معرفی و دانلود کتاب صوتی کفش تنگ: داستان کوتاه

عکس جلد کتاب صوتی کفش تنگ: داستان کوتاه
قیمت:
۱۳,۹۰۰ تومان
خرید کتاب صوتی
۳۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب صوتی کفش تنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب صوتی کفش تنگ و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب صوتی کفش تنگ: داستان کوتاه

روایتی از یک کفش که مسیر زندگی را تغییر می‌دهد! عزیز نسین با لحن طنز خود در کتاب صوتی کفش تنگ، ناآگاهی و جهل مردم زمانه‌اش را نسبت به مسائل اجتماعی نشان می‌دهد. ماجرا از این قرار است که «نجدت» به همراه دوستش، برای خواستگاری دختر محبوب خود، روانه‌ی منزل او می‌شود. این دو دوست حتی تصورش را هم نمی‌کنند پوشیدن یک جفت کفش می‌تواند چه سرنوشتی را برایشان رقم بزند. مسائل و معضلات اجتماعی و باورهای پوسیده‌ی مردم، درون‌مایه‌ی این داستان کوتاه را می‌سازند.

درباره‌ی کتاب صوتی کفش تنگ

بعد از اینکه نجدت با دوستش از دختری که دل در گرو او بسته سخن می‌گوید، هر دو به این نتیجه می‌رسند که به سوی منزل دختر بروند تا او را از پدر و مادرش خواستگاری کنند. قرار بر این است که نجدت آرام و سربه‌زیر در گوشه‌ای بنشیند و اجازه بدهد تا دوستش با شوخی و مزاح و لطیفه یخ جمع را بشکند و از این طریق، توجه خانواده‌ی عروس را به خود جلب کند. دوست نجدت هم که میزان علاقه‌ی او را به دختر می‌بیند، می‌پذیرد که در جلسه‌ی خواستگاری همراهش باشد اما قبل از آن لازم است کفش نویی برای خود تهیه کند که بتواند با ظاهری آبرومندانه به خواستگاری بیاید.

اینجاست که باز هم فقر چهره‌ی سیاه خود را نشان می‌دهد. البته عزیز نسین (Aziz Nesin) با لحن طنز خود در روایت این داستان کوتاه، کمی از تلخی فقر و نداری می‌کاهد.

سرانجام، دوست نجدت با چانه‌زدن‌های بسیار کفش کوچکی تهیه می‌کند که اصلاً به اندازه‌ی پاهایش نیست و توان برداشتن یک قدم را با آن‌ها ندارد. او با همین اوضاع آشفته در مراسم خواستگاری نجدت شرکت می‌کند. نه نجدت و نه دوستش هرگز تصورش را هم نمی‌کند که کفش تنگ، تاچه‌حد می‌تواند در نتیجه‌ی خواستگاری مهم باشد. باور نمی‌کنید؟ کافی‌ست با نویسنده‌ی کتاب صوتی کفش تنگ همراه شوید تا ببینید گاهی یک جفت کفش هم می‌تواند یک زندگی را زیرورو کند.

عزیز نسین با طنازی خاص خود، به باورها و سنت‌های غلط اجتماعی یورش می‌برد. آداب‌ورسومی که راه را بر خوشبختی دختران و پسران جوان سد کرده و ظاهربینی را جایگزین مصلحت‌اندیشی می‌کند.

از مزیت‌های قابل‌توجه کتاب صوتی کفش تنگ، برگردان آن به قلم صمد بهرنگی، نویسنده‌ی داستانک‌های اجتماعی و چهره‌ی نام‌آشنای ایرانی است. او در گزینش اصطلاحات و مثل‌های فارسی در مقابل جملات ترکی، نهایت مهارت را به خرج داده و در حقیقت کتاب حاضر را باید حاصل نوعی همکاری بین دو نویسنده دانست: یکی ترک‌زبان اهل ترکیه و دیگری آذری‌زبان اهل ایران که هر دو دغدغه‌ی مسائل اجتماعی را دارند.

این اثر، پیشتر همراه با برخی دیگر از داستان‌های کوتاه عزیز نسین، در کتاب «آه، ما الاغ‌ها!» به چاپ رسیده بود. کتاب پیش‌رو به کوشش نشر گیوا، با خوانش حسین نصیری، به علاقه‌مندان آثار انتقادی و اجتماعی ارائه شده است.

