معرفی و دانلود کتاب شهرزاد، دختری از مصر

عکس جلد کتاب شهرزاد، دختری از مصر
قیمت:
40000 تومان - 4.99€
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب شهرزاد، دختری از مصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب شهرزاد، دختری از مصر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب شهرزاد، دختری از مصر

ژیلبر سینوئه، نویسنده‌ی پرافتخار فرانسوی‌زبان، در کتاب شهرزاد، دختری از مصر، ضمن روایت داستانی گیرا و پرکشش، مروری بر تاریخ سرزمین مصر در سده‌های هجدهم و نوزدهم، داشته است. لازم به ذکر است که این اثر، پس از انتشار اولیه در سال 1991، جایزه‌ی ادبى کارتیه لاتن را برای خالق خود به ارمغان آورد.

درباره کتاب شهرزاد، دختری از مصر

در سال 1807 میلادی، ناپلئون بناپارت، امپراتور و جهانگشای شهیر فرانسوی، به قصد فتح اسکندریه‌ی مصر، با سپاهی چهل هزارنفره به این منطقه که در آن زمان جزوی از خاک امپراتوری عثمانی محسوب می‌شد، لشکر کشید. ناپلئون، چنانکه در کتاب‌های تاریخی خوانده‌ایم، جز سودای قدرت هیچ دلمشغولی دیگری در زندگی نداشت. بنابراین، سخت نیست حدسِ آن‌که پس از ورود به مصر، چه بر سر آن دسته از اهالی آن سرزمین آورد که به جای گزینه‌ی ساده اما خفت‌بار تسلیم، راه دشوار اما شرافت‌مندانه‌ی مبارزه و مقاومت را برگزیدند.

شهرزاد، یکی از همین گروه از اهالی بود. این دختر جوان و ثروتمندِ مسیحی، پیش از ورود ارتش ناپلئون به خاک اسکندریه، در این شهر به زیبایی و دلربایی شهره بود. پس از حمله‌ی نیروهای اشغالگر امّا، این شهرت به همراه بسیاری از چیزهای ارزشمند دیگر در زندگی او، چون دودی به هوا رفت. حال، شهرزاد در میان آتش و خون ایستاده بود؛ در مرکز هنگامه‌ای که نه فقط جان او و عزیزانش، بلکه شرف و حیثیت‌شان را نیز تهدید می‌کرد. عجالتاً، او می‌بایست هرچه زودتر از حالت انکار و غافلگیری به درآمده و راهی برای بقا بجوید. اما مبادرت به چنین کاری، در عمل، چندان که در حرف ساده است، آسان نیست...

آنچه خواندید خلاصه‌ای بود از طرح کلی کتاب شهرزاد، دختری از مصر (L'Egyptienne)؛ رمانی خواندنی و مهیج به قلم ژیلبر سینوئه که نخستین بار در سال 1991 به انتشار رسید. سینوئه در این کتاب که در اصل به زبان فرانسه نوشته شده، از مجرای نقل داستانی پرکشش و جذاب، به روایت تاریخ عبرت‌آمیز و تکان‌دهنده‌ی سرزمین مصر در سده‌های هجدهم و نوزدهم پرداخته است. چنان‌که می‌دانیم، اطلاعات عمومی فارسی‌زبانان در باب این برهه‌ی حساس در تاریخ کشور مصر، چندان قابل اعتنا نیست. از همین رو، مطالعه‌ی اثر پیش رو می‌تواند تجربه‌ای بدیع و جذاب برای طیف وسیعی از مخاطبان به شمار آید.

کتاب شهرزاد، دختری از مصر به قلم عبدالرضا (هوشنگ) مهدوى به زبان فارسی ترجمه شده و از سوی انتشارات ذهن‌آویز در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب شهرزاد، دختری از مصر مناسب چه کسانی است؟

علاقه‌مندان به داستان‌ها و رمان‌های تاریخی، مخاطبین اصلی ژیلبر سینوئه در کتاب شهرزاد، دختری از مصر بوده‌اند.

با ژیلبر سینوئه بیشتر آشنا شویم

ژیلبر سینوئه (Gilbert Sinoué) به تاریخ 18 فوریه 1947، در خانواده‌اى مسیحى در قاهره متولد شد. او، پس از پایان تحصیلات ابتدایى و متوسطه در آموزشگاه ژزوئیتها (واقع در مصر)، به فرانسه عزیمت کرد و در این کشور، به عضویت مدرسه‌ی عالى موسیقى پاریس درآمد؛ جایی که در آن به یکی از نوازندگان چیره‌دست گیتار الکتریک بدل شد. سینوئه، پس از اخذ گواهینامه‌ی نوازندگی، خود به تدریس گیتار مشغول شد.

