معرفی و دانلود کتاب سلسله شاهنشاهی مادها

عکس جلد کتاب سلسله شاهنشاهی مادها
قیمت:
۱۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سلسله شاهنشاهی مادها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سلسله شاهنشاهی مادها و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سلسله شاهنشاهی مادها

برزو امیرحسینی در کتاب سلسله شاهنشاهی مادها با رویکردی پژوهشی، نکات جدیدی از دوران تاریخی مادها درباره‌ی معماری‌ها، تمدن، اعتقادات دینی، آداب و رسوم، دلایل قدرتمند شدن آن‌ها و ... را برای شما شرح می‌دهد.

وقتی مشاهده می‌کنیم در فرهنگ و تمدن ایران زمین اشخاص برجسته‌ای مانند فردوسی، حافظ، مولانا و ... ظهور کرده‌اند بی‌شک آدمی به تفکر واداشته می‌شود، چگونه است که این متفکرین بزرگ در این خطه جاپایی جاودانه از خود به یادگار گذاشته‌اند. این سوال همیشه پیش می‌آید که آیا می‌شود این همه زیبایی، این همه ژرف‌نگری در کسی تجلی پیدا کند، آیا از تمدنی نوپا و خردسال چنین فرزندانی می‌تواند پا به عرصه وجود بگذارد؟

مطمئناً این پختگی و ژرف اندیشی از یک پشتوانه غنی فرهنگی، تاریخی، فلسفی و عرفانی برخوردار می‌باشد. به عبارتی تمدن غنی بالای سه هزار سال از یک کهنگی ناب برخوردار می‌باشد که چنین فرزندانی را به فرهنگ جهان هدیه کرده است. برای مثال وقتی به منشور کوروش فکر می‌کنید می‌بینید این منشور از چنان نگرش عمیق و خاصیت یگانگی ذات هستی برخوردار است که هیچ نگرش، فلسفه و دینی نمی‌تواند یکی از این موضوعات حقوق بشر را مخدوش ساخته و از آن ایراد بگیرد.

تمدن مادها نیز از یک چنین شرایطی برخاسته که این چنین از خود افتخارات جاودانه به یادگار گذاشته‌ است. بر این مبنا سلسله‌های شاهنشاهی هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان در طول تاریخ بر این سرزمین کهن تسلط داشته‌اند. خواه و ناخواه یک چنین امپراطوری‌های بزرگ طبیعی‌ست در دامنشان، فلسفه، عرفان و اندیشه‌های ژرف پرورش یافته و لقب مرکز ادبیات جهان را به خود اختصاص دهند.

اکنون وظیفه هر ایرانی‌ست که شب و روز وقت خود را اختصاص دهد به شناخت بزرگانی که در این تمدن کهنه، پیام‌های ژرفی را به ارمغان گذاشته‌اند. ما باید ریشه‌های خود را بشناسیم و اجازه ندهیم هر کسی که تازه از راه رسیده افکار پوسیده، سطحی و سرتاپا دروغ خود را به ما غالب کند. به امید روزهایی که هیچ‌کس نتواند ریشه‌های این کشور را انکار نماید.

در بخشی از کتاب سلسله شاهنشاهی مادها می‌خوانیم:

مادها چادرنشینانی بودند که در هزاره دوم پیش از میلاد از سمت مرزهای شمال غربی و شمال شرقی وارد سرزمین کنونی ایران شدند. در قرن هشتم پیش از میلاد قبیله‌های ماد به رهبری یکی از روسای قبایلشان به نام دیاکو با هم متحد شدند و یک پادشاهی محلی به وجود آوردند.

حکومت ماد برای بقا مجبور بود با همسایگان نیرومندش یعنی آشور (در بین النهرین) اورارتو (ارمنستان کنونی) و بیگانگان که آن‌ها هم از نژاد آریایی بودند بجنگد. پایتخت مادها اکباتان نام داشت. اکباتان به معنی جای گرد همایی است. اکباتان در زیر شهر همدان امروزی دفن است. قدرتمندترین پادشاه ماد هوخشتره نام داشت. وی نوه دیااکو بود. سرزمین اصلی ماد شامل آذربایجان، کردستان و عراق مجموعاً و به نام عراق عجم بوده است. عراق عجم براساس نقشه‌های امروزی شامل این شهرها و استان‌هاست: بیجار و گرروس (همدان، کرمانشاه، قزوین، اراک، اصفهان، نهاوند، ری تا دربند دریای خزر که ماد را از پارت جدا می‌کرد). بعد که ماد در زمان هوخشتره وسعت یافت از رود هالیس، قزل ایرماق کنونی در ترکیه به سمت غرب و از دریای خزر تا پارس و خوزستان امتداد داشت. از قلمرو پادشاهی مادها در زمان هوخشتره بر اساس نوشته‌های هرودوت اطلاعات زیادی درباره تشکیلات دولت ماد در دست نیست. تنها معلوم است که دولت ماد با کوشش جسورانه افراد خاندان دیااکو تشکیل شد. در واقع آن‌ها موفق شدند از ایل‌های متفرق، حکومت ایجاد کنند. بعضی از ایل‌ها داوطلبانه و برخی با زور به حکومت آن‌ها ضمیمه شدند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ناشر
مادها
مادها چه کسانی بودند؟ قوم گرایی یا ملی گرایی؟
مادها که بودند؟
ریشه‌ی مادها
سرزمین مادها
دلایل قدرتمند شدن مادها
هنر مادها
معماری مادها
طوایف ماد
ظهور پادشاهی ماد
تشکیل سلطنت سراسری مادها در ایران
پایتخت مادها
تمدن مادها
دین مادها
اعتقادات دینی مادها
کیش و آیین مادها
آداب و رسوم مادها
جشن نوروز
پوشش مادها
نام‌های مادی
زبان مادها
خط
کوروش و مادها
وسعت امپراتوری کوروش
شاهان ماد
بنیان‌گذار حکومت ماد
فرورتیش
خشتریته
هوخشتره
ایشتوویگو
دولت ماد در اوج قدرت
اقتصاد جامعه مادی
تشکیلات حکومتی
ویژگی‌های اجتماعی
آثار به جا مانده از تمدن مادها
تاریخ ماقبل ماد
گوتی‌ها
کردوخ
لولوبی
کاشی‌ها
نحوه نابودی پادشاهی ماد
نابودی پادشاهی ماد
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سلسله شاهنشاهی مادها
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کاکتوس
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات96
زبانفارسی
شابک978-600-6152-94-3
موضوع کتابکتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سلسله شاهنشاهی مادها

علی
۱۴۰۲/۳/۱
از دوران حکومت مادها و زبان مادها اطلاعات زیادی در دست نیست. این کتاب هم در مجموع خوب بود.
امیرحسین تبریزی
۱۴۰۰/۱۰/۷
خیلی خوب بود و مختصر مفید بوده است
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب سلسله شاهنشاهی مادها

برای دریافت کتاب سلسله شاهنشاهی مادها و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.