معرفی و دانلود کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی

عکس جلد کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی
قیمت:
۶۰,۰۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی

کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی مجموعه‌مقالاتی است که عباس عبدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی – اجتماعی، از نیمه‌ی دهه‌ی 80 تا 90 هجری شمسی به نگارش در‌آورده است. او در این مقالات با نگاهی علمی و پژوهشی بر مشکلات و مسائل اجتماعی مانند طلاق، درگیری‌های خیابانی و مشکلات جوانان تمرکز دارد.

درباره‌ی کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا تعداد تصادف‌های منجربه‌فوت در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است؟ آیا طلاق و نابرابری می‌توانند رابطه‌ای با یکدیگر داشته باشند؟ چرا سن ازدواج بالا رفته است؟ چرا این روزها دعواهایی که به‌ظاهر عادی به نظر می‌رسند، به منازعات فردی یا جمعی یا حتی قتل و ضرب‌وشتم می‌انجامند؟ چرا جامعه‌ی ایران از ظرفیت و استعداد نخبگانش برای حل مسائل کلان کشور استفاده نمی‌کند؟ ارزش‌های جوانان در هر دوره چه تغییراتی می‌کند؟ و سؤالات دیگری که احتمالاً با مشاهده‌ی رویدادهای اجتماعی به ذهنتان خطور می‌کند. برای جواب این سؤالات باید به چه منبعی رجوع کنیم؟ یکی از منابعی که به سؤالات مطرح‌شده جواب‌هایی مستدل و علمی می‌دهد، کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی از عباس عبدی (Abbas Abdi) است.

معرفی و دانلود کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی

عباس عبدی که روزنامه‌نگار و فعال سیاسی – اجتماعی است، چندین کتاب در حوزه‌ی جامعه‌شناسی منتشر کرده است. آثاری مانند: «صدایی که شنیده نشد»، «مقدمه‌ای بر پژوهش در جامعه‌شناسی خانواده در ایران»، «انقلاب علیه تحقیر»، «تأثیر زندان بر زندانی؛ آسیب‌شناسی اجتماعی»، «سرمه کشیدن یا کور کردن»، «جرم، مجرم، مجازات در ایران» و... . او در شش مقاله‌ی کتاب به مقوله‌ی سازش‌ناپذیری در جامعه می‌پردازد. وقتی نیروهای جوان و تازه‌نفس نادیده گرفته می‌شوند، مردم دائماً در حال دعوا کردن با یکدیگر هستند، خانواده‌های بسیاری به علت طلاق از هم می‌پاشند و افراد پرشماری قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند، سازش‌ناپذیری رخ می‌دهد. اما چطور می‌شود این مسائل را حل کرد؟ عبدی در کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی با آمار و ارقام و توصیفات دقیق، وضعیت موجود را تشریح می‌کند و در حد امکان در پایان هر مقاله، راه‌حلی مناسب ارائه می‌دهد.

این 6 مقاله علاوه بر اشتراک در مقوله‌ی سازش‌ناپذیری، در موارد دیگری نیز با هم مشترک هستند. اولاً همه‌ی موضوعات دغدغه‌های عباس عبدی هستند که بارها درباره‌‌ی آن‌ها در روزنامه‌ها و جلسات علمی مختلف سخن گفته است. ثانیاً در همه‌ی مقاله‌ها از روشی علمی و پژوهشی برای رسیدن به نتیجه استفاده شده است. ثالثاً با خواندن کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی متوجه خواهید شد که همه‌ی آن‌ها حدوداً ده سال پیش نوشته شده‌اند و مربوط به نیمه‌ی دهه‌ی هشتاد تا نود هجری شمسی هستند.

تصادف‌های رانندگی چه بخواهیم چه نخواهیم اتفاق می‌افتند؛ اما در این میان تصادف‌های منجربه‌فوت، هم برای خانواده‌ی قربانی و هم برای راننده‌، خسارت‌های جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت. تا زمان نوشته شدن کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی، تحقیقات و پژوهش‌های بسیار اندکی در این حوزه انجام گرفته بود. عباس عبدی در اولین مقاله‌ی کتاب آمار سازمان پزشکی قانونی را در سال 1394 بررسی می‌کند و گزارشی تحلیلی از تعداد، محل تصادف، ماه تصادف، سن و دیگر موارد ارائه می‌دهد. نویسنده در مقاله‌ی بعدی به سراغ رابطه‌ی طلاق و نابرابری می‌رود و عقیده دارد که علت تعدادی از طلاق‌ها، شرایط نابرابر است و همچنین طلاق در بعضی مواقع،‌ باعث ایجاد نابرابری بیشتر می‌شود.

معرفی و دانلود کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی

بعضی از درگیری‌های خیابانی که در ابتدا بر اثر موضوعی پیش‌پاافتاده اتفاق می‌افتند، به ضرب‌وجرح و حتی قتل منجر می‌شوند. افزایش چنین درگیری‌هایی عباس عبدی را واداشت تا سومین مقاله‌ی کتاب را به این موضوع اختصاص دهد. برنامه‌ریزی در کشوری مانند ایران که همواره در حال تغییر و تحول است، عملی عقلانی به نظر نمی‌رسد. بسیاری از مردم از آینده‌ی خود حتی تا چند ماه بعدی خبر ندارند و همه چیز را به اما و اگر موکول می‌کنند. آینده‌ی ایران و مردمش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و شرایط اقتصادی و اجتماعی در هر لحظه به‌طور اساسی تغییر می‌کنند. در چنین شرایطی لازم است نخبگان و تحصیل‌کردگان جامعه راهکاری بیندیشند. از نظر عبدی در سال 1389، ما فقط دو انتخاب داریم: وضع موجود را ادامه دهیم یا به وضعیتی آرمانی و مطلوب دست پیدا کنیم. چهارمین مقاله‌ی کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی به ارائه‌ی این راهکار اختصاص دارد.

