معرفی و دانلود کتاب طب المزاج: تاثیر گرمی و سردی در مزاج و تغییر آن

عکس جلد کتاب طب المزاج: تاثیر گرمی و سردی در مزاج و تغییر آن
قیمت:
۲۹,۶۰۰ تومان
۵۰٪ تخفیف اولین خرید با کد welcome

برای دانلود قانونی کتاب طب المزاج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طب المزاج و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طب المزاج: تاثیر گرمی و سردی در مزاج و تغییر آن

کتاب طب المزاج نوشته‌ی عظیم محمودزاده، نتیجه‌ی تحقیقات منسجم و علمی او در مورد طبایع، مزاج‌ها و ارتباط طب قدیم با جدید است. او به شما نشان خواهد داد که تنها با استفاده از چند فرمول ساده و کمی تغییر در شیوه‌ی تغذیه و زندگی، امکان درمان بیماری‌های طولانی‌مدت نیز برایتان وجود دارد. در این کتاب به انواع غذاهای سرد و گرم، سنگین، صفرا، نفّاخ (بادی) طبع‌های معتدل، ملین، قابض و... اشاره شده، تمامی خوراکی‌ها به‌صورت دقیقی دسته‌بندی و فرمول شخصی شما برای استفاده از آن‌ها با توجه به طبع بدنتان نیز ارائه شده است.

درباره‌ی کتاب طب‌المزاج

شاید برای شما هم پیش آمده که اصطلاح گرم و سرد یا اصطلاحاتی دیگر چون بلغمی‌مزاج را شنیده باشید. عظیم محمودزاده، نویسنده‌ی کتاب طب‌المزاج به شما می‌گوید که تابه‌حال تحقیقات منسجم معتبری در ارتباط با طبع و مزاج‌ها صورت نگرفته اما خود او در این زمینه تلاش‌هایی داشته که نتایج حاصل را گردآوری کرده و در اختیار خوانندگان علاقه‌مند و کنجکاو قرار داده است.

عظیم محمودزاده بیان می‌کند که پس از سال‌ها تحقیق، موفق به یافتن مسئله‌ای مرتبط با گرمی یا سردی مزاج یا علل آن نشده است. او با متخصصان تغذیه و پزشکان زیادی صحبت و مشورت کرده که هیچ‌کدام از منبع علمی و دقیقی در این حوزه مطلع نبوده‌اند. به گفته‌ی وی حتی بسیاری از اساتید و عالمان، این مسائل را منسوخ‌شده و بی‌پایه و اساس علمی تلقی می‌کنند و اعتقاد دارند که نباید در درمان‌های پزشکی، بر این تئوری‌ها تکیه کرد. اما نویسنده با تمام این نظریات مخالف است و در پی اثبات عقیده‌ی خود، کتاب طب‌المزاج را تألیف و منتشر کرده است.

عظیم محمودزاده در کتاب طب‌المزاج به شما می‌گوید که بسیاری از بیمارانی که با مشکلات طولانی‌مدت درگیر هستند و انواع درمان‌های شیمیایی برایشان مؤثر نبوده، تنها با استفاده از چند فرمول ساده می‌توانند نتایج قابل‌توجهی را ببینند و حتی درمان شوند. او اعتقاد دارد که توجه به انواع مزاج و طبع گرم و سرد بسیار مهم و قابل استفاده در مسائل درمانی‌ست. نویسنده با علم بر اینکه پزشک نیست، ادعا دارد که با ارائه‌ی راهکارهایی در حیطه‌ی رژیم غذایی و استفاده از خوراکی‌های خاص، بیماران بسیاری را درمان کرده و نتایج بسیار خوبی گرفته است.

عظیم محمودزاده در تعریف مزاج انسان‌ها به این نکته اشاره می‌کند که طبع در افراد هم ارثی و ژنتیکی است و هم تا حد زیادی اکتسابی‌ست و با تغییر در عادات غذایی، می‌توان آن را تغییر داد. در ابتدای تولد، هر شخص با توجه به مسائل ژنتیکی، عادات غذایی خانوادگی و منطقه‌ی جغرافیایی‌ای که در آن زاده شده، طبعی سرد یا گرم خواهد داشت اما با گذر زمان و در طول عمر، بسته به عوامل جوی متغیر، محیط زندگی، نوع خوراک و نوع شیوه‌ی طبخ غذاها، امکان تغییر طبع نیز برایش وجود دارد، به‌عنوان مثال ممکن است که فردی در نوجوانی گرم‌مزاج باشد اما در میان‌سالی سردمزاج شود. در ادامه اشاره می‌شود که مزاج‌ها در انواع غذاهای ایرانی سه دسته هستند؛ گرم، سرد و معتدل. و انواع مزاج در افراد، به چهار دسته تقسیم می‌شود؛ صفرا، سودا، خون و بلغم. البته که طبق توضیحات موجود در کتاب طب‌المزاج، هر فرد، دو مزاج دیگر نیز دارد؛ مزاج سر و گردن و مزاج دل و روده و شکم که گاه این دو عکس یکدیگر هستند.