کتاب صوتی کفش تنگ برای چه کسانی مناسب است؟

طرفداران داستان‌های کوتاه اجتماعی، از شنیدن کتاب صوتی کفش تنگ بسیار لذت خواهند برد. داستانی که فقر و جهل را باهم به تصویر می‌کشد.

با عزیز نسین بیشتر آشنا شویم

نویسنده، طنزپرداز و فعال سیاسی اهل ترکیه که قلم را در راه مبارزه با ظلم و ناآگاهی به کار می‌بست. محمد نصرت، با نام هنری عزیز نسین، از برجسته‌ترین و مشهورترین‌ داستان‌نویسان ترک، در سال 1915 متولد شد. او پس از اینکه چندی به‌عنوان افسر مشغول به کار بود، راه نویسندگی و دنیای داستان را پیش گرفت. این نویسنده به سبب انتقادات تندی که نسبت به اوضاع نابه‌سامان اقتصاد کشورش داشت، بارها روانه‌ی زندان شد. با این‌حال، هرگز از آفرینش ادبی باز نایستاد.

شماری از آثار او «دندان‌های مردم را نشمارید»، «خانه‌ای روی مرز»، «عروس محله»، «خاطرات یک‌مرده» و... نام دارند.

کسب نخل طلا در مسابقه‌ی بین‌المللی طنز کشور ایتالیا و همچنین جایزه‌ی خارپشت طلایی از کشور بلغارستان برخی از افتخارات و جوایز اوست.

در بخشی از کتاب صوتی کفش تنگ می‌شنویم

کم مانده بود که برایم آبغوره بچلاند. ناچار قبول کردم، اما کفشم پاک زواردررفته بود. نوکش مثل گاله باز شده بود. مگر می‌شد با چنین کفشی رفت خواستگاری؟ پول هم که نداشتم کفش نو بخرم. ازش کمک خواستم.

گفت: می‌تونی ده لیر از اداره پیشکی بگیری. فکر بدی نیست که؟

شکر که صندوق‌دار آدم خوبی است. پانزده لیره پیشکی داد که سر برج کسر شود. یک‌راست رفتیم به فروشگاه «یرلی ماللار»؛ کفش ارزان را از آنجا می‌شود خرید. کفش‌های تا نمره‌ی سی‌و‌هفت 14 لیره و 70 قروش قیمت داشتند. از نمره‌ی سی‌و‌هفت تا چهل‌و‌هفت، تمام کفش‌ها ده لیره گران‌تر بود.

از قضا کفش نمره‌ی 38 به پای من می‌خورد. از فروشنده پرسیدم که قیمت‌ها روی چه حسابی است. معلوم شد که تا نمره 37 بچه‌گانه محسوب می‌شود.

حق‌کشی بزرگتر از این؟ ده لیره پول اضافی به خاطر یک نمره بالاتر بودن. تازه، کفش نمره 38 هم با نمره‌ی 46، تفاوت قیمت نداشته باشد.

فهرست مطالب کتاب صوتی

نمونه
21 دقیقه
کفش تنگ

مشخصات کتاب صوتی

نام کتابکتاب صوتی کفش تنگ: داستان کوتاه
نویسنده
مترجمصمد بهرنگی
راویحسین نصیری
ناشر صوتیانتشارات گیوا
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابMP3
مدت۲۰ دقیقه
زبانفارسی
موضوع کتابکتاب صوتی داستان و رمان خارجی، کتاب‌های داستان و رمان خارجی
قیمت نسخه صوتی

نقد، بررسی و نظرات کتاب صوتی کفش تنگ

Farnoush Otrodi
۱۴۰۲/۲/۱۰
این داستان عزیز نسین از آن جهت خنده دار هست که از موضوعی بی ربط نتیجه اخلاقی گرفته بود
آهو رها
۱۴۰۲/۹/۶
بد نبود.. مورد پسند من نبود
مشاهده همه نظرات 2

راهنمای مطالعه کتاب صوتی کفش تنگ

برای دریافت کتاب صوتی کفش تنگ و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.