معرفی و دانلود کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020

برای دانلود قانونی کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

برای دانلود قانونی کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020 و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب کنید.

معرفی کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020

کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020 نوشته‌ی بری ناتون، به سیاست‌های صنعتی چین بین سال‌های 1978 تا 2020 می‌پردازد. رشد چشمگیر و پرسرعت اقتصاد چین طی این سال‌ها، بسیاری از کارشناسان را بر آن داشته تا تحلیل خود را از مسیری که این کشور می‌پیماید، ارائه دهند. بری ناتون نیز در این کتاب، تجزیه‌و‌تحلیل‌های خود و همچنین اطلاعات جالبی را از سیاست‌های صنعتی کشور چین در یک بازه‌ی زمانی 40 ساله ارائه می‌دهد.

درباره‌ی کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020

بری ناتون (Barry Naughton) در کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020 (The Rise of China's Indusrial Policy from 1978 to 2020) بر اقتصاد چین متمرکز است. ناتون، رئیس امور بین‌الملل چین در دانشکده‌ی روابط بین‌الملل و مطالعات اقیانوس آرام در دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیگو است. او کارشناس اقتصاد مدرن چین و فردی شناخته‌شده در این زمینه است. کتاب دیگر ناتون به نام رشدِ خارج از برنامه: اصلاحات اقتصادی چین 1978-1993 (Growing Out of Plan: Chinese Economic Reform 1978-1993) برنده‌ی جایزه‌ی ماسایوشی اوهیرا شده است.

ناتون در کتاب حاضر مسیری را که کشور چین طی حدود 40 سال اخیر در اقتصاد و صنعت پیموده است، مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا رشدِ پرسرعت و چشمگیر این کشور به عنوان یک اقتصاد بزرگ جهانی و قدرتی برجسته در حوزه‌ی فناوری را می‌توان به طور کلی به سیاست‌های اقتصادی و به طور خاص به سیاست‌های صنعتیِ چینی‌ها نسبت داد؟ بری ناتون در نگاهی شاید محتاطانه، میان رویکرد سیاست صنعتی و رویکرد بازارگرایِ فارغ از مداخله‌ی دولت در صنعت و اقتصاد، مرز دقیقی را مشخص نمی‌کند. او تحول چین به اقتصادی صنعتی و سپس گذار آن به اقتصادی دانش‌بنیان را تحسین کرده و مگاپروژه‌ها، سیاست ادغام پروژه‌های نظامی و غیرنظامی، برنامه‌های توسعه‌ی فن‌آوری، تأمین صندوق‌های مالی، برنامه‌های 5 ساله‌ی توسعه و... را از اجزای اصلی سیاست چین طی سال‌های اخیر می‌داند.

از دیگر نکاتی که نویسنده در دلایل موفقیت‌های چین در حوزه‌های مختلف اقتصاد برمی‌شمارد، هماهنگی میان سطوح مختلف نظام‌های تصمیم‌گیری در این کشور است. این هماهنگی در اصل از طریق کمیته‌ی مرکزی حزب کمونیست چین، شورای دولتی و کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی انجام می‌شود که در رأس نظام تصمیم‌سازی قرار دارند. اغلب پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه‌ی اقتصاد چین بر استراتژی‌های دولت ملی متمرکز است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سیاست چین در این است که مداخله‌ی دولت را می‌توان در همه‌ی سطوح مشاهده کرد. کتاب حاضر نشان می‌دهد که چگونه سیاست‌های صنعتی در سطح ملی تدوین شده اما در حتی در سطوح محلی هم اجرا می‌شوند و چگونه مداخلات مکرر دولت، کسب‌و‌کارهای محلی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020 مناسب چه کسانی است؟

کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020 از اهمیتی عملی برخوردار است. بری ناتون، بینش‌های ارزشمندی را درباره‌ی چالش‌ها و رویدادهایی که یکی از پویاترین اقتصادهای جهان طی 40 سال اخیر با آن‌ها مواجه بوده است، در اختیار دانشگاهیان، کارشناسان و عموم علاقه‌مندان به این حوزه قرار می‌دهد.

در بخشی از کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020 می‌خوانیم

سیاستگذران چینی به دفعات برای دو هدف بلندپروازانه وسوسه شدند: رشد سریع و بازگردانی نظم اقتصادی. هیچ‌یک از این دو هدف، غیرمنطقی یا نامعقول نبودند. در واقع پتانسیل رشد بسیار بالا یک از مشخصه‌های اقتصاد چین است و در عین حال آشفتگی‌هاس نهادی و ناموزونی‌های در سطح اقتصاد کلان، به دوره‌های تکراری از توازن و بی‌نظمی منجر شده‌اند. با این حال، گرایش برنامه‌ریزان به تحقق این اهداف متضاد موجب ظهور برنامه‌های بسیار غیرواقع‌بینانه، به ویژه در طول 20 سال اول دوره اصلاحات شد. در نتیجه، الگویی از برنامه‌های ناکامو شکست‌خورده در نهایت کناب گذشته شده، وجه مشخصه دوره پس از سال 1978 بوده است.

فهرست مطالب کتاب

سخن حامی
پیشگفتار
فصل اول: مقدمه: سیاست صنعتی چیست؟ سیاست صنعتی چین چیست؟
فصل دوم: احیای اقتصاد: رشد بدون سیاست صنعتی
فصل سوم: نقطه چرخش؛ احیای سیاست صنعتی، 2006 - 2013
فصل چهارم: راهبرد توسعه مبتنی بر پیشران نوآوری 2015 تاکنون
فصل پنجم: ابزارها و نهادها
فصل ششم: نتیجه‌گیری
پی‌نوشت
منابع
نمایه اسامی

مشخصات کتاب الکترونیک

نام کتابکتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020
نویسنده
مترجممحسن محمدی ایوانکی، مجتبی بیکدلی، محمد پریمی
ناشر چاپیانتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی
سال انتشار۱۴۰۱
فرمت کتابPDF
تعداد صفحات165
زبانفارسی
شابک978-622-5941-31-1
موضوع کتابکتاب‌های اقتصاد، کتاب‌های علوم سیاسی
قیمت نسخه الکترونیک

راهنمای مطالعه کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020

برای دریافت کتاب ظهور سیاست صنعتی چین در دوره 1978 تا 2020 و دسترسی به هزاران کتاب الکترونیک و کتاب صوتی دیگر و همچنین مطالعه معرفی کتاب‌ها و نظرات کاربران درباره کتاب‌ها لازم است اپلیکیشن کتابراه را نصب کنید.

کتاب‌ها در اپلیکیشن کتابراه با فرمت‌های epub یا pdf و یا mp3 عرضه می‌شوند.