معرفی و دانلود کتاب صوتی توتم و تابو

عکس جلد کتاب صوتی توتم و تابو
قیمت:
89000 تومان - 9.49€
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی توتم و تابو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی توتم و تابو و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی توتم و تابو

زیگموند فروید در کتاب صوتی توتم و تابو پلی میان انسان‌شناسی و روانکاوی ایجاد کرده است. او ریشه‌ی باورهای فراواقعی و ممنوعیت‌های فرهنگی را تا اقوام بدوی دنبال می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه باوجود کمرنگ شدن توتمیسم، در جوامع امروز با اشکال جدیدی از تابوهای فرهنگی روبه‌رو هستیم. تحلیل شباهت بین زندگی ذهنی انسان‌های اولیه و روان‌رنجورهای معاصر از نقاط جالب توجه این کتاب محسوب می‌شود.

درباره‌ی کتاب صوتی توتم و تابو

استفاده از ابزار روانکاوی برای بررسی پدیده‌های فرهنگی یکی از جنبه‌های جالب تفکر زیگموند فروید (Sigmund Freud) است که در کتاب صوتی توتم و تابو (Totem and Taboo) به‌خوبی نمود پیدا کرده. هدف او در این کتاب صوتی ایجاد رابطه‌ای بین مردم‌شناسی، زبان‌شناسی و بررسی فرهنگ از یک‌سو و روانکاوی از سوی دیگر بوده است. او معتقد است که جوامع امروزی ما مجموعه‌ای از تابوهای سنتی و مدرن را در خود دارند اما توتمیسم جایگاه خود را به قالب‌های جدید مذهبی و اجتماعی واگذار کرده است. زیگموند فروید تلاش می‌کند معنای توتم و تابو را در فصل‌های مختلف و با استفاده از دستاوردهای باستان‌شناسی و انسان‌شناسی شرح دهد. از نظر او پیشرفت اجتماعی و فنی جامعه‌ی بشری به تابو کمتر از توتم صدمه زده است.

برای توضیح مفهوم توتم و کارکرد آن‌ها در جوامع انسانی، زیگموند فروید در فصل اول کتاب صوتی توتم و تابو نظام‌های توتمیسم را در میان بومیان استرالیایی بررسی می‌کند. در این قبایل هر فرد و گروهی توتم‌های مشخصی دارد. یک حیوان، گیاه یا نیرویی طبیعی به‌عنوان توتم اعضای این قبایل در نظر گرفته می‌شود و افراد اجازه ندارند با کسانی که توتم مشابهی دارند ازدواج کنند. از نظر فروید چنین فرهنگ‌هایی را می‌توان به‌عنوان ریشه‌ی ترس از زنای با محارم تعبیر کرد و دید چگونه توتم بعداً از طریق پدیده‌های فرهنگی دیگر جایگزین شده است.

فصل دوم کتاب صوتی توتم و تابو تلاشی است برای توضیح مفهوم تابو و چگونگی کارکرد آن در ارتباط با توتمیسم. زیگموند فروید هر چیزی که به دلیل و علتی ترس و اضطراب به دل می‌اندازد را تابو می‌نامد. در این فصل ارتباط بین تابو و توتم با استفاده از مفهوم فرافکنی بررسی می‌شود. فرافکنی نقش پررنگی در نظریه‌های زیگموند فروید و تجربه‌های درمانی او دارد. او در این بخش اقوام بدوی را مانند افراد روان‌رنجوری توصیف می‌کند که از دوسوگرایی و وسواس رنج می‌برند. همان‌طور که افراد روان‌رنجور بخش‌های سرکوب‌شده‌ی احساسات خود را به دیگران فرافکنی می‌کنند، بومیان نیز نفرت‌ها و امیال منفی خود را به‌عنوان خواست و میل توتم یا نیروهای غیر مادی تعبیر می‌کنند.

