده سرمایه‌گذاری را هم تعیین می‌کند و از آنجا که این نرخ بازده نقش اساسی در میزان رشد اقتصادی کشورها دارد، یک نظام اقتصادی رقابتی‌تر احتمالاً رشد اقتصادی سریع‌تری در میان‌مدت تا بلندمدت خواهد داشت.

بر این اساس مفهوم رقابت‌پذیری هم خصلتی ایستا دارد و هم پویا. بهره‌وری یک کشور از یک طرف توانایی آن کشور را برای حفظ سطح درآمد نشان می‌دهد و از طرف دیگر یکی از عوامل تعیین‌کننده نرخ بازده سرمایه‌گذاری است که خود یکی از عوامل اصلی تعیین‌کننده ظرفیت رشد یک نظام اقتصادی است.

دستیابی به رقابت‌پذیری مطلوب در سطح ملی مستلزم آن است که مجموعه مؤلفه‌های تبیین‌کننده رقابت‌پذیری برای یک جامعه و اقتصاد توامان به حد اعلی ارتقا یافته باشند که از آن جمله به نهادهای کارآمد، زیرساخت‌های گسترده و مناسب، ثبات اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش‌های اولیه باکیفیت، سطح بالای دانش تخصصی نیروی کار و کیفیت مناسب آن، کارآمدی بازار کالا، کارآیی و انعطاف‌پذیری بازار کار و ... اشاره کرد.

خواندن کتاب رقابت پذیری اقتصاد ایران و راهکارهای بهبود آن در جهان به چه کسانی پیشنهاد می‌شود؟

این کتاب برای پژوهشگران عرصه اقتصاد، فعالان اقتصادی و افرادی که در حوزه‌های صنعت، تجارت و اقتصاد مشغول به کار هستند بسیار مفید و مناسب است.

در بخشی از کتاب رقابت پذیری اقتصاد ایران و راهکارهای بهبود آن در جهان (Iran's economic competitiveness & appropriate policies for its improvement in the world) می‌خوانیم:

در پنجاه سال گذشته، سازمان‌های توسعه‌ای کمک‌کننده مشاوره فنی و سیاست‌های اقتصادی به کشورهای در حال توسعه (و دولت‌های ناتوان) ارائه دادند. در برخی مکان‌ها، این امر به بهبودهایی هم در برون‌دادهای مادی و کیفیت نهادها منجر شد (نظم‌های دسترسی محدود بالغ‌تر و حتی حرکت به سمت نظم دسترسی باز در چند مورد)، اما در بیشتر مکان‌ها، توصیه‌ها (و کمک‌های مالی) موفق به ترویج توسعه نظام‌مند یا کاهش چشمگیر فقر نشدند. چرا این توصیه‌ها شکست می‌خورند؟ رویکردهای موجود به توسعه به‌شدت متکی بر اصول علم اقتصادند. آن‌ها بر اصلاحات بازار - محور از قبیل «قیمت‌ها را اصلاح کنید» و نهادهای پشتیبان بازار از قبیل حقوق‌مالکیت، حاکمیت قانون‌ و حکمرانی دموکراتیک متکی‌اند. طبق این نگاه مرسوم، استفاده گسترده از کنترل‌های بازاری و مداخلات دولت در نظم‌های دسترسی محدود، نفوذ منفی گروه‌های دارای منافع خاص و دولت‌های فاسد را بازتاب می‌دهد.

مشکل این رویکرد مرسوم به توسعه، این‌ است که هدف از توصیه‌های نوعی، واردکردن عناصری تعدیل‌نیافته از نظم‌های دسترسی باز به درون جوامع درحال‌توسعه است. این عناصر (حقوق مالکیت، بازار، حاکمیت قانون و دموکراسی) وقتی درون نظم‌های دسترسی محدود جاسازی می‌شوند، بدون اینکه مشکل توزیع مزمن پتانسیل برای اعمال خشونت را در نظر بگیرند، شکست می‌خورند. برخی از آن‌ها می‌توانند در نظم‌های دسترسی محدود مؤثر بیفتند. حقیقتاً آن‌ها حرکت به سمت نظم دسترسی محدود بالغ‌تر و رسیدن به شرایط آستانه‌ای را تسهیل می‌کنند، اما این مدل پیش‌بینی می‌کند که آن‌ها فقط زمانی منافع انتظاری را عاید می‌کنند که با منطق دسترسی محدود در شرایط واقعی کشور خاص سازگار باشند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
چکیده
فصل اول: مباحث نظری و تجارب تحولات تاریخی رقابت‌پذیری
فصل دوم: رقابت‌پذیری اقتصادها و مولفه‌های آن
فصل سوم: تجارب اقتصادهای برتر در رقابت‌پذیری جهانی، ترسیم وضعیت مطلوب برای ایران و چشم‌انداز رقابت‌پذیری جهانی
فصل چهارم: نهادها، اقتصاد بازار و حاکمیت قانون
فصل پنجم: زیرساخت‌ها و خدمات پشتیبانی تجاری
فصل ششم: اندازه بازار با محوریت بازار خارجی
فصل هفتم: ثبات اقتصاد کلان
فصل هشتم: بهبود محیط کسب‌وکار
فصل نهم: اقتصاد دانش از دو منظر فناوری و نوآوری
فصل دهم: بهداشت و آموزش
فصل یازدهم: ارزیابی موقعیت رقابت‌پذیری اقتصاد ایران در جهان و منطقه
فصل دوازدهم: جمع‌بندی و پیشنهادها با ارائه نقشه راه و راه‌های بهبود رقابت‌پذیری اقتصاد ایران
منابع و مراجع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رقابت پذیری اقتصاد ایران و راهکارهای بهبود آن در جهان
نویسنده، ، ، ،
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۰
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات543
زبانفارسی
شابک978-964-469-372-4
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد
قیمت نسخه الکترونیک
126000 ت - 13.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب رقابت پذیری اقتصاد ایران و راهکارهای بهبود آن در جهان

برای دریافت کتاب رقابت پذیری اقتصاد ایران و راهکارهای بهبود آن در جهان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.