معرفی و دانلود کتاب زمانه‬‌ی‌ بیگناهان‬ و‬ چند ‬نمایشنامه‌ دیگر

عکس جلد کتاب زمانه‬‌ی‌ بیگناهان‬ و‬ چند ‬نمایشنامه‌ دیگر
قیمت:
۵۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب زمانه‬‌ی‌ بیگناهان‬ و‬ چند ‬نمایشنامه‌ دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب زمانه‬‌ی‌ بیگناهان‬ و‬ چند ‬نمایشنامه‌ دیگر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب زمانه‬‌ی‌ بیگناهان‬ و‬ چند ‬نمایشنامه‌ دیگر

کتاب زمانه‬‌ی‌ بیگناهان‬ و‬ چند ‬نمایشنامه‌ دیگر، نوشته‌ی زیگفرید لنتس مجموعه‌ای جذاب متشکل از چهار نمایشنامه است. لنتس در این نمایشنامه‌ها شما را مجذوب قلم هنرمندانه و داستان خواندنی خود می‌کند. در این مجموعه شما با نمایشنامه‌هایی روان، اما عمیق و فلسفی مواجه خواهید شد که می‌توان ایده‌ی ذهنی نویسنده را در هر چهارتای آن‌ها یافت.

درباره‌ی کتاب زمانه‌ی بیگناهان و چند نمایشنامه‌ دیگر

فضای آلمان پس از جنگ‌جهانی دوم راه را برای ایجاد مجالی برای نویسندگان نو ظهور ایجاد نمی‌کرد. آلمان شکست‌خورده، ظهور و سقوط دیکتاتوری جهانی باعث انقلابی در جریان فکری روشنفکران و نویسندگان آلمانی بود. در این زمان نویسندگان دیگر شباهتی با نویسندگان دوره‌ی قبل نداشتند. در این زمان، زیگفرید لنتس با شیوه‌ای انتقادی در جریان ادبی جدیدی قدم نهاد و به لطف گروهی موسوم به گروه چهل و هفت امکان فعالیت و انتشار پیدا کرد. لنتس همواره در برابر مسائل سیاسی روز آلمان حساس بود و فعالانه در جنبش صلح و آشتی با کشورهای شرق اروپا که در جنگ از طرف آلمان نازی اشغال شده بودند می‌کوشید.

زیگفرید لنتس در کتاب زمانه‬‌ی‌ بیگناهان‬ و‬ چند ‬نمایشنامه‌ دیگر می‌کوشد تأثیر دیکتاتوری آلمان را در گمراه کردن مردم و استفاده از احساسات آن‌ها برای هم‌سو کردن با خود و مشروعیت بخشیدن به جنایات خود را به تصویر بکشد. این عنصر مفهومی در بطن هر چهار نمایشنامه وجود دارد.

لنتس برای نگارش نمایشنامه‌ی در زمانه‌ی بی‌گناهان (Zeit der Schuldlosen) از یک افسانه چینی الهام گرفته است. در این افسانه ده مرد هنگام طوفان رعد و برق به معبدی فرار می‌کنند. آن‌ها یکی را به جرم گناه‌کاری و آوردن طوفان قربانی می‌کنند، اما صاعقه به خودشان برخورد می‌کند. در نمایشنامه‌ی بعدی به اسم چهره، تأثیر فیلم دیکتاتور بزرگ چارلی چاپلین به وضوح دیده می‌شود. برونو، مبارز انقلابی سابق شباهت کاملی با رئیس‌جمهور دیکتاتور دارد. رئیس‌جمهور از او به‌عنوان بدل خود استفاده می‌کند. این نمایشنامه و بقیه‌ی آثار این مجموعه برخلاف فیلم دیکتاتور بزرگ، پایانی خوب و شاد ندارند.

سومین نمایش با اسم چشم‌بند به روستایی می‌پردازد که تمامی ساکنین به علت نوعی بیماری نابینا هستد و در آن گروهی دست به اعتراض زده‌اند. وقتی عده‌ای برای بررسی موضوع می‌آیند اسیر روستاییان می‌شوند و خود را در مخمصه‌ای بی بازگشت می‌بینند. آخرین قطعه‌ی این مجموعه به نام همه‌ی جنگلبانان خوشحال نیستند به موضوع جعل واقعیت و فریب در مناسبات بین انسان‌ها می‌پردازد. تا جایی که جای گناهکار و قربانی عوض می‌شود.

لنتس در کتاب زمانه‌ی بی‌گناهان و چند نمایشنامه‌ دیگر به انسان‌های بی‌گناه و معمولی می‌پردازد که در هنگام آشوب و بی‌عدالتی کجای زمین می‌ایستند و نسبتشان با ظلم حاکم چیست. قهرمانان او هر یک پاسخی درخور شخصیت و دیدگاه خود به آن می‌دهند. در لنتس اوایل دهه‌ی هفتاد تأثیر فیلسوفانی چون سارتر و نویسندگانی چون کامو دیده می‌شود. هدف زندگی و غایت آن، عدالت و چیستی ظلم نیز از مباحثی است که لنز بسیار به آن‌ها پرداخته است. این کتاب با ترجمه‌ی کیومرث علی‌خواه توسط نشر چتر فیروزه پیش روی شماست.

