معرفی و دانلود کتاب سینما به روایت هوارد هاکس

عکس جلد کتاب سینما به روایت هوارد هاکس
قیمت:
48500 تومان - 5.49€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب سینما به روایت هوارد هاکس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب سینما به روایت هوارد هاکس و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب سینما به روایت هوارد هاکس

جوزف مک براید به عنوان یکی از نامدارترین نظریه‌پردازان سینما در عصر حاضر، در کتاب سینما به روایت هوارد هاکس به نقد و بررسی فیلم‌های هوارد هاکس، استاد بی‌بدیل سینمای کلاسیک هالیوود پرداخته، و ویژگی‌های متمایزکننده‌ی سینمای این فیلمساز مؤلف را برشمرده است.

درباره کتاب سینما به روایت هوارد هاکس

در کتاب سینما به روایت هوارد هاکس (Hawks on Hawks)، نوشته‌ی جوزف مک براید، مخاطب مجموعه‌ای از تأملات جذاب و آموزنده پیرامون سینمای هوارد هاکس، فیلمساز برجسته‌ی هالیوود، خواهید بود. مک براید در این اثر خواندنی جنبه‌های گوناگونی از زندگی و کارنامه‌ی هنری هوارد هاکس را بررسی نموده است. این اثر توأمان یک زندگینامه‌ی خواندنی و یک کتاب تخصصی در حوزه‌ی هنر هفتم است. با مطالعه‌ی آن بناست با شخصیتی آشنا شوید که نقشی به‌سزا در تثبیت سینما به عنوان گونه‌ای هنری ایفا نمود.

هوارد هاکس متولد سال 1896 و اهل ایالت ایندیانا بود. او فیلمسازی را از سال 1927، با ساخت فیلم سینمایی «عشق پولی» که یک کمدی صامت تحسین‌شده است آغاز کرد. در کارنامه‌ی هنری این کارگردان برجسته و تأثیرگذار، به شاهکارهای بسیاری برمی‌خوریم؛ از آن جمله است فیلم‌های سینماییِ «بزرگ کردن بچه»، «قرن بیستم»، «ریو براوو»، «صورت‌زخمی»، «منشی همه‌کاره‌ی او»، «فقط فرشتگان بال دارند»، «خواب بزرگ»، «آتیش‌پاره»، «یاغی»، «داشتن و نداشتن» و «ورزش مورد علاقه‌ی مردان».

هوارد هاکس یکی از کارگردان‌هایی بود که نقشی به‌سزا در شکل‌گیری تئوری مؤلف داشت. تئوری مؤلف نظریه‌ای است که مطابق آن، گروهی از فیلمسازان به عنوان فیلمساز مؤلف، از دیگر کارگردانان متمایز می‌شوند. وجه تمایز فیلمسازان مؤلف، که هوارد هاکس بی‌گمان یکی از آن‌هاست، آن است که در تمام کارهای ایشان می‌توان به رد پای مشخص و ثابتی برخورد؛ گونه‌ای امضای خاص که پای هر کار ایشان قابل مشاهده است. هوارد هاکس در ژانرهای مختلفی فیلم ساخت؛ از کمدی صامت گرفته تا وسترن و نوآر. با این حال در تمام فیلم‌های او وجوه فرمی و محتوایی معینی وجود دارد که مشخصاً هاکسی‌اند. بدین معنا که می‌توان میان تمام ساخته‌های او، از هر ژانری که باشند، شباهت‌های بسیار یافت. یکی از اهداف جوزف مک براید در کتاب سینما به روایت هوارد هاکس شناسایی عناصر تکنیکی و مضمونی خاصی بوده که در تمام آثار هوارد هاکس می‌بینیم.

کتاب سینما به روایت هوارد هاکس در سال 1982 به انتشار رسیده است. فرانسوا تروفو که خود یکی از فیلمسازان برجسته‌ی سینمای اروپا و از ستایشگران سینمای هاکس بود، این اثر را بسیار تحسین کرده و مطالعه‌اش را به تمام عاشقان سینما توصیه نموده است.

