معرفی و دانلود کتاب شاهنامه و ایران: تطبیقی بین شاهنامه و تاریخ گمشده‌ی ایران باستان

عکس جلد کتاب شاهنامه و ایران: تطبیقی بین شاهنامه و تاریخ گمشده‌ی ایران باستان
قیمت:
21600 تومان - 2.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شاهنامه و ایران: تطبیقی بین شاهنامه و تاریخ گمشده‌ی ایران باستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شاهنامه و ایران: تطبیقی بین شاهنامه و تاریخ گمشده‌ی ایران باستان و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شاهنامه و ایران: تطبیقی بین شاهنامه و تاریخ گمشده‌ی ایران باستان

کتاب شاهنامه و ایران: تطبیقی بین شاهنامه و تاریخ گمشده‌ی ایران باستان نوشته‌ی محبوبه غلامی، اشعار و داستان‌های طهمورث، پادشاهی اردشیر، سیاوش، رزم کاووس با شاه هاماوران و ... را با بیانی شیوا و دلنشین مورد بررسی قرار می‌دهد.

شاهنامه این کتاب ارزشمند فردوسی، فرزانه‌ی طوس، عده‌ای آن را تنها اثری تاریخی می‌نامند، عده‌ای اثری هنری و تعدادی کم هم آن را تنها داستان می‌دانند که باید گفت که این عده بی‌لطفی بسیار نسبت به فردوسی، ایران، اسطوره، شاهنامه و حقیقت دارند؛ زیرا شاهنامه وطن ماست حکایت کننده‌ی اسطوره و حقیقت مملکت ماست. شاهنامه یک تاریخ، عبرت و پند است.

شاهنامه آنگونه که از معنی ظاهری‌اش برمی‌آید نامه‌ی شاهان نیست، بلکه کتابی است که هم از خدا، هم از پیامبر (ص) و هم از جانشینش علی (ع)، سپس از آفرینش می‌گوید و بعد به دنیای اسطوره‌ها و حقیقت‌های علمی وارد می‌شود.

ما نمی‌توانیم شاهنامه را سرچشمه‌ای تاریخی قرار دهیم، زیرا فردوسی هیچ چشمه‌ی تاریخی نداشته است و تنها نامه‌ی برتر زمان «خدای‌نامه» بوده که به عنوان کارنامه‌ی شاهان ایران کهن به شمار می‌آید که نگارش آن را به زمان «خسروپرویز» دانسته‌اند و گفته شده که آن شاه پرمایه دهقان دانشوری را به تکمیل آن فرمان داد.

در بخشی از کتاب شاهنامه و ایران: تطبیقی بین شاهنامه و تاریخ گمشده‌ی ایران باستان می‌خوانیم:

داستان جمشید تنها داستان جمشید نیست، داستانی است ترکیبی از حقیقت‌های تاریخی بسیار. فردوسی در «شاهنامه» تلاش کرده تا روایت‌ها را بی‌گزند و پاکیزه از دست خوردگی به نسل‌های پسین برساند و برای همین در پاره‌ای از روایت‌ها ما می‌بینیم که مسئله‌هایی که بیان شده شاید با دریافت‌های پژوهشی و باستان‌شناسی ما چندان درست از آب در نیاید که این موضوع در قسمت‌های بعدی این نامه نمایان‌تر خواهد شد.

زمانی که فردوسی از استقلال به دست آورده شده قومی سخن می‌گوید ما را به یاد کوروش بزرگ که قوم پارسی را از بندگی (ماد)‌‌ها رهایی داد و حکومتی پارسی بنا نهاد و حتی دولت ماد هم در مدتی کوتاه پس از آن خراج‌گذار دولت قوم پارس شد می‌اندازد.

وقتی از اراده‌ی جمشید برای ساختن کاخی بزرگ و نیز آمدن مهندسین از سرزمین‌های دیگر به ایران می‌گوید، ما را به یاد داریوش بزرگ می‌اندازد که تصمیم به ساخت کاخی بزرگ در پارس گرفت و مردم ایران از تمام مرزها و هم‌چنین مهندسین مصری و اروپایی و بابلی یونانی هر یک برای نشان دادن و هدیه کردن هنرشان به ایران آمدند، نام شماری از این معماران در نوشته‌های قدیمی آمده است که گزارش آن به این گونه است: آرتی مان (از فارس)، فیلی وادس (از یونان)، تالبون (از بابل)، ترادوس (ازلیدی)، و هپل (از مصر).

و زمانی که فردوسی از یاری رساندن دیو و پری در ساختمان کاخ می‌گوید، ما را به یاد سلیمان نبی می‌اندازد که دیوها بر فرمانش بودند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
فصل اول
کیومرث
سیامک
طهمورث
جمشید
نقد یا تفسیر؟
ضحاک
نقد یا تفسیر؟
فصل دوم
فریدون
نقد و بررسی
منوچهر
نژادها
پادشاهی نوذر
پادشاهی زو طهماسبپ
پادشاهی گرشاسپ
پادشاهی کیقباد
پادشاهی کی‌ کاووس و رفتن او به مازندران
رزم کاووس با شاه هاماوران
سهراب
داستان سیاوش
کیخسرو
نقد و بررسی
فرود سیاوش
نقد یا تفسیر؟
اشکانیان
پادشاهی اردشیر
مذهب در ایران
تقویم در ایران
چرا گهواره اهورا؟
و امّا پایان این نامه
کان سخن

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شاهنامه و ایران: تطبیقی بین شاهنامه و تاریخ گمشده‌ی ایران باستان
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نظری
سال انتشار۱۳۹۷
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات144
زبانفارسی
شابک978-600-289-313-0
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی، کتاب‌های تاریخ ایران
قیمت نسخه الکترونیک
21600 ت - 2.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شاهنامه و ایران: تطبیقی بین شاهنامه و تاریخ گمشده‌ی ایران باستان

راحیل پناهی
۱۴۰۱/۸/۷
این کتاب هنری و تاریخی هست و شما رو با پادشاهان کیانی و پیشدادیی آشنا میکنه.. اگه به تاریخ علاقه دارید این کتاب میتونه براتون مفید و البته سرگرم کننده باشه
ایدا جهانشاهی
۱۳۹۹/۸/۱۹
لطفا به کن یکی بگه این صوتی است یا خواندنی
روی پاسخ بزنید و بعد جواب من رو بدید لطفاً
mohi f
۱۳۹۸/۱۱/۳
عالی و کمی دانستنی
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب شاهنامه و ایران: تطبیقی بین شاهنامه و تاریخ گمشده‌ی ایران باستان

برای دریافت کتاب شاهنامه و ایران: تطبیقی بین شاهنامه و تاریخ گمشده‌ی ایران باستان و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.