معرفی و دانلود رایگان کتاب صندوق اسرار سهراب سپهری: تفسیر اشعار عمیق، به زبان ساده‌ی شاعرانه و عارفانه

عکس جلد کتاب صندوق اسرار سهراب سپهری: تفسیر اشعار عمیق، به زبان ساده‌ی شاعرانه و عارفانه
قیمت:
رایگان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صندوق اسرار سهراب سپهری: تفسیر اشعار عمیق، به زبان ساده‌ی شاعرانه و عارفانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صندوق اسرار سهراب سپهری: تفسیر اشعار عمیق، به زبان ساده‌ی شاعرانه و عارفانه و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صندوق اسرار سهراب سپهری: تفسیر اشعار عمیق، به زبان ساده‌ی شاعرانه و عارفانه

کتاب صندوق اسرار سهراب سپهری: تفسیر اشعار عمیق، به زبان ساده‌ی شاعرانه و عارفانه نوشته علیرضا باقری، راهنمایی بی‌نظیر برای رسیدن به گنجینه اسرار قلب پر از نور سهراب سپهری است، اسراری که با بیانی رمزگونه و موجز در لابلای کلمات به تصویر کشیده شده است.

استفاده از ضمیر اول شخص منجر به بیانی دوستانه و نزدیک می‌شود و این باعث درک و فهم بهتر مفاهیم عمیق است. تفسیر اشعار از زبان اول شخص (شاعر) باعث احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتر با مفهوم شعر خواهد شد. در بیشتر اشعار سهراب سپهری، ردپای توصیف ویژگی‌های بهشتی ملکوتی به چشم می‌خورد. گویی خود شاعر، پا در زمین، اما قلب و روحش ساکن بهشت است. او با چشمانی که مناظر طبیعت را شعرگونه وصف می‌کند، با یاری جستن از حس هفتم، بهشت را در قالب اشعاری اسرارآمیز برای مردم زمین به سوغات می‌آورد. حس هفتم ورای ذهن شما قرار دارد و بدون موضع دریافت، ترکیبی از تمام حواس را در یک موجودیت به تصویر می‌کشد.

بهشت جایی است که اهالی‌اش قدر و قیمت رنگ و بوی گل را می‌دانند. آب‌ها در آن‌جا زلال و شفاف است، شغل‌ها جز محبت و خیر به هم‌نوع نیست و البته باید در چنین مکانی همه یک‌دل و یک‌زبان باشند. چه خوب و زیبا و هنرمندانه سهراب سپهری توانست همه این موارد را در اشعارش بیان نماید.

درباره سهراب سپهری:

سهراب سپهری در 15 مهر 1305 در کاشان متولد شد. پدرش اسدالله و مادرش ماه‌جبین، هر دو اهل هنر و شعر بودند. او دوران ابتدایی و دبیرستان را در کاشان سپری کرد و بعد از فارغ‌التحصیلی در دوره دوساله دانشسرای مقدماتی پسران در اداره فرهنگ کاشان استخدام شد. بعد از گرفتن دیپلم به تهران رفت و در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به تحصیل مشغول شد.

سپهری در سال 1330 اولین مجموعه شعر نیمایی خود به نام مرگ رنگ را به چاپ رساند. در سال 1332 از دانشکده فارغ‌التحصیل شد. در همان سال در چندین نمایشگاه نقاشی شرکت کرد و دومین مجموعه شعرش با نام زندگی خواب‌ها را منتشر کرد.

سهراب هنرمندی تنها، خجول، جستجوگر و فروتن بود که دیدگاه انسانی‌اش بسیار گسترده بود. به همین دلیل آثارش همواره با نقد مواجه بوده است. او ابتدا اشعارش را به سبک نیمایی می‌سرود اما بعدها سبک خودش را پیش گرفت. اغلب شعرهایش مانند تابلوهای زیبای نقاشی هستند که با کلماتی زیبا و عمیق تصویر شده‌اند.

در نقاشی‌های سهراب تأثیر آثار زیبایی‌شناختی غرب و شرق را به وضوح می‌توان دید. او رویکرد متفاوت و نوینی در طراحی داشت و فرم‌های هندسی نخودی و خاکستری رنگش با همه آثار نقاشان فیگوراتیو هم‌عصرش تفاوت داشت. برخی از تابلوهای او نزد مجموعه‌داران و دوستان سپهری است و پروانه خواهرش آثاری از او که در اختیارش بود را به موزه کرمان اهدا کرد.

سهراب سپهری در سال 1358 به بیماری سرطان خون دچار شد و سرانجام در اول اردیبهشت سال 1359 درگذشت و در روستای مشهداردهال از توابع شهر کاشان به خاک سپرده شد.