اعتقاد به تأثیر ارواح و جادو موضوع فصل سوم کتاب صوتی توتم و تابو است. زیگموند فروید در این بخش از تئوری تجلیات روح یا نظریه‌ی موجودات غیرمادی صحبت می‌کند. او نشان می‌دهد که اعتقاد به سحر و جادو از توجه بیش‌ازاندازه به شهود روانی ایجاد شده است. در این شرایط اقوام بدوی مانند افراد روان‌رنجور ساختارهای ذهنی خود را به جهان مادی بسط می‌دهند و می‌توان نمونه‌های امروزی آن را در اختلالات هذیانی، تفکر وسواسی و انواع فوبیا مشاهده کرد. از نظر زیگموند فروید هنر نیز یکی از جنبه‌های ساختارمند بروز قدرت مطلق افکار است. توجه او به رابطه‌ی بین جادو، خرافات و تابو و تفسیرش از تأثیر سرکوب غرایز بر باورهای ماورالطبیعی، باعث مطرح شدن مباحث مناقشه برانگیز زیادی در مطالعات فرهنگی و نقد ادبی شده است.

نظریه‌ی داروین در مورد سلسله‌مراتب قدرت در جوامع اولیه تأثیر زیادی بر مباحث فصل چهارم کتاب توتم و تابو دارد. زیگموند فروید تلاش مردان اخراج شده از قبیله برای به زیر کشیدن نر آلفا را مشابه عقده‌ی ادیپ تفسیر می‌کند. او دوسوگرایی نسبت به تصویر پدر را ناشی از ترس و احترام به رئیس قبیله می‌داند. خواستگاه توتمیسم از نظر او در یک رویداد منحصربه‌فرد نهفته است؛ زمانی که گروهی از برادران بدوی که از گروه مردان آلفا اخراج شده‌اند، بازمی‌گردند تا پدر خود را به قتل برسانند. زیگموند فروید توتمیسم را یک مرحله‌ی عادی در تمام فرهنگ‌ها قلمداد می‌کند و ایده‌ی پدرکشی در ادبیات را بازنمایی این جنبه‌ی فرهنگی اقوام متفاوت قلمداد می‌کند.

زیگموند فروید که به مباحث انسان‌شناسی اجتماعی و مطالعات باستان‌شناسی پیشاتاریخی علاقه‌ی فراوانی داشت تحت تأثیر آثار ویلهلم وونت و کارل گوستاو یونگ مقاله‌هایی در مجله‌ای به نام «ایماگو (Imago)» نوشت و سپس در سال 1913 آن چهار مقاله را در قالب کتابی برای استفاده از نظریه‌ها و معلومات روانکاوی در بررسی پدیده‌های روانشناسی جمعی منتشر کرد. کتاب توتم و تابو از زمان انتشار نقدها و تحسین‌های فراوانی دریافت کرده است. متفکرین مطرح شاخه‌های مختلف علوم انسانی ازجمله فرانز بوآس، کلود لوی اشتراوس، سیمون دوبووار، ژرژ باتای و هارولد بلوم توجه بسیاری به کتاب توتم و تابو نشان داده‌اند. آبراهام بریل (Abraham Brill) در سال 1919 و جیمز استراچی (James Strachey) در سال 1925 این اثر مهم زیگموند فروید را به انگلیسی ترجمه کرده‌اند.

کتاب صوتی توتم و تابو بر اساس ترجمه‌ی محمدعلی خنجی و با صدای تایماز رضوانی توسط نشر صوتی آوانامه منتشر شده است. نسخه‌ی متنی این کتاب را انتشارات نگاه در دسترس خوانندگان و شنوندگان فارسی‌زبان قرار داده است. محمدعلی خنجی پژوهشگر، نویسنده، نظریه‌پرداز و فعال سیاسی مهمی است که کتاب‌های تأثیرگذار بسیاری به فارسی ترجمه کرده است.

