معرفی و دانلود کتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین

برای دانلود قانونی کتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین

کتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین از امیر حسین قبادی و امید بابایی، شما را با مفهوم پایگاه داده، مشخصات و اصول طراحی آن آشنا می‌کند و منبعی مناسب برای ورود به این حوزه از دنیای فناوری است.

درباره کتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین:

پایگاه داده، که اکنون از شناخته شده‌ترین مفاهیم فناوری اطلاعات است، تا قبل از دهه 60 میلادی واژه ناآشنایی بود. در ابتدا کامپیوترها تنها وظیفه محاسبات را بر عهده داشتند و صحبتی از ذخیره، مدیریت و بازیابی اطلاعات در میان نبود، اما با پیشرفت بشر و اتصال انسان و اشیا به شبکه جهانی، نیاز هرچه بیشتر به ساختاری هدفمند، برای نگهداری و مدیریت اطلاعات حس شد. در نتیجه این نیاز روزافزون، سیستم‌های پایگاه داده ابداع شدند که به مجموعه‌ای یکپارچه از نرم‌افزارهای کامپیوتری بر پایه سخت افزارهای مستحکم اطلاق می‌شود. این تغییر در نهایت پایگاه داده را به یک دانش تبدیل کرد و کتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین دقیقا به بررسی این موضوع می‌پردازد.

با توجه به افزایش اهمیت داده در زمینه‌های مختلفی مثل داده‌کاوی در بهداشت (پیشبینی وجود سرطان در یک فرد)، داده‌کاوی در تبلیغات (بررسی تأثیر تبلیغات مختلف) و... امروزه اهمیت و پیچیدگی پایگاه داده‌ها نسبت به قبل بسیار بیشتر شده است. در این شرایط، طراحی پایگاه داده‌ها اگر از پیاده‌سازی آن مهم‌تر نباشد قطعاً کم اهمیت‌تر نیست. پس اگر تصمیم دارید به حوزه طراحی پایگاه داده وارد شوید، به منبعی موثق و کامل نیاز دارید و کتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین به خوبی پاسخگوی سوالات شما است. این اثر با فاصله گرفتن از مطالب تئوری صرف، نکات کاربردی و عملیاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد و اطلاعات پایه‌ای و ضروری برای ورود به این حوزه را به شما عرضه کند.

کتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین مناسب چه کسانی است؟

مطالب و سرفصل‌های این کتاب به‌گونه‌ای تهیه شده‌اند که برای افرادی با رشته‌های گوناگون مفید هستند و می‌توانند آغازی برای حرکت به سمت دنیای بزرگ فناوری اطلاعات باشند.

در بخشی از کتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین می‌خوانیم:

هر صفت یک نام، که با آن مشخص می‌شود، یک معنای مشخص و یک دامنه یا میدان دارد. نوع موجودیت اطلاعات مشتریان در مثال خودمان را در نظر بگیرید. در آن علاوه بر صفات اولیه مشتریان، صفاتی همچون گرید، credit و اعتبار credit تعریف کرده‌ایم. چون این اطلاعات از مشتریان برای ما اهمیت داشت تا بر اساس آن‌ها به افراد خدمات ویژه عرضه کنیم. به‌طور مثال هرگاه خواستیم پیامک تبلیغاتی تبریک روز تولد به تمامی مشتریان گرید A تا C ارسال کنیم، یا بر اساس گرید مشتریان هنگام خرید درصدهای متفاوتی از فاکتور را به عنوان credit مشتری در نظر بگیریم، یا موقع خرید به مشتری بر اساس گرید تخفیف دهیم، یا تاریخ اعتبار credit مشتری را بررسی کنیم می‌توانیم به این صفت‌ها مراجعه کنیم.

دقت شود اطلاعاتی همچون مقدار آخرین فاکتور، ریزفاکتور، تاریخ فاکتور و... به‌عنوان صفت در نوع رابطه خرید، که بین نوع موجودیت اطلاعات محصولات و اطلاعات مشتریان است، وجود دارد. یک سری اطلاعات همچون میانگین مقدار خرید در سه فاکتور آخر مشتری یا... را که یک سری اطلاعات خاص هستند و به‌صورت مستمر و مداوم به آن‌ها نیاز نداریم در پایگاه داده ذخیره نمی‌کنیم اما در صورت نیاز به آن‌ها می‌توانیم پرس‌وجوهای لازم را برای نوع رابطه بنویسیم و از آن اطلاعات خاص خود را استخراج کنیم. نوع موجودیت درس را در نظر بگیرید، صفات آن عبارت‌اند از: شماره درس، عنوان درس، تعداد واحد درس، نوع درس (پایه، تخصصی، اختیاری و...)، ماهیت درس (نظری، عملی و...)، سطح درس (کاردانی، کارشناسی و...) و... هر صفتی از یک مجموعه از مقادیر معتبر و مجاز مقدار می‌گیرد.

فهرست مطالب کتاب

فصل اول: تعریف اولیه داده و پایگاه داده
فصل دوم: تفاوت نرم‌افزارهای مرتبط با تحلیل و مدیریت داده (ORACLE, SQL , EXCEL, ACCESS)
فصل سوم: معرفی نسل‌های برنامه‌نویسی و تبیین جایگاه پایگاه داده 
فصل چهارم: معرفی و بررسی فنی انواع پایگاه‌های داده ( NOSQL, DATA BIG, SQL, ORACLE)
فصل پنجم: مدلسازی معنایی داده و تعریف اجزای مدلسازی (موجودیت – صفت – ارتباط- نمودار ER)
فصل ششم: ساختارهای داده‌ای (جدولی، رابطه‌ای، سلسله‌مراتبی، شبکه‌ای)  
فصل هفتم: انواع نگاه به مسائل برای مدلسازی متناسب
فصل هشتم: مفاهیم سیستم مدیریت پایگاه داده DBMS 
فصل نهم: مفاهیم اساسی مدل داده رابطه‌ای (میدان، رابطه نرمال و غیرنرمال، کلید)
فصل دهم: اصول طراحی پایگاه رابطه‌ای (روش بالا به پایین، نرمال‌ترسازی)
فصل یازدهم: جبر رابطه‌ای
فصل دوازدهم: پیاده‌سازی یک پروژه به‌صورت عملیاتی به همراه QUERYهای پرکاربرد

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین
نویسنده،
ناشر چاپی موسسه فرهنگی هنری دیباگران تهران
سال انتشار۱۳۹۸
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات147
زبانفارسی
شابک978-622-218-226-7
موضوع کتابکتاب‌های آموزش برنامه نویسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین

برای دریافت کتاب طراحی پایگاه داده مبتنی بر فناوری‌های نوین و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.