معرفی و دانلود کتاب صوتی داستان بر دار کردن حسنک وزیر

عکس جلد کتاب صوتی داستان بر دار کردن حسنک وزیر
قیمت:
33000 تومان - 3.99€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی داستان بر دار کردن حسنک وزیر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی داستان بر دار کردن حسنک وزیر و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی داستان بر دار کردن حسنک وزیر

کتاب صوتی داستان بر دار کردن حسنک وزیر نوشته‌ی ابوالفضل بیهقی، روایتی فوق‌العاده و حیرت‌آور درباره‌ی اعدام آخرین وزیر سلطان محمود غزنوی است که به دستور سلطان مسعود غزنوی و به حکم خلیفه‌ی بغداد صورت گرفت.

درباره‌ی کتاب صوتی بردار کردن حسنک وزیر:

حسنک وزیر قسمتی از کتاب «تاریخ بیهقی» است، ابوالفضل بیهقی این شاهکار تاریخی را در طی 20 سال به نگارش درآورد تا بلکه بتواند روایتی معتبر از تاریخ معاصر خودش را ارائه کند و آن را به دست آیندگان برساند تا خطاهای آنان را مرتکب نشوند و تاریخ خویش را به طور دیگری رقم بزنند. حسنک وزیر داستان بر دار ‌کردن یک مرد است اما در اصل نماد کلیه خردمندانی است که با تنگ نظری افرادی که خواهان قدرت‌ و ثروت هستند، سر بر دار داده‌اند. شاید این ایران بود که در آن روزگار با کوته فکری و تنگ‌نظری افرادی بر سر دار شد و بودنش به تاراج رفت.

اردلان ضرغام راوی این اثر جذاب صوتی کوشیده روایتی ناب از داستان مردی داشته باشد که به جرم قرمطی‌گری به اعدام محکوم شد. یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد این کتاب صوتی، طراحی جلد این کتاب توسط ساعد مشکی است که پرنده‌ای بی‌جان را به تصویر کشیده که نشان دهنده‌ی خشک شدن پاها و جسم حسنک وزیر است زیرا بدنش 7 سال بالای دار ماند و او را به پایین نکشاندند و بیهقی بدون هیچ توضیح اضافه‌ای احوال جسم بی‌جان حسنک را با پایانی محزون کننده روایت می‌کند.

این کتاب شما را با نثر قرن چهارم و پنجم آشنا می‌کند و دایره لغات شما را نیز ارتقا می‌دهد. بیهقی در این کتاب قواعد جاری در حکومت سلطان محمود غزنوی را با ظرافت‌های کلامی بی‌نظیری شرح می‌دهد. حسنک وزیر داستانی احساسی و تامل‌برانگیز از تاریخ بیهقی است که به روایت به دار آویختن آخرین وزیر سلطان محمود غزنوی، حسن بن محمد میکالی معروف به حسنک وزیر، به جرم قرمطی گری یا اسماعیلی گرایی می‌پردازد. این کار به فرمان مسعود غزنوی و به فتوای خلیفه‌ وقت بغداد صورت گرفت.

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که در این کتاب صوتی بیان می‌شود، نحوه‌ی حکومت و تاریخ ساختن سلاطین عباسی و غزنوی است که آن را باظرافت و زیبایی خاصی روایت می‌کند. از دیگر خصوصیات این داستان راوی آن، ابوالفضل بیهقی است زیرا آنچه تاریخ درباره او می‌گوید نشان دهنده‌ی صحت نفس و دقت نظر بالای او در ثبت و ضبط حوادث است و همین موضوع باعث شده داستانش در شش جلدی که از کتاب سی‌جلدی‌اش بر‌ جای مانده، شنیدنی و جذاب شود.

