معرفی و دانلود کتاب سواد سیاسی

عکس جلد کتاب سواد سیاسی
قیمت:
15000 تومان - 1.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سواد سیاسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سواد سیاسی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سواد سیاسی

کتاب سواد سیاسی نوشته‌ی حمیدرضا بهاری، کاربردی‌ترین و رایج‌ترین مفاهیم علم سیاست را به شکلی ساده و قابل‌درک تعریف و کلیدی‌ترین اصطلاحات آن را مرور می‌کند. این کتاب راهنما، نظریات مختلف توسعه و توسعه‌یافتگی را بررسی خواهد کرد و به خواننده کمک می‌کند با مهم‌ترین و جدیدترین اندیشه‌ها و مکاتب سیاسی دنیا آشنا شود.

درباره‌ی کتاب سواد سیاسی

سیاست در زندگی انسان مدرن نقش مهم و پیچیده‌ای ایفا می‌کند. هر چقدر که سعی کنیم خود را غیرسیاسی نشان دهیم، از آن رهایی نداریم. کوچک‌ترین رفتار یا خصوصی‌ترین حرفمان هم می‌تواند به سیاست مرتبط باشد. اکنون که به‌عنوان یک شهروند هرگز از سیاست جدا نیستیم، لازم است بهتر آن را بشناسیم و با چند‌و‌چون آن آشنا شویم. به تعبیر دیگر باید آن را به چشم علم یا سواد ببینیم و در این حوزه بیشتر مطالعه کنیم. طبیعتاً هر چه سوادمان در سیاست بیشتر باشد، درک بهتری از اوضاع اطراف و جریان‌های سیاسی پیرامون خود پیدا می‌کنیم. سیاست، علمی پویا و در حال تغییر است. هر عصر و دوره‌ای، هر کشوری و هر سیاستمداری، ایده‌ی خاص خود را دارد. آشنا بودن با ایده‌ها و اندیشه‌های سیاسی مختلف، کمک می‌کند در ارتباط برقرار کردن با جامعه‌ی خود و دنیا موفق‌تر باشیم. اما شاید مهم‌ترین دلیل برای داشتن سواد سیاسی، آشنا شدن با حقوق شهروندی و توانایی دفاع از خود است. دولت بزرگ‌ترین نهاد سیاسی کشور، قانون‌گذار و مجری قانون و فرمانروا و همه‌کاره‌ی جامعه است و اگر ما به‌عنوان شهروندان این جامعه، سیاست بدانیم، بهتر می‌توانیم با این پدیده مواجه شویم. می‌توانیم تأثیرگذارتر باشیم و در پیشبرد امور مشارکت کنیم. یکی از کتاب‌هایی که اخیراً منتشر شده و سعی کرده این علم را به شکلی ساده تعریف کند، کتاب سواد سیاسی نوشته‌ی حمیدرضا بهاری است. او در این کتاب کاربردی‌ترین و رایج‌ترین مفاهیم و اصطلاحات علم سیاست را معرفی می‌کند و تلاش دارد تئوری‌های سیاسی، اندیشه‌ها و مکاتب مهم این حوزه را بررسی نماید.

فصل اول کتاب سواد سیاسی به اصطلاحات کلیدی سیاست اختصاص دارد. در این فصل شما با اساسی‌ترین و مهم‌ترین مفاهیمی که به آن‌ها نیاز دارید، آشنا خواهید شد؛ مفاهیمی همچون نظام سیاسی، آزادی، شهروندی، انواع رژیم سیاسی، حقوق بشر، پوپولیسم، کودتا، ارتجاع و جهانی‌شدن. حمیدرضا بهاری برای تعریف هر کدام از این مفاهیم از منابع متعدد و معتبری بهره برده و سعی کرده از جنبه‌های مختلف آن‌ها را بررسی کند. او در فصل دوم به سراغ مکاتب سیاسی می‌رود و معروف‌ترین اندیشه‌های سده‌ی اخیر را معرفی می‌نماید. ایده‌هایی که مناقشات زیادی به پا کرده‌اند و تأثیرات بزرگی بر روی دنیا داشته‌اند، مانند کمونیسم، مارکسیسم، آنارشیسم و لیبرالیسم. و در نهایت، فصل آخر این کتاب به «توسعه» و مکاتب آن می‌پردازد. توسعه از مفاهیم مدرن محسوب می‌شود و با این هدف خلق شده تا توانمندی افراد و احزاب را افزایش دهد و مشارکت شهروندان در سیاست را تسهیل نماید. نویسنده در این فصل توسعه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و انسانی را مرور می‌کند و سه مکتب مهم آن یعنی مکتب نوسازی، وابستگی و نظام جهانی را به تفصیل شرح می‌دهد.

کتاب سواد سیاسی اطلاعات خود را به صورتی عمومی و به دور از پیچیدگی بیان می‌کند و هر شهروندی می‌تواند از آن بهره ببرد. با مطالعه‌ی این کتاب شما درک بهتری از مناسبات سیاسی رایج پیدا خواهید کرد. اثر حاضر را انتشارات امید سخن به چاپ رسانده است.

کتاب سواد سیاسی برای چه کسانی مناسب است؟

مطالعه‌ی این کتاب به دوستداران حوزه‌ی سیاست و دانشجویان رشته‌ی علوم سیاسی توصیه می‌شود.

