معرفی و دانلود نمایش صوتی دشمن مردم

عکس جلد نمایش صوتی دشمن مردم
قیمت:
۵۳۰۰۰ ۳۷,۱۰۰ تومان ۳۰%
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی نمایش صوتی دشمن مردم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی نمایش صوتی دشمن مردم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی نمایش صوتی دشمن مردم

نمایشنامه‌نویس سرشناس تاریخ تئاتر جهان، هنریک ایبسن در نمایش صوتی دشمن مردم ماجرای مردی را روایت می‌کند که برخلاف قاطبه‌ی کسانی که با او در یک اجتماع زندگی می‌کنند، جرأت می‌کند حقیقتی ناخوشایند را افشا کند و به همین خاطر مورد مجازاتی سخت قرار می‌گیرد.

درباره‌ی نمایش صوتی دشمن مردم

هنریک ایبسن (Henrik Ibsen)، نمایشنامه‌نویس صاحب‌سبک و نامدار نروژی، نمایشنامه‌ی دشمن مردم (An Enemy of the People) را در سال 1882 نوشت؛ تنها حدود یک سال پس از نمایشنامه‌ی قبلی‌اش، به نام «ارواح»، که ریاکاری درباره‌ی قوانین اخلاقی جامعه‌اش را مورد انتقاد قرار می‌داد. در حقیقت این نمایشنامه پاسخی رندانه در مقابل اتهاماتی بود که حول محور انحطاط و غیراخلاقی بودن ارواح و نویسنده‌ی آن مطرح شده بود.

کاراکتر اصلی نمایش صوتی دشمن مردم پزشکی به‌نام دکتر توماس استوکمان است که مسئولیت بازرسی از وضعیت حمام‌های آب گرم شهر زادگاهش را بر عهده دارد. شهری که رونق آن وابسته به همین جریان آب گرم است. اما دکتر استوکمان متوجه می‌شود که آب شهر آلوده شده و تعهد او به اخلاقیات ایجاب می‌کند که دیگران را از این حقیقت آگاه کند. اما داستان به نحوی پیش می‌رود که مردم دکتر استوکمان را دشمن خود می‌نامند و او را طرد می‌کنند.

در این میانه شخصیت مهم دیگری نیز وجود دارد که در نسبت با دکتر استوکمان، در تعارض و کشاکشی شدید قرار می‌گیرد. او پیتر، برادر دکتر استوکمان و شهردار آن منطقه است. پیتر برادرش توماس را تحت فشار قرار می‌دهد تا اظهارات خود را مبنی بر آلوده بودن آب شهر پس بگیرد. او می‌گوید تعمیرات لازم بسیار هزینه‌بر است و شهرداری نمی‌تواند از عهده‌ی آن بربیاید. اما دست آخر حرف چه کسی به کرسی نشانده می‌شود؟ دشمن حقیقی مردم و خیرخواه واقعی آن‌ها کدام است؟

به عقیده‌ی استوکمان، هیچ اصول مطلق و متقنی برای اخلاقیات وجود ندارد. اخلاق در نظر او فرمی سیال دارد و از هر گونه قطعیتی به‌دور است. ایبسن در این مورد به‌طور غیرمستقیم به دیگر نمایشنامه‌های خود نیز اشاره می‌کند. به عنوان مثال، ایده‌ی گرامی‌داشت پدر و مادر را که در نمایشنامه‌ی ارواح به آن اشاره شده است، چنان که ایبسن می‌گوید به سادگی نمی‌توان ذیل عنوان درست یا غلط دسته‌بندی کرد. هیچ قطعیتی در اخلاقیات وجود ندارد و ممکن است حرفی که زمانی حقیقت به شمار می‌رفته است، امروز باطل و لغو تلقی شود.

نشر صوتی آوانامه با همکاری انتشارات بیدگل، ترجمه‌ی بهزاد قادری را از این نمایشنامه‌ی مهم تاریخ تئاتر برگزیده و آن را در قالب نمایش صوتی تهیه و عرضه کرده است. آرمان سلطان‌زاده، مهدی صفری، آزاده رادمهر، ایمان رئیسی، پژمان رمضانی، ماهتینار احمدی و جمعی از گویندگان در این نمایش صوتی به نقش‌آفرینی پرداخته‌اند.