نکوداشت‌های کتاب توتم و تابو

  • ماجراجویی شجاعانه و تحریک‌کننده در قوم‌شناسی. (آلفرد کروبر)
  • اثر کلاسیک فروید که در آن روانکاوی را بررسی اقوام بدوی به کار می‌گیرد. (بوک نیوز)
  • اثری مهم از یکی از برجسته‌ترین متفکرین قرن بیستم. (آمازون)
  • تلاشی درخشان برای بسط تحلیل روان فرد به جامعه و فرهنگ (پنگوئن پابلیکیشن)

کتاب صوتی توتم و تابو برای چه کسانی مناسب است؟

این کتاب صوتی برای علاقه‌مندان به جامعه‌شناسی، مطالعات فرهنگی و روانشناسی بسیار جذاب خواهد بود. اگر دوست دارید ریشه‌ی بسیاری از باورها و رفتارهای امروزی را در گذشته‌ی اقوام ابتدایی جست‌وجو کنید از شنیدن این کتاب صوتی لذت خواهید برد.

با زیگموند فروید بیشتر آشنا شویم

زیگموند فروید عصب‌شناس، روانکاو و یکی از تأثیرگذارترین متفکرین قرن بیستم است. او در سال 1856 در موراویا متولد و از سال 1860 تا حمله‌ی هیتلر به اتریش در وین زندگی کرد؛ سپس تا زمان مرگش در سال 1939 به انگلستان پناهنده شد و در لندن اقامت داشت. او که پایه‌گذار روانکاوی است، نظریه‌های متعددی درباره‌ی روان انسان و روش‌های کاربردی برای تسکین بیماری‌های روانی ارائه کرده است. ارتباط بین روانشناسی، مطالعات فرهنگی، جامعه‌شناسی و ادبیات تحت تأثیر نظریات زیگموند فروید دگرگون شده است. اگرچه بسیاری از ایده‌های او امروز مورد نقدی شدید قرار می‌گیرند اما او همچنان به‌عنوان متفکری مهم، موردتوجه علاقه‌مندان به روانکاوی قرار دارد.

بسیاری از آثار زیگموند فروید به فارسی ترجمه شده‌اند. کتاب‌های «تفسیر خواب»، «تمدن و ناخشنودی‌های آن»، «روانشناسی فراموشی»، «لطیفه و ارتباطش با ناخودآگاه» بخش کوچکی از این کتاب‌ها هستند. علاوه بر این‌ها کتاب‌های بسیاری نیز درباره‌ی زندگی و آثار زیگموند فروید وجود دارد که موردتوجه خوانندگان و شنوندگان فارسی قرار گرفته است. «درآمدی بر زیگموند فروید» نوشته‌ی ژان میشل گینودز و کتاب «چگونه فروید بخوانیم» نوشته‌ی جاش کوهن از کتاب‌هایی هستند که شرح خوبی از آثار و نظریه‌های او ارائه می‌دهند.