در بخشی از کتاب صندوق اسرار سهراب سپهری می‌خوانیم:

پاییز با ریختن برگ‌ها از راه می‌رسد، که به آن فصل برهنگی، عریان شدن و دست کشیدن از تعلقات و وابستگی می‌گویند، طبیعت هر سال خود را از هر آنچه غیر اوست پاک می‌کند و این تقدس فصل پاییز است.

انسان‌ باید بیاموزد مانند درختان دل‌بستگی به هیچ‌چیزی نداشته و تنها رشد خرد و آگاهی برایش مهم باشد.

درختان شیره‌ی وجود خویش و هر آنچه را که نتیجه یک سال دریافت نور، (آگاهی و خرد) از خورشید (خداوند) بوده است را به ریشه‌های درونی‌شان منتقل می‌کنند و برگ‌هایشان (یعنی آنچه ماندن‌اش دیگر جز تعلقات و وابستگی‌های بیهوده نیست) را در آرامش و آهستگی رها می‌نمایند.

در زندگی هر انسان، چرخه‌های قبض و بسط (غم و شادی؛ گرفتاری و گشایش) وجود دارد، در طبیعت و زندگی گیاهان این قبض و بسط در فصول پاییز و بهار آشکار می‌گردد.

برای سالکان و عاشقان درگاه الهی نیز دوران "وصل و هجران" وجود دارد، سالک واقعی باید در دوران هجران ادب را رعایت کرده و لب به گله و شکایت باز نکند و هم در ایام وصل آرامش و سکوت درونی خویش را حفظ نماید.

گله، شکایت و فریادهای نمایشی هر دو نشانه ناپختگی سالک است.

باید از درختان سر به فلک کشیده بیاموزیم زیرا آن‌ها هر آنچه در دوران قبض و بسط پیش آید در ادب و سکوت پذیرفته؛ شکرگزار و تسلیمِ خواست و امر الهی هستند.

زندگی را مانند سیبی سرشار از عشق و سلامتی در زمان حال تجربه کن، نه گذشته و نه آینده، زندگی تجربه هستی در لحظۀ اکنون است.

پوست سیب نماد مشکلات و سختی‌های زندگی است، که نیاز به پذیرش ما و درعین‌حال تلاش و کوشش دارد.

گاز زدن سیب با پوست یعنی پذیرش کامل و بی‌قید شرط زندگی و هر آنچه که در لحظه اکنون است، بدون گله و شکایت از ناخوشنودی‌های آن. زندگی بدون چالش (مانند زندگی سنگی) فاقد هرگونه رشد و تکامل است.

فهرست مطالب کتاب

مقدمه
زندگی‌نامه سهراب سپهری
1: ساده رنگ
2: روشنی، من، گُل، آب
3: از روی پلک شب
4: آب
5: در گلستانه
6: جنبش واژۀ زیست
7: و پیامی در راه
8: غربت
9: پیغام ماهی‌ها
10: نشانی
11: واحه‌ای در لحظه
12: پشت دریاها
13: تپش سایۀ دوست
14: صدای دیدار
15: شب تنهایی خوب
16: سورۀ تماشا
17: پرهای زمزمه
18: ورق روشن وقت
19: آفتابی
20: از سبز به سبز
21: ندای آغاز
22: به باغ همسفران
23: دوست
24: همیشه
25: تا نبض خیس صبح

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب صندوق اسرار سهراب سپهری: تفسیر اشعار عمیق، به زبان ساده‌ی شاعرانه و عارفانه
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات مدید
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابEPUB
تعداد صفحات274
زبانفارسی
شابک978-622-6376-63-1
موضوع کتابکتاب‌های نقد و بررسی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب صندوق اسرار سهراب سپهری: تفسیر اشعار عمیق، به زبان ساده‌ی شاعرانه و عارفانه

آقای اسدی
۱۴۰۰/۱/۴
سلام خیلی زیبا و لطیف اشعار عارفانه سپهری را تفسیر نموده؛ راستش بنده اشعار کلاسیک را بیشتر می‌پسندیدم و از قافیه هماهنگی که دارد لذت میبردم ۰
البته این به معنی دوست نداشتنم از شعر نو نبوده ونیست ۰
واقعا به این دیدگاه زیبا و عارفانه‌ای که سپهری داشته انسان را شگفت زده و حیران از عقل انسان به دوره؛