مشکلات جوانان در حوزه‌هایی چون تحصیلات، اشتغال، ازدواج و... روزبه‌روز در حال افزایش است. با ظهور اینترنت و شبکه‌های اجتماعی نیز ارزش‌ها و رفتارهای جوانان تغییری چشمگیر داشت. عباس عبدی در پنجمین مقاله با استناد به آمار و ارقام، این مشکلات را برمی‌شمارد و راهکارهای حل آن‌ها را بیان می‌کند. اصل این مقاله با همکاری محسن گودرزی نوشته شده و به دلیل مفصل بودن آن، فقط بخشی از مقاله در کتاب آمده است. مقاله‌ی جنبش چریکی نقد جلد اول کتاب «چریک‌های فدایی خلق، از نخستین کنش‌ها تا بهمن 1357» است و از خلال آن یک رویداد مهم سیاسی پیش از انقلاب بررسی می‌گردد.

نشر نیماژ کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی را چاپ کرده است.

کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی برای چه کسانی مناسب است؟

علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی و حل مسائل اجتماعی کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی را مفید خواهند یافت.

در بخشی از کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی می‌خوانیم

در میان دو مقوله‌ی اقوام و مذاهبِ مختلف، طی دو دهه‌ی گذشته مسئله‌ی مذهب و دین از اهمیت بیشتر برخوردار بوده، و موضوع اقوام نیز در پناه تفاوت مذهبی، خود را نشان می‌داده است، اما طی سال‌های گذشته، مسئله‌ی اقوام نیز مستقل از مذاهب در حال اهمیت‌یافتن است.

جامعه‌ی ایران از حیث ویژگی‌های قومی، زبانی و مذهبی نسبتاً متنوع است. نکته‌ی مهم حس و برداشتی است که افراد متعلق به هریک از این مقولات از سهم جمعیتی خود دارند. کردها، اعراب، بلوچ‌ها و ترکمن‌ها که تماماً هم در مناطق مرزی کشور قرار دارند، در یک تقسیم‌بندی قرار می‌گیرند. در این میان آذری‌ها هم بعضاً نه‌فقط به‌لحاظ زبانی خود را متمایز می‌دانند، بلکه برخلاف بسیاری از روشن‌فکران پیشین آذری از منظر نژادی و قومی هم خود را ترک می‌دانند. تمایز بعدی زبانی است که شامل کردی، ترکی و عربی است که به‌نوبه‌ی خود واجد اهمیت است و عمده‌ی انتظارات از این مجرا مطرح می‌شود، به‌ویژه اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی که مطالبه‌ی اصلی آنان است. تمایز بعدی مذهبی است که اهل سنت را شامل می‌شود. تجلیِ این نوع عمدتاً در میان گروه‌های قومی مشهود است. اما در میان فارس‌ها نیز در مناطق جنوبی و خراسان و تهران نیز می‌توان به موارد متعددی از آن برخورد. در همین جهت می‌توان به مسئله‌ای که در سال‌های اخیر اهمیت بیشتری یافته است یعنی دراویش اشاره کرد که دارای فرقه‌ها و نحله‌های گوناگونی هستند. تمایز بعدی دینی است که ناظر به ادیان مسیحی و یهودی و زرتشتی هستند، اما شاید تمایز مهم‌تر وجود گروه‌هایی است که به رسمیت شناخته نمی‌شوند، از جمله بخشی از گرایش‌های دینی در غرب کشور، و به‌تعبیری نیز بی‌دین‌ها را هم می‌توان در این تمایز لحاظ کرد که با توجه به حساسیت حکومت در قبالِ دین و مذهب، روشن است که این نوع تمایزات می‌توانند بالقوه و حتی بالفعل منشأ چالش‌های مهمی شوند.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
گزارش تحلیلی آماری ویژگی‌های تصادفات منجر به فوت در ایران 1393 بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی
طلاق؛ 61 نابرابری و تغییرات در ایران
منازعات فردی و جمعی
تأثیر متقابل تحولات فرهنگی و نخبگان کشور طی بیست سال آینده 1389 در پرتو دو سناریو 1 ادامه‌ی وضع موجود 2 وضع مطلوب و عقلایی
خلاصه‌ی گزارش از پژوهش جوانان و روندهای پیشِ ‌رو در دو دهه‌ی آینده
شیوه‌ای تحمیلی و زیان‌بار، فرزند شور و ناآگاهی «در نقد جنبش چریکی ایران»

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات نیماژ
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات304
زبانفارسی
شابک978-600-367-805-7
موضوع کتابکتاب‌های علوم اجتماعی، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی

هیچ نظری برای این کتاب ثبت نشده است.

راهنمای مطالعه کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی

برای دریافت کتاب شش مقاله سیاسی و اجتماعی و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.