ابوالفضل بیهقی را بیشتر بشناسیم:

ابوالفضل محمد بن حسین بیهقی، مورخ و نویسنده مشهور ایرانی در دربار غزنوی، در سال 370 هجری شمسی در سبزوار چشم به جهان گشود. شهرت او بیشتر به دلیل نگارش کتاب تاریخی با عنوان تاریخ بیهقی است که اصلی‌ترین منبع تاریخ درباره‌ی حکومت غزنوی است. او در ابتدا در نیشابور به تحصیل پرداخت و بعد از فوت دبیر دیوان شاهی، بونصر مشکان به عنوان دبیر وارد دیوان محمود غزنوی و حکمرانان پس از او شد. سپس صاحب دیوان رسالت شد.

مدتی از عمر خود را به خاطر خشم و بدگمانی امیر در زندان سپری کرد. هنگامی که از زندان آزاد شد شروع به نگارش کتاب تاریخ بیهقی کرد. از 30 جلد کتاب تاریخ بیهقی تنها 6 ‌جلد به یادگار مانده است. این کتاب اهمیت تاریخی بسیاری دارد و بخاطر نثر روان و گویای آن، از منابع باارزش ادبیات نیز به‌ حساب می‌آید. ابوالفضل بیهقی در سال 456 هجری شمسی در غزنین دار فانی را وداع گفت.

شنیدن کتاب صوتی داستان بر دار کردن حسنک وزیر به چه کسانی پیشنهاد می‌شود:

زمانی که اسم داستان‌های تاریخی به میان می‌آید، همه‌ به یاد متون خشک و سنگین می‌افتند که خواندن یا شنیدن آن‌ها سخت و گاهی غیرممکن است. اما اگر اندکی در جهان تاریخ جستجو کنیم، خیلی زود درمی‌یابیم که داستان به آن پیچدگی هم نیست و بسیاری از کتب تاریخی زبانی شیرین و جذاب دارند.

کتاب صوتی حاضر نیز یکی از همین داستان‌هاست که به شما کمک می‌کند تا هم با تاریخ آشتی کنید و هم بتوانید از گذشته درس عبرت بگیرید و آینده‌ی بهتری برای خود را بسازید.

در قسمتی از کتاب صوتی بردار کردن حسنک وزیر می‌شنویم:

«چون حسنک را از بست به هرات آوردند، بوسهل زوزنی او را به علی رایض، چاکر خویش سپرد. و رسید به او از انواع استخفاف، آنچه رسید که چون بازجستی نبود، کار حال او را انتقام‌ها و تشفی‌ها رفت. و به آن سبب مردمان زبان بر بوسهل دراز کردند که زده و افتاده را توان زد، مرد آن مرد است که گفته‌اند: «العفو عند القدرة» به کار تواند آورد. و چون امیر مسعود از هرات قصد بلخ کرد، علی رایض حسنک را به بند می‌برد و استخفاف می‌کرد و تشفی و تعصب و انتقام می‌بود. هرچند می‌شنودم از علی، پوشیده مرا وقتی گفت: «که هرچه بوسهل مثال داد از کردار زشت در باب این مرد، از ده، یکی کرده آمدی.» و بسیار محابا رفتی. و به بلخ در امیر می‌دمید که ناچار حسنک را بر دار باید کرد. و امیر بس حلیم و کریم بود. جواب نگفتی...»

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
10 دقیقه
قسمت اول
10 دقیقه
قسمت دوم
4 دقیقه
قسمت سوم
12 دقیقه
قسمت چهارم
11 دقیقه
قسمت پنجم
11 دقیقه
قسمت ششم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی داستان بر دار کردن حسنک وزیر
نویسنده
راویاردلان ضرغام
ناشر صوتی نوین کتاب گویا
سال انتشار۱۳۹۹
فرمت کتابMP3
مدت۵۶ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان ایرانی، کتاب‌های داستان و رمان ایرانی
قیمت نسخه صوتی
33000 ت - 3.99 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی داستان بر دار کردن حسنک وزیر