محمودزاده کتاب طبع‌المزاج را در دو بخش اصلی به رشته‌ی تحریر درآورده؛ بخش اول به تعریف طبع (مزاج) انسان‌ها می‌پردازد و انواع مزاج انسان‌ها و طبع گرم و سرد بسیاری از غذاها را شرح می‌دهد. بخش دوم کتاب به نوشابه‌های گیاهی اختصاص دارد و انواع شربت‌های گیاهی به‌همراه خواصشان معرفی می‌شوند، از جمله شربت سکنجبین، شربت غوره، انجیر، نارنج، عناب، زرشک و ... .

انتشارات کتاب درمانی، کتاب طب‌المزاج را منتشر کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده است.

کتاب طب‌المزاج برای چه کسانی مناسب است؟

اگر شما هم به نوعی بیماری مزمن یا طولانی‌مدت مبتلا هستید و تابه‌حال از شیوه‌های درمانی موجود نتیجه نگرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم روش درمانی کتاب طب‌المزاج را امتحان کنید.

در بخشی از کتاب طب المزاج: تاثیر گرمی و سردی در مزاج و تغییر آن می‌خوانیم

طبع سرد و گرم غذا یعنی چه؟

طبع گرم یعنی حالتی که ماده و عنصری (میوه و غذایی) در درون خودش چه میزان انرژی دارد و انرژی آن از چه عناصری است. آیا گلوکز بیشتر دارد یا نشاسته؟ میزان قندش چه‌قدر است؟ چه میزان پروتئین دارد؟ چه میزان فسفر، کلسیم و... دارد؟ کدام بیشتر است و...

وقتی این غذا یا عنصر خاص در بدن قرار می‌گیرد، عامل تحریک و تولید کدام ماده و کدام آنزیم است؟ اگر قند خالص، چربی و پروتئین‌های آزادشده‌ی ماده‌ای زیاد باشد آن ماده‌ی غذایی گرم است.

نکته: اگرچه نشاسته خود از قندهای ساده‌تری تشکیل شده اما خود قندی پیچیده است و در بدن باید چندین بار شکسته شود، منظور ما از قند خالص گلوکز است که قند ساده و قابل جذبی در بدن می‌باشد. در این‌جا برای شناخت بهتر طبع گرم و سرد خوردنی‌ها نکاتی را یادآور می‌شوم:

  • به‌طور کلی مواد انرژی ‌زا دارای طبع گرمند و موادی که دیرهضم بوده و طول می‌کشد تا انرژی آن‌ها آزاد شود، سردند.
  • موادی که بلافاصله بعد از ورود به بدن باعث ایجاد و تولید آنزیم‌های فعال می‌شوند، گرمند و موادی که دیرتر این کار را انجام می‌دهند، سردند.
  • موادی که کبد را فعال می‌کنند، گرم و موادی که فعالیت کبد را کند می‌کنند، سردند.
  • موادی که باعث تولید و ترشح صفرا می‌شوند، گرمند و موادی که نیازی به صفرا ندارند و بالعکس نیاز به (اسید) دارند، سردند.
  • مواد قندی گرمند.
  • موادی که سوخت‌وساز بدن را بالا می‌برند، گرم و موادی که ذخیره‌ی غذا را در بدن بالا برده و سوخت‌وساز را پایین می‌آورند، سردند.

فهرست مطالب کتاب

پیش‌‌گفتار
بخش اول: طبع (مزاج) انسان‌ها
بخش دوم: نوشابه‌های گیاهی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طب المزاج: تاثیر گرمی و سردی در مزاج و تغییر آن
نویسنده
ناشر چاپیانتشارات کتاب درمانی
سال انتشار۱۳۹۴
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات104
زبانفارسی
شابک978-964-7108-64-8
موضوع کتابکتاب‌های طب سنتی
قیمت نسخه الکترونیک

نقد، بررسی و نظرات کتاب طب المزاج

نیما احتمالی
۱۴۰۳/۱/۱۸
کتاب خوبیه برای شناخت بهتر و دقیق تر طبع بدن و یک سری اطلاعات کلی در کل خوبه
مشاهده همه نظرات 1

راهنمای مطالعه کتاب طب المزاج

برای دریافت کتاب طب المزاج و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.