معرفی و دانلود کتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی

عکس جلد کتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی
قیمت:
87000 تومان - 9.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی

کتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی نوشته‌ی محمدرضا مفیدی و سحر مفیدی، به عنوان یک منبع علمی اختصاصی منحصر به رشته‌ی روانشناسی به مهم‌ترین مولفه‌های تحقیق در روانشناسی بالینی در سطح دانشگاهی مانند تدوین طرح پیشنهادی یا پروپوزال، مبانی روانشناسی بالینی، فرایند روش‌های تحقیق عمومی و... می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی:

نیاکان و بزرگان تقریباً تمامی رشته‌ها از جمله روانشناسی بالینی را می‌توان فلاسفه‌ای همچون تالس، بقراط یا ارسطو دانست؛ تا قبل از سال 1890 هیچ تفاوتی بین تاریخ روانشناسی بالینی و تاریخ روانشناسی نابهنجاری یا همان روانشناسی طبی دیده نمی‌شود. رایزمن ریشه‌های روانشناسی بالینی نوین در جنبش‌های اصلاحی قرن 19 (بهبود مراقبت از بیماران روانی) را فراگیر کرد؛ مهمترین شخصیت این جنبش، فیلیپ پینل بود و تلاش همگی این افراد در کنار نیروهای اجتماعی و عقاید حاکم بر زمانه به تدریج جو کسب دانش از طریق آزمایشگری را ترویج داد که در نتیجه به تولد حرفه‌ای جدید به نام بهداشت روانی انجامید.

تحقیق، تدریس و ارائه‌ی خدمات به منظور شناخت و تسکین ناسازگاری، روانشناسی بالینی از دیدگاه رسنیک نامیده می‌شود. تحقیق، سنجش، تشخیص، مشورت، درمان و... مهارت‌های ضروری در روانشناسی بالینی هستند. روان درمانی، تشخیص، تدریس، مشورت دادن و... از جمله فعالیت‌های روانشناسان بالینی به شمار می‌آیند.

افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته روانشناسی بالینی هستند پس از اخذ مدرک کارشناسی و سپس گذراندن یک دوره‌ی 5 ساله‌ی تحصیلات تکمیلی در انتها مدرک دکترای فلسفه یا دکترای روان شناسی می‌گیرند. بنا به اعتقاد انجمن روانشناسی شرط اصلی کار به عنوان درمانگر مستقل، اخذ مدرک دکترا است در حالی که فوق لیسانس‌ها نیز معتقدند کارائی لازم را دارند.

واحدهای درسی دانشجویان این رشته به مدل دانشمند/درمانگر جان می‌بخشد؛ وجود کار عملی یعنی استفاده عملی از نظریه‌هایی که قبلا آموزش داده شده‌اند توسط دانشجویان تکمیلی، که باعث افزایش مهارت‌های بالینی می‌شود و در انتها امتحان صلاحیت (مقدماتی یا جامع) از دیگر برنامه‌های آموزشی این رشته است که در هر دانشگاه به شکلی خاص و معمولاً در سال سوم تحصیل برگزار می‌گردد. البته برخی مراکز آموزشی اجرای تحقیقات در مورد موضوعات مهم روانشناسی را به عنوان جایگزین این امتحان در نظر گرفته‌اند، در کل دانشجوی این رشته باید صلاحیت تحقیقاتی داشته باشد.

گفته می‌شود که تحقیق، مجموعه فعالیت‌هایی است که به منظور حل یک یا چند مسئله، یا پاسخ دادن به یک یا چند سوال انجام می‌شود. بر همین قاعده، جان دیوئی الگویی را به عنوان چهارچوب روش علمی در حل پرسش‌های پژوهشی مطرح کرده، که شامل: «شناخت و بیان مسئله، ساختن فرضیه، جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده‌ها» و... است که امروزه به عنوان یکی از روش‌های شناخته شده تحقیق به کار می‌رود.