فاطمه رئوفی
۱۴۰۱/۸/۲۹
با سلام
بسیار زیبا بود. البته باید چند بار پیاپی شنید تا کاملا مطالب را درک کنیم. (به دلیل کهن بودن متن)
داستان «بر دار کردن حسنک» یکی از داستان‌های مشهور بیهقی است که تقریبا همه آن را خوانده و یا بخشهایی از آن دائما تکرار می‌شود و به دلیل کوتاه بودن داستان، بیشتر از بقیه بخشها شنیده شده است. هم
جنبه تاریخی دارد، هم ادبی و داستانی. داستان حسنک وزیر یک داستان محض نیست، بلکه در دل خودش رگه‌هایی از تراژدی دارد و آن را می‌توان یک اثر تراژدیک نامید.
که در آن نبرد و کشاکش بین خوبی و بدی، زشتی و زیبایی و حق و باطل روایت شده.
بیهقی به شکل زیبایی، به عکس داستانهایی که شنیده ایم داستانش را ابتدا با "ضد قهرمان" (بوسهل زوزنی) شروع کرده و بعد به سراغ حسنک وزیر رفته است.
درست است که حسنک مظلوم نمایان شده اما در جایی میگوید که نتیجه کردار خودش را دید.
و در چند جای داستان این نتیجه عمل برای اشخاص دیگر هم عنوان شده.
قسمت بسیار زیبای داستان صحبتهای مادر حسنک پس ازشنیدن این خبر بود. (جایی خواندم داستان «فرو گرفتن خوارزم‌شاه، آلتون‌تاش را» بهترین بخش‌ تاریخ بیهقی است که پیشنهاد میشود البته خودم هنوز نخوانده ام)
با تشکر از تیم کتابراه
آنیتا ارزانی
۱۴۰۱/۸/۲۹
🌷سپاس کتاب راه عزیز، مثل همیشه متنوع و تاًثیر گذار✔شنیدن این اثر را به کسانی توصیه میکنم که به متون تاریخی، ادبی گذشتگان و نه تاریخ معاصر آشنایی و علاقمندی دارند، تا جای گلگی نماند. ✔برخوان محترم با تسلط بالا و شیوا و شمرده متن را قرائت کردند و بنظر من حق مطلب بنحو احسن ادا گردید. ✔و اما موسیقی و سنتی متن، آرامبخش متناسب، جریان داستان را بر امواج خود بنرمی و روانی بجلو میراند. ✔برای یافتن بعضی معانی بناچار به منابع دیگری مراجعه کردم، سخت و زمانبر شد، ولی این یک سوی ارزش مطالعه کتاب است. بدانی و آگاه شوی، آگاهی چراغ راه است و بیراهه را عیان میکند، اگر چه به مذاق سیاهی خوش نیآید✔🍃🌟🌟🌟🌟🌟🍃این برای دست اندرکاران عزیزکتابرآه، که راه دیگری برای قدرشناسی نمیشناسم. ✔لطفا مرا از بخش امتیاز دهی خذف کنید، تابحال چه برای نظر دهی و چه نقد کتب امتیازهای فراوانی به من تعلق گرفت که بعلت ندانستن نحوه استفاده در سایه محرومیت نشسته ام!!!!! و تمایل خود را با وجود عنایت شما کمرنگ میبینم. متاسفم🍃💜🍃
زینب رزاقی
۱۴۰۱/۹/۳
تاریخ هر کشوری سرشار از داستان‌های مردمانیست که با ظلم و جهل زمانه خود جنگیده‌اند. به شخصه نمیدونم وقتی با چنین داستانی از تاریخ کشورم روبرو میشم به حضور اون شخص مبارز در تاریخ کشورم افتخار کنم یا بابت ظلم و جوری که در حقش روا شد متاسف باشم.
ادبیات کهن این اثر جذابیتی داشت که شیرینی داستان رو چند
برابر میکرد‌.
همانطور که از نام اثر پیداست از نوع ادبیات تراژیک هست و قلب شنونده را سرشار از درد و دادخواهی می‌کند.