واقعا دیدگاه زیبا و قابل تحسینی داشته؛
بسیار بسیار زیبا و تأثیر گذار،
احساس کردم نیمه‌های گمشده‌ام را در اشعار سهراب یافتم ۰
با تمام وجود اشعار را درک میکنم و لذت میبرم ۰
زیباست زیباتر از چیزی که اندیشه کنیم ۰
حیفه که بعضی کتابهای کم محتوا در کتابراه طرفدار زیادی دارد؛
بعد کتابی به این زیبایی ۱۱
نفر مطالعه کرده باشند ۰
التماس تفکر⁦☺️⁩
مرتضی
۱۴۰۲/۲/۲۴
می شود گفت تنها بخش مفید کتاب، قسمت‌هایی از نماد نامه‌ی آن است
تفسیر‌ها به شدت سلیقه‌ای و کلیشه‌ای هستند و به وضوح از محتوای اصلی شعر به دور اند
نویسنده به اصرار سعی در عارفانه نمودنِ حتی ساده‌ترین توصیفات و تشبیهات شعر نموده است که موجب شده ویژگی دلچسب بودن از متن کتاب کم بشود
zahra Abdolvand
۱۴۰۰/۵/۳
در اینکه اشعار سهراب فوق العادن شکی نیست:)
ولی خب کتاب نیاز به کمی توضیح ببشتر داشت...
غلط‌های املایی دیده میشد: |
احساس میکنم بعضی از توصیف‌ها به جا نبود
اما در کل یه کتاب خوب برای درک اشعار سهراب عزیز هست
امیدوارم از خوندش لذت ببرید:) 🧡
الهه ذبیحی
۱۴۰۱/۸/۲۹
خیلی خوبه
مناسب برای کسایی که به ادبیات و تحلیل کردن علاقه دارند و کسایی که ذوق هنری دارند
اینطوری حرفی برای گفتن در جمع‌ها دارین و میشه یه گفت و گوی خوبی با آدم اهل شعر و ادب داشته باشین
در کل اطلاعات عمومی هم زیاد میشه
یاس رضوی
۱۳۹۹/۵/۴
من همیشه اشعار سهراب را عاشقانه میخواندم و از طبع لطیفش لذت می‌بردم، اما حالا با مفاهیم دلربای این اشعار اشنا میشوم و این تفسیر از دل برامده است و بر دل نشیند
هزار شکر که این کتاب را خواندم
ناهید
۱۴۰۲/۸/۲۹
از بچگی سهراب سپهری رو دوست داشتم و هر چی بیشتر تفسیر شعرهاشو میفهمم علاقم بیشتر میشه در عین سادگی پر از نکته است پادکست سهراب نامه از منصور ضابطیان به شناخت بیشتر درباره سهراب بهتون کمک میکنه
ارغوان مظفری
۱۳۹۹/۴/۳۱
باسلام
نهایت لطافت و معنویت را با تفسیری دلپذیر بیان نموده‌اند، زیباتر اینکه رایگان قرار داده شده و این مناعت طبع نویسنده فرهیخته را می‌رساند 🏵🏵🏵🏵
رسول زارع
۱۴۰۳/۱/۳۱
به نظر میرسد کمی شتابزدگی در نوشتن وجود داشته است. برای اولین بار تفسیر شعر نو میبینم. خیلی به من کمک کرد تا بفهمم چگونه باید به شعر نو نگاه کرد.
عباس شیخى
۱۴۰۰/۲/۲۴
طبیعت و بو و حس زندگى را میتوان از اشعار سپهرى احساس کرد. اشعار سپهرى زندگى را فریاد میزند
من زندگى را از لابلاى اشعار سپهرى پیدا کردم و جان گرفتم
saeed karimii
۱۴۰۰/۱/۱۶
اشعار سهراب همیشه روحم رو نوازش میده و برام جالب بود که پشت کلمات و عبارات این اشعار چه مفاهیم زیبایی قرار دارد. خواندن این کتاب واقعا اموزنده و روح نواز هست.
رضا مردانی
۱۴۰۰/۱/۱۲
چند غلط املایی داشت که معنی اشعار رو میتونست تغییر بده ولی اگر چشم پوشی کنیم از این موضوع بهترین کتاب سهراب سپهری هست به نظرم
S T
۱۴۰۰/۶/۱۸
با درک معانی شعر سهراب، لذت مطالعه اشعار چند برابر میشود. برای من خیلی مفید بود. با تشکر از نویسنده محترم و کتابراه.
Farhad Harandi
۱۴۰۰/۵/۳۰
از صمیم قلب از جناب باقری بابت این اثر آگاهانه سپاسگزارم. شادی و آرامش خود شما هستید دوست عزیز🙏🌹
امیری
۱۳۹۹/۴/۳۰
خیلی ممنون هم بابت تفسیر شعر و هم بابت رایگان کردن کتاب🌹
زهرا باقرزاده
۱۳۹۹/۴/۲۵
توانسته تا حد احساس لطیف انسانی را برانگیخته کند
مشاهده همه نظرات 38

راهنمای مطالعه کتاب صندوق اسرار سهراب سپهری: تفسیر اشعار عمیق، به زبان ساده‌ی شاعرانه و عارفانه

برای دریافت کتاب صندوق اسرار سهراب سپهری: تفسیر اشعار عمیق، به زبان ساده‌ی شاعرانه و عارفانه و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.