با این حال مراحل تحقیق اگر طبق قاعده باشد شامل انتخاب، تحلیل و تبیین مسئله، گزینش، طراحی و تشریح روش‌های کار و... هستند. البته از حیث انواع مدل‌های تحقیقاتی اصلی در رشته‌ی روانشناسی بالینی، نوعاً مولفه‌های نظری - کاربردی به عنوان مرتبط‌ترین شرح وظیفه‌ی تحقیقی توسط پژوهشگران روانشناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی مناسب چه کسانی است؟

دانشجویان، اساتید و پژوهشگران حوزه‌ی روانشناسی می‌توانند از کتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی (Advanced research methods in clinical psychology) که با آخرین ویرایش‌های مرتبط در زمینه‌ی روش تحقیق ارائه شده، به عنوان یک منبع علمی اختصاصی استفاده کنند.

در بخشی از کتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی می‌خوانیم:

سنجش سرپایی

این سنجش شامل بررسی و سنجش هیجانات، رفتارها و شناخت‌های افراد در جریان تعاملات واقعی با محیط است. انگیزه اصلی سرپایی پیدا کردن کسانی است که خاطرات و گزارش هایشان درباره تجربیات‌شان از جمله خاطرات و گزارش‌های آن‌ها در خصوص خلقیات، اتفاقات و رفتارها، نقص و ایراد دارد. روانشناسان بالینی به رغم این نقایص معمولا بر سوالات و مصاحبه‌هایی تکیه می‌کنند که مستلزم سنجش توام با گذشته نگری نشانه‌ها و اختلالات بالینی است. بنابراین، یکی از فواید سنجش سرپایی این است که نیاز چندانی به گذشته نگری مراجع ندارد. برای مثال، برای ردگیری حالات خلقی مراجع از دفترچه خاطرات الکترونیکی یا تلفن هوشمند استفاده می‌شود تا مراجع در طول شبانه روز وارد شود درجه بندی‌های خلقی انجام دهد. این اطلاعات، خلق مراجع را همان طور منعکس می‌کند که در لحظه تعامل با محیط طبیعی بر او حاکم است.

دومین فایده سنجش سرپایی اعتبار بوم شناختی بالاتر آن است. به عبارت دیگر، درجه بندی‌ها و سنجش‌ها زمانی صورت می‌گیرند که مراجع مشغول تجربه کردن درمحیط طبیعی زندگی است.

سومین فایده سنجش سرپایی این است که می‌توانیم به طورهمزمان چند سنجش انجام دهیم و روانشناس بالینی برای مثال می‌تواند تغییر پذیری حالات خلقی مراجع را کشف و بررسی کند. تغییر پذیری از چند سازه مهم روان شناختی، مثل تغییر پذیری حالات خلقی، سطح اشتیاق و افکار نفوذی و مزاحم تشکیل می‌شود. سنجش ایستا و یک نوبتی نمی‌تواند تغییر پذیری ذاتی نشانه‌ها را پوشش دهد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: مبانی روانشناسی بالینی
فصل دوم: چارچوب پژوهش «شیوه تدوین پروپوزال»
فصل سوم: فرایند روش تحقیق
فصل چهارم: مولفه‌های تحقیق در روانشناسی
فصل پنجم: شیوه تدوین گزارش پایان نامه و رساله
فصل ششم: شیوه تدوین دفاعیه
فصل هفتم: شیوه نگارش مقالات علمی –پژوهشی فارسی و لاتین
فصل هشتم: معرفی و آموزش نرم افزارهای کاربردی تحقیق
فصل نهم: تشریح انواع مدل‌های تحقیق
فصل دهم: شیوه استناد دهی به منابع
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی
نویسنده،
ناشر چاپیانتشارات کیان دانش
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات360
زبانفارسی
شابک978-622-7423-46-4
موضوع کتابنگارش، کتاب‌های دانشگاهی
قیمت نسخه الکترونیک
87000 ت - 9.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی

برای دریافت کتاب روش تحقیق پیشرفته در روانشناسی بالینی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.