کتاب سینما به روایت هوارد هاکس توسط پرویز دوایی به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی نشر چشمه در اختیار مخاطبین علاقه‌مند قرار گرفته است.

نکوداشت‌های کتاب سینما به روایت هوارد هاکس

  • من کتاب سینما به روایت هوارد هاکس را با شور و علاقه‌ای بی‌حدوحصر مطالعه کردم. بسیار خرسندم که چنین اثر درخشانی به رشته‌ی تحریر درآمده است. (François Truffaut)

  • مجموعه مشاهدات و گزارش‌های درخشان جوزف مک براید در کتاب سینما به روایت هوارد هاکس، نشان‌دهنده‌ی نبوغ هاکس در فیلمسازی و توانایی او در قصه‌گویی در عرصه‌ی سینماست. (Film Quarterly, reviewing a previous edition or volume)

  • سینما به روایت هوارد هاکس با دیگر کتاب‌های سینمایی که درباره‌ی شخصیت‌های برجسته‌ی هنر هفتم به نگارش درآمده‌اند، متفاوت است. جوزف مک براید به خوبی با هوارد هاکس و سینمای او آشناست، و با فیلمسازان برجسته‌ی بسیاری گفت‌وگو نموده است... بی‌شک در آینده کتاب‌های زیادی درباره‌ی هاکس نوشته خواهد شد. آنچه مسلم است این است که تمام آن کتاب‌ها از اثر جوزف مک براید الهام خواهند گرفت. (Los Angeles Times)

کتاب سینما به روایت هوارد هاکس مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به آثار نظریِ حوزه‌ی سینما و دوست‌داران سینمای هوارد هاکس، مخاطبین اصلی کتاب سینما به روایت هوارد هاکس از جوزف مک براید به شمار می‌روند.

با جوزف مک براید بیشتر آشنا شویم

جوزف مک براید (Joseph McBride) به سال 1947، در ایالت ویسکانسینِ آمریکا دیده به جهان گشوده است. او منتقد سینما، نویسنده، فیلمنامه‌نویس و مورخ هنر است. مک براید در دانشگاه ایالتی زادگاه خود تحصیل کرد و پس از فارغ‌التحصیلی، به عنوان استاد در مدرسه‌ی سینمای سان‌فرانسیسکو مشغول به کار شد. او از سال 1968 تا به امروز، بالغ بر بیست و چهار عنوان کتاب از خود به انتشار رسانده است. از جمله‌ی این آثار می‌توان به کتاب‌های درخشان «سینما به روایت هوارد هاکس»، «استیون اسپیلبرگ: یک زندگینامه» و «فیلمنامه‌نویسی» اشاره کرد. گفتنی است که جوزف مک براید به عنوان فیلمنامه‌نویس به افتخارات فراوانی دست یافته است. از جمله نامزدیِ دریافت جایزه‌ی امی، و توفیق در کسب جایزه‌ی Writers Guild of America.

در بخشی از کتاب سینما به روایت هوارد هاکس می‌خوانیم

اولین‌بار که در شیکاگو با هاکس روبه‌رو شدم، هیچ‌کس حدس نمی‌زد که کار او در سینما به پایان رسیده است. در آن زمان هاکس هفتاد و چهارساله بود، ولی پنجاه‌ساله می‌نمود. جان فورد، که پیدا بود به محبوبیت هاکس نزد خانم‌ها حسد می‌ورزد، از او به عنوان «روباه خاکستریِ لعنتی برنْتْ‌وود» یاد می‌کرد، و بن هکت، در زندگی‌نامه‌اش، بچه‌ی قرن، می‌نویسد: «هاکس، آن مرد خوش‌پوش، با لهجه‌ی کِش‌دارش، با خُرخُر مدام ملودرامش.» همه‌ی این توصیف‌ها هنوز در حق او مصداق داشت. همه متفق‌القول بودند که هاکس مردی است فوق‌العاده خوش‌پوش، بلندبالا و باریک‌اندام، خوش‌سرووضع، در لباس پوشیدن پیرو مُد، ولی محافظه‌کار، چشمانی پنهان در پشت عینک تیره‌ی خلبانی، صمیمی، ولی خویشتن‌دار و در مجموع مردی که در بیننده ایجاد احترام می‌کرد. به گفته‌ی دان سیگل، «ریختش ریخت کارگردان است، رفتارش رفتار کارگردان است، حرف زدنش حرف زدن کارگردان است، و واقعاً هم کارگردانی است فوق‌العاده خوب‌…»