در بخشی از کتاب صوتی توتم و تابو می‌شنویم

کسی که مسئله‌ی تابو را با استفاده از معلومات روانکاوی یعنی اطلاعات حاصل از بررسی بخش ناآگاه زندگی نفسانی انسان، موردمطالعه قرار می‌دهد؛ با اندک تأملی درمی‌یابد که پدیده‌های موضوع بحث، برای او ناشناخته نیستند. وی افرادی را سراغ داد که برای خودشان منع‌های تابویی ابداع کرده‌اند و با همان دقت و شدتی که انسان وحشی، محرمات مشترک قبیله و اجتماع خود را رعایت می‌کند، به آن پایبند هستند. اگر روانکاو ما عادت نکرده باشد که این‌گونه اشخاص را بیماران روانی مبتلا به وسواس بنامد، متوجه خواهد شد که عنوان بیماران تابو از هر حیث برای توصیف حالت آن‌ها مناسب است. او از بررسی‌های روانکاوی درباره‌ی بیماری روانی وسواس و راجع به علل بالینی و ترکیب عناصر اصلی و نحوه عمل آن از نظر روانشناسی، بسی چیزها آموخته است و بدین سبب نمی‌تواند در مطالعه پدیده‌های مربوط به روانشناسی گروهی، از بکار بردن معلوماتی که در قلمرو روانکاوی به دست آورده است، خودداری کند و در برابر میل به این عمل مقاومت ورزد. مع‌هذا در مورد این عمل ملاحظه‌ای وجود دارد که باید تصریح شود: شباهت بین تابو و اختلال روانی وسواس، ممکن است صرفاً ظاهری و فقط مربوط به نشانه‌های بیماری باشد بی‌آنکه شامل ماهیت آن‌ها گردد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
24 دقیقه
فصل اول: ترس از زنای با محارم - قسمت اول
30 دقیقه
ترس از زنای با محارم - قسمت دوم
26 دقیقه
فصل دوم: تابو و دوگانگی عواطف - قسمت اول
31 دقیقه
تابو و دوگانگی عواطف - قسمت دوم
21 دقیقه
تابو و دوگانگی عواطف - قسمت سوم - بخش اول
35 دقیقه
تابو و دوگانگی عواطف - قسمت سوم - بخش دوم
39 دقیقه
تابو و دوگانگی عواطف - قسمت سوم - بخش سوم
32 دقیقه
تابو و دوگانگی عواطف - قسمت چهارم
33 دقیقه
فصل سوم: اعتقاد به تاثیر ارواح، جادو و ذهنیات - قسمت اول
17 دقیقه
اعتقاد به تاثیر ارواح، جادو و ذهنیات - قسمت دوم
27 دقیقه
اعتقاد به تاثیر ارواح، جادو و ذهنیات - قسمت سوم
21 دقیقه
فصل چهارم: کودکی توتمیسم - قسمت اول
26 دقیقه
کودکی توتمیسم - قسمت دوم - بخش اول
31 دقیقه
کودکی توتمیسم - قسمت دوم - بخش دوم
19 دقیقه
کودکی توتمیسم - قسمت سوم
25 دقیقه
کودکی توتمیسم - قسمت چهارم
20 دقیقه
کودکی توتمیسم - قسمت پنجم
27 دقیقه
کودکی توتمیسم - قسمت ششم
22 دقیقه
کودکی توتمیسم - قسمت هفتم

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی توتم و تابو
نویسنده
مترجممحمدعلی خنجی
راویتایماز رضوانی
ناشر چاپیانتشارات نگاه
ناشر صوتی آوانامه
سال انتشار۱۴۰۲
فرمت کتابMP3
مدت۸ ساعت و ۲۵ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی روانشناسی و موفقیت، کتاب‌های روانشناسی بزرگسالان
قیمت نسخه صوتی
89000 ت - 9.49 یورو
خرید کتاب صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی توتم و تابو

