معرفی و دانلود کتاب روانشناسی نسل‌کشی، کشتار و خشونت شدید: چرا مردم عادی مرتکب زورگویی می‌شوند؟

عکس جلد کتاب روانشناسی نسل‌کشی، کشتار و خشونت شدید: چرا مردم عادی مرتکب زورگویی می‌شوند؟
قیمت:
۴۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی نسل‌کشی، کشتار و خشونت شدید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روانشناسی نسل‌کشی، کشتار و خشونت شدید و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روانشناسی نسل‌کشی، کشتار و خشونت شدید: چرا مردم عادی مرتکب زورگویی می‌شوند؟

دونالد جی داتن نویسنده مطرح اروپایی در کتاب روانشناسی نسل‌کشی، کشتار و خشونت شدید به زبانی ساده توضیح می‌دهد که چگونه یک انسان آرام و معمولی می‌تواند تبدیل به وحشی موجود روی زمین گردد و اجتماع در این میان چه نقشی دارد. او همچنین تاریخچه کوتاهی از جنایات در نقاط مختلف کره زمین از شکنجه ارامنه در دوران عثمانی گرفته تا یهودیان در دروان هیتلر و چینیان ناکینگ توسط ژاپنی‌ها و قتل‌عام رواندا و خشونت‌های وحشیانه نژادی در آمریکای رنگین پوست و نسل‌کشی در السالوادور را ریشه‌یابی کرده است.

درباره‌ی کتاب روانشناسی نسل‌کشی، کشتار و خشونت شدی

انسان‌ها در تاریخ فیلم‌ها، معمولاً به حیوانات اسطوره‌ای تبدیل شده‌اند، به خون آشام‌ها و گرگ‌ها، که هر کدام با یک خشونت وحشتناک که ظاهراً فراتراز شرایط انسانی است. در واقع، این امر می‌تواند یک استعاره برای تبدیل شدن به وحشی‌گری باشد که ما قابلیت آن را به عنوان انسان داریم. ما در توصیف یک عمل عاطفی آن را انسانی و اعمال شنیع که بر روی قربانیان انجام می‌شود غیر انسانی می‌نامیم. با این حال در طول تاریخ حیات، آدمی مخرب‌ترین گونه سیاره زمین بوده است!

به امید این که رنسانس دوره‌ای به مراتب روشن‌تر، فرهنگی و غیرخشونت آمیز بشریت را به وجود آورد. اما قرن بیستم هم مانند گذشته، خونین‌ترین دوره حیات انسان بوده است! در واقع هر ساله توانایی‌های ما برای ساخت سلاح‌های قوی‌تر افزایش می‌یابد، اما ظرفیت ما برای تجربه‌ی دلسوزی برای بشریت به عنوان یک موجود کامل هیچ افزایشی نداشته است!

در واقع، فرایند ایجاد کشتار در قرن بیست و یکم هیچ فرقی با قرن یازدهم نداشته است: تعریف یک دشمن، متهم کردن فردی به عنوان دشمن با اقدامات وحشتناک و یا قابلیت انجام همان کار کافی است تا ترس و شبهه یک دلیل درست به وجود آورده و او را در خط کفر و یا فقدان وطن‌پرستی قرار دهد. یک تعصب قبیله‌ای باعث ایجاد ظرفیت برای خشم شدید و خشونت منجر به نسل کشی می‌شود.

قضاوت‌های اخلاقی ما در مورد کشتار کاملاً تصنعی بوده و به طور متفاوتی در زمینه‌های غیرنظامی و نظامی اعمال می‌شود. اکثر آمریکایی‌ها با مجازات آقای ویلیام کلی به خاطر تجاوز و قتل عام زنان و کودکان ویتنامی موافق نبودند. برای همین کلی فقط چند روز زندانی شد. شواهد اخیر نشان می‌دهد که به همین خاطر اقدامات وحشانه نیروهای تایگر فورس، در ویتنام غیر عادی به حساب نیامده. این گروه پس از کشتارخونین، شکنجه، تجاوز و اجزای بدن افراد را جمع‌آوری و از بین برد. در یک زمینه غیرنظامی، چون فقط یک شخص عمل می‌کند و همانند گری رد وی، قاتل منطقه گرین ریور در سیاتل دست پلیس برای تفاوت باز است؛ اما جنگ، این امر را پنهان ساخته و بدان بی‌اعتناست. اگرچه تفاوت‌های فردی در تجاوز وجود دارد، اما به نظر می‌رسد که در یک فرهنگ جریان یافته و به اوج رسیده و پس از یک بازه زمانی کاهش می‌یابد.