درباره‌ی مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل

مجموعه نمایشنامه‌های بیدگل، سِری خاص و ویژه از نمایش‌نامه‌هایی است که یا تاکنون به فارسی ترجمه نشده‌اند و یا ترجمه‌ی دیگری از آن‌ها ضروری تشخیص داده شده است. این مجموعه تا جای ممکن تلاش می‌کند تا تأکیدش را بیشتر بر خصوصیت اجرایی یک متن نمایشی قرار دهد تا ادبیات آن، و از این طریق به نیازهای اجرایی متن‌های نمایشی پاسخ دهد.

اقتباس سینمایی از نمایش صوتی دشمن مردم

این نمایشنامه بعدها به قلم آرتور میلر، نمایشنامه‌نویس پرآوازه‌ی آمریکایی، در دهه‌ی 1950 اقتباس شد. همچنین چند فیلم سینمایی نیز بر اساس دشمن مردم ساخته شده است که از آن میان می‌توان به فیلمی یونانی در اواسط دهه‌ی 1930 اشاره کرد.

با هنریک ایبسن بیشتر آشنا شویم

هنریک ایبسن به سال 1828 در کشور نروژ متولد شد. از وی در کنار شکسپیر و سوفوکل، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایشنامه‌نویسان تمام دوران یاد می‌شود. نوشته‌های ادبی ایبسن انعکاس‌دهنده‌ی روح مدرنیته‌اند. قبل از او هیچ درام‌نویسی با این زبردستی دغدغه‌های انسان نوین را در عالم نمایش منعکس نکرده بود. ایبسن علاوه بر نگاهی عمیق و دقیق به روح انسان جدید، تحولات اجتماعی را نیز با دقت پیگیری می‌کرد و در آثار خود به ژرف‌نگری در آن‌ها می‌پرداخت.

در واقع‌گراترین نمایشنامه‌های ایبسن نیز، همواره جنبه‌هایی شاعرانه به چشم می‌خورد. شاید همین ادغام خیال و رئالیسم است که چنین جاذبه‌ای به آثار هنریک ایبسن بخشیده است؛ به طوری که گذر زمان هرگز از غنا و جذابیت آن‌ها نکاسته و نخواه کاست. برخی از مهم‌ترین آثار این نویسنده‌ی بزرگ عبارتند از: «ستون‌های جامعه، هدا گابلر، استاد معمار، دشمن مردم، مرغابی وحشی، عروسک خانه، جان گابریل بورکمان، وقتی ما مردگان سر برداریم.»

در بخشی از نمایش صوتی دشمن مردم می‌شنویم

- خونه نیست انگار.
- نه. بعد شام رفته یه خرده پیاده‌روی. اون و پسرا...
-‌ ای بابا. نمی‌دونم برای سلامتی خوبه این؟ باید خودش باشه.
- نه. اون نباید باشه. بفرمایید. به، آقای هافستادند.
- بله. خیلی ببخشید. صاحبخونه معطلم کردند. سلام آقای شهردار!
- آقای سردبیر. اینجا پی کاری اومده‌اید احتمالاً؟
- تا اندازه‌ای. درمورد مطلبیه که قراره تو روزنامه چاپ بشه.
- گمون می‌کردم. شنیده‌ام برادرم خیلی فعالانه برای روزنامه‌ی ندای مردم مطلب می‌نویسه.
- بله. ایشون زحمت می‌کشند هروقت درباره‌ی مطالب علمی موارد تازه‌ای ببینند، یه مختصری برای مردم می‌نویسند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
30 دقیقه
قسمت اول
39 دقیقه
قسمت دوم
33 دقیقه
قسمت سوم
37 دقیقه
قسمت چهارم
37 دقیقه
قسمت پنجم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابنمایش صوتی دشمن مردم
نویسنده
مترجمبهزاد قادری
راویگروه گویندگان
ناشر چاپینشر بیدگل
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۲ ساعت و ۵۴ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، نمایشنامه
قیمت نسخه صوتی
۵۳۰۰۰ ۳۷,۱۰۰ ت ۳۰%
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات نمایش صوتی دشمن مردم