SH
۱۴۰۲/۸/۱۴
سلام این کتاب مطالب بسیار مهمی را در خود گنجانده که پررنگترین آن‌ها مفهوم درست و ریشه‌ای توتم و تابو است. بنظرم میتوان گفت هر چیزی اعم از داستان، روایتها، خرافات، و در مجموع باورهای غلطی که از بدو تولد به ماالقاء شده و موجب ترس، اظطرات و پیروى کورکورانه ما از آن‌ها میشود و غالباً نیز به ما صدمه چه میزند روحى و روانى چه جسمى و ذهنى نوعى تابو بحساب میایند، از طرفى خود کلمه تابو هم به معنى مقدس و مختص میباشد هم به مفهوم اظطراب انگیز، خطرناک یا ممنوع،،، ، ، کلاً تابو عمل ممنوعى است که در ضمیر ناخودآگاه ما شکل گرفته و میلى نیرومند ما را به آنسو سوق میدهد …. تابو نهى بسیار کهن است که از خارج و بوسیله عامریت و اقتدار به ما تحمیل شده و ضد قویترین امیال انسانى بکار برده میشود ….. در این کتاب به زیبایى آنیماتیسم (تئورى تجلیل روح) را مورد بررسى قرار داده و مفهوم آن را خیلى شفاف باز کرده و تفاوت بین جادو گرى و آنیمیسمى را بیان کرده، که در واقعسحر و جادو از مهمترین بخش از شیوه عمل آنیمیسم است …. و تحلیل و تفسیر توتم به زیبایى بیان شده،، که در واقع هم میتواند نمادین باشد (مثل یک حیوان قابل خوردن و بى آزار یا روح نگهبان، که بوسیله نداى غیبى پیام میفرستد و …. مطالعه این کتاب مفید کمک میکند خواننده به غالب باورهاى غلط خود آگاه شده و ترسها را کنار زند و ریشه خیلى از مشکلات روانى و اجتماعى را بشناسد …با تشکر از خوانش گوینده
زهرا صوابی
۱۴۰۲/۵/۵
خوانش گوینده بسیار عالی و گرم بود.
کتاب تخصصی و فلسفی هست، من با اینکه رشته روان شناسی هست برای اینکه درک کامل برام حاصل بشه تقریبا هر بخش رو دوبار گوش کردم. کتاب قابل فهم هست فقط نیاز به تمرکز و دقت داره.
این کتاب منشأ تابو‌ها، امور مقدس و مذهب رو تحلیل می‌کنه و ارتباط اون رو با وضعیت کنونی به
مورد بررسی قرار میده، نظر من نمیشه گفت همه نظراتش درست باشه اما حداقل جالب و قابل تامل هست.
من از محتوای کتاب، صدای گوینده و طرز خوانش آن بسیار لذت بردم.
ممنون از کتابراه
David
۱۴۰۲/۱۱/۱۶
خوانش و ترجمه کتاب بسیار خوب بودند. کتاب به بررسی مفهوم و ماهیت توتم و تابو از قبایل بدوی استرالیا تا جامعه عصر نویسنده می‌پردازد، و به واکاوی چگونگی شکل گیری برخی تابو‌ها در یک قبیله، جمعیت و جامعه نگاه می‌اندازد. در آخر جمع بندی بر تفاوت‌های منطقی بیماران با مشکلات روانی در مقایسه با افراد از قبایل بدوی اشاره می‌کند.
امیر پیراحمدیان
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
فروید پدر علم روانکاوی و نظریات ارزنده‌ای در این خصوص بجای گذاشته که برخی مورد قبول و برخی مورد رد قرار گرفته است. کتاب توتم و تابو بسیار زیبا در خصوص تابوهایی که توسط ملل و اقوال مختلف بنا نهاده شده سخن به میان آورده است. با مطالعه این کتاب به تابوهای بسیاری در زندگی خود پی خواهیم برد.
Afsane Mohamadi
۱۴۰۲/۱۱/۱۰
سلام، خیلی کتاب جالب و مفیدی بود، خوانش کتاب هم عالی بود، به نظر من کتاب حول محور همان عقاید خود فروید در مورد حس جنسی و تاثیر ان بر انسان و روابط انسانیش، به شخصه اصلا فکر نمی کردم بین قبایل اولیه تا این حد روابط پیچیده وجود داشته باشه
naser abderezaei
۱۴۰۲/۷/۲۵
کتاب که مشخصه که کتاب خوبیه برای علاقه مندان به موضوع و به خود فروید. خوانش کتاب خیلی مناسبِ محتوی و با آرامش است و حس خوبی برای شنونده ایجاد میکند. سپاس
محمود رضا نوروزی
۱۴۰۲/۵/۱۶
عالی است مخصوصا برای روانشناسان وجامعه شناسان
خیلی خوب شد که صوتی شد ممنون
مرجان ابراهیمی
۱۴۰۳/۱/۲
شنیدن کتاب یک تابو شکن اونم با صدای عالی تایماز رضوانی واقعا جذابه
Hamid50
۱۴۰۲/۱۲/۲۴
فروید همیشه باعث تعجب میشه
مشاهده همه نظرات 9

راهنمای مطالعه کتاب صوتی توتم و تابو

برای دریافت کتاب صوتی توتم و تابو و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.