معرفی و دانلود کتاب رنجر: فیلمنامه سینمایی

عکس جلد کتاب رنجر: فیلمنامه سینمایی
قیمت:
۱۷,۸۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب رنجر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب رنجر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب رنجر: فیلمنامه سینمایی

کتاب رنجر اثری از بهزاد بهزادپور در واقع نسخه‌ی اصلی فیلمنامه‌ی فیلمی‌ست که بهزاد بهزادپور پس از گذشت چند دهه آن را به طور رسمی منتشر کرده است. این فیلمنامه در ژانر دفاع مقدس نوشته شده و به سرگذشت یکی از رزمندگان ایرانی در دوران جنگ تحمیلی می‌پردازد. بهزادپور در دهه‌ی هفتاد شمسی از فیلمنامه‌نویسان موفق این ژانر سینمای ایران محسوب می‌شد و این فیلمنامه می‌تواند برای کسانی که به این روایت‌ها علاقه دارند جالب باشد.

درباره‌ی کتاب رنجر

کتاب رنجر نسخه‌ی رسمی فیلمنامه‌ی فیلمی به همین عنوان است که احمد مرادپور کارگردانی آن را بر عهده داشته. این فیلمنامه در ژانر دفاع مقدس و سینمای جنگی به نگارش درآمده و سعی دارد به بازگویی تأثربرانگیز رشادت‌ها و فداکاری‌های یک رزمنده‌ی ایرانی به نام مرتضی در دوران جنگ با عراق بپردازد. مرتضی یک رزمنده ایرانی‌ست که طی مبارزه‌ای که میان او و نیروهای عراقی رخ می‌دهد، به سوی یک جنگل حرکت می‌کند. اما در آنجا توسط نیروهای عراقی دستگیر و به عنوان اسیر جنگی گروگان گرفته می‌شود. به دلیل مقاومت‌هایی که مرتضی از خود نشان می‌دهد و برای مقابله با نیروهای عراقی صدمه‌هایی به آنان وارد می‌کند، نیروهای عراقی تصمیم می‌گیرند او را به یکی از بدترین زندان‌هایشان منتقل کنند. وقتی مرتضی به این زندان وارد می‌شود، با گروهی از اسیران ایرانی در آن زندان ایده‌ی فرارش را در میان می‌گذارد اما هیچکدام از آنان به جز یک نفر حاضر نیست به مرتضی کمک کند. مرتضی نقشه‌ی درجه یک و دقیقی در سر دارد و اگر به درستی اجرا شود می‌تواند خود را به مرزهای بین عراق و ایران نزدیک کند تا در آنجا به کشور بازگردد. اما این بازگشت مرتضی دست خالی نخواهد بود و توسط یکی از اسیران ایرانی که در آن زندان حضور داشت، یادداشتی با خود به سوی مرزهای ایران حمل می‌کند.

این فیلمنامه‌ی پرهیجان به طور مداوم در مخاطب حس تعلیق ایجاد می‌کند و هر لحظه خطرها و موقعیت‌هایی که ممکن است قهرمان داستان در آن‌ها گرفتار شود را برجسته می‌سازد. این فیلمنامه شکل متفاوتی از داستان‌های دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد. در رنجر بیشتر با وجه داستان‌گوی این دسته فیلم‌ها مواجه هستیم. در این فیلم‌نامه سعی شده عناصر روایتی و ایجاد گره‌های داستانی مرکزیت اصلی اثر باشد. ازاین‌رو، اکثر اوقات به واسطه‌ی حس اضطراب و تضاد میانِ فضای «امن» و فضای «خطر» روایت پیش می‌رود. بهزاد بهزادپور به خوبی از شاخصه‌های این ژانر سینمایی/ملی آگاه است و درون‌مایه‌های موردنظر را در بطن همین تعلیق‌ها و هیجانات روایتی القا می‌کند. بیش از بیست سال پیش، فیلمی با همین عنوان براساس فیلمنامه‌ی بهزادپور ساخته شد که کارگردانی آن بر عهده‌ی احمد مرادپور بود. در این فیلم جمشید هاشم‌پور، بازیگر سرشناس سینمای ایران، در نقش مرتضی به ایفای نقش پرداخت. این فیلم در همان سال انتشارش از سوی عموم بسیار مورداستقبال قرار گرفت و برای مدتی طولانی در سینما اکران شد. بخش اصلی این فیلمنامه به بخشی از داستان بازمی‌گردد که جنگی تمام عیار میان نیروهای ایران و عراق در مرز میان دو کشور رخ می‌دهد و در این لحظات خاص فیلمنامه، بهزاد بهزادپور تمهیدات روایی و بیانی ویژه‌ای برای مخاطبان این ژانر سینمایی-ادبی خلق کرده است. رنجر را می‌توان از تلاش‌های ممتاز سینمای ایران در حیطه‌ی فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی دانست. فیلمی که در واقع روحِ آن دوران در قالب سینمای ژانر به مخاطب ارائه می‌دهد.

کتاب رنجر اثری از بهزاد بهزادپور است که برای اولین‌بار بیش از بیست سال پیش به نگارش درآمد و در سال 1397 به همت انتشارات نیستان نسخه‌ی رسمی آن منتشر شد.

کتاب رنجر برای چه کسانی مناسب است؟

فیلمنامه‌ی رنجر مخاطبان کتاب‌های فیلمنامه‌نویسی و همچنین دوست‌داران ژانر دفاع مقدس پیشنهاد می‌شود.

در بخشی از کتاب رنجر: فیلمنامه سینمایی می‌خوانیم

سلول انفرادی - داخل

در فضای تاریک و روشن سلولی کثیف، مرد قوی هیکلی را می‌بینیم که بر کف سلول افتاده و حالش به شدت وخیم است و همراه با تشنج، ضعیف ناله می‌کند‌. دست‌های مرد در کف سلول به دنبال چیزی می‌گردد‌. سوسکی از کنار دستش می‌گذرد‌. دست ناتوان مرد سوسک را می‌گیرد و بی‌رمق به دهانش نزدیک می‌کند‌. سوسک دست و پا می‌زند وعاقبت می‌گریزد‌. دست مرد با بی‌حالی و ناتوانی آن را تعقیب می‌کند‌. ناگهان همراه با صدای مهیبی، در سلول به سرعت باز شده و دو سرباز عراقی در ضد نور دیده می‌شوند‌. یکی زنجیر به دست دارد و دیگری کابل.

سرباز: باید بری بیرون، پاشو جیره آخرت رو بخور‌!

مرد بی‌رمق به آن دو می‌نگرد‌. ناگهان دو سرباز به داخل سلول حمله کرده و یکی زنجیر را به دور گردن مرد پیچیده و مانند گوسفند نگهش می‌دارد و دیگری با کابل و لگد، پیکر مرد را زیر ضربات وحشیانه می‌گیرد‌. با هر ضربه صدایی برمی‌خیزد و از مرد تنها صدای خرخر شنیده می‌شود.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب رنجر: فیلمنامه سینمایی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات128
زبانفارسی
شابک978-622-208-033-4
موضوع کتابفیلمنامه
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب رنجر

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب رنجر

برای دریافت کتاب رنجر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.