ظاهراً قابلیت خشونت شدید مختص یک فرهنگ نیست، اما بیشتر در هر فرهنگ زمانی که طوفان کاملی از شرایط به وجود می‌آید رخ می‌دهد. به همین دلیل از نظر فرهنگی، متخصصان جامعه‌شناسی تمایل دارند خشونت‌های شدید را به عنوان یک میراث به جا مانده از نیاکان شکارچی ما، که ترکیبی از «درد و خون و مرگ» بوده، یا مجموعه‌ای که ارتباط با شکار موفق را نشان می‌دهد بدانند. ظرفیت بالای خشونت انسان نسبت به حیوانات دیگر، منجر به این شد که برخی فکر کنند که سطح معینی از رشد مغز، در نظریه ذهن (یعنی اینکه قربانی چه فکر می‌کند) برای ایجاد بی رحمی ضروری است. شاید عده‌ای تعجب کنند که چرا با وجود مجموعه‌ای از ماهواره‌ها و تجهیزات تشخیصی و امکانات بهتر زندگی در سطوح دیگر کمتر به موفقیت دست می‌یابیم احتمالاً می‌تواند بدان معنی باشد که خود سطح بالای زندگی آن‌ها را از بین برده و خشونت شدید را افزایش می‌دهد، چون نابودی سطح سالمتر زندگی نیز ازهوش ناشی می‌شود.

دونالد جی داتن (Donald G Dutton) در این کتاب، با مواردی که تحت عنوان پیوند روانشناسی اجتماعی و پزشکی قانونی در تاریخ توصیف شده سعی می‌کنم مکانیسم‌های روانشناختی تشدید خشونت را، توضیح دهد. او آن را وحشیگری نمی‌نامد چون رفتار گروه‌های بسیار متمدن همگام با وحشیان خشونت آمیز است.

به گفته‌ی دونالد جی داتن: «الهام بخش من برای نوشتن کنابم خواندن کتاب «حرکت دستهای شیطان» اثر رومئو دالایر بود که در آن او از وحشتی که از زندگی خود به عنوان فرمانده نیروهای سازمان ملل درتلاش برای نجات توتسی در رواندا تجربه نموده صحبت می‌کند او مرد جالبی بود و شجاعت و دلسوزی او بر من تأثیر گذاشت»

جملات برگزیده کتاب روانشناسی نسل‌کشی، کشتار و خشونت شدید

  • این خصومت اولیه مردان نسبت به یکدیگر است که بوی تجزیه را دائماً به مشام جامعه می‌رساند. (زیگموند فروید)
  • تا زمانی که کسی بر این باور باشد که انسان شیطان‌صفت در سرش شاخ دارد، انسان بدی پیدا نمی‌شود. (اریک فرام)

  • ظاهراً برخی تغییرات ناگهانی در طبیعت انسان باعث می‌شود تا حتی در عرض چند دقیقه اعمال شرورانه غیرقابل بیان نیز عادی جلوه کند، به شرطی که آن رفتار اصلاً نشانه تهدید فردی قلمداد نگردد. (اریس چانگ)
  • خیالات قاتلان شهوانی بسیار فراتر از فرار بوده و این ایده به یک رفتار مرکزی تبدیل می‌شود. حتی اگر قاتل قادر به برقراری ارتباط با واقعیت باشد، دنیای خیال به همان اندازه که معتاد جذب مواد مخدر می‌شود، اعتیادآور است. (اریک هیکی)

در بخشی از کتاب روانشناسی نسل‌کشی، کشتار و خشونت شدید می‌خوانیم

در سال 1941 تعداد 37253 نفر از یهودیان روسیه توسط گردان‌های مختلف آلمانی تیرباران شدند. این آمار از طریق گزارش تکمیل نشده‌ای به دست آمده که نشان می‌دهد آمار واقعی شاید خیلی بیش از این تعداد باشد. اقدامات جنایت‌کارانه در اوکراین نیز طی دو روز با تیرباران 33 هزار نفر در منطقه بابی یار راوین در نزدیکی شهر کیف صورت گرفت. آمار اعدام‌های گردان‌های آلمانی در داخل خاک شوروی از چند صد نفر تا هزاران نفر متغیر است. در اکتبر سال 1941 گردان پلیس همراه با نیروی پلیس کمکی لیتوانی به شهر مینسک رفته و تمامی یهودیان را در دهکده‌ای با نام اسمو لویشی واقع در شرق آن شهر قتل عام نمودند. این کشتار به عنوان هشدار به شهروندان مختلف برای عدم کمک به چریک‌ها جهت مقاومت یا سازمان‌دهی ضدحملات توجیه شد. در ادامه گروهی به طرف شهر اسلاتسک رفته و تمام یهودیان آن‌جا را از بین بردند.