هر چند چنین آثاری بسیار کم به صورت صوتی تولید شده و انتظار یک خوانش بی عیب دور از واقع هست اما ترجیح شخصی من این بود که راوی محترم تنها از دید یک روایتگر بی طرف خوانش رو انجام بدن چون سوز و گداز و روایت کند مطلب برای من باعث حواس پرتی میشد و کمی آزار دهنده بود.
از کتابراه عزیز و ناشر محترم بابت انتشار چنین آثار فاخری صمیمانه سپاسگزارم
M R
۱۴۰۱/۹/۶
داستان بر دار کردن حسنک وزیر، وزیر سلطان محمود غزنوی هست که البته درزمان سلطان محمود اتفاق نمیفته بلکه پسرش سلطان مسعود غزنوی حسنک وزیر رو به خلیفه تسلیم میکنه وباعث مرگش میشه. تاریخ علت این اتفاق رو پذیرفتن خلعت فاطمیان از پادشاه مصر در بازگشت از سفر حج میدونه که باعث میشه خلیفه عباسی تهمت (قرمطی) اسماعیلی بودن به حسنک بزنه اما سلطان محمود این موضوع رو نمیپذیره و اجازه نمیده آسیبی به وزیرش برسه. ولی بعد از مرگ اون فرزندش یعنی سلطان مسعود حکم به قرمطی بودن اون میده و اون رو به خلیفه عباسی میسپره. بیهقی داستان این ماجرا رو بسیار زیبا و هنرمندانه حکایت کرده هرچند نثر سنگین اثر ممکنه برای خواننده‌ها کمی دشوار باشه.
مصطفی عزیزی
۱۴۰۲/۲/۱۰
کتاب صوتی خوبی بود، به نظرم نیاز به تمرکز داره که حق مطلب را بشه درک کرد. کتابیه که بر اساس داستان‌های کهن پارسی نوشته شده و به گونه پیش می‌ره که باید یه جورایی به تاریخ و این مباحث علاقه داشته باشی که بتونی ازش لذت ببری. در مورد خود کتاب و متنش که نیازی به توضح نمی‌بینم چون خیلی‌ها با هاشون آشنایی شاید داشته باشند. ولی صدای گوینده خوب بود و انتخاب موسیقی بد نبود ولی کنی طولانی بود. سپاس از تیم خوب کتابراه و تهیه کنندگان این اثر.
ساناز معینی
۱۴۰۲/۱/۴
یه زمانی در دبیرستان مجذوب کتاب تاریخ بیهقی شدم واینکه اونقدر قشنگ وباریزجزئیات این کتاب تاریخی نوشته شده که باخوندنش حس میکنید دارید فیلم سینمایی میبینید... اگه بخوام ازدیدگاه یه رمان بهش نگاه کنم میتونم بگم که تاریخ مسعودی یاتاریخ بیهقی وداستانهای اون قشنگترین رمان دنیاست با دنیایی از واقعیات.. حیف که فقط۳جلدازاون کتاب باقی موند وبقیش به دست دشمنان نابودشد.. این داستان هم مثل همه داستانهاقشنگ وشنیدنیه
بهاره محمدی اسفه
۱۴۰۱/۹/۶
یادش بخیر دبیرستان بودم و دقیقا همین بخش از تاریخ بیهقی جز درس متون ادبی ما بود. الان گویی صدای معلم عزیزم سرکار خانم علیزاده توی گوشم می‌پیچید. درباره متن که من کوچکتر از آنم که نظر بدهم ولی در مورد صدا و نحوه روایت باید بگویم کاملا با متن هم خوانی داشت. تنها ایراد این بود که موسیقی که اتفاقا آن هم در هماهنگی با متن بود بسیار طولانی بود. با سپاس از کتابراه
م ظ
۱۴۰۱/۹/۷
سلام، چه قدر جالب است که یک زبان در طول تاریخ تا این اندازه میتواند تغیر کند، میتوانم بگویم فهم معنی بعضی از بخشهای داستان به خاطر کلمات و اصطلاحات قدیمی آن برایم بسیار دشوار بود و مجبور شدم دو بار کتاب را گوش دهم. هر چه بیشتر می‌گذرد بیشتر مطمئن میشوم در دنیا چیزهای بد بیشتر و تاثیر گذار تر هستند تا خوبی‌ها، کاش آدم‌ها آنقدر سطحی و بی حیا نبودند