در هشتادسالگی هنوز در انسان این اثر را ایجاد می‌کرد که یک زندگی توأم با کار منظم و تفریح شدید، او را همچنان قوی، متین، تیز و بیدار نگه خواهد داشت، درحالی‌که مردان هم‌نسل او به پیرهای فرتوت تبدیل می‌شدند. دخترش اندکی بعد از مرگ او به من گفت: «فکر می‌کردیم عاقبت راه غلبه بر مرگ را پیدا کرده و هیچ‌وقت خیال مُردن ندارد.» در پایان هر یک از دیدارهای‌مان که معمولاً کم‌تر از پنج ساعت طول نمی‌کشید همیشه این من بودم که خسته و ازرمق‌افتاده بودم و او بود که سر‌حال می‌نمود. هیچ‌وقت به خاطرم خطور نمی‌کرد که روزی خواهد رسید که نتوانم گوشی را بردارم و به هاکس در پام اسپرینگز تلفن کنم و در آخرین لحظه قرار بگذاریم (همیشه در آخرین لحظه، چون دوست نداشت پیشاپیش برنامه بریزد)، به نزدش بروم و بعدازظهری را به گپ زدن بگذرانیم. هنوز قبولش سخت است که دیگر نمی‌توانم این کار را بکنم.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه‌ی ویراست دوم
مقدمه ی ویراست اول
پیش گفتار
1. داستان گویی
2. آغاز راه
3. فیلم های صامت
4. فیلم های ناطق
5. جنبه ی تجارت فیلم
6. کار با نویسنده ها (1)
7. کار با هنرپیشه ها
8. فیلم صورت زخمی و هوارد هیوز
9. دو فیلم با جیمز کاگنی
10. ویلیام فاکنر
11. استودیو متروگُلدوین مایر و فیلم زنده‌ باد ویلا!
12. قرن بیستم
13. کمدی و تراژدی
14. گرانت و هپبورن
15. کار با نویسنده ها (2)
16. دخترکِ منشی همه‌کاره‌ی او
17. کار با دوربین
18. سمیوئل گُلدوین
19. گروهبان یورک
20. نیروی هوایی
21. ارنست همینگوی
22. زن «هاکسی»
23. بوگارت و خواب بزرگ
24. والتر برنان
25. جان فورد
26. وسترن
27. جان وین
28. رود سرخ
29. مریلین مونرو
30. موسیقی
31. مایه ‌های اصلی و متغیرات آن‌ ها: سه وسترن
32. هاتاری!
33. منتقدان
34. بازیگرانِ زنِ امروز
35. فیلم های امروز
36. برنامه‌ های اخیر
37. اندرز به کارگردانان جوان
هوارد هاکس: فیلم و زندگی
گزیده‌  ی کتاب شناسی
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب سینما به روایت هوارد هاکس
نویسنده
مترجمپرویز دوایی
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات296
زبانفارسی
شابک978-622-970388-5
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی
قیمت نسخه الکترونیک
48500 ت - 5.49 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب سینما به روایت هوارد هاکس

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب سینما به روایت هوارد هاکس

برای دریافت کتاب سینما به روایت هوارد هاکس و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.