ندا اکبری
۱۴۰۲/۱۱/۶
خیلی عالی بود. ایبسن خودش نخبه‌ای بود که در آن زمان از جامعه طرد شد و گاهی در جامعه‌ای که بر پایه‌ی دموکراسی هست هم افراد فقط طبق منافع خودشون عمل می‌کنند. همین اتفاقاتی که برای ما ایرانی‌ها هم تقریبا آشنا هست. اینجاست که تضاد پیش میاد. مسئولین می‌تونن مردم رو در همون مسیری که دلخواه خودشون هست پیش ببرند و در آخر هم بگن این تصمیمی هست که خود مردم گرفتند.
و البته شریف موندن از دور گفتنش ساده ست. باید دید وقتی خود افراد تو اون شرایط قرار گرفتند چه مسیری رو انتخاب می‌کنند.
محمد رضا رزاقی
۱۴۰۲/۱۲/۲۴
هنریک ایبسن یکی از سه نمایشنامه نویس برتر جهان! در سطح سوفوکل و شکسپیر، اما نمایشنامه، چرخش مردم نا آگاه، سیاسیون فاسد، حتی روزنامه نگار به ظاهر محترم که به هر سمتی باد می‌رود به همان سمت می‌روند. انگار تصویر همین سالها، را به رخ ما می‌کشد. قدرت قلم نویسنده به ما نشان می‌دهد تا آگاهی خود را زیاد تا کنیم مفسدین سیاست نتوانند از مردم سوءاستفاده کنند. بخوانید و لذت ببرید و گول سیاست را نخوریم. آن‌ها دشمن مردمند، دشمن من و شما!
Ketabrah
۱۴۰۲/۴/۲۸
ممنون از آرمان سلطان زاده بابت این نمایشنامه صوتی فوق العاده، واقعیت اجتماع رو بدجوری کوبید تو صورتم، دقیقا استفاده قدرت از آرای قشر نا آگاه به اسم اکثریت و در نهایت سو استفاده و استفاده ابزاری از اونها و سرکوب افکار روشن و آگاه چیزیه که همه ما به روشنی دیدیم و لمس کردیم و می‌کنیم
هانیه هژبرالساداتی
۱۴۰۱/۱۰/۲۵
اجرا عالی. اصلا متوجه گذر زمان نشدم.
مردم همیشه دروغهای شیرین رو به حقایق تلخ ترجیح میدن. این نا زمان مند و نا مکان مند‌ترین واقعیت زندگی آدمیزاده…
از متن کتاب: " اسطوره فناناپذیری طبقه حاکم رو باید داغون کرد؛ باید از شرشون خلاص شد؛ مثل بقیه خرافات! "
Fatemeh D.n
۱۴۰۲/۲/۲۷
پیشرفت یک جامعه وابسته به آگاهی، توانایی آزاداندیشی و میزان رشد درونمایه‌های انسانی اکثریت افراد آن جامعه است.
Lilith
۱۴۰۲/۴/۲۰
انقدر لذتبخش بود که تا انتهای نمایشنامه رو بدون مکث شنیدم، هم محتوا و هم اجراها عالی بود
مونا منتها
۱۴۰۲/۱۰/۲۹
قشنگ بود و درس خوبی بهم داد
hshized
۱۴۰۲/۱/۲۵
کلا هنریک ایبسن قلمش یه چیز دیگست🥲
Hani Khodadadian
۱۴۰۱/۱۲/۲۷
این کتاب را همه‌ی ایرانیان باید بخوانند
مشاهده همه نظرات 9

راهنمای مطالعه نمایش صوتی دشمن مردم

برای دریافت نمایش صوتی دشمن مردم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.