امیرعلی سلیمانی
۱۴۰۱/۸/۲۶
+ کوتاه و مختصر ولی مفید
_ موسیقی به کار گرفته شده طولانی
در نظرها به صداو خوانش راوی خیلی انتقاد شده
دوستان راوی به سبک قلم نویسنده خود کتاب میخونه
تاریخ بیهقی زمان حال نیست که انتظار داشته باشیم به سبک نو و عصر جدید خوانش انجام بشه
+راوی خوب بود اونقدر ضعیف نبود که دوستان نظر دادن
باران حسینی
۱۴۰۱/۹/۱۳
متاسفانه اکثر کتاب‌های صوتی موسیقی خیلی طولانی دارند که من نمی‌پسندم. متن کتاب به فارسی کهن نوشته شده و فهمیدنش در آن واحد به صورت صوتی خیلی امکان نداره. طوری که من نتونستم تمام کتاب و گوش کنم. توصیه میکنم کتاب‌هایی که به این صورت نوشته شدن رو به صورت متنی مطالعه کنید. برای من خیلی کسل کننده بود. از کتابراه عزیز ممنونم
Elaheh Ebrahimian
۱۴۰۱/۱۲/۱۱
کتاب‌های قدیمی بخاطر بیان قدیمی و متفاوت معمولا خسته کننده و سخت هستن و گوش دادنش تمرکز فراوان میخواد و بعضی واژه‌ها را باید از نت معنی کرد تا متن فهمید ولی تاریخ از ملزومات یک فرهنگ والا هست اگر نخوانیم باید مجدد تجربه کنیم خواندن هر کتاب تاریخ مفید و مثبت است خصوصا که مربوط با این جغرافیا باشد
🌸Zahra Habibi🌸
۱۴۰۱/۹/۱۲
این داستان رو سالها پیش خونده بودم و حسابی جذبش شدم اما صوتی شو اصلا دوست نداشتم دقیق نمیدونم کجای کار ایراد داشت موسیقیش زیاد بود یک سوم هر بخش فقط موسیقی بود نحوی اجرا و ریتم و فضا سازیش به هیچ وجه باب دلم نبود جوری که ۵ دقیقه هم نمیتونستم ذهنم رو متمرکز کنم در کل برای من مجموعه‌ی جذابی نبود
علیرضا رجبی
۱۴۰۱/۸/۲۶
سلام. من که چیزی از این داستان نفهمیدم. خیلی دیگه ادبیاتی بود. ولی موزیک سنتی که براش گذاشته بودن خوب بود. البته خود داستان برای کسانی که به تاریخ و ادبیات آشنایی دارن خوب هستش. من تاریخ رو دوست دارم ولی برخی از جملات و کلمات زیادی ادبی تاریخی بود. خوب بود و کوتاه.
AliReza Nasabolhosseini
۱۴۰۲/۱/۷
داستان حسنک وزیر یکی از زیباترین بخش‌های کتاب تاریخ بیهقی است که شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوران را به زیبایی به تصویر می‌کشد.
به نظرم صدای گوینده با متن مناسبت داشت و بر زیبایی اثر افزوده است.
شنیدن این کتاب را به علاقه مندان تاریخ و زبان و ادب پارسی توصیه می‌کنم.
Sepid Mmm
۱۴۰۱/۱۲/۲۷
مناسب برای کسانی که به ادبیات کهن علاقه دارند فضای داستان و گویندگی و موسیقی پس زمینه تماما باهم متناسب بودند و خبر از فرهنگ ایرانی می‌دادند چرا که موسیقی سنتی بود و به ذهن آرامی میداد برای درک داستان گاها باید دوباره گوش کرد چون از جمله آثار تاریخی ایران عزیز و آقای بیهقی است
مشاهده همه نظرات 101

راهنمای مطالعه کتاب صوتی داستان بر دار کردن حسنک وزیر

برای دریافت کتاب صوتی داستان بر دار کردن حسنک وزیر و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.