معرفی و دانلود کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451

عکس جلد کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451
قیمت:
۲۶,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451

کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451 مجموعه‌ای از نوشته‌های فرانسوا تروفو، فیلمساز مؤلف فرانسوی است که در خلال تولید و ساخت فیلم تحسین‌شده‌ی فارنهایت 451 آن‌ها را نوشته است. این کتاب با بیانی زیبا و ساده مخاطب را به دل ماجراهای تولید یکی از مشهورترین فیلم‌های موج نوی سینمای فرانسه می‌برد.

درباره‌ی کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451

در دهه‌ی 1950 میلادی گروهی از منتقدان نشریه‌ی سینمایی کایه‌دوسینما در فرانسه انقلابی را در صنعت فیلم‌سازی این کشور به‌راه انداختند که به موج نو معروف شد و به سرعت کل سینمای اروپا را در بر گرفت. فیلم‌سازان موج نو معتقد بودند سینما هم از نظر ساختار تصویری و میزانسن و هم از نظر روایت قصه باید تغییر کند و این تحول را با ساخت آثاری تازه کلید زدند؛ منتقدان مجله‌ی کایه‌دو سینما که حالا هر کدام فیلم‌سازان انقلابی موج نو بودند، هر یک با ساخت فیلم‌هایی توانستند آنچه را در نوشته‌های خود اعلام می‌کردند روی پرده‌ی سینما بیاورند و به معرض دید تماشاگران بگذارند. از مهم‌ترین فیلم‌سازان موج نو می‌توان به کلود شابرول، ژان لوک گدار، ژاک ریوت، آلن رنه، آنیس واردا و فرانسوا تروفو بودند که در تاریخ سینما از آن‌ها به‌عنوان فیلم‌سازان مؤلف نیز یاد می‌شود.

کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451 (Journal Of Fahrenheit 451) نوشته‌ی فرانسوا تروفو (François Truffaut) مجموعه‌ای از یادداشت‌های این فیلم‌ساز جریان موج نوی سینمای فرانسه است که در جریان ساخت یکی از مشهورترین آثار سینمایی خود به رشته‌ی تحریر درآورده است. این کتاب با لحنی روایی و شیرین در کنار روشن کردن زمان و مکان ساخت فیلمی مشهور، پرده از مشکلاتی که سازنده‌ی آن در طول جریان تولید داشته است نیز برمی‌دارد و از این نظر می‌تواند یک سند تاریخی در صنعت سینما و یک منبع قابل‌ِاستناد برای علاقه‌مندان به سینما باشد.

تروفو فیلم فارنهایت 451 را با اقتباس از رمانی به همین نام اثر رِی بردبری در سال‌های 1965 و 1966 ساخت؛ این فیلم به ماجرای آتش‌نشانی می‌پردازد که کارش خاموش کردن آتش نیست، بلکه او و همکارنش مأموریت دارند تا کتاب‌ها را بسوزانند؛ نام اثر نیز برگرفته از این مورد است که درجه‌ی 451 فارنهایت دمایی است که کاغذ در آن می‌سوزد و آتش می‌گیرد. این فیلم با تغییراتی در شیوه‌ی روایت، به یکی از مشهورترین آثار فرانسوا تروفو و به تبع آن سینمای موج نوی فرانسه تبدیل شد که بعدها درباره‌ی آن نقدها و گزارش‌های فراوانی در سراسر دنیا به چاپ رسید.

از نکات جالب و قابل‌ِتوجه کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451 اشاره‌ی تروفو به روحیات خود در جریان ساخت این فیلم است. او وقتی درباره‌ی کار خود چیزی می‌نویسد هم‌زمان به حالات روحی و روانی خود نیز در آن نوشته اشاره می‌کند. بنابراین این کتاب می‌تواند در کنار اطلاعات خوبی که درباره‌ی فیلم ارائه می‌دهد، به‌نوعی در شناخت شخصیت تروفو نیز تأثیرگذار باشد. این کتاب همچنین مانند یک کتاب خاطرات، روند تولید را از پیش از فیلم‌برداری اثر تا زمان پایان آن روایت می‌کند.

کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451 با ترجمه‌ی پرویز دوایی از سوی انتشارات چشمه منتشر شده است.

کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451 برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب به علاقه‌مندان سینما، به‌خصوص هواداران تاریخ سینما و کتاب‌های خاطرات فیلم‌سازان بزرگ پیشنهاد می‌شود.