اقتباس سینمایی از نمایشنامه‌ی زمانه‌ی بیگناهان

از این نمایشنامه در سال 1964 فیلمی به کارگردانی توماس فانتل ساخته شد که از همین نام برای فیلم هم استفاده شد.

کتاب زمانه‌ی‌ بیگناهان و چند نمایشنامه‌ دیگر مناسب چه کسانی است؟

کتاب زمانه‌ی‌ بیگناهان و چند نمایشنامه‌ دیگر علاقه‌مندان به نمایشنامه‌های سیاسی و تاریخی را مفتون خود خواهد کرد.

با زیگفرید لنتس بیشتر آشنا شویم

زیگفرید لنتس در سال 1926 در منطقه‌ی آلمانی‌نشین پروس شرقی به دنیا آمد که پس از جنگ‌جهانی دوم به جمهوری لهستان ملحق شد. دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه را در همان‌جا به پایان رساند و در سال 1943 با دیپلم جنگی از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و برای خدمت نظام به نیروی دریایی آلمان هیتلری پیوست. کمی پیش از پایان جنگ از ارتش گریخت و به اسارت نیروهای بریتانیایی درآمد. پس از پایان جنگ و آزادی از اسارت به تحصیل در رشته‌ی زبان و فلسفه و هم‌زمان به کار در روزنامه‌ی دی ولت پرداخت و پس از انتشار موفقیت‌آمیز اولین رمانش به نام شاهین‌ها در پرواز بودند تا پایان عمر در سال 2014 فقط به کار نویسندگی مشغول بود. از او پانزده رمان و بیش از صد داستان کوتاه، نمایشنامه، نمایشنامه‌ی رادیویی، جستار، نقد و سخنرانی باقی مانده است. از شناخته‌شده‌ترین آثار او رمان «زنگ انشا» است که حسن نقره‌چی آن را به فارسی برگردانده است.

در بخشی از کتاب زمانه‬‌ی‌ بیگناهان‬ و‬ چند ‬نمایشنامه‌ دیگر می‌خوانیم

صحنه تاریک است. صدای ناله و مقاومت فردی که خفه می‌شود شنیده می‌شود. وقتی صحنه دوباره روشن می‌شود، زازون مرده. نُه شهروند خوشنام که با این فرد انقلابی در یک سلول زندان بودند متهم به قتل او هستند.

با این صحنه هفته‌ی گذشته بخش اول نمایش که برای اولین بار در تئاتر شهر هامبورگ اجرا می‌شد، به پایان رسید. نویسنده‌ی آن، زیگفرید لنز سی و پنج سال دارد و در هامبورگ زندگی می‌کند.

لنز که در ده سال گذشته با انتشار رمان نان و بازی و داستان کوتاه زلیخا خیلی دوست‌داشتنی بود و نمایشنامه‌های رادیویی در میان منتقدان ادبی آوازه و نام جاافتاده‌ای کسب کرده است، با اولین نمایشنامه‌اش استعداد همه‌جانبه‌اش را به اثبات رساند.

نمایشنامه‌ی لنز در عین حال نمونه‌ای از علاقه‌ی شاعران جوان آلمان به آثار نمایشی است. در همین فصل، اولین آزمایش نمایشنامه‌نویسی دو رمان‌نویس، هاینریش بل و یِنس رِن هم به روی صحنه می‌آیند. در دوسلدورف نمایش یک جرعه خاک هاینریش بل و در تئاتر شیلر برلین نمایش رنج و خوشی آقای وِزِه ینس رن به نمایش درمی‌آیند. مارتین والزر و آلفرد آندرش هم در حال نوشتن نمایشنامه هستند.

نُه بی‌گناهِ لنز درواقع نماینده‌ی اقشار مختلف مردم‌اند که مطابق میل دیکتاتور عمل می‌کنند. فرد انقلابی را به باد اتهام می‌گیرند، به او وعده می‌دهند، تهدیدش می‌کنند و در نهایت حتی از ضربات مشتشان استفاده می‌برند. زازون که قبلاً زیر شکنجه‌ی پلیس مقاومت کرده است، مانند قهرمان یکی از آثار ژان پل سارتر عمل می‌کند. او رفتارش را این‌طور توجیه می‌کند: «طبیعتاً قابل تصور است که من برای همکاری با فرماندار اعلام آمادگی بکنم؛ ولی در آن صورت مرگی که زندگی‌ام را از بی‌معنایی و نکبت رها می‌کند، از دست می‌دهم.»

زمانه‌ی بیگناهان نمادی است صریح از جرم مشترک آلمانی‌ها. به قول نشریه‌ی دیسایت درامی که آسیب روانی ما را در قبل و بعد از جنگ به وضوح نمایش می‌دهد.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی مترجم
زمانه‌ى‌ بیگناهان
چهره طنز
چشم‌بند
همه‌ی جنگل‌بانان خوشحال نیستند: یک گفت‌وگو

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب زمانه‬‌ی‌ بیگناهان‬ و‬ چند ‬نمایشنامه‌ دیگر
نویسنده
مترجمکیومرث علی خواه
ناشر چاپینشر چتر فیروزه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات259
زبانفارسی
شابک978-622-6803-35-9
موضوع کتابنمایشنامه
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب زمانه‬‌ی‌ بیگناهان‬ و‬ چند ‬نمایشنامه‌ دیگر

برای دریافت کتاب زمانه‬‌ی‌ بیگناهان‬ و‬ چند ‬نمایشنامه‌ دیگر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.