این نوع قتل‌عام‌ها هیچ توجیه انسانی نداشت. خشونت‌های گسترده مانند ضرب‌وشتم همراه با رفتارهای دیگری مانند تحقیر و تخریب شخصیت افراد قبل از اقدام به کشتار صورت می‌گرفت. پس از آن یهودیان را با کامیون‌ها به بیرون شهر برده و تیرباران کردند. یکی از فرماندهان ارتش آلمان به نام اتو اولندورف پیش‌بینی کرد، که شاید سربازان آلمانی چنین آسیب‌های روانی و اعمال غیراخلاقی را نتوانند تحمل کنند. از این رو او افرادی از واحدهای نیروهای کمکی از گروه‌های غیرآلمانی مانند لیتوانیایی‌ها و اوکراینی‌ها را انتخاب کرد، تا در صورت تردید نیروهای آلمانی از آن‌ها برای انجام چنین جنایتی استفاده کند. واحدهای کمکی از نیروهای محلی برای قتل‌عام و اقداماتی مثل آن به کار گرفته می‌شد. چنین اقداماتی باعث گرایش نیروهای محلی به انتقام از کمونیست‌های تروریست می‌شد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل یکم: تاریخچه خشونت
فصل دوم: کشتارهای جمعی قرن بیستم
دموکید
وقوع
درک محکومیت به قتل
نسل‌کشی
فصل سوم: نسل‌کشی‌ها
کامبوج
رواندا
بوسنی
فصل چهارم: هولوکاست
سلاح قانون
حمله به هم‌جنس‌گرایان
اردوگاه کار اجباری
اردوگاه‌های مرگ
سلاح قانون
حمله به هم‌جنس‌گرایان
اردوگاه کار اجباری
اردوگاه‌های مرگ
فصل پنجم: قتل عام نظامی
جنایت و تجاوز در نانکینگ
جنایت میلا
الموزوته
فصل ششم: زجرکشی
مورد سام هوز
زجرکشی گروهی از افراد در کشت پنبه
خشونت گروه‌ها و اوباش
سیاست و نظارت
مورد کلود نیل
انتخاب گروه هدف
فصل هفتم: شورش در زندان‌ها
شورش در آتیکا
زندانیان سانتافه شورش
فصل هشتم: گذار اجتماعی: تغییر طبیعی در نسل‌کشی
پیش‌شرط برای نسل‌کشی و انتخاب گروه هدف
طرحی جدید برای کشتار
تشکیلات گروه قاتلین
باور مرکزی
انتخاب یک گروه هدف
تلقین ترس
استعاره ویروس
تصمیم‌گیری برای از بین بردن برون‌گروه
فصل نهم: تحول فردی در خشونت‌های عظیم
نقاب خشونت و کشتار وحشیانه
فصل دهم: تجاوز، قاتلان زنجیره‌ای، و روان‌شناسی جنایی در جنگ
تجاوز
قاتل تجاوزگر جنسی
فصل یازدهم: تفاوت‌های فردی در خشونت منجر به تجاوز
آیا تفاوت‌های فردی وجود ندارد؟
فصل دوازدهم: آخرین افکار
ظلم و ستم
شکار و مجموعه درد، خون و مرگ
محاکمات در جنایات جنگی
فصل سیزدهم: ضمیمه: جمع‌بندی نهایی
عملیات انتحاری
فهرست منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روانشناسی نسل‌کشی، کشتار و خشونت شدید: چرا مردم عادی مرتکب زورگویی می‌شوند؟
نویسنده
مترجمداور حاجی زاده_بهمن عیسی زاده
ناشر چاپیانتشارات رشد فرهنگ
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات266
زبانفارسی
شابک978-622-205-251-5
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب روانشناسی نسل‌کشی، کشتار و خشونت شدید

برای دریافت کتاب روانشناسی نسل‌کشی، کشتار و خشونت شدید و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.