با فرانسوا تروفو بیشتر آشنا شویم

فرانسوا تروفو (متولد 1932 و درگذشته سال 1984) فیلم‌ساز، نویسنده و نظریه‌پرداز سینمایی اهل فرانسه است. او به‌عنوان یکی از نمادهای صنعت فیلم در فرانسه و از بنیان‌گذاران سینمای موج نو شناخته می‌شود. او زمانی‌که تنها هشت سال داشت با تماشای فیلمی از ابل گانس شیفته‌ی سینما شد و پس از مدتی تحصیلات خود را رها کرد تا به عشق و علاقه‌ی خود بپردازد. از دهه‌ی 1950 میلادی او که در مجله‌ی کایه‌دو سینما فعالیت داشت، همراه تنی چند از همکاران خود سینمای موج نو را پایه‌گذاری کرد. از مشهورترین آثار سینمایی او می‌توان به «چهارصد ضربه»، «ژول و ژیم»، «عروس سیاه‌پوش» و «فارنهایت 451» اشاره کرد.

در بخشی از کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451 می‌خوانیم

سه‌شنبه، 11 ژانویه: فیلم جاسوسی که از سردسیر آمد فیلمی است که درش از شم و غریزه اثری نیست. چندتا هنرپیشه‌ی خوب در این فیلم بازی دارند که دوتاشان می‌توانند رُل کاپیتان را بازی کنند. فردا با تمرین این دو تن، سیریل کوزاک که ایرلندی است، قرار ملاقات داریم. فارنهایت 451 از رمان ری برادبری گرفته شده. من آن را اواخر 1960 خواندم و حقوق فیلمی‌اش را در 1962 خریدم. چرا سه سال و نیم صبر کردم تا دست به ساختن این فیلم بزنم؟ صرفاً به دلایل پولی. در شوق‌وذوق بعد از تهیه‌ی ژول و جیم وارد برنامه‌ی تهیه‌ی فیلمی شدم که از نظر مالی برای من خیلی بزرگ بود. تهیه‌کننده‌های فرانسوی تشخیص دادند که ساختن این فیلم متضمن خطر است. بعد به شرکت‌های امریکایی رو آوردم. باز جوابْ منفی بود. یادم است که سه سال قبلْ کمپانی یونایتد آرتیستز قرار شد از بین سناریوهای ملاقات در ریو و فارنهایت 451 یکی را برای ساختن و سرمایه‌گذاری انتخاب کند. خبیثانه است اگر بگویم که آن‌ها با گزینش ملاقات در ریو (ساخته‌ی فیلیپ دو بروکا)، که پول زیادی نصیب‌شان کرد، انتخاب صحیحی نکردند.

اگر فارنهایت این‌بار فیلم شود، به خاطر این است که رُل‌های اصلی‌اش را اُسکار ورنر و جولی کریستی بازی می‌کنند که ظرف این چند ماهه‌ی گذشته ستارگان شهیری شده‌اند و از قضا درحال‌حاضر باران جوایز گوناگون و نویدِ اُسکار دارد بر سرشان می‌بارد.

در ژوئن 1963 یک تهیه‌کننده‌ی نیویورکی، لوئیز آلن، حق ساختن فیلمی از داستان فارنهایت را خرید؛ با قید این‌که فقط به کارگردانی من آن را خواهد ساخت. فارنهایت از آن لحظه به بعد یک برنامه‌ی انگلیسی‌زبان شد. اما باز دو سال طول کشید تا سرمایه‌ی لازم فراهم آمد. شرکت امریکایی اِم. ‌سی. ‌اِی در لندن شعبه‌ای دایر کرده بود که فیلم مستقل بسازد و کمپانی یونیورسال این فیلم‌ها را پخش کند. فارنهایت اولینِ این فیلم‌هاست.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه ی مترجم
من خوشبخت ترین مرد روی زمینم…
یادداشت های فارنهایت 451
از کتاب رهایی نداریم
نمایه

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب یادداشت‌های فارنهایت 451
نویسنده
مترجمپرویز دوایی
ناشر چاپیانتشارات گیلگمش
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات116
زبانفارسی
شابک978-622-970387-8
موضوع کتابکتاب‌های آموزش فیلم سازی، کتاب‌های ادبیات جهان
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451

برای دریافت کتاب یادداشت‌های فارنهایت 451 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.