معرفی و دانلود کتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی

عکس جلد کتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی
قیمت:
۴۴۰۰۰ 22000 تومان ۵۰%
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی

کتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی نوشته‌ی حمیدرضا علمشاهی، مسئولیت‌های قانونی اعضای هیئت مدیره را برمی‌شمارد و راهکارهایی برای تدوین اصول راهبردی شرکت‌ها ارائه می‌دهد.

درباره‌ی کتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی:

با دگرگونی‌های بزرگ در امور تولید و توزیع کالاها که در اثر نوآوری‌ها و پیشرفت‌های علمی و فنی از نیمه‌های سده هجدهم میلادی در اروپا آغاز و بعدها انقلاب صنعتی نامیده شد، نیاز به جایگزینی شکل جدیدی از شرکت‌های تجاری با شرکت‌های موجود احساس شد. تولیدکنندگان و بازرگانان ضمن تمایل به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در امور تولید و توزیع کالاها دیگر حاضر نبودند با پذیرش مسئولیت نامحدود در برابر بستانکاران، همه دارایی و زندگیشان را در شرکت‌های تضامنی و نسبی به خطر بیندازند. به این ترتیب از سده نوزدهم میلادی به تدریج شرکت‌های سهامی فزونی یافتند و رفته‌رفته جای شرکت‌های پیشین را گرفتند. در این شرکت‌های سهامی مسئولیت سهامداران محدود به ارزش اسمی تعداد سهام آن‌ها شده بود و پیدایش آن‌ها موجب گسترش چشمگیر و روزافزون تولید و توزیع کالاها و روابط بازرگانی شد.

حقوق بازرگانی ریشه در روش‌ها و رویه‌های رایج و نانوشته در کشورهای تجارت‌کننده دارد و بررسی و شناخت این روش‌ها و رویه‌ها، سیر تکامل این شاخه از حقوق را روشن می‌سازد. برای نمونه؛ فنیقی‌ها که مردمانی تاجرپیشه بودند و بازرگانی دریایی در مدیترانه خاوری را در دست داشتند، از رویه‌ای تجاری پیروی می‌کردند که تاکنون نیز تداوم داشته است و در قوانین دریانوردی و بیمه امروزی به نام اصل زیان همگانی شناخته می‌شود.

نخستین قانون تجارت ایران که بر پایه قانون تجارت بلژیک و فرانسه و به شکل مجموعه‌ای جداگانه تدوین ‌شده بود، در 25 بهمن 1303 و 12 فروردین و 12 خرداد 1304 مشتمل بر 387 ماده به تصویب رسید و به‌ موجب آن، شرکت‌های تجاری امکان تشکیل و فعالیت یافتند.

در کتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی (The Legal Features of Directors in Corporate Governance) به بررسی و بازشناسی تکالیف و مسئولیت‌های قانونی و مقرراتی هیئت مدیره در قانون تجارت و دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای راهبری و پیشبرد شرکت‌های سهامی عام ایرانی پرداخته شده و راهنمایی کاربردی برای مدیران شرکت‌ها در این زمینه است.

کتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب برای افرادی که در رده‌های بالای سازمانی یا در حوزه‌ی مدیریت کسب‌وکار فعالیت می‌کنند بسیار کاربردی و مفید است.

در بخشی از کتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی می‌خوانیم:

نهادهای قانونی و نظارتی ذی‌ربط در کشورهای جهان تدوین‌کننده اصول و رهنمودهای راهبری شرکتی‌اند. زاتونی و کوئومو
در پژوهش‌هایشان پیرامون بنیان‌های حقوقی اصول و رهنمودهای راهبری شرکتی در کشورهای گوناگون و دسته‌بندی و
مقایسه این اصول و رهنمودها بر پایه نظام‌های حقوقی رایج در هر کشور، دریافتند در کشورهایی که نظام حقوقی آن‌ها بر قوانین عرفی استوار است، اصول و رهنمودهای سختگیرانه‌تری تدوین شده و اختیارات و مسئولیت‌ها و ساختار هیئت مدیره در راهبری شرکتی کانون توجه بوده و بیشتر بر مواردی مانند شرایط عضویت در هیئت مدیره، چگونگی گزینش اعضای هیئت مدیره، جدایی سمت‌های ریاست هیئت مدیره و مدیرعامل از یکدیگر، چگونگی ارزیابی کارکرد هیئت مدیره و کمیته‌های آن پرداخته شده است. در برابر، در کشورهایی با نظام حقوقی مبتنی بر قوانین مدنی اصول و رهنمودهای آسان‌گیرانه‌تری تدوین شده و بیشتر استیفای حقوق سهامداران و کارکنان در راهبری شرکتی مورد توجه بوده است.

در ماده 2 دستورالعمل حاکمیت شرکتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران، اصول حاکمیت شرکتی برای این شرکت‌ها به شرح زیر تعریف شده است:

هدف از اصول حاکمیت شرکتی، کمک به خط‌مشی‌گذاران در ارزیابی و بهبود چارچوب قانونی، مقرراتی و نهادی برای حاکمیت شرکتی با هدف حمایت از اثربخشی، کارایی، رشد پایدار و ثبات مالی شرکت است.

این اصول بر راهبری شرکت‌های سهامی عام متمرکز است و برخی از اصول برای شرکت‌های بزرگ‌تر بیش از شرکت‌های کوچک‌تر کاربرد دارد. همچنین اصول مزبور ممکن است در شرکت‌های سهامی خاص نیز کاربرد داشته باشد.

فهرست مطالب کتاب

پیشگفتار
بخش اول: ماهیت حقوقی شرکت سهامی
بخش دوم: هیئت مدیره و راهبری شرکتی
بخش سوم: هیئت مدیره و حقوق سهام‌داران
بخش چهارم: اداره شرکت سهامی
بخش پنجم: مسئولیت‌های هیئت مدیره
منابع

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات115
زبانفارسی
شابک978-964-468700-6
موضوع کتابکتاب‌های حقوق عمومی و خصوصی، کتاب‌های مدیریت و رهبری
قیمت نسخه الکترونیک
۴۴۰۰۰ 22000 ت ۵۰%
خرید کتاب الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی

برای دریافت کتاب سیمای حقوقی هیئت مدیره در راهبری شرکتی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.