در بخشی از کتاب سواد سیاسی می‌خوانیم

حکومت تک‌ساخت، حکومتی است که یک قدرت مرکزی واحد با اقتدار کامل بر همه کشور حاکم است و همه اختیارات مناطق مختلف کشور تحت اداره حکومت مرکزی است. برای مدیریت بهتر، ممکن است کشور به بخش‌هایی از قبیل استان، منطقه و... تقسیم شود اما موجودیت و اختیار آن‌ها به اراده و خواست قدرت مرکزی وابسته است (بدون تقسیم شدن قدرت).

در حکومت‌های تک‌ساخت، قدرت سیاسی معمولاً از یک نقطه کانونی به نام پایتخت اعمال می‌شود و کشور بیش از یک هسته سیاسی قوی در اختیار ندارد (حافظ‌نیا و الله‌وردی زاده، 1388: 44).

حکومت فدرال، شکلی از حکومتی است که در آن براساس قانون اساسی، قدرت بین حکومت مرکزی و واحدهای تشکیل‌دهنده دولت تقسیم شده است. حکومت مرکزی در مورد مسائل عمده مربوط به منافع عمومی مانند امنیت، جنگ، سیاست خارجی و بودجه تصمیم‌گیری می‌کند و مسائل دیگر به واحدها واگذار می‌شود. بنابراین هر واحد (استان یا ایالت) در اداره امورات داخلی خود، دارای استقلال و حق خودمختاری است. فلسفه حکومت‌های فدرال حفظ تنوع، در عین وحدت است. در این شکل از حکومت، واحدهای تشکیل‌دهنده دولت (ایالت یا استان) دارای شخصیت حقوقی هستند و حق وضع قوانین و سیاست‌های مورد نیاز و هماهنگ با فرهنگ و آداب و رسوم خود را دارند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول: اصطلاحات کلیدی علم سیاست
سیاست
علوم سیاسی
نظام سیاسی
قدرت
اقتدار
مشروعیت
ایدئولوژی
آزادی
شهروند
حق
قانون اساسی
فرهنگ سیاسی
دولت
حکومت
ملت
سرزمین
حاکمیت
تفکیک قوا
شکل ریاستی حکومت
شکل پارلمانی حکومت
شکل نیمه‌ریاستی نیمه‌پارلمانی حکومت
رژیم سیاسی
انواع رژیم سیاسی
جمهوریت
حکومت تک‌ساخت و حکومت فدرال
حقوق بشر
جامعه مدنی
افکار عمومی
حزب
گروه فشار
روشنفکر
اصلاحات
صلح
جامعه توده‌وار
پوپولیسم
پروپاگاندا
ارتجاع
ترور
کودتا
انقلاب
جنگ
اپوزیسیون
جهان سوم
روابط بین‌الملل
سیاست خارجی
دیپلماسی
سازمان‌های بین‌المللی
هژمونی
جهانی شدن
فصل دوم: اندیشه‌ها و مکاتب سیاسی
لیبرالیسم
محافظه‌کاری
مارکسیسم
کمونیسم
سوسیالیسم
آنارشیسم
ناسیونالیسم
فاشیسم
توتالیتاریسم
دموکراسی
لیبرال دموکراسی
سوسیال دموکراسی
فمینیسم
پست‌مدرنیسم
فصل سوم: توسعه و مکاتب توسعه
توسعه
توسعه سیاسی
توسعه اقتصادی
توسعه فرهنگی
توسعه انسانی
1. مکتب نوسازی
2. مکتب وابستگی
3. مکتب نظام جهانی
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سواد سیاسی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات امید سخن
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات176
زبانفارسی
شابک978-622-7944-47-1
موضوع کتابکتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک
15000 ت - 1.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سواد سیاسی

نجم الدین توماج نیا
۱۴۰۳/۱/۵
بنده عقیده دارم هر شخصی فارغ از اینکه در چه رشته ویا حرفه‌ای فعالیت داره، باید در حد مبانی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی اطلاعات کافی داشته باشه.. این کتاب اطلاعات در حد مبانی در اختیار ما میدهد تا بتوانیم در بحث‌ها یا اخبار سیاسی اقتصادی درک کنیم و نظر دهیم
مسعود عباسپور
۱۴۰۲/۱۱/۲۰
کتاب خوبی بود البته بیشتر به جمع آوری مطالب پرداخته شده بود ولی کلا درک سیاسی قابل قبولی را به مخاطب ارائه می‌کرد
امیرحسین منفردی
۱۴۰۲/۳/۳۱
کتاب خوبیه بیشتر نقل قول از نویسنده‌ها و پژوهشگران دیگه هستش، ولی در کل خوبه
مهیار سپاهی
۱۴۰۱/۱۲/۲
بسیار عالی و مفید است
فرشته کروبیان
۱۴۰۳/۱/۵
مکاتب مختلف رو بررسی میکنه و مطالب مفیدی داره.
محمدحسین کمیزی
۱۴۰۲/۸/۳۰
سلام و عرض ادب کتاب بسیار مفید و کاربردی بود.
ممیش
۱۴۰۲/۱/۱۲
خوب است به نظرم بالاخره نویسنده زحمت کشیده است
Kayvan
۱۴۰۲/۹/۳
مناسب برای سیاست دوستان
مشاهده همه نظرات 8

راهنمای مطالعه کتاب سواد سیاسی

برای دریافت کتاب سواد سیاسی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.