این نویسنده‌ی خوش‌ذوق و هنرمند باقریحه، بیش از همه با رمان‌های تاریخی پرافتخار و پرفروشی که به نگارش درآورده شناخته می‌شود. او نخستین داستان تاریخى خود را که زندگینامه‌ی تخیلى «کالیکست»، شانزدهمین پاپ رم است، با عنوان «ارغوان و زیتون» در سال 1987 به انتشار رساند. اثر مذکور سینوئه را به دریافت جایزه‌ی «داستان‌هاى تاریخى ژان دور» مفتخر گردانید. پس از آن، در سال 1989، کتاب «راه اصفهان» را به چاپ رساند؛ اثری تاریخی - ادبی که در آن سرگذشت ابن‌سینا، حکیم پرآوازه‌ی ایرانی، روایت شده است. دیگر کتاب مشهور سینوئه رمانی با عنوان «شهرزاد، دخترى از مصر» است، که نخستین مجلد از دوگانه‌ای در ژانر تاریخی به شمار می‌رود. مجلد دوم این اثر «دختر نیل» نام دارد.

گفتنی است که ژیلبر سینوئه، در کنار نگارش آثار تاریخی و روایی، دستی هم بر آتش فیلمنامه‌نویسی دارد. از میان فعالیت‌های قابل اعتنای او در این حیطه، می‌توان به نگارش فیلمنامه‌ی یک مجموعه‌ی تلویزیونیِ فرانسوی با عنوان «سرنوشت دکتر کالوه» اشاره نمود.

در بخشی از کتاب شهرزاد، دختری از مصر می‌خوانیم

شهرزاد و میشل در برابر جزیره روضه، در درون درشکه خانوادگى نشسته بودند و نمایش را نظاره مى‌کردند. این نخستین بارى بود که او در جشن نیل شرکت مى‌کرد. هنگامى که شوهرش پیشنهاد کرد به دیدن جشن بروند، او در آغاز نپذیرفته بود. از این گونه شادمانیهاى عمومى و افراط‌کارى‌هاى پیامدش مى‌ترسید. وانگهى، هنوز روحیه‌اش آماده نبود. زخم ناشى از به ثمر نرسیدن طفلى که در بطن داشت، هنوز تازه بود. اما اکنون که به آنجا آمده بودند، از اینکه در برابر پافشارى‌هاى شوهرش تسلیم شده بود، احساس تأسف نمى‌کرد. رنگهاى شادى‌آفرینى که در پیرامونش مى‌رقصیدند، رنگ خاکسترى روزهاى اخیر را تااندازه‌اى محو مى‌کردند. بخصوص براى این مردمان ژنده‌پوش، مردمانى که از دوران باستان دستخوش فقر، بیمارى و مگس بودند. معلوم نبود این توانایى منحصر به‌فرد را از کجا یافته بودند که بدبختى‌هاى هزار ساله را بدون هیچ شکایتى تحمل کنند، بدون اینکه هرگز از خنده و شوخى و بی‌قیدى دست بردارند؟ شاید بر اثر جادوى نیل بود؟

و ابو ناپارت که مى‌گفت: من هیچ‌گاه مردمى فقیرتر، نادان‌تر و خرف‌تر از اینان ندیده‌ام. ولى باید این رومى را بخشید. او که از دنیایى دیگر آمده بود، از کجا مى‌توانست بفهمد که هر مصرى با تکه‌اى کاغذ پاپیروس در قلبش به دنیا مى‌آید که بر روى آن، با حروف زرین، نوشته شده است که ریشخند کردن درمان هرگونه نومیدى است.

پیرمردان که چهره‌هایشان را ریش خاکسترى پوشانده بود، ناگهان به جوانان سرزنده بدل شده بودند. پلکهاى متورم شده بر اثر چشم درد، ناگهان درخشندگى خود را بازیافته بودند. زنانِ زیر حجاب به‌خود اجازه مى‌دادند که سخنانى رکیک بر زبان آورند. کودکان در گِل مى‌غلتیدند، چنانکه گویى در استخرى بزرگ غوطه مى‌خورند. اما همه این سرور و شادمانى بیش از یک ساعت نمى‌پایید.

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب شهرزاد، دختری از مصر
نویسنده
مترجمعبدالرضا مهدوی
ناشر چاپیانتشارات ذهن آویز
سال انتشار۱۴۰۰
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات624
زبانفارسی
شابک978-600-5219-71-5
موضوع کتابکتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه الکترونیک
40000 ت - 4.99 یورو
خرید کتاب الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب شهرزاد، دختری از مصر

مژگان پاک
۱۴۰۲/۱۲/۲۲
واقعا رمان زیبایی بود خیلی نثر روان و سلیسی داشت، داستانش بسیار زیبا و در عین حال عبرت آمیز بود، چقدر تاریخ تکرار میشه تو این دنیا، و حرص آدمیزاد تمومی نداره و از گذشته عبرت نمیگیره. میخوام جلد دومش رو هم بخونم. خیلی کتاب رو دوست داشتم
A Z
۱۴۰۱/۱۰/۱۱
سلام. من به کتاب‌های تاریخی که در قالب رمان هستند علاقه دارم. خواندن این کتاب را توصیه میکنم
مازیه ملک زاده
۱۴۰۲/۱۲/۱۲
خیلی کتاب خوبی بود من خودم به کتاب‌های رمان و تاریخ علاقه دارم
مشاهده همه نظرات 3

راهنمای مطالعه کتاب شهرزاد، دختری از مصر

برای دریافت کتاب شهرزاد، دختری از مصر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.