معرفی و دانلود کتاب صوتی تاریخ بیهقی: جلد پنجم

عکس جلد کتاب صوتی تاریخ بیهقی: جلد پنجم
قیمت:
30000 تومان - 3.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ بیهقی: جلد پنجم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی تاریخ بیهقی: جلد پنجم و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی تاریخ بیهقی: جلد پنجم

کتاب صوتی تاریخ بیهقی: جلد پنجم نوشته‌ی ابوالفضل بیهقی، یکی از درخشان‌ترین و ماندگارترین کتاب‌های تاریخ ادبیات ایران است که به نقد و بررسی رویدادهای دوران سلطنت سلطان مسعود غزنوی می‌پردازد.

درباره‌ی کتاب صوتی تاریخ بیهقی:

تاریخ بیهقی در 30 جلد به نگارش درآمد که در طی جنگ‌ها و آتش‌سوزی‌های متداول در کشور ایران، از بین رفته و تنها شش جلد از آن باقی مانده و در دسترس ما قرار گرفته است. بیهقی بیان کرده که در این اثر، 50 سال تاریخ ایران گنجانده شده است، اما فقط قسمتی از آن باقی مانده که درباره‌ی سلطنت سلطان مسعود غزنوی است. به همین خاطر عنوان دیگر این کتاب، «تاریخ مسعودی» است.

این اثر کتابی تاریخی است، اما نه تاریخی معمولی و ساده. نگارش این شاهکار تاریخی توسط ابوالفضل بیهقی به مدت 20 سال طول کشیده است تا او بتواند روایتی جامع، کامل و معتبر از تاریخ معاصر خودش ارائه کند و آن را به دست آیندگان برساند تا خطاهای آن‌ها را مرتکب نشوند و تاریخ معاصر خود را به گونه‌ای دیگر رقم بزنند. این کتاب شما را با نثر قرن چهارم و پنجم آشنا می‌کند و دایره لغات شما را نیز افزایش می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین مواردی که بیهقی در این اثر به آن‌ توجه زیادی کرده، بررسی‌های نقادانه و ریشه‌یابی رویدادهای تاریخی است. تقریبا کلیه افرادی که این کتاب را می‌خوانند و یا می‌شنوند زیبایی و جذابیت نثر آن را ستایش می‌کنند و شیفته‌اش می‌شوند. بسیاری بر این باورند که این اثر با آن که تاریخی است، اما در دسته‌ی ادبیات نیز طبقه‌بندی می‌شود، چون برجسته‌ترین برتری آن نسبت به دیگر کتب تاریخی رمان‌گونگی آن است و به همین خاطر است که مخاطب با اثری پرکشش و جذاب روبه‌رو می‌شود.

کتاب تاریخ بیهقی چند ویژگی آشکار دارد: صراحت، شجاعت، شهامت و صداقت در بیان، حتی اگر به ضرر خود بیهقی باشد. از دیگر ویژگی‌های بیهقی که تاثیر بسیار زیادی در گیرایی و جذابیت این کتاب گذاشته، این است که او شخصا در پی اشخاص درگیر در ماجراها و جریانات ‌رفته و از منابع دسته اول برای نگارش کتابش استفاده کرده است.

تاریخ‌نگاری ایرانیان:

تاریخ‌نگاری ایرانیان از چه زمانی شروع شد؟ این همان سوالی است که پس از تحقیقات و بررسی‌های جامع براساس مستندات درمی‌یابیم که مربوط به قرن سوم و چهارم هجری و دوران غزنویان رهنمون است و اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر بیاندازیم، تاریخ بیهقی به گونه‌ی شگفت‌انگیزی آن را به نمایش می‌گذارد. این کتاب سندی تاریخی از تاریخ‌نگاری ایرانی است که تاریخ سرزمین‌مان را شرح می‌دهد. تا قبل از تاریخ بیهقی، تاریخ این سرزمین توسط افسانه، اسطوره یا حماسه بیان می‌شد و به جای مورخان، این شاعران، اسطوره‌سازان و نقالان بودند که تاریخ این کشور را روایت می‌کردند.

ابوالفضل بیهقی را بیشتر بشناسیم:

ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی، مورخ و نویسنده درخشان ایرانی در سال 370 هجری شمسی در سبزوار به دنیا آمد. عمده‌ی شهرت او به خاطر نوشتن کتاب تاریخی با عنوان تاریخ بیهقی است که اصلی‌ترین منبع تاریخ درباره‌ی حکومت غزنوی است، زیرا او بیشتر عمر خود را در دربار غزنوی گذراند. او در ابتدا در نیشابور به تحصیل پرداخت و پس از فوت دبیر دیوان شاهی، بونصر مشکان به عنوان دبیر وارد دیوان محمود غزنوی و حکمرانان پس از او شد. سپس صاحب دیوان رسالت شد.

چندین سال از عمر خود را به دلیل خشم و بدگمانی امیر در زندان بود. زمانی که از زندان رها شد، نگارش کتاب تاریخ بیهقی را آغاز کرد. از 30 جلد کتاب تاریخ بیهقی تنها 6 ‌جلد به یادگار مانده است. این کتاب ارزش تاریخی بسیار زیادی دارد و بخاطر نثر روان و گویای آن، از منابع باارزش ادبیات نیز به‌ شمار می‌آید. ابوالفضل بیهقی در سال 456 هجری شمسی در غزنین درگذشت.

شنیدن کتاب صوتی تاریخ بیهقی: جلد پنجم به چه کسانی پیشنهاد می‌شود:

زمانی که اسم کتاب‌های تاریخی به میان می‌آید، افراد بسیاری به دلیل متون نافهم و سنگین از آن‌ها دوری می‌کنند. اما کسانی که اهل کتب تاریخی هستند می‌دانند که داستان به آن پیچدگی هم نیست و بسیاری از آن‌ها زبانی شیرین و جذاب دارند.

کتاب صوتی حاضر یکی از کتاب‌های ارزشمند تاریخی است که به شما کمک می‌کند با تاریخ آشتی کنید و از گذشته درس عبرت بگیرید و آینده‌ی بهتر و درخشان‌تری برای خود را رقم بزنید.

در قسمتی از کتاب صوتی تاریخ بیهقی: جلد پنجم می‌شنویم:

یاد کردن آنچه بر دست امیرمسعود رفت پس از درگذشت پدرش امیرمحمود که خشنودی خدای بر آن دو باد. در ایام حکمرانی برادرش در غزنه، تا آنگاه که در تگین‌آباد باز داشته شد و کار حکومت وی مسعود به روشنایی گرایید و نشستن وی بر پادشاهی. بخشایش خداوند بر همه‌ی آن‌ها باد.

در دیگر تواریخ چنین طول و عرض نیست که احوال را آسان‌تر گرفتند و شمه‌ای بیش یاد نکردند، اما من چون این کار پیش گرفتم. می‌خواهم که داد این تاریخ به تمامی بدهم و گرد زوایا برگردم تا هیچ چیز از احوال پوشیده نماند و اگر این کتاب دراز شود و خوانندگان را از خواندن ملالت افزاید، طمع دارم به فضل ایشان که مرا از مبرمان نشمرند.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
22 دقیقه
نامه حشم تگیناباد به امیر مسعود
16 دقیقه
آن چه امیرمسعود در زمان حکمرانی امیر محمود کرد
20 دقیقه
بندگی عیان ری
31 دقیقه
رسیدن رکابدار محمودی به مسعود در دامغان
38 دقیقه
فرود آمدم به نشابور
26 دقیقه
درآمدن سپاه از تگیناباد به هرات
23 دقیقه
شکوهیدن محمودیان
17 دقیقه
احوال امیرمحمد در بند
19 دقیقه
نامه به قدرخان
29 دقیقه
بدگمانی آلتونتاش شاه خوارزمشاه

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی تاریخ بیهقی: جلد پنجم
نویسنده
راویاحسان چریکی
ناشر صوتیانتشارات نیستان
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابMP3
مدت۴ ساعت
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی تاریخی، فلسفی و اجتماعی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی
30000 ت - 3.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی تاریخ بیهقی: جلد پنجم

شکوفه احمدی
۱۳۹۹/۹/۲۶
همیشه تو دبیرستان متاسفانه چون درس خوندیم برای کنکور و امتحان با تاریخ بیهقی به خوبی آشنا نشدم اما نمونه‌اش رو که گوش دادم و صدای بسیار شیوای آقای چریکی خیلی خوشم اومد که کتاب رو گوش بدم تا حداقل آگاهی بتونم از تاریخ بیهقی داشته باشم
فکر میکنم همه ما حداقل حداقل یکبار این آثار رو بخونیم یا گوش بدیم... به عنوان یک فارسی زبان و یک ایرانی✌🏻🥰
Ghassem Hosseini
۱۳۹۹/۴/۶
اگرچه گوش سپردن به کتابهای صوتی به جهت قلت وقت، به هنگام آرامش شب یا سپردن راه در روز انجام‌پذیرد لیکن همخوانی کتاب با صدای دلنشین گوینده متن بسیار دلچسب بوده و برخی لغات دشوار را سهل می‌کند، لذا در این وانفسای سحرگاه کتاب تاریخ بیهقی با تصحیح سعید نفیسی و انتشار کتابخانه سنایی را گشوده و گوش جان به صوت جلد پنجم ازین کتاب صوتی کتابراه سپردم.
جلال کامیاب فر
۱۳۹۹/۱۰/۱۲
من تا پیش ازین فکر می‌کردم کتاب صوتی به درد نمی‌خوره
اما واقعا از گوینده و انتشارات این اثر تشکر می‌کنم بابت همتی که گماشتن برای تدوین این کارِ صوتی.
مهم‌ترین امتیاز این اثر اینه که گوینده خودش کاااااملا به متن تسلط داره و جوری جملات رو ادا می‌کنه که فهمش کاملا برای مخاطب آسون میشه.
دمتون گرم و پاینده باشید.
مینا زارعی
۱۴۰۲/۳/۵
تاریخ بیهقی از منابع مهم تاریخی ما هست کاش متن کامل کتاب به دست ما می‌رسید چه حیف که بخش‌هایی از کتاب ازبین رفته. راوی هم بسیار عالی کار خوانش کتاب رو انجام دادن. فقط باید با دقت به آن گوش داد حتی اگر لازم شد یک جمله، بند یا صفحه رو دوباره از اول گوش بدیم، ارزشش رو داره.
فاطمه میزانی
۱۴۰۰/۸/۳۰
با گوش دادن به خوانش درس و فهیم اقای چریکی فهمیدم شاید خیلی از اثار و کتاب‌هایی که دوست ندارم شاید فقط به خاطر درست نخوندن و در ادامه‌اش نفهمیدن متن هست و اینکه خوانش درست و مکث‌های به جا و عوض‌شدن لحن یه اثر فوق العاده رو به جا گذاشت
Atefeh Momenzadeh
۱۴۰۲/۱۲/۲۷
برای یک کتاب صوتی صدای گوینده عالی هست و میشه گفت قابل فهم است که داره چی میگه البته اگر کسی از ادبیات کهن سر در نیاره چندان قابل فهم نیست چون به صورت کهن ترجمه کرد ترجمه‌اش کاملا روان و ساده نیست اما قابل فهمه
بهمن دهقانی
۱۴۰۰/۱۱/۸
من این جلد رو گوش دادم اما چقدر حیف که نسخه‌های قبل این کتاب مفقودی است و نمیتونیم از تاریخ سلطان محمود هم اطلاعاتی از زبان این اسطوره تواریخ ایران کهن بدونیم
Mojtaba Shirani
۱۳۹۹/۴/۳
کتاب خوبیه فقط با دقت باید گوش کنید مسلما یکی از بهترین کتاب‌های تاریخی موجوده
از صدا خوب گوینده هم نمیشه گذشت عالیه
نریمان نوروزی
۱۴۰۰/۲/۸
سلام ازشمادست دراندکاران مخثوصاراوی بزرگوارکه دراین موردخیلی زحمت کشیده ازخداونداحدواحدآرزوی موفقیت وسربلندی بهروزی وپیروزی برایتان دارم
ف . راد
۱۴۰۱/۱۲/۴
برای بار اول که گوش دادم زیاد ارتباط برقرار نکردم، فهمیدن برخی از کلمات هم مشکله، باید یک بار دیگر گوش کنم
کامبیز رفیع
۱۴۰۱/۱/۲۶
با تصویری که از تاریخ بیهقی در مدارس داشتیم تفاوت داره ارزش ادبی شنیدن رو داره حتی فقط برای اعطلای ادبی.
محمد شکوهی
۱۴۰۰/۱۱/۱۷
درود
این کتاب صوتی علاقه مطالعه این کتاب مهم را دو چندان کرده است. بیان رسا، شیوا و دلنشین گوینده بسیار ستودنی است.
سعید کامجو
۱۴۰۱/۸/۲
بسیار عالی در مورد تاریخ وادبیات ایران زمین در کتاب صوتی اگر کمی کلمات روان‌تر بود عامیانه تر میشد
علی رفیعی فر
۱۴۰۱/۲/۲۶
کتاب خوبیه ولی نثر خیلی سختی داره و هر قسمت رو چند بار باید گوش بدی که کامل متوجه موضوع بشی
حسین امین
۱۴۰۰/۸/۱۷
شیرینی و حلاوت زبان فارسی را که مدتها از آن دور شده بودم را با شنیدن این نثر زیبا دوباره چشیدم
مشاهده همه نظرات 26

راهنمای مطالعه کتاب صوتی تاریخ بیهقی: جلد پنجم

برای دریافت کتاب صوتی تاریخ بیهقی: